Hämmentynyt mies - kuuluuko vaimon hallita 100% minua?
Kirjoitan tänne koska olen aidosti todella pahasti hämmentynyt. Pitkä avioliitto on takana, lapset ovat jo kohta aikuisia, nyt nyt hiljalleen pahimman hulluuden hellittäessä tajusin että vaimo hallitsee minua 100%.
Jokainen valveillaolon hetki kotona kuluu hoitaessa hänen määrittelemää tehtävälistaa. Kun olen töissä, hän pommittaa jatkuvasti ties millä asialla mitä pitää hoitaa seuraavaksi. Hän ei anna minun pitää yhteyttä kehenkään, minulla ei ole ollut edes hyvänpäivän kavereita niin kauan kuin olemme olleet naimisissa. Hän ei anna minun pitää vapaasti yhteyttä edes omiin vanhempiini, vaan se tapahtuu tarkalleen hänen fiiliksensä sallimissa rajoissa.
Olin ennen häntä hyvinkin musikaalinen, mutta hän on tehnyt sen selväksi että en soita enää mitään, en laula, en vihellä, koska hän ei siitä pidä. Hän määrää mitä musiikkia kuunnellaan, ja yleensä ei kuunnella mitään, vaan hän päättää pistää radion kiinni. Kotona, autossa, missä vaan ollaan. Joskus jos musiikkia kuunnellaan vaikka automatkalla, minun toiveita ei toteuteta koska minulla on niin huono musiikkimaku. Siksi kuunnellaan vain hänen (tai lasten) valitsemia uusimpia listahittejä.
Hän ostelee itselleen mitä mieli tekee, ja vaatii säännöllisesti niin kalliita lahjoja että perheen talous meinaa mennä kuralle. Minä en saa itse käyttää rahaa mihinkään, en siis yhtään mihinkään, ellen saa häneltä siihen lupaa. Jos joskus minulle "päätetään" ostaa jotain, hän on silti siitä katkera ja haluaa itselleen jotain vähintään yhtä kallista (ja on siitä huolimatta katkera) ja kuittailee loputtomiin siitä mitä minulle ostettiin.
Minulla ei ole yhtään harrastusta, kuten sanottua, töistä kotiin tultuani minulla ei ole sekunninkaan mahdollisuutta tehdä mitään itsenäisesti. En liioittele. Päivän kohokohta on kun hän kertoo että nyt mennään nukkumaan - ihana rauha. Tosin jos satun vaikka kuorsaamaan yöllä, hän saattaa herättää katsomaan videota jonka hän otti kun minä kuorsasin.
Välillä yritän rimpuilla ulos tästä vankilasta, josta seuraa ihan järkyttävä tappelu, päivien mökötys ja marttyrismi. Olen ollut ajattelematta itseäni jo ihan lastenkin takia, ja toki tuleehan paljon asioita hoidettua kun käyttää jokaisen vapaahetken asioiden hoitamiseen tai remontin tekemiseen tai vaikka puutarhanhoitoon. Että on siinä hyvääkin.
Mutta nyt taas ajattelen, että ei tämä voi olla normaalia. Vai voiko? Ovatko kaikki (tai suurin osa) naisista tämmöisiä? Kyselen ihan vapaita, avoimia, mielipiteitä.
Kommentit (157)
Tuo ei todellakaan ole terveelliseen parisuhteen malli lapsille, joten niiden takia ei ole mitään syytä jäädä suhteeseen
Vierailija kirjoitti:
En hallitse lapsiani enkä edes itseäni kuvaamallasi tavalla.
Kertomuksesi sisältää monenlaista henkistä väkivaltaa: taloudellista, ajankäyttöä, eristämistä puolisoa omista kavereista ja sukulaisista, harrastuksen kieltämistä, kuittailua ( Oletan, että on haukkumista), herättämistä eli unen häiritsemistä. Jos toinen kuorsaa, niin eri huoneissa voi nukkua.
Miksi olet antanut vaimosi hallita koko elämääsi? Miksi et mene nukkumaan kun tahdot? Miksi et mene tapaamaan sukulaisiasi kun tahdot? Miksi et ota yhteyttä ystäviisi kun tahdot? Miksi et juuri tänään ota instrumenttia käteesi ja soita? Miksi et juuri nyt laita pitämääsi musiikkia päälle? Miksi suoritat vaimosi tehtävälistaa?
Hallitseeko vaimosi samalla tavalla myös lastesi elämää? Miten alunperin tutustuitte vaimosi kanssa? Ihastuitko hänen tehokkuuteensa yms? Millainen oli elämäntilanteesi vaimoosi tutustuessa? Oliko se järjestyksessä (ei pikavippejä, laskut maksettuna, suhteellisen terveelliset elämäntavat jne.)?
Mikä on saanut sinut hyväksymään vaimosi pomottelun?
Vastauksena kysymykseesi: Ei, tuo ei ole normaalia. Ei kaikki naiset eivät todellakaan ole tuollaisia. Kysymyksesi herättää lisäkysymyksen: Onko äitisi ollut samanlainen? jos ei ole, niin miksi esität tuon kysymyksen?
En esittänyt kysymyksiä kiusana, vaan siksi, että voisit mahdollisesti niiden kautta pohtia, että miksi pyrit miellyttämään toista ihmistä tuolla tavoin. Hyvä, että olet havahtunut. Lasten kannalta on todella hyvä, että olet havahtunut. He ovat saaneet hyvin väärän kuvan parisuhteesta. Suosittelen, että hankit ammattiapua. Jos haluat jatkaa suhdetta niin lisäksi pariterapiaa.
Täällä menee kyllä läpi mikä tahansa provo. Ihan mikä tahansa. Luulisi että provoilijat kyllästyvät kun on ihan sama mitä kirjoittaa, silti ihmiset villiintyvät.
Ap, olisit tuon litanian sijasta voinut kirjoittaa provosoivan otsikon ja tekstiksi vain: ? Se olisi toiminut ihan yhtä hyvin.
se sama nelikymppinen mies kirjoitti:
Aika yksimielistä palautetta, kiitos siitä. Minulla on kyllä paljonkin mielihaluja, mielenkiinnonkohteita, ja suunnitelmia, en ole sikäli "tossukka". Ja kirjoittelen tätä töistä. Ja kyllä, selaimen muisti on pakko tyhjentää ennen kotiinmenoa. Sekä katsoa ettei puhelimenkaan google-hakuihin ole jäänyt mitään "väärää".
Pakko tässä on varmaan pikkuhiljaa ottaa pitkät. Yksi ongelma on vaan se että se ei tule tapahtumaan ilman että hän rikkoo kaiken mikä on minulle mitenkään merkittävää, sekä tekee varmasti minusta ties mitä perättömiä ilmiantoja joka suuntaan. Myöskin fyysinen väkivalta on todennäköisesti selviö. Sen lisäksi hän tulee sekoittamaan lasten päät 100%. Mutta pakko se on vaan käydä läpi, ei tässäkään ole mitään järkeä.
Suunnittele huolella. Pikkuhiljaa ja salaa viet passisi, koulu- ja työtodistuksesi, pankkitietosi, vaatteita yms esim. sukulaisten luokse turvaan. Myös harrastusvälineesi, avaimesi, silmälasisi, lääkkeesi mahdolliset paperireseptit, terveystietosi yms. Kerro sukulaisille tilanteestasi soita esim. töistä. Pidä huolta, että mitään töihin liittyviä papereita tai välineitä ei ole kotona. Vaatteita saat uusia, mutta jos on jotain tärkeitä valokuvia yms, niin vie nekin turvaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet noin saamaton ja toimintakyvytön ihminen, on suuri onni, että joku aikuinen pitää sinusta huolta.
Toisaalta kyllä. Itse olen ap:n kaltainen mies ja kun minulla ei ole äitiä määräilemässä, niin olen ajautunut syrjäytyneeksi. Vaikka äitini vika tämä alun perin toki onkin, koska hän kertoi minulle jokaisena kotona asumisen sekuntina, että miten minun pitää missäkin tilanteessa toimia. Vielä ollessani 18-vuotias aina ulos lähtiessämme hän sanoi minulle - tietenkin edeltäni mennessä - että laita ovi kiinni perässäsi.
Jos hän on fyysisesti ja henkisesti väkivaltainen (kuulostaa siltä), älä jää paikanpäälle, lähde aina pois nopeasti ja älä tapaa häntä kertaakaan enää vaikka pyytäisi, salaa uusi osoitteesi ja tietosi. Jos hän on lasten läsnäollessa aggressiivinen tai lapsille väkivaltainen, sinun kannattaisi tutkia miten lasten olisi turvallisinta elää. Keskustele vanhempiesi kanssa, ehkä työpaikalla ja kavereiden kanssa että nainen saattaa tehdä perättömiä ilmiantoja /sanoa väärin sinusta - jos se on todennäköistä, ettei se tule yllätyksenä ja aiheudu selkkauksia. Lasten huoltajuudessa voit kertoa myös tilanteen, jos nainen sabotoi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet noin saamaton ja toimintakyvytön ihminen, on suuri onni, että joku aikuinen pitää sinusta huolta.
Toisaalta kyllä. Itse olen ap:n kaltainen mies ja kun minulla ei ole äitiä määräilemässä, niin olen ajautunut syrjäytyneeksi. Vaikka äitini vika tämä alun perin toki onkin, koska hän kertoi minulle jokaisena kotona asumisen sekuntina, että miten minun pitää missäkin tilanteessa toimia. Vielä ollessani 18-vuotias aina ulos lähtiessämme hän sanoi minulle - tietenkin edeltäni mennessä - että laita ovi kiinni perässäsi.
Tottakai on äitisi vika. Isässäsihän ei ole mitään vikaa, ja tietenkään ei sinussa aikuisessa ihmisessä.
Ihan mielenkiinnosta, oletko koskaan keskustellut asiasta vaimosi kanssa? Keskusteletteko ylipäänsä mistään? Yhdessä olette olleet vuosikausia, mutta vasta nyt havahduit, vai onko asia ollut esillä ennenkin?
Kontrolloiko vaimosi myös lapsia samaan tyyliin?
Tuo on henkistä ja taloudellista väkivaltaa. Ilmeisesti myös fyysisen väkivallan uhka on olemassa. Lähde. Turvakodit auttavat myös miehiä. https://www.nollalinja.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin pyrkiä terveisiin parisuhteisiin, ellei sitten ole sinkkuna. Tuo vetää puoleensa sortajia, jos antaa toisen määräillä. Eri asia jos kumppani muuten sanoo että laitapa ovi kiinni perässä tai laita valo pois.
se sama nelikymppinen mies kirjoitti:
Aika yksimielistä palautetta, kiitos siitä. Minulla on kyllä paljonkin mielihaluja, mielenkiinnonkohteita, ja suunnitelmia, en ole sikäli "tossukka". Ja kirjoittelen tätä töistä. Ja kyllä, selaimen muisti on pakko tyhjentää ennen kotiinmenoa. Sekä katsoa ettei puhelimenkaan google-hakuihin ole jäänyt mitään "väärää".
Pakko tässä on varmaan pikkuhiljaa ottaa pitkät. Yksi ongelma on vaan se että se ei tule tapahtumaan ilman että hän rikkoo kaiken mikä on minulle mitenkään merkittävää, sekä tekee varmasti minusta ties mitä perättömiä ilmiantoja joka suuntaan. Myöskin fyysinen väkivalta on todennäköisesti selviö. Sen lisäksi hän tulee sekoittamaan lasten päät 100%. Mutta pakko se on vaan käydä läpi, ei tässäkään ole mitään järkeä.
Olet nyt ymmärtänyt "tossukan" jotenkin väärin. Ei se tarkoita ettei olisi suunnitelmia vaan sitä että ei koskaan uskalla niitä toteuttaa koska antaa sen toisen kontrolloida kaikkea mitä tekee. Eli juuri se mitä teet.
No tämähän on naisen kirjoittama provo. Överiksi meni viimeistään tuossa "selaimen muisti pitää tyhjentää ennen kotiinlähtöä"- kohdassa. Ei tuollaisessa tilanteessa oleva mies kyllä vauvafoorumilla kyselisi onko normaalia. Uskon kyllä että joku mies voi tuollaisessakin tilanteessa olla, mm. isäni narsistisen äitini otteessa mutta hän kyllä laittaa vastaan (sairas liitto).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on äitisi vika. Isässäsihän ei ole mitään vikaa, ja tietenkään ei sinussa aikuisessa ihmisessä.
Kyllä isässäni on paljonkin vikaa, mutta enemmän äidissäni. Vanhempiaan kannattaa pitää viallisina aina. Toki syrjäytymiseni on jonkin verran myös omaa syytäni, ja vähintäänkin siitä eroon pääseminen on pelkästään minun hartioillani.
Pois vaan. Maailmassa on täysipäisiäkin ihmisiä, turha tuhlata elämäänsä sellaisen kanssa joka ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on naisen kirjoittama provo. Överiksi meni viimeistään tuossa "selaimen muisti pitää tyhjentää ennen kotiinlähtöä"- kohdassa. Ei tuollaisessa tilanteessa oleva mies kyllä vauvafoorumilla kyselisi onko normaalia. Uskon kyllä että joku mies voi tuollaisessakin tilanteessa olla, mm. isäni narsistisen äitini otteessa mutta hän kyllä laittaa vastaan (sairas liitto).
Kyllä se meni överiksi jo otsikossa. Mietin vain miten moni vastauksista on aloittajan omia. Siis niin että hän esiintyy pöyristyneenä palstailijana.
Vierailija kirjoitti:
Pois vaan. Maailmassa on täysipäisiäkin ihmisiä, turha tuhlata elämäänsä sellaisen kanssa joka ei ole.
Ap toistaa tuossa parisuhteessa lapsuuden kiintymyssuhdetta vanhempiinsa tai äitiinsä. Jos hän ei korjaa sitä ajatusvääristymää jollain tapaa ennen uutta suhdetta, hänellä ei ole kykyä rakastaa muunlaisia naisia ja hän päätyy samanlaiseen suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se meni överiksi jo otsikossa. Mietin vain miten moni vastauksista on aloittajan omia. Siis niin että hän esiintyy pöyristyneenä palstailijana.
Nuolista päätellen täällä on vain 6 keskustelijaa ja silti 3 sivua vastauksia. Hm...
No nyt ei oikein lähtenyt lentoon tämä provo...