Onko 10 000 askelta päivässä paljon? S Health..
Syötin juuri tietoni puhelimen S Health sovellukseen ja se kertoo että laihtuakseni 10kg (1kg/viikko) toukokuuhun mennessä minun pitää kävellä 10 000 askelta päivässä.
Onko se paljon? En ole koskaan laskenut askeliani niin ei mitään hajua....
Tietysti myös ruokavalioni tulee olemaan terveellinen ja "herkuton" :)
Kommentit (116)
10000 askelta ei ole mitenkään valtavan paljon, vaikka ei siihen tietenkään pääse, jos kulkee omalla autolla, eikä erikseen liiku. Minulle kertyy joukkoliikennettä työmatkalla käyttäen noin 6500 askelta työpäivän aikana. Kotona kertyisi illan aikana jokunen sata askelta lisää. Pitäisi siis kävellä 2-3 km ylimääräistä, jotta 10000 askelta täyttyisi.
10 000 askeleen suositus perustuu hyötyliikunta- ja liikuntasuosituksiin. Perusterveyden/sokeriaineenvaihdunnan kannalta tulisi vähintään kerran tunnissa nousta ylös ja ottaa muutamia askelia tai hyppyjä. Tämän lisäksi mahdollisuuksien mukaan kulkea kävellen yms koulu/työ/kauppamatkat jne. Hyötyliikunnan LISÄKSI suositellaan ylimääräistä lenkkeilyä yms jotta tulisi viikossa vähintään pari tuntia liikuttua (pihatyöt, työmatkat ym yli 10min pätkät mahdollisimman monena päivänä). Pari kertaa viikossa olisi erikseen hyvä pitää yllä lihaskuntoa. Kyse on siis perusterveyden ylläpidosta ei niinkään laihduttamisesta. Sohvaperuna voi tosin hieman laihtua jo tästä jos aktiivisuus on muuten ollut hyvin alhaista. Laihdutus on järkevintä tehdä lisäämällä lihaskuntoa tai lenkkeilyn rasittavuutta ja tarkkailemalla ruokavaliota (kalorit, sokerit). Peruslenkkeilijä ei paljon kuluta (Lihasta!)
Lapsien ja nuorien olisi hyvä liikkua väh 1.5h päivässä, joten 20 000 askelta kuulostaa ihan hyvältä kunhan se ei ole yhtenä könttinä saatu. Hyvä olisi jos reilu puoli tuntia siitä olisi sykettä nostavaa peliä/juoksua ym. Askeleet on osviittaa niinkuin bmi, ei kerro koko totuutta. Mittarin paikka vaikuttaa myös asiaan.
... niin ja kyse on enemmänkin ajasta ja sykkeestä. Ihan sama kilometrimäärissä jos pitkäjalkanen kulkee 8km ja lyhyt 6km 10 000 askeleen aikana jos aika ja rasitustaso on samat. Kattokaa ennemmin aikaa ja/tai sykettä. Jos on kiire ja haluat nimenomaan laihdutuksen/painon ylläpidon puolesta kuntoilla, juokse ennemmin 30min kuin kävelet yli tunnin. Aerobisesti eri mutta kulutus voi olla samaa luokkaa
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 10:08"]No minä taas ihmettelen miten te oikein elätte, jos teistä tuo määrä tuntuu isolta... Minä olen neljän lapsen kotiäiti, 170cm/ lähes120kg eli todella ylipainoinen, en harrasta liikuntaa ja valtaosan ajasta olen kotona. Silti minulle tulee askelmittarin mukaan päivittäin noin 13 000 askelta. Se muodostuu päivittäisestä touhaamisesta lasten kanssa, normaalista ulkoilusta, kotitöistä ym. Jos käyn pitemmällä lenkillä tai muuten liikun, saan helposti yli 20 000 askelta.
Ja tämä ei todellakaan ole laihduttanut minua! Eli saa kyllä olla todella lapanen, jos häviää minun kaltaiselleni koti-sialle askelmäärässä! :D
[/quote]
Oletko ihan tyhmä? Tottakai normaalille kotiäidille tulee askelia! Olen itsekin ollut vuosia lasten kanssa kotona enkä koskaan ole liikkunut niin paljon kuin silloin.
Nyt kun joudun käymään töissä jää liikkuminen todella vähiin. Autolla töihin, päivä työpöydän ääressä ja autolla kotiin.
Askeleita töistä tullessa on yleensä max. 2000 (puhelin mittaa päivittäin).
10000 askelta vaatii usean kilometrin lenkin ja siihen ei aina ole illalla enää aikaa tai voimia. Tämä on ongelma!
[/quote]
Käy lenkille ennen töihin lähtöä.
Mielestäni päivässä pitäisi kävellä vähintään 25 000 askelta niin laihtuu!
Onko tuo 10000 askelta päivässä suositus myös 62vuotiaalle naiselle?
Mulle tuli tänään 20000 ja mielestäni mulla oli aika kevyt vapaa päivä, siivoilin, pyykkäsin, kävin kylässä kävellen ja reilun tunnin hyvin leppoisalla kävelylenkillä vielä(6km). Jäi vielä sellainen olo että ei tullut kunnon liikuntaa tänään.
Pitääpä mitata joskus töissä ja oikeissa liikuntaharrastuksissa.
Sairaanhoitajan työssä kyllä noita askeleita kivasti kertyy kun lähes kokoajan on liikkeessä :D
Mä oon laittanu puhelimeen tavoitteeksi 11 km päivässä. Se tekee mulla n. 15000 askelta. Välillä täyttyy, välillä ei. Viikonloppuisin ei ikinä jos en käy lenkillä, eli työmatkoista tulee mulle noi askeleet täyteen.
Vierailija kirjoitti:
No minä taas ihmettelen miten te oikein elätte, jos teistä tuo määrä tuntuu isolta... Minä olen neljän lapsen kotiäiti, 170cm/ lähes120kg eli todella ylipainoinen, en harrasta liikuntaa
Kaksi vaihtoehtoa:
a) koputtelet sitä mittaria lattiaan, kun löhöät siellä lastesi kanssa
b) keksit omiasi
Samoin ja olen tarjoilija , joka päivä 20000 askelia
On se 10000 askelta paljon jos sen meinaa JOKA PÄIVÄ tehdä. Olen ihmetellyt, että suositus on noinkin korkea. Olen kyllä tuon kävellyt ja mitannut ja veikkaan että harva henkilö tekee tuon PÄIVITTÄIN. Moni voi helposti tehdä tuon verran esim. 3 kertaa viikossa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
On se 10000 askelta paljon jos sen meinaa JOKA PÄIVÄ tehdä. Olen ihmetellyt, että suositus on noinkin korkea. Olen kyllä tuon kävellyt ja mitannut ja veikkaan että harva henkilö tekee tuon PÄIVITTÄIN. Moni voi helposti tehdä tuon verran esim. 3 kertaa viikossa kyllä.
olen nyt 9vuotta kirjannut joka päivä askeleet ylös, keskiarvo ja mediaani ovat yli 10000 askelta/päivä.
Tuo 10000 askelta joka päivä vaatii tekemistä. Minulla toimistotyössä tulee päivässä n. 2000 askelta.
Päästäkseni tuohon 10000 askeleeseen/päivä, en käytä koskaan hissiä, kauppareissulla pysäköin auton aina mahdollisimman kauas ovesta, mutta silti vaatii vielä kävelylenkin päivittäin hyötyliikunnan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
MIllaista työtä te teette, joille tuo 10000 askelta tulee päivässä täyteen ilman lenkkeilyä? Ymmärrän kyllä, jos kävelette esim. muutaman kilometrin työmatkan, eikä se siis ole varsinaista lenkkeilyä.
Mutta jos joku normaalisti kotioloissa tai toimistotyössä saa tuon täyteen, niin kyllä täytyy aika levottomasti liikehtiä.
Kyllä minun ainakin piti oikeasti käydä kävelyllä silloin kun askelmittarissa vielä oli virtaa paristossa.
Nykyään on onneksi koira perheessä, joten noita askelia tulee tarpeeksi mittaamattakin.
Mulla tulee töissä joka päivä 18000-22000 askelta.. vapaa ajalla en sitten jaksakkaan enää liikkua mutta veikkaisin että päivän saldo on yleensä keskimäärin ainakin 27000 askelta.
Mun työssä kävellään/liikutaan koko päivä. Työskentelen ottamassa tavaraa vastaan (jota tulee todella paljon) jota ihmiset pakkaa tuotannon puolella. Ja tähän työhön kuuluu kaikki muukin pakkaamossa tarvittavat työt 😆
Ulkoaluehoitaja... +-15000 askelta jokainen työpäivä vain työaikana ja v-loppuisin n12000 askelta.. enkä ole mielestäni kovinkaan aktiivinen 😃
Minulla puhelin laskee lenkillä askelta
mä olen työtön ja esim eilen en tehnyt mitään, olin vaan kotona ja silti askelia tuli 5800. Viime viikolla parhaana päivänä tuli 27 000 askelta kun kävin kaksi kertaa lenkillä ja olin muutenkin aktiivinen
Itelleni tulee keskim. se 19 000-21 000 askelta kasaan päivittäin, kun olen viimeiset vuodet kävellyt kaikki matkat töihin ja töistä kotiin, salille, kauppaan, parturiin, baariin ja milloin minnekin. Ehkä tästä syystä olen 181 cm pitkä mies joka painaa tällä hetkellä 68 kiloa, eli suurin osa pitää varmaan turhan laihana :D mutta kävelemistä en silti lopeta vaikka mikä olis, mieluummin olen se "kävelevä kukkakeppi" :)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 08:43"]
Jos 2 tajuaisi minkälaisia sohvaperunoita suurin osa ihmisistä on, hän ei väittäisi 10 000 askelta normaalisuoritukseksi.
[/quote]
2 puhui suosituksesta ja sinä suorituksesta. Kieltämättä sanat näyttää samanlaisilta, mutta tarkoittaa hieman eri asiaa.