Ärsyttää kun isovanhemmat eivät auta lastenhoidossa
Siis koskaan. Tiedän että hoitoapu ei ole mikään velvollisuus mutta silti ärsyttää ja varsinkin suhtautuminen meidän ongelmiin.
Meillä on ollut monesta syystä raskasta, esimerkisi sen takia että kolme pientä lastamme ovat sairastelleet todella paljon ja en ole sen takia nukkunut moneen kuukauteen enemmän kuin tunnin pätkän.
Vanhempani asuvat lähellä ja heillä on kaikki hyvin, ovat eläkkeellä, nuorehkoja, hyvässä kunnossa, varakkaita. Jos joskus kerron että meillä on ollut raskas kuukausi niin vastaus on vaan että voi kun en käsitä miksi teillä on niin vaikeaa, kun te olitte tuon ikäisiä veljesi kanssa miellä oli hauskaa! Olen pari kertaa sanonut että olen liian väsynyt että pelkään esimerkiksi ajaa autoa kun olen nukahtahtamaisillaan rattiin, että voisiko heittää pojan lätkäharrastukseen ja isä sitten hakisi, no ei koskaan sovi, on sitä ja tätä tapaamista. Olen kerran pyytänyt hoitoapua yhdeksi illaksi ja vastaus oli että olemme jo lapsemme hoitaneet.
Sitten vielä ihmettelevät miksi ei ole lämpimiä välejä lapsiimme. No, koska ette koskaan vietä heidän kanssa aikaa! Tuskin tulevat synttäreille kun kutsutaan. Oma on valintansa laittaa matkustelu ja ystävien tapaaminen lasten edelle mutta ei ole oikeutta sitten odottaa että lapset kokevat heidät läheisiksi ihmisiksi.
Sori, piti vaan vuodattaa.
Kommentit (256)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:04"]
Suuret ikäluokat ovat itsekkäitä, minkäs teet. Ovat tosiaan valinneet oman elämänsä, surullista mutta itse he siinä menettävät. Arvaan kuitenkin että on teidät omilla vanhemmillaan hoidattanut? :D
[/quote]
Kyllä ovat meidät omilla vanhemmillaan hoidattanut. Muistan kun isälläni oli kerran lapsuudessani mahdollisuus viettää meidän kanssa viikko kun äitini oli kavereiden kanssa matkalla ja vei meidät heti saman tien vanhempiensa mökille hoitoon. Miksi saada lapsia jos ei halua viettää heidän kanssa aikaa?
ap
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:25"]
Suuret ikäluokat ovat itsekkäitä, minkäs teet. Ovat tosiaan valinneet oman elämänsä, surullista mutta itse he siinä menettävät. Arvaan kuitenkin että on teidät omilla vanhemmillaan hoidattanut? :D
[/quote]
Kyllä ovat meidät omilla vanhemmillaan hoidattanut. Muistan kun isälläni oli kerran lapsuudessani mahdollisuus viettää meidän kanssa viikko kun äitini oli kavereiden kanssa matkalla ja vei meidät heti saman tien vanhempiensa mökille hoitoon. Miksi saada lapsia jos ei halua viettää heidän kanssa aikaa?
ap
[/quote]
Samaa ap ihmettelen. Miksi olet halunnut 3 lasta, jos en halua viettää heidän kanssaan aikaa?
3 lasta eikä perheessä yhdenkään lapsen isää, joka hakisi oman lapsensa harkoista? Kuule, yksinhuoltajana sinulla on oikeus perhetyöntekijän apuun. Yritä saada lapsillesi tukiperhe, niin saat edes joskus nukkua.
Onhan toi ikävää, kuulostaa siltä ettei kyse ole edes hoitovastuun välttämisestä, vaan siltä ettei heitä lapsenlapset juuri edes kiinnosta. Jos eivät synttäreillekään tule, muutakuin ihan pakosta.
Ehkä ne jonakin päivänä katuvat. Välit lapsenlapsiin jäävät tuollatavoin väkisinkin etäisiksi.
Sano suoraan näistä jutuista, kun seuraavan kerran ihmettelevät miksi välit ei ole niin lämpimät kuin ehkä toivoisivat. Eihän lapset nyt itsestään kiinny ihan kehen hyvänsä, kyllä siinä vastapuoleltakin edellytetään, että antaa kiintymystä ja rakkautta.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:31"]
3 lasta eikä perheessä yhdenkään lapsen isää, joka hakisi oman lapsensa harkoista? Kuule, yksinhuoltajana sinulla on oikeus perhetyöntekijän apuun. Yritä saada lapsillesi tukiperhe, niin saat edes joskus nukkua.
[/quote]
Siis tarkoitin että lasten isä hakee. Lapsilla on isä on mutta on töissä kun harkat alkaa.
ap
Kun näitä juttuja lukee, en ihmettele että maa on masentuneita ihmisiä pullollaan. Jos edes oma perhe ei auta "kun ei minun ole pakko" , on kyllä arvomaailma ja asenteet todella vinkasallaan. Ei ole pakko, ei. Mutta olisiko inhimillistä ja ystävällistä auttaa läheistä ihmistä edes joskus kun on hätä? Ihmiset on ihan sikamaisen itsekkäitä nykyään. Suututtaa ap:n puolesta todella rankasti.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:29"]
[/quote]
ap
[/quote]
Samaa ap ihmettelen. Miksi olet halunnut 3 lasta, jos en halua viettää heidän kanssaan aikaa?
[/quote]
Joo, olen heidän kanssaan kokoajan yötä päivää. Tässä puhutaan nyt satunnaisesta avusta jos on ollut erikoistilanne niinkuin viimeaikoina. Huono ärsytysyritys.
Miksi ihmeessä piti hankkia 3 lasta, jos ärsyttää se, että muut ei hoida? Olisitte tyytyneet yhteen. Valinta on ihan omanne - tuskin teillä kolmosia on?
Ja miksi et vaadi miestäsi hoitamaan lapsia, miksi ihmeessä välinpitämätön ja perheessä loisiva mies on OK. Oletat isovanhempien tekevän isän osuuden miettimättä sitä, että teitä on perheessä 2 vanhempaa, jotka ovat sukupuolielimensä yhdistämällä saaneet aikaan ne lapset. Ei siinä ole isovanhemmilta neuvoja tai lupia kyselty, joten miksi ärsyynnyt siitä, että he eivät kanna vastuuta suojaamattomasta seksistänne?
Aargh! Olisit sanonut, että kai teillä olikin hauskaa, kun me oltiin aina mummolla ja vaarilla hoidossa.
Muistan kun isälläni oli kerran lapsuudessani mahdollisuus viettää meidän kanssa viikko kun äitini oli kavereiden kanssa matkalla ja vei meidät heti saman tien vanhempiensa mökille hoitoon. Miksi saada lapsia jos ei halua viettää heidän kanssa aikaa?
ap
[/quote]
Puhut tässä nyt jotenkin omituisesti itsesi pussiin. Sinulla oli huono isä, koska hän ei hoitanut sinua. Sinun miehesi on kuitenkin ilmeisesti mielestäsi kunnon isä, vaikka parut vanhempiasi hoitajiksi etkä miestäsi? Samalla mangut, että lapsia ei pitäisi tehdä, jos niiden kanssa ei jaksa olla, mutta juurihan itse sanot, ettet jaksaisi olla oman jälkikasvusi kanssa.
Jos lapsella on sellainen harrastus, että te ette voi ja jaksa ja ehdi lasta sinne kuljettaa eikä lapsi yksin voi sinne mennä, silloin se harrastus lopetetaan. Mikä siinä on niin vaikeaa? Lapsista tulee ihan normaaleja ihmisiä, vaikka he eivät harrastaisi yhtään mitään.
Isovanhempien tehtävä ei ole olla lapsenvahtina tai harrastuskuljettajana. Se on isän ja äidin tehtävä. Te olette itse hankkineet kolme lasta, joten teidän on myös hoidettava heidät.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:31"]
[/quote]Lueppa uudestaan
Miettikää js tulee laki, että omien vanhempien hoito pitää maksaa. Pitäisi sitten tulle myös laki että omia sukulaisia pitää auttaa suuntaan ja toiseen. Myös ajallisesti.
Jännä juttu, että meidän lapsilla on erittäin lämpimät ja läheiset välit mieheni vanhempiin vaikka eivät ole siellä päivääkään olleet hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:36"]
Kun näitä juttuja lukee, en ihmettele että maa on masentuneita ihmisiä pullollaan. Jos edes oma perhe ei auta "kun ei minun ole pakko" , on kyllä arvomaailma ja asenteet todella vinkasallaan. Ei ole pakko, ei. Mutta olisiko inhimillistä ja ystävällistä auttaa läheistä ihmistä edes joskus kun on hätä? Ihmiset on ihan sikamaisen itsekkäitä nykyään. Suututtaa ap:n puolesta todella rankasti.
[/quote]
AP:lla ei ole hätä. AP vain ei jaksa hoitaa lapsiaan, jotka hän on vapaaehtoisesti saattanut tähän maailmaan. Miksi pitäisi raskauttaa muita ihmisiä, joilla on omakin elämä elettävänä. Miksi noilla muilla ihmisillä ole oikeutta tehdä vapaa-ajallaan ja rahoillaan mitä haluavat?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:34"]
Onhan toi ikävää, kuulostaa siltä ettei kyse ole edes hoitovastuun välttämisestä, vaan siltä ettei heitä lapsenlapset juuri edes kiinnosta. Jos eivät synttäreillekään tule, muutakuin ihan pakosta.
Ehkä ne jonakin päivänä katuvat. Välit lapsenlapsiin jäävät tuollatavoin väkisinkin etäisiksi.
Sano suoraan näistä jutuista, kun seuraavan kerran ihmettelevät miksi välit ei ole niin lämpimät kuin ehkä toivoisivat. Eihän lapset nyt itsestään kiinny ihan kehen hyvänsä, kyllä siinä vastapuoleltakin edellytetään, että antaa kiintymystä ja rakkautta.
[/quote]Joo, voisi olla hyvä saada suu auki jos etäiset välit tulee joskus puheeksi. Miten välit voisivat olla läheisiä, jos ei olla arjessa mitenkään mukana? Pelkkä sukulaisuus ei tee lämpimiä välejä.
Meillä anoppi hoitaisi, mutta anopin nykyinen mies päätti heidän molempien puolesta, että kun hän aikoinaan exänsä kanssa ei saanut keneltäkään lastenhoitoapua, niin jokainen hoitakoon lapsensa itse.
Sikäli vähän tylsää, että anoppi ehti miehen siskon lapsia hoitaa vuosikaudet, ennenkuin tapasi tämän miehen ja nyt sit meidän lapsiin ei ole sitä samaa suhdetta kun eivät ole tekemisissä kuin 2 kertaa vuodessa eli lasten synttäreillä. He on lapsille kuin ketkä tahansa vieraat aikuiset.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:43"]
Muistan kun isälläni oli kerran lapsuudessani mahdollisuus viettää meidän kanssa viikko kun äitini oli kavereiden kanssa matkalla ja vei meidät heti saman tien vanhempiensa mökille hoitoon. Miksi saada lapsia jos ei halua viettää heidän kanssa aikaa?
ap
[/quote]
Puhut tässä nyt jotenkin omituisesti itsesi pussiin. Sinulla oli huono isä, koska hän ei hoitanut sinua. Sinun miehesi on kuitenkin ilmeisesti mielestäsi kunnon isä, vaikka parut vanhempiasi hoitajiksi etkä miestäsi? Samalla mangut, että lapsia ei pitäisi tehdä, jos niiden kanssa ei jaksa olla, mutta juurihan itse sanot, ettet jaksaisi olla oman jälkikasvusi kanssa.
Jos lapsella on sellainen harrastus, että te ette voi ja jaksa ja ehdi lasta sinne kuljettaa eikä lapsi yksin voi sinne mennä, silloin se harrastus lopetetaan. Mikä siinä on niin vaikeaa? Lapsista tulee ihan normaaleja ihmisiä, vaikka he eivät harrastaisi yhtään mitään.
Isovanhempien tehtävä ei ole olla lapsenvahtina tai harrastuskuljettajana. Se on isän ja äidin tehtävä. Te olette itse hankkineet kolme lasta, joten teidän on myös hoidettava heidät.
[/quote] Veit sanat suustani. Teidän pitää nyt miehen kanssa miettiä arki uusiksi, jos ette mieti, niin turha siitä on tänne tulla valittamaan. Lapset ovat teidän, myös isän, ja jos ette voi lapsia itse hoitaa, niin rahalla saa myös hoitajia. Lasten harrastuksiin menot voi yrittää sopia muiden siellä käyvien kanssa, jos niin ei pysty, pitänee harrastus lopettaa toistaiseksi. Elämä on valintoja täynnä, nyt pitää tehdä sellaisia valintoja, että pystytte elämään mahdollisimman mukavasti.
8 on oikeassa.
Kaikille teille, jotka tykkäätte aina inttää, että miksi pitää tehdä lapsia jos niitä ei halua hoitaa: tässä, niin kuin poikkeuksitta kaikissa muissakin vastaavissa "isovanhemmat eivät auta"-tapauksissa vanhemmat hoitavat ja ovat lastensa kanssa, mutta silloin joskus kun jeesaamista tarvitsisi, se ei ikinä sovi isovanhemmille milloin mistäkin syystä, perussyyn ollessa se, että ei kiinnosta eikä huvita eikä haluta nähdä vaivaa. Suuret ikäluokat on kyllä loistavia, itse ovat hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan ja nyt kun joskus harvoin pitäisi omia lapsenlapsia jeesata, se ei käykään. Vielä viimeisillä voimillaan ne varmaan tosiaan vääntävät vielä senkin lain, että lasten pitää hoitaa omat vanhempansa, ja sitten livistävät käänteisen asuntolainan voimin tuhoamaan loputkin siitä kolmen sukupolven rahamäärästä, jotka he ovat itselleen haalineet. En ole uskovainen mutta toivoisin, että näille ihmisille tosiaan olisi joku kiirastuli, jossa tyypit joutuvat viettämään satatuhatta vuotta parkuvan lapsilauman keskellä ja joku pikkupiru tulisella atraimella törkkii persauksiin. Omat vanhempani ja appivanhempani ovat auttaneet meitä aina silloin tällöin, kiitos heille. Mutta he ovatkin vanhempaa ikäpolvea kuin tuo itsekäs suurten ikäluokkien väki.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:59"]8 on oikeassa. Kaikille teille, jotka tykkäätte aina inttää, että miksi pitää tehdä lapsia jos niitä ei halua hoitaa: tässä, niin kuin poikkeuksitta kaikissa muissakin vastaavissa "isovanhemmat eivät auta"-tapauksissa vanhemmat hoitavat ja ovat lastensa kanssa, mutta silloin joskus kun jeesaamista tarvitsisi, se ei ikinä sovi isovanhemmille milloin mistäkin syystä, perussyyn ollessa se, että ei kiinnosta eikä huvita eikä haluta nähdä vaivaa. Suuret ikäluokat on kyllä loistavia, itse ovat hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan ja nyt kun joskus harvoin pitäisi omia lapsenlapsia jeesata, se ei käykään. Vielä viimeisillä voimillaan ne varmaan tosiaan vääntävät vielä senkin lain, että lasten pitää hoitaa omat vanhempansa, ja sitten livistävät käänteisen asuntolainan voimin tuhoamaan loputkin siitä kolmen sukupolven rahamäärästä, jotka he ovat itselleen haalineet. En ole uskovainen mutta toivoisin, että näille ihmisille tosiaan olisi joku kiirastuli, jossa tyypit joutuvat viettämään satatuhatta vuotta parkuvan lapsilauman keskellä ja joku pikkupiru tulisella atraimella törkkii persauksiin. Omat vanhempani ja appivanhempani ovat auttaneet meitä aina silloin tällöin, kiitos heille. Mutta he ovatkin vanhempaa ikäpolvea kuin tuo itsekäs suurten ikäluokkien väki.[/quote]
Nykyperheiden isovanhemmat eivät välttämättä edes kuulu suuriin ikäluokkiin! Vuosina 1945 - 1949 syntyneet saivat lapsensa suunnilleen 1969 - 1983 (toki poikkeuksia on suuntaan ja toiseen, mutta tuossa keskimääräiset luvut, Lähde: Tilastokeskus), joten heidän lapsensa ovat jo noin 31 - 45 v ikäisiä. Läheskään kaikilla suurten ikäluokkien lapsilla ei ole enää pieniä lapsia, joten olisiko aika kääntää katse suurten ikäluokkien jälkeen syntyneen sukupolven isovanhemmuuteen?