Onko kukaan onnistunut laihduttamaan yli 30kg? Onko urbaani legenda?
Kommentit (90)
Mulla vaan nousee paino. Se lähti menemään ylöspäin kun jalka leikattiin.
En ole enää päässyt takaisin siihen liikuntatahtiin, mitä tein ennen leikkausta.
En liiku pieniä koiran kans puiston ympäri-lenkkejä lukuunottamatta. 15 kg tullut muutamassa vuodessa.
Joka kesä ostettava uudet vaatteet. Ja talvitakin vetoketjua rn ”viitsi” vetää enää kiinni…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt laihtunut vähän yli puolessa vuodessa 24 kg. Tavoite on laihtua vielä noin 10 kg, jotta pääsen normaalipainoon. Talvella minäkin pidin tätä mahdottomana tavoitteena, nyt en enää.
Lääkärin kehotuksesta ka säikähtäneenä siitä, että vanhemmallani todettiin diabetes, päätin yrittää laihduttaa edes 5 kg. Ensin vaan lisäsin liikuntaa. Kun 5 kg lähti ja huomasin, että on kevyempi liikkua, innostuin. Jätin herkut pois. Aloin vähitellen syömään enemmän kasviksia.
Käytännössä olen vaan kävellyt paljon ja kesällä uin. Lisäksi olen syönyt normaalia kotiruokaa terveellisesti. Laihtuminen on mahdollista eikä vaadi mitään merkillistä.
No diabetekseen on lääkkeet, joten se ei motivoi.
Kun on nähnyt diabeteksen takia amputoituja raajoja, niin kummasti se vaan motivoi.
No ajoissa lääkkeet, niin kyllä selviää. Suvussa diabetesta, niin tiedä tapauksen, jolla ei riittänyt itsekuria ruokavalilla hoitaa, niin sai lääkkeet.
No kun olen nähnyt vuosia lääkkeitä syöneitä ihmisiä, jotka silti haluavat herkutella, valittavat kun ruoka ei ole tarpeeksi makeaa ja maukasta, ovat ylipainoisia, eivät liikua ja sitten otetaan nips naps jalkakin pois mutta asenne ei muutu.
Jos olisi vaihtoehto korjata tilanne itse syömällä oikein tai olemalla lihomatta niin kuka sitä ei valitsisi?
Se on addiktio, se syömällä tuleva mielihyvä menee kaiken edelle. Kuten narkkareilla, tupakoitsijoilla ja juopoilla. Niitä vaan ymmäretään, mutta ruoka-addiktiota ei.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vuosien aikana on tullu laihdutettua yli 60 kiloa. Jos on paljon ylipainoa, niin alussa paino tippuu aika nopeaan tahtiin. Sitten se rupeaa hidastumaan. Jos aloittaa tammikuussa niin helmikuuhun mennessä on voinut tippua jo 2-5 kiloa. Tärkeintä on kumminkin ettei tahti ole liian tiukka, koska silloin motivaatio laskee. Esimerkiksi minulla oli huhtikuussa ensimmäinen välitavoite kun tammikuussa aloitin. En kirjoittanut ruokapäiväkirjaa vaan laskeskelin päässäni mitä voin syödä, kuinka paljon, kuin paljon pitää liikkua ja mitä ruoka-aineita ehkä pitää karsia. Itselleni esimerkiksi karkkien jättäminen kokonaan pois oli aika helppoa. Eka viikko oli vähän vaikeampaa, mut sen jälkeen helpotti huomattavasti.
No mulla on lähtenyt 5kg vuodessa. Ap
Helppohan se on laihduttaa, mutta yritäpä pitää se paino, siinähän se ongelma on.
Ei kannata laihduttaa millään kitukuurilla, kun se pistää hormonitoiminnan sekaisin ja esimerkiksi Suurin pudottaja tv-sarjaan osallistujilla oli vielä 6 vuotta ohjelman jälkeen aineenvaihdunta hidastunut, niin että pystyivät syömään vain vähän verraten muihin samanikäisiin samanpainoisiin ihmisiin lihomatta.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27136388/
Se aineenvaihdunta ei ole mikään vakio, mikä toimii kaikilla samanlailla. Kilpirauhashäiriöthän aiheuttavat näitä lihomisia/laihtumisia myös, sekä jotkut lääkkeet jne.
Nykyään ihaillaan jotain luonteenlujuutta ja periksiantamattomuutta. Itse en jaksa ihailla, kun tunnen useamman ihmisen, jotka laihduttivat itsensä hengiltä, eli sairastuivat anoreksiaan ja söivät niin vähän, että lopulta sydänlihas tilttasi. Kyllä oli luonteenlujuutta kerrakseen.
Tämä kummittelee aina mielessäni ja pelkään, että laihduttaessa voi iskea anoreksia päälle? Ehkä se on turha pelko, en tiedä, erilaiset syömishäiriöt ovat iso ongelma ja ihmisiä pelotellaan ruoalla, vaikka meillä on täällä maailman puhtain ja paras ruoka, edes hedelmiä ei uskalleta syödä, kun niissä on kuulemma myrkkyjä ja turhaa sokeria. Voi huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Se on addiktio, se syömällä tuleva mielihyvä menee kaiken edelle. Kuten narkkareilla, tupakoitsijoilla ja juopoilla. Niitä vaan ymmäretään, mutta ruoka-addiktiota ei.
AP
Itsellä auttoi, kun tiedostin että ne ekat 2-3 suupalaa on minusta parhaat. Sen jälkeen herkusta saatu mielihyvä katoaa ja loppumäärä on vain turhia kaloreita. Muutinkin annoskokoni tuon ajattelun pohjalta ja minun ei tarvitse itseltäni mitään kieltää. Noukin vain ne parhaat päältä.
Janne Liimatainen laihdutti sata kiloa ja pääsi jatkuvasta näläntunteesta:
https://www.apu.fi/artikkelit/nain-janne-laihdutti-100-kg-outoa-syoda-k…
Belinda Kara laihdutti yli 160 kiloa:
https://www.seiska.fi/Kotimaa/Lahtelainen-Belinda-laihdutti-yli-160-kil…
Ei yli 100 ylipainokilon laihduttaminen ole ihme vaan ihan itsestä kiinni.
Lilli 165 cm 52 kg kirjoitti:
Janne Liimatainen laihdutti sata kiloa ja pääsi jatkuvasta näläntunteesta:
https://www.apu.fi/artikkelit/nain-janne-laihdutti-100-kg-outoa-syoda-k…
Belinda Kara laihdutti yli 160 kiloa:
https://www.seiska.fi/Kotimaa/Lahtelainen-Belinda-laihdutti-yli-160-kil…
Ei yli 100 ylipainokilon laihduttaminen ole ihme vaan ihan itsestä kiinni.
Siksipä se ei onnistu, kun on itsestä kiinni. Olisikin joku, joka vahtisi mun syömistä 24/7, niin laihtuisin. Ap
Olen laihtunut 38 kiloa alle vuodessa.
Minä olen 35 vuotias nainen. Kilpirauhasen vajaatoiminta, johon et käytä enää lääkettä. (lääkärit ihmeissään) Lihoin 21 vuotiaana 50 kilosta 95kg parissa kuukaudessa, en syömällä mutta joku sisäinen kortisoliongelma oli. Vuosia yritin laihduttaa eri ruokavalioilla, mitään ei tapahtunut, tai no ehkä alle kilo joka pysähtyi siihen.
Kokeilin : sokeriton, viljaton, maidoton, kasvis ja vege, paleo, keto ja ainoa joka on tiputtanut painoani on carnivore diet (googleta tolla, englanniksi tulee paljon) Nyt olen siis laihtunut 95kg 79 kiloon. Pirteämpi enkä nuku enää jatkuvasti. Huomasin olevani herkka monelle ruoalle. Carnivorea sanotaankin monesti Ultimate autoimmune diet.
Olen onnellinen että joku ruokavalio löytyi, enkä ole koko loppuikää lihava.
Vuosien aikana on tullu laihdutettua yli 60 kiloa. Jos on paljon ylipainoa, niin alussa paino tippuu aika nopeaan tahtiin. Sitten se rupeaa hidastumaan. Jos aloittaa tammikuussa niin helmikuuhun mennessä on voinut tippua jo 2-5 kiloa. Tärkeintä on kumminkin ettei tahti ole liian tiukka, koska silloin motivaatio laskee. Esimerkiksi minulla oli huhtikuussa ensimmäinen välitavoite kun tammikuussa aloitin. En kirjoittanut ruokapäiväkirjaa vaan laskeskelin päässäni mitä voin syödä, kuinka paljon, kuin paljon pitää liikkua ja mitä ruoka-aineita ehkä pitää karsia. Itselleni esimerkiksi karkkien jättäminen kokonaan pois oli aika helppoa. Eka viikko oli vähän vaikeampaa, mut sen jälkeen helpotti huomattavasti.