Miten jotkut pysyvät laihoina koko raskausaikansa?
http://www.anecdotesandapples.com/wp-content/uploads/2013/03/IMG_9050-682x1024.jpg
Tyyliin tällaisessa kunnossa. Mulle tuli 12kg ja en ois pystynyt kyllä yhtään parempaan. Tiukasti elin, mutten tietenkään ravinnon puutteessa.
Kommentit (47)
Ainakin yksinainen kuka oli tosi laiha (luut näkyi tosi paljon) urheili niin paljon että varmasti ei päässyt paino kertymään. Syömishäiriöinen...
Itse synnytin 4 kiloisen vauvan ja kuitenkin sairaalaan jäi 2 kiloa. Toisaalta kotiin päästyäni laihduin viikossa 8 kiloa. Sanoisin, että nesteenkertyminen selittäisi aika paljon.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 14:32"]Itse synnytin 4 kiloisen vauvan ja kuitenkin sairaalaan jäi 2 kiloa. Toisaalta kotiin päästyäni laihduin viikossa 8 kiloa. Sanoisin, että nesteenkertyminen selittäisi aika paljon.
[/quote]
Mulla vähän sama juttu. Lapsi 3,8kg ja paino kotiuduttua täsmälleen saman verran kuin juuri ennen synnytystä. Kuukausi ja painoa tippui 15kg, ja olin alipainoinen. Vauva tosin söi rintamaitoa hyvällä ruokahalulla.
Painan normaalisti 50 kg, nyt raskaana 37+1 painoa on 66 kiloa. Tosin myös lievä raskausmyrkytys päällä. En kuitenkaan ole lihonut muualta, ainoastaan maha ja tissit on kasvaneet. Käsivarret, jalat ja takapuoli on ihan samanlaiset kuin ennenkin, solisluut edelleen näkyvissä. Johonkin tuo 16 kiloa on silti tarttunut.
Mulle tuli raskausaikana vain 6kg painoa lisää, lapsi painoi 3.2 kg ja olin kotiin lähtiessä kevyempi kuin ennen raskautta, ainoastaan rinnat oli kuin melonit.
Ruokailin raskausajan kuin ennenkin, terveellisesti, mutta en "laihduttanut" mutten kyllä syönyt kahden edestä ja uin 5 x viikossa tunnin.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 14:11"]Jos on jo ennen raskautta hoikka ja koko raskauden aikana tulee +1kg niin johon se terve maalaisjärkikin sanoo ettei se ole tervettä koska täysiaikainen ja terve vauva painaa yl. sen 3-4kg ja siihen vielä päälle istukka ja vedet.
Ja koska se vauva vie kaiken ravinnon minkä vain irti saa niin äidille ei jää mitään ja kropan pitäisi vielä pystyä tuottamaan ravitsevaa maitoa vauvalle.
Sellainen 8-12kg onkin hyvä painonnousu raskauden aikana jotta äiti ja vauva voi hyvin! Ja se 8-10kg jääkin yl. sinne synnärille ja loput sulaa imetykseen.
[/quote]Jaa kyllä mulla on kaikki olleet yli 3kg ja imetyskin sujunut pitkään ja moitteettomasti kasvaneet. Sairasta eikös. Huh huh.
-2,3
[/quote]
Mulla lapset olleet normaalikokoisia aikaan nähden (syntyneet 33-36 viikoilla), tuo keskonenkin on päätä pidempi ikäisiään;) Raskaudessa lapsi, sikiökalvot ja istukka sekä veren määrä on vain n 5-6 kiloa. Muu on turhaa.
18
[/quote]
Lapsi 3,5kg
istukka 1kg
lapsivesi 1kg
veti 1-2kg
rinnat 0,5kg
= 7-8,5kg
tähän päälle 1-3kg suositellut "rasvavarastot" normaali painoisilla. Päästään helposti 9-11kg, joka taitaakin olla raskausajan ihanne painonnousu hoikille odottajille. Hormonitoiminta yleensä muuttuu raskausaikana niin, että varastoi rasvaa helpommin pitkää imetystä varten. Aikoinaan ihminenkin on inettänyt pidempään kuin sen 6kk.
[/quote]
Lapsi 2,5-3 kg
istukka 500g
lapsivesi 1 kg
veri 1-2 l
rinnat muutaman gramman
tuosta tulee mun kohdalla se kuutisen kiloa. Keskosen kohdalla 5,5 mikä synnytyksessä lähti
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 14:11"]Jos on jo ennen raskautta hoikka ja koko raskauden aikana tulee +1kg niin johon se terve maalaisjärkikin sanoo ettei se ole tervettä koska täysiaikainen ja terve vauva painaa yl. sen 3-4kg ja siihen vielä päälle istukka ja vedet.
Ja koska se vauva vie kaiken ravinnon minkä vain irti saa niin äidille ei jää mitään ja kropan pitäisi vielä pystyä tuottamaan ravitsevaa maitoa vauvalle.
Sellainen 8-12kg onkin hyvä painonnousu raskauden aikana jotta äiti ja vauva voi hyvin! Ja se 8-10kg jääkin yl. sinne synnärille ja loput sulaa imetykseen.
[/quote]
Just näin sen pitäskin olla. Typerää lietsoa tuota laihuushysteriaa. Kyllä se oma mielualakin on tärkeää odottaessa eikä kannata stressata kiloista jos oikeasti syö terveellisesti.
Minulle ei tullut raskauden aikana kuin 4 lisäkiloa. Katsoin mitä söin ja urheilin päivittäin. Synnärille jäi ne kaikki neljä kiloa. En halunnut kerätä lisäkiloja koska en imettänyt niin ylimääräiset kilot olisi pitänyt laihduttaa pois.
Ole jokaisella raskauskerralla syönyt terveellisesti ja liikkunut, silti painoa on tullut 9-14kg. En tiedä miksi. Mulla esim rinnat kasvaa 4 kuppikokoa ja kyllä tulee jokapuolelle kokoa vaikka kuinka yrittäisin etten lihoisi raskausaikana. Normaalisti olen hoikka.
Kaksosia odottaessani paino nousi noin 25 kg, siitä jäi synnärille 18 kg.
Nyt kun vauvat on 6 kk alkupainoon on matkaa noin 3 kg.
Olin 170 cm/73 kg ennen raskautta, ja kukaan ei uskonut että painoa oli tullut niin paljon. Maha vain kasvoi.
Söin odotuksen alkupuolella todellakin kolmen edestä.
Monikkoraskaudessa painon tulisi nousta normaalipainoisella odottajallakin noin 7-13 kg rv. 20 mennessä!
Rv 33 lähtien jalat turposi kauheiksi tukeiksi, ja turvotus lähti vasta lasten synnyttyä rv. 37+1.
Lapset olikin hyvänkokoisia (2,6 kg ja 3 kg) ja hyvävointisia syntyessään, joten ruoka meni varmasti heille, eikä niinkään minun läskeihini.
En ole edes laihduttanut, vaan päinvastoin syönyt mitä haluan ja miten paljon haluan, koska vauvat ovat olleet täysimetyksellä 6 kk ikään asti.
Ne muutamat kilot ehtii sitten imetyksen loputtua pudotella :)
Laihuuden ihannoimiselle raskausaikana on nykyään nimityskin: mommyreksia.
Geenit, kroppamalli ja se, että olemme yksilöitä. Nyt on sohaistu ampiaisenpesää. Turha kuitenkin niiden, joille painoa ei kerry, on haukkua niitä joille sitä kertyy. Jotkut mässäävät neljän edestä ja joillekin sitä kertyy, vaikka ruokailutottumukset ei muuttuisikaan. Uskokaa tai älkää. Me olemme erilaisia.
Minun kroppani on aina jotenkin kerännyt nestettä sekä rasvaa imetystä varten. Olin lievästi ylipainoinen esikoista odottaessani ja sain 14kg painoa. Kuitenkin 7kk synnytyksen jälkeen painoin 11kg vähemmän kuin ennen raskautta (yhteensä 25kg lähti), jolloin bmi oli 21. Maito ei loppunut kesken ja lapsi kasvoi 6kk täysi-imetyksellä. Jos en olisi saanut tuota 14kg, niin maito ei olisi mahdollisesti riittänyt ja olisin itse kuivunut. Toisessa raskaudessa lähtöpaino oli jo 11kg alempi kuin esikoisen aikana ja sain 22kg. Maito oli taas hyvää ja kilot sulivat suurimmaksi osaksi täysi-imetyksen aikana. Pari ylimääräistä jäi, mutta siitä syytän ihan itseäni ja herkuttelujani.
Oma äitini oli 45 kiloinen (160cm pitkä), kun lähti synnytyslaitokselta kolmannen lapsen jälkeen, synnytykset menneet ihan tavallisesti, vaikka on noin pieni, ja imettikin ihan normaalit puoli vuotta kaikkia lapsia.
Aina ollut todella hoikka, eikä yhtään kiinnostunut mistään laihdutuksesta, sanoi aina kyllä ettei raskaana tarvitse syödä ns. kahden edestä. Söi raskausaikana paljon pihvejä yms. tavallista kotiruokaa, ei koskaan karkkeja, tai muuta sellaista, meillä ei suvussa muutenkaan karkit ja muut ole aikuisten ruokaa.
Äitini ei myöskään harrasta ns. liikuntaa, tekee vaan tavallisia kotitöitä, ja kävelee jonkun verran.
Ehkä jotkut vaan on tuollaisia hoikkia niin kuin äitini, ei sillä ainakaan mitään synnytysongelmia, tai imetysongelmia ole, eikä muitakaan terveysongelmia.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 15:08"]
[/quote]
Just näin sen pitäskin olla. Typerää lietsoa tuota laihuushysteriaa. Kyllä se oma mielualakin on tärkeää odottaessa eikä kannata stressata kiloista jos oikeasti syö terveellisesti.
[/quote]
Ei tässä kukaan ole vahtinut kilojaan, vaan elänyt normaalisti!! Sehän on vain hyvä jos ei tule liikaa, ei sitä raskauden takia pidä elintapojaan muuttaa jos ne on hyvä jo valmiiksi!?
28
Jotkut vaan on laihoja. Vaikka kiloja tuleekin, näyttävät laihoilta.
Te jotka mietitte miten voi raskaana olla hoikka kuten ap:n linkkaaman kuvan henkilö, tai vaikka kuten herttuatar Kate oli, niin millaisiakohan nämä olivat ENNEN raskautta? Niinpä, tosi laihoja.
Jos lähtökohta on edes "normaali" niin miten voisi raskaana näyttää laihalta? Ja toisinpäin, miksi laiha muuttuisi raskaana tukevaksi? Laiha näyttää raskaana laihalta jolla on raskausmaha, isompi isommalta jolla on raskausmaha.
Itse olen aina ollut laiha vaikka syön kuin hevonen. 2 raskautta takana, paino ilman laihdutuksia sama kuin ennen raskauksia. Molemmilla kerroilla tuli n.15kg eikä kukaan uskonut. Veikkasivat vielä laskettuna aikanakin (molemmat meni yli) että kiloja tullut max 5. Ärsytti, koin tämän arvosteluna miksen syö tarpeeksi (söin paljon) ja vihjailuina vauvojen hyvinvointiin. Molemmat terveitä, n.4kg syntyessään.
JA olen sitä mieltä että kaiken kokoiset ja muotoiset on kauniita. Hyväksykää naiset itsenne. Turha haikailla mahdotonta. En minäkään itke esim. jättitissien perään.
Höpö-höpö. Raskauden aikana paino nousee (toivottavasti) ja lapsi syntyy.
No minä olen pitkä ja laiha, joten raskaana ollessanikin näytin pitkältä ja vähintään hoikalta. Kilot menivät jotenkin tasaisesti koko kroppaan, niin ei juuri näkynyt vatsan lisäksi missään (paitsi ihan lopussa turvotuksena.)
Uskon kyllä myös, että syöminen vaikuttaa. Esikoisen kohdalla en syönyt yhtään extraa, siis en herkutellut. Ei ollut mielitekoja. Olin kyllä todella hoikka odottaja, ja kaikki kilot jäivät synnärille. Vatsakin palautui hyvin nopeasti aivan samanlaiseksi kuin ennen. Toisessa raskaudessani sitten oli mielitekoja ja herkuttelin, lihoin 3-4 kiloa enemmän kuin ensimmäisessä raskaudessa. Kyllä jos tarpeeksi paljon herkuttelee, niin kyllä se jo vähän näkyykin. Tosin edelleen olin odottajaksi varsin hoikan näköinen, mutta painoi nousi helpommin kuin ekassa raskaudessa. Kun toinen lapsi syntyi, niin siihen loppui mieliteot ja kilot lähtivät melko pian.
Aina ennen sanoin, että olen sellainen joka voi syödä vaikka kuinka paljon lihomatta. Vasta toisessa raskaudessani huomasin, että en oikeasti ole koskaan elämässäni herkutellut paljoa. Tokassa raskaudessa tuli syötyä monta kertaa viikossa jotain herkkua, ja kyllä se näkyi muutamana extrakilona perusraskauskilojen lisänä.
Voi luoja. Sanoohan sen (toivottavasti) terve järki, että äidin painon ON noustava raskausaikana. Jos siis on hoikka odottaja kyseessä. Kaikki muu puhe on sairasta. Ei se vauvakaan tyhjästä ravintoa saa.
Kahden edestä ei tarvitse syödä, mutta enemmän pitää saada energiaa kuin normaalisti. Olisko se jotain 300-400 kaloria?
Ja kyllä, mä olen sellainen 20 kiloa "lihonut". Ja jokainen kilo 2kk synnytyksen jälkeen pois 3 kertaa. Imetystä vuosi, korvikkeita ei ole tarvittu. Laihduin imetysaikana vielä lisää, joten olisin ollut hurjasti alipainoinen ilman raskauskiloja.
onkohan näillä jotka ovat raskaudesta muutamalla kilolla selvinneet, maito riittänyt lapselle? Itsellä kaksosraskaudessa vähiten paino noussut...
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 14:16"]
[/quote]Jaa kyllä mulla on kaikki olleet yli 3kg ja imetyskin sujunut pitkään ja moitteettomasti kasvaneet. Sairasta eikös. Huh huh.
-2,3
[/quote]
Mulla lapset olleet normaalikokoisia aikaan nähden (syntyneet 33-36 viikoilla), tuo keskonenkin on päätä pidempi ikäisiään;) Raskaudessa lapsi, sikiökalvot ja istukka sekä veren määrä on vain n 5-6 kiloa. Muu on turhaa.
18
[/quote]
Lapsi 3,5kg
istukka 1kg
lapsivesi 1kg
veti 1-2kg
rinnat 0,5kg
= 7-8,5kg
tähän päälle 1-3kg suositellut "rasvavarastot" normaali painoisilla. Päästään helposti 9-11kg, joka taitaakin olla raskausajan ihanne painonnousu hoikille odottajille. Hormonitoiminta yleensä muuttuu raskausaikana niin, että varastoi rasvaa helpommin pitkää imetystä varten. Aikoinaan ihminenkin on inettänyt pidempään kuin sen 6kk.