♥ Marraskuiset 2014 ♥
Enpäs löytänyt vielä ketjua marraskuisille, joten aloitan sellaisen itse :) Viikkoja on plakkarissa vasta hurjat 3+4, mutta tänään tuli jo todella selkeä ja vahva plussa, eli kyllä siellä ainakin jotain on kyydissä. Aloitin testaamisen jo 3+2, koska olin ihan varma et on napsahtanut kohdilleen, ja nyt kun testin väri on päivä päivältä tummentunut, niin uskallan jo todeta olevani raskaana ihan oikeasti. LA 8.11.
Pikainen esittelyosio: Kolmekymppinen, kaksi lasta ennestään ja keskenmeno rv 10+ pari vuotta sitten. Keskenmenosta oppiineena mulle ei ole vielä tulossa vauvaa, mutta mulla on mahdollisuus saada sellainen, ja siitä olen iloinen :)
Kommentit (292)
Heippa kaikille!
Aikasemmin oon vaan lueskellut täällä juttuja ja nyt tajusin että VOIN LIITTYÄ TÄNNE OIKEESTI KESKUSTELEMAAN! :)))
Sunnuntaina tein testin varmistuakseni ja vahva viiva sieltä tuli, täällä nyt rv 5+0, la 12.11. Eka positiivinen testi ikinä, eli esikoista odotellaan, toivotaan et pysyy mukana :)
Minä 23, mies 25.
Tällä hetkellä ei vielä pahemmin oireita, jano ja väsymys vaivaa mut niitten kanssa pärjää hyvin :)
Heippa "pitkästä" aikaa. Tää on niiiiin väsynyt että nenä on nytkin näppäimistön tasolla ja selkäranka liuennut jonnekin. Onneks on PikkuKakkonen ja muuten hiljaista. Tartten yleensä kuuden maissa viimeistään pienet nokoset että jaksaa illan. Säännöllistä päivätyötä teen ja yritän salata työkavereilta vielä muutaman viikon sen, että juoksen vessassa ja juon koko ajan. Ennen ei ole ollut pahoinvointia juurikaan, nyt se on seurana koko päivän. Vatsa on ihan liian iso jo, turvotusta varmaan ja äippähousut käytössä. Oireista onnellinen. Tunnistan kans ton huimauksen, kiva kun asiakastilanteessa seisomaan noustessa on hetken ihan mustaa ja korvissa humisee.
Ekaan neuvolakäyntiin ja ultraan vielä toista viikkoa aikaa, sit jo yhdeksäs viikko menossa. Hermot pettää kohta ja juoksen yksityiselle katsomaan mitä sieltä löytyy. :)
Tervetuloa kaikki uudet ja tarrasukkia meidän pienokaisille.
Nirunaru ja 6+4
Tänä aamuna se sitten alkoi töihin lähtiessä. Jouduin kirjaimellisesti juoksemaan vessaan että ehdin pönttöön oksentamaan! Hirvee olo ollu kko päivän ja tuntuu, että kaikki haisee hirveelle ja oksettaa. Hississäkin alko puskeen ylös :D Toivottavasti tää tästä helpottaa. Luin et oli ollu huimausta muillakin, mulla sitä oli pari viikkoa takaperin ennen ku tiesin olevani raskaana. jos tämä etomien ja oksentelu loppuis tai edes pysyis kohtuullisena niin olisin oikein onnellinen :)
Hih!
Mä koitan pitää tätä mahdollisimman pitkälle "salassa", ihan siks jos jotain tapahtuukin... Ei tartte olla kaikille selittämässä et ei ookkaan tulossa vauvaa... Toivotaan toki et näin ei käy, mut aina kuitenki epävarmaa kun on näin alussa.
Oon kyllä niin fiiliksissä ja sellanen hölösuu et katotaan miten pitkään pystyn olee hiljaa, ehkä pari päivää :D
Katotaan töissä miten pitkään onnistuu kun työnantajana on äiti ja työkaverit on naisia joilla lapsia jo :) Toivotaan ettei tuu pahoinvointia heti ;)
Saba ja 5+0 :)
Iltaa!
Toinen Clearbluen testi tuli käytettyä tänään ja edelleen selkeä plussa :) Pientä yökötystä on ilmenny eilen ja tänä aamuna. Sitten kun on lounais-aika, olo onkin suht normaali. Mutta selvästi pidempi tauko syömisestä tuo mulle huonon olon...ihanaa..
Vauvalaskurin mukaan nyt on menossa rv 4+3 ja tosiaan la arvio on 16.11. Huomenna soittelen neuvolaan ja kyselen samalla noista kielletyistä ruuista ym. Luulen, että käymään menen vasta kuun vaihteessa, niin olisi noita viikkoja sitten vähän enemmän. Viimeksi ekan neuvolakerta oli rv 8.
Täällä kyseltiin näistä miehistä...No eipä siitä tarvii huolta pitää, pysyy se tässä kuitenkin mukana :D
Itse teen myös päivätyötä ja tällä hetkellä työpäivät pyörähtää kyllä semmosella vauhdilla, että...Samalla on niiiin kova hinkua kertoa työkavereille sekä sukulaisille, että missä mennään. Täytyy vaan tätä salaisuutta pitää vielä itsellään.
Katselin tässä esikoisen odotusajan neuvolakortti ja sieltä löytyi myös synnärin kertomus synnytyksestä ja sairaala-olosta... Huh-huh... Kaikkea sitä unohtaa viidessä vuodessa...Tyksissä olin synnyttämässä ja mulla oli kyllä tosi hyvä kokemus siitä. Tiedän kyllä, että paljon on toisenlaisiakin tarinoita pyörinyt. Toivon todella, että tällä kertaa menisi myös yhtä hyvin.
Lilja83 ja Kipinä2
Hei, olen 19 vuotias opiskelija ja 4-5 viikolla raskaana :) Sain tänään tietää raskaudestani mikä ei kylläkään tullut shokkina. Isänä 24 vuotias töissä käyvä mieheni :) Juteltiin jo tänään terkkarin kanssa vaihtoehdot yms. selviksi ja ensi viikolla olisi tarkoitus kertoa pidänkö vai en. Melko 100 % varmasti ollaan pitämässä, mieheni ja äitini ovat tukemassa päätöstäni oli se sitten mikä vain. Tosiaan ensimmäistä kertaa ikinä raskaana ja nyt vain toivotaan, ettei tule mitään komplikaatioita :) Tosi mukavaa, että saa joillekkin jotka jo tietää jostain saa kertoa omia tuntemuksia ja ovat vielä samaan aikaan raskaana♥
Heippa kaikille!
Kun kaikki ovat pohtineet tuota kala-asiaa, niin kirjoitan mitä neuvolassa mulle sanottiin:
Liha-vältä näitä:
Tatarpihvi tai raaka jauheliha (ei edes maistaa)
Maksa,maksaruoat
Maksamakkaraa ja pasteijaa raskauden aikana enintään 200g viikossa
Kala-äyriäiset-vältä näitä:
Hauki
Itämeren isot silakat tai lohi. Voi syödä 1-2 kertaa kuussa.
Sisävesien iso ahven, kuha, made- ei suositeltavaa
Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalavalmisteet,mäti ja pateet.
Käyttöä ei suositella kuumentamattomana.
Toivottavasti selvensi joillekkin asioita :)
Pomplemousse Ihana kun täällä on toinen saman ikäinen ensisynnyttäjä. Missä sairaalassa synnytät? Neuvola-ajan sain hyvin kunnalliselle, joten menen sinne 9+0. Käyn sitä ennen kuitenkin varhaisultrassa yksityisellä 7+2.
Jostain tutkimuksesta googalsin, että kesken menon riski on kuudennella viikolla sydänäänet kuullessa 9,4%, seitsemännellä viikolla kuullessa 4,2%, kahdeksannella viikolla sydänäänet kuullessa 1,5% ja yhdeksännellä 0,5%. Nyt on vielä niin toiveikas, mutta epävarma olo ja haluan saada tuon 95,8%:n varmuuden.
Heippa taas!
Tänään soitin neuvolaan, aamulla testistä sain sen oletetun raskaana 3+. No siellähän oli se takaisinsoittopalvelu ja melkein 2h sain odottaa soittoa, onko niissä oikeasti näin paljon ruuhkaa? Enkä sitten saanut aikaa neuvolaan vaan ihan perus hoitajalle, minulle tämä on ihan ok. Yritin selittää etten tiedä millä viikolla olen ja hän tenttasi vain viime menkkojen alkua ja sehän on 25.1 eli täti laittoi minulle viikoiksi 6+6 jos oikein muistan. Sanoin etten mitenkään usko tuohon, tiedän kyllä olevani 5-6 viikolla raskaana, mutta että melkein 7 viikolla?? No "neuvola" on 24.3 eikä kuulemma ole mahdollisuutta selvittää raskauden todellista kestoa, näkyy vasta ekassa ultrassa.
Ja kiitos marsva, kun jaoit nuo kalamäärät! Itse ainakin pyrin menemään noilla määrillä. :)
Heiii:))
Tänään oli eka neuvola:)) Ihanaa, vaikkakaan siellä ei sydänääniä kuunneltu kun viikkoja vasta 6+1 (laskettuaika siirty pari päivää myöhemmäksi eli uusi on 5.11).
Jotenkin on vain todemman tuntunen tämä raskaus, kun on käyny eka neuvolan :D...hemoglobiini on 98, joten ei ihme vaikka vähän huimailee...rautaa alan nyt sitte tippoina ottaan ja c-vitamiinia kehotti ottamaan yhtäaikaa niin imeytyy paremmin. Maanantain varhaisultraa odotan niin ettei meinaa mihinkään pystyy keskittyyn:D
ps. paino oli jo noussu 2.4 kg!!!!! hui
Noi ruokarajoitteet löytyy listana thl:n sivuilta, jos haluaa tarkemmin vielä katsella :) http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet
Sain tänään neuvolasta puhelun ja eka neuvola varattiin 31.3, eli viikkoja silloin 8+0 tai 8+3, riippuu miten lasketaan. Sanoi että eka neuvola yleensä vasta kun rv:t on 9+. Yritin sitä varhaisraskauden ultraa kinua, ja sanoi ensin ettei onnistu mitenkään kunnallisesti jos ei ole ollut vähintään kolmea keskenmenoa. Mä sitten vinkusin ja vonkusin ja sain maanantaille soittoajan omalle neuvolatädille, jonka kanssa voin vielä yrittää sopia asiasta. Ja tämänkin soittoajan sain, kun sanoin että kaveri sai just kunnallisen vu:n tismalleen samalla keskenmenotaustalla kun mitä mulla on, mielenterveyteen vedoten.. :D Ja kyllä mä ihan oikeesti oon sitä mieltä etten haluis kovin pitkää kuollutta alkiota mahassani kannella, mieluiten kävis jo ennen np-ultraa kattomassa onko kunnossa. Saa nähä kui käy. Pakko kai jostai repiä se raha ja käydä yksityisellä jos ei muuten onnaa... :/
Täällä ei vieläkään oo kellään hinkua fb-ryhmään?
-Dori ja Onni rv 5+6
[quote author="o0o" time="13.03.2014 klo 10:18"]
Pomplemousse Ihana kun täällä on toinen saman ikäinen ensisynnyttäjä. Missä sairaalassa synnytät? Neuvola-ajan sain hyvin kunnalliselle, joten menen sinne 9+0. Käyn sitä ennen kuitenkin varhaisultrassa yksityisellä 7+2.
Mä synnytän Kätilöopistolla. Olin raskaana viime kesänä (päättyi keskenmenoon vko 7) ja silloin sain ajan muistaakseni todella myöhään, soitin ajan viikolla 5 ja ajan taisin saada viikolle 11. Nyt ollaan jo kutosella, enkä ole vielä edes soittanut aikaa.
Jostain tutkimuksesta googalsin, että kesken menon riski on kuudennella viikolla sydänäänet kuullessa 9,4%, seitsemännellä viikolla kuullessa 4,2%, kahdeksannella viikolla sydänäänet kuullessa 1,5% ja yhdeksännellä 0,5%. Nyt on vielä niin toiveikas, mutta epävarma olo ja haluan saada tuon 95,8%:n varmuuden.
Mä pidän peukkuja :)
Vähäinen oireilu jatkuu mulla edelleen, rinnat on kipeät ja turvonneet, vatsassa hiukan nippailua ja löysäilyä.
Tänään väsytti ihan julmetusti, nukuin yli 2h päikkärit. Tosin vapaapäivinä nukun päikkäreitä normaalistikin koska nukun aina tosi huonosti. Normiyönä vaihdan toiseen sänkyyn nukkumaan kesken yön miehen kuorsauksen ja narskuttelun takia, käyn vessassa yleensä kerran (nykyään 2!), herään lemmikkielukoiden kolisteluun ja sitten mulla on paha tapa käyttää torkkua. Eipä varmaan haittaa sitten vauvan yöheräilyt kun on tottunut :)
Moi!
Uskaltaisinkohan minäkin jo liittyä seuraan :) Raskausviikot 5+5 menossa, LA aika arviolta 8.11. Ensimmäinen pienokainen olisi tulossa ja ikää mulla ja miehellä 30v. Yhtään sen enempää yrittämättä tärppäsi, joten vieläkin on hieman epäuskoinen olo, voiko tämä todella mennä näin helposti. Eka neuvola ois 3.4. Varhaisultraan mennään jos ei kantti kestä odottamista :)
Oireita ei juurikaan ole ollut, rinnat vähän turvoksissa ja pientä kuvotusta jos on pidempi tauko syömisessä. Myös öisin saattaa olla välillä hieman paha olo. Onko muilla ollut nukkumisen kanssa ongelmia nyt alkuraskaudessa?
Didi ja pötkylä 5+5
Auttakaa!
Äsken vessassa huomasin että pikkuhousuihin oli tunnut ns. Ruskea lima, joka oli noin puolen pikkurillin kynnen kokoinen. Ei tullut pyyhittäessä lisää eikä kyllä kipujakaan ole. Onko muilla kokemuksia? :-(
Iltaa!
Didi: Mulla on nyt tässä raskaudessa ollu toisina öinä kuuma ja vähän etova olo. Nukkuma-asennon löytäminenkin on ollut haasteellista, kun ei voi enään nukkua vatsallaan paineen takia. Tytön odotuksessa nukuin melko pitkään hyvin, mutta pahoinvointiakin oli ja nyt ei ole yökötyksen lisäksi ilmaantunut. Pissitys on tosin kova öisin ja päivisin :).
ON: Varhaisultrassa on käyty ja siellä oli pieni kerä, jolla oli selkeästi sykkivä pieni sydän :) <3! Nyt vaan toivon, että hän jaksaa kasvaa terveenä ja pysyä kyydissä mukana. Kaikki näytti hyvältä ja sikiö vastasi viikkoa 7. Huh ja nyt odottamaan np-ultraa ja ekaa neuvolaa. Kätilö sanoi, että nyt vaan sitten hautomaan rakkaudella ja toivotaan parasta :).
Lalaloo ja lussa 6+3
Marsva: Kätilö ystävä joskus sanoi edellisessä raskaudessani, et joskus limakalvot voi herkkyyttään vuotaa raskauden aikana, varsinkin jos on harrastanut sexiä lähiaikoina tai on joku tulehdus? Muutoin en kyllä osaa sanoa asiasta :(. Jos ihan vähän, eikä toistuvaa ja sul ei kipuja, niin en usko et vakavaa.
Lalaloo
Kiitos lalaloo! Toivotaan parasta. Säikähdin kyllä tosi lujaa :-( seksistä se ei voi johtua koska mies matkoilla, mutta voiko hiivatulehduksesta tulla? Epäilisin että ois hiva kun mulle tulee se aina kun on stressiä.. :-(
[quote author="marsva" time="13.03.2014 klo 20:57"]
Auttakaa!
Äsken vessassa huomasin että pikkuhousuihin oli tunnut ns. Ruskea lima, joka oli noin puolen pikkurillin kynnen kokoinen. Ei tullut pyyhittäessä lisää eikä kyllä kipujakaan ole. Onko muilla kokemuksia? :-(
[/quote]
Ei välttämättä tarkoita mitään, tuhruvuodot on yleisiä varsinkin alkuraskaudessa.
Lekurissa käyty ja pikadiagnosoitu limapussintulehdus kummassakin lonkassa, hoidoksi kortisonipiikki kumpaankin lonkkaan. Lääkäri ei tiennyt saako sitä laittaa kun on raskaana, soitti toiselle joka ei myöskään tiennyt. Sitten tutki konettaan ja sanoi, ettei sitä missään kielletä, joten laittoi. Nyt sit kotona googlettelin ja löysin juttuja sekä puolesta että vastaan... Mä oon niin arka muutenkin lääkkeiden suhteen raskaana ollessa, ja nyt muhun on piikitetty jotain mistä en edes tiedä onko sallittua raskausaikana. Mua muutenkin hieman ahdisti se pikadiagnoosi, toivotaan et oli oikeessa eikä nyt vaan peitä jotain muuta poistamalla kivut piikeillä... :/
Missmama, mullakin on huono omatunto kun en pysty huomioimaan miestäni tarpeeksi. Oon niin kipeä ja huonovointinen, että kaikki energia menee omaan napaan ja valittamiseen. Suosittelen ainakin puhumaan asiasta avoimesti miehelle, jos voisi sitä kautta edes hiukan ymmärtää. Mun mies nyt tietää jo miten tämä alkuraskaus menee, kun on ennnenkin sen mun kanssa läpikäynyt ja sanoikin eilen ihanasti, että kyllä me ehditään sitten taas aikanaan halailla ja huoltaa parisuhdetta muutenkin. On vaan niin kurja olo itellään kun toinen tekee kaiken kotona ja kantaa mulle naaman eteen kaiken ja mä en pysty mihinkään muuhun ku nukkumiseen. Ohimenevää tää onneks on.
Pikkuihme, mullakin huimausta. Tunnistan niin itseni tost sun humalakuvauksesta :D Äsken kävelin ostarilla ja tuntu et kaikki huojuu, minä ainakin :D Eilen meinasin pyörtyä Zumbassa ja oli pakko lopettaa kesken. En tiedä oliko siihen enemmän syynä tää huimaus ja heikotus vai kivut, mut taitaa jäädä jumpat väliin toistaseks.
Dori ja Onni 5+5