Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä duunia voisin saada kun olen 34-vuotiaaksi ollut lähes koko elämäni työtön (1vuosi työkokemusta), ja koulutuksena on vain ylioppilastodistus lukiosta?

Vierailija
08.11.2020 |

Onko kaltaiselleni tarjolla mitään järkevää, järkevällä palkalla?

Ihan mihin vain en lähde, sillä nykyinen tilanteeni voittaa terveyttä vaarantavat työt, josta ei jää peruselämisen jälkeen mitään käteen.

Kommentit (186)

Vierailija
61/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus pysyt sossunluukulla, elämäntapa pummi. 

Vierailija
62/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan mutta miten ihmeessä olet onnistunut olemaan noin pitkään ilman minkäänlaista ammatillista tutkintoa? Luulisi tulevan aika äkkiä kehotusta hakeutua opiskelemaan karenssin uhalla jos ei ole ammatillista tutkintoa.

Helppoahan tuo on. Ei mullakaan ole mitään tutkintoa ja olen jo yli 40 v. Ikinä ei ole myöskään millään karensseilla uhkailtu, jos en koulutukseen hakeudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikaruokatyöntekijä tienaa sen 9.5/tunti, päälle lisät. Itse aloitin sillä ja sitten etenin vuoropäälliköksi 12/tunti. Tein about 30-35 tuntia viikko ja pärjäisin kyllä. Toki tämä oli 2014 kun olin juuri lähtenyt lukiosta, voi olla että palkat nousseet.

Ei sitä tietty kauaa jaksanut. Menin kouluun ja valmistuin viime keväänä, löysin työpaikan josta saan heti alkuunsa 2500/kk, palkankorotukset vuosittain.

Kouluun vaan AP. Tosin minulla ainakin sellaiset ns. p*skanlapiointityöt nuoruudesta on olleet eduksi, työnantaja tykkäsi siitä että olen 15-vuotiaasta ollut töissä, osoittaa toimeliaisuutta ja hyvää työmoraalia.

9.5e/tunti palkalla ei ole mitään järkeä lähteä töihin. Teen siinä vain taloudellisesti hallaa itselleni.

12e/tunti vuoropäällikön hommasta? Eipä ole hääppöiset liksat pikaravintoloissa...

ap

Vierailija
64/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tilanteesi. Olet kuitenkin aika nuori. Koulutuksen kautta työelämään on varmaan se järkevin tie. Hakeudu ammatinvalinnanohjaukseen, mutta ajattele kuitenkin itse, mikä sopii juuri sinulle. Ulkoa tulevat ohjeet ovat aina vain mielipiteitä siitä, mikä voisi olla sinulle sopivaa. Sinä itse päätät, mikä on oikea tie. Te-toimistoon voisit ottaa yhteyttä. Kyllä nykyisin on paljon mahdollisuuksia. Ihmiset kouluttautuvat viiskymppisiksi ja vielä vanhemmiksikin. 

Tämä nauratti.

34-vuotias ilman koulutusta ja vailla työkokemusta ei todellakaan ole työmarkkinoiden mielestä nuori. Enemmänkin kyseessä on työllistymisen suhteen menetetty tapaus.

Vierailija
65/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pöydän molemmilla puolilla, eli sekä hakijana että rekrytoijana. Jos tehdään ajatusleikki, että saisin eteeni kaksi CV:tä, hakijan A:n ja hakijan B:n, jotka olisivat molemmat 34 v ja kummankin korkein suoritettu tutkinto olisi ylioppilastutkinto.

A:lla olisi CV:ssä aukkoja, ja vuosien mittaisia ajanjaksoja joiden aikana hän on ollut työelämän ulkopuolella ja joille ei löydy loogista selitystä (esim. äitiysloma, omaishoitajuus tms.). B puolestaan olisi tehnyt ns. hanttihommia tai pienipalkkaisia hommia, eli ollut vaikka siellä hampurilaisravintolan kassalla tai vuokratyöntekijänä siivousfirmassa.

Ei olisi epäilystäkään. Palkkaisin B:n. Se, että ihminen on ollut töissä, vaikka ns. likaisissa töissä tai pienellä palkalla, sen sijaan että olisi nostellut tukia kotona, kertoo omaa kieltään hänen motivaatiostaan ja halukkuudestaan tehdä työtä. Jos ihminen jaksaa nostaa takapuolensa penkistä sillä 9-10 e tuntipalkalla, kertoo paljon.

Työtä tehdään palkan takia.

9e/tunti palkka häviää tuille, ainakin pk-seudulle. Järkevä ihminen ei tee töitä 9e/tunti palkalla, ainakaan pk-seudulla.

Vierailija
66/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tilanteesi. Olet kuitenkin aika nuori. Koulutuksen kautta työelämään on varmaan se järkevin tie. Hakeudu ammatinvalinnanohjaukseen, mutta ajattele kuitenkin itse, mikä sopii juuri sinulle. Ulkoa tulevat ohjeet ovat aina vain mielipiteitä siitä, mikä voisi olla sinulle sopivaa. Sinä itse päätät, mikä on oikea tie. Te-toimistoon voisit ottaa yhteyttä. Kyllä nykyisin on paljon mahdollisuuksia. Ihmiset kouluttautuvat viiskymppisiksi ja vielä vanhemmiksikin. 

Eihän ap nyt nuori ole, ihmiseksi jolla ei vielä ole koulutusta eikä työkokemusta. Hän on 15 vuotta jäljessä. Se hänen kannattaa ottaa huomioon kun esittää vaatimuksia.

Niin, olenkin miettinyt että kannattaako mun enää stressata lainkaan....Mahdan olla jo ns. "menetetty tapaus", enkä tule koskaan saamaan mitään hyvää uraa tai työpaikkaa vaikka tekisin mitä.

Kyllä tämä nykyinen tilanteeni nimittäin "paskaduunit" huonolla palkalla voittaa.

Jos minulla ei esim. tule olemaan mahdollisuutta saada omistusasuntoa, ja kaikki raha menee vuokraan + muuhun elämiseen, ei työssäkäynnissä ole mitään järkeä.

Eli jos ei ole mahdollista saada mitään järkevää duunia järkevällä palkalla, niin miksi ponnistella?

ap

Järkevää duunia järkevällä palkalla tuossa iässä ilman työkokemusta? Mitäpä luulet, ovatko muut ihmiset ponnistelleet työn ja palkan eteen? Teen osa-aikatyötä mara-alalla. Mulla on koulutus ja melkein 10 vuoden kokemus. Tuntipalkka 11.8 euroa. Siitä verot pois. Minkä ihmeen takia sinulle pitäisikään maksaa enempää kuin 10 bruttona?

Vierailija
67/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivooja, kaupan kassa, hampurilaismyyjä.

Paljonko näistä tienaa?

ap

Vähemmän kuin toivoisit. Aika paljonkin vähemmän.

No joku 10e tunti bruttona on sellainen palkka jolla mun ei yksinkertaisesti kannata lähteä töihin.

Tulee takkiin taloudellisesti

ap

No mutta... meillä taitaa tosiaan olla liian korkeat sosiaalituet.

Ei sinänsä ole korkeat sosiaalituet, mutta esim. Helsingissä on älyttömän korkeat vuokrat. Samanlainen asunto on muualla Suomessa puolet halvempi joten ne jotka asuu Helsingissä joutuu tienata aika paljon enemmän kuin muualla että saisi elintasoa nostettua eli että työnteko kannattaa taloudellisesti.

Keskisuuressa kaupungissa saa hyvän vuokrayksiön 500 eurolla, eli jos tienaa töissä yli tonnin niin kaikki on kotiinpäin, mutta Helsingissä samanlainen kämppä on jopa lähemmäs tonnin, joten pitää tienata 1500 nettona jotta ei tule persnettoa.

Juuri näin.

Vuokrani on 900e. Siihen päälle toimeentulotuen perusosa 500e + kelan maksamat laskut, niin ollaan 1450-1500e netossa per kuukausi.

Jos saa saman 1450-1500e netto per kuukausi töistä, niin jää silti tappiolle työttömänä oloon verrattuna koska työmatkat, vaatteet, kasvanut energiankulutus jne.

ap

Vierailija
68/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap nyt nuori ole, ihmiseksi jolla ei vielä ole koulutusta eikä työkokemusta. Hän on 15 vuotta jäljessä. Se hänen kannattaa ottaa huomioon kun esittää vaatimuksia.

Aha. No voihan se olla että 34v on vähemmän työkykyinen kuin 19v mutta ainakin omalla osalla kokemus ja työkyky on paljon parempi nyt keski-ikäisenä kuin mitä teininä oli. Olen siis yli 40v ja työura on ollut satunnainen mutta aina jotain ja myös harrastusten, remppojen ym. kautta oppinut jotain. 

Ja kouluun en mene. Eräs fiksu mies aikoinaan sanoi että sellainen yhteiskunta on saatanallinen jossa aikuisena pitää istua koulun penkillä. Toinen sanonta on että ainoa oppinut on itseoppinut, muut ovat opetettuja.

Haisee vahvasti elämäm koululle.

Menisitkö "itseoppineelle" lääkärille? Entäpä rakennusmies, palkkaisitko itseoppineen putkimiehen/sähkömiehen rakentamaan taloasi? Kuulut varmaan ihmisiin, joiden mielestä ei sillä kortillakaan autoa ajeta..

Vierailija
69/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko näistä tienaa?

ap

No joku 10e tunti bruttona on sellainen palkka jolla mun ei yksinkertaisesti kannata lähteä töihin.

ap

Ei sinänsä ole korkeat sosiaalituet, mutta esim. Helsingissä on älyttömän korkeat vuokrat. Samanlainen asunto on muualla Suomessa puolet halvempi joten ne jotka asuu Helsingissä joutuu tienata aika paljon enemmän kuin muualla että saisi elintasoa nostettua eli että työnteko kannattaa taloudellisesti.

Keskisuuressa kaupungissa saa hyvän vuokrayksiön 500 eurolla, eli jos tienaa töissä yli tonnin niin kaikki on kotiinpäin, mutta Helsingissä samanlainen kämppä on jopa lähemmäs tonnin, joten pitää tienata 1500 nettona jotta ei tule persnettoa.

Juuri näin.

Vuokrani on 900e. Siihen päälle toimeentulotuen perusosa 500e + kelan maksamat laskut, niin ollaan 1450-1500e netossa per kuukausi.

Jos saa saman 1450-1500e netto per kuukausi töistä, niin jää silti tappiolle työttömänä oloon verrattuna koska työmatkat, vaatteet, kasvanut energiankulutus jne.

ap

Ohiksena kysyn, että mitä ihmettä sä olet tehnyt elämäsi ajan, jos ei yhtään työkokemusta eikä mitään koulutusta? Kai sä nyt edes jotain olet opiskellut, joskus käynyt töissä?

Voiko toimeentulotukea saada oikeasti vuositolkulla kenenkään kyseenalaistamatta? Ei kai 900 euron vuokraa makseta missään? Sehän on ihan tolkuton summa. Provo?

Vierailija
70/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko näistä tienaa?

ap

ap

Juuri näin.

ap

Ohiksena kysyn, että mitä ihmettä sä olet tehnyt elämäsi ajan, jos ei yhtään työkokemusta eikä mitään koulutusta? Kai sä nyt edes jotain olet opiskellut, joskus käynyt töissä?

Voiko toimeentulotukea saada oikeasti vuositolkulla kenenkään kyseenalaistamatta? Ei kai 900 euron vuokraa makseta missään? Sehän on ihan tolkuton summa. Provo?

900e ei ole edes mikään ihmeellinen vuokra helsingissä, aika keskivertoa jopa varmaankin.

Halvempia vuokria on sitten kaupungin asunnoissa, mutta niitä ei ole tarjolla kuin harvoille (ja heillekin kerran ikuisuudessa)

Vierailija
71/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikäisesi ja käynyt yliopiston, kohta valmistun ammattikorkeasta. Yhä osa- ja määräaikainen, bruttopalkka 1300 euroa. Tällaista on työelämä 2020-luvulla. Jos taustasi on tuo mitä kerroit kannattaa laskea standardejaan aika reippaasti, ei kukaan ainakaan entry level -tasolla pääse heti kiinni leveään leipään ellet ole lääkäri tai juristi. Päätös on sinun, mutta itse hakeutuisin työelämään jo ihan mielenterveyssyistä.

Vierailija
72/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tapauksessa kannattaa ottaa mitä vain työtä vastaan eikä alkaa nirsoksi. Saat nimittäin työkokemusta ja sun tapauksessa mikä vain työkokemus on tervetullutta. Sitten voit vaihtaa työpaikkaa ja ehkä jossain vaiheessa saat sellaista työtä, jossa voit edetä ja palkkakin nousee.

Toki helpommalla pääset jos menet ammattikouluun tai korkeakouluun ja kouluttaudut alalle, jossa on hyvä työllisyys.

Vierailija
73/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari vuotta ap:ta nuorempi ja samassa tilanteessa. Tiedän, että en ole ihannetyönhakija, mutta tuntuu pahalta, kun täällä heti leimataan pummiksi ja laiskaksi, kun syynä syrjäytymiseen on sairastuminen nuorena. 

Vierailija
74/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko näistä tienaa?

ap

ap

Juuri näin.

ap

900e ei ole edes mikään ihmeellinen vuokra helsingissä, aika keskivertoa jopa varmaankin.

Halvempia vuokria on sitten kaupungin asunnoissa, mutta niitä ei ole tarjolla kuin harvoille (ja heillekin kerran ikuisuudessa)

En epäile vuokran suuruutta, mutta sitä epäilen, että sossu tuollaista vuokraa maksaisi. Ei kai? Jos ihminen on jo "tuolla tasolla" niin eikö sama olisi lähettää jonnekin Kainuuseen halvan asumisen perään?

Vierailija
75/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko näistä tienaa?

ap

ap

Juuri näin.

ap

En epäile vuokran suuruutta, mutta sitä epäilen, että sossu tuollaista vuokraa maksaisi. Ei kai? Jos ihminen on jo "tuolla tasolla" niin eikö sama olisi lähettää jonnekin Kainuuseen halvan asumisen perään?

Tarkistin. Vuokran enimmäismäärä asumistukeen alle 600, toimeentulotuessa 694.

Vierailija
76/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko näistä tienaa?

ap

ap

Juuri näin.

ap

Suomessa ihminen saa valita asuinpaikkansa vapaasti. Viranomainen ei siihen voi vaikuttaa. Tuensaajaa voidaan kehottaa etsimään halvempaa asuntoa, mutta käytännössä pääkaupunkiseudun hankala asuntotilanne tarkoittaa, että näin harvoin tapahtuu.

Vierailija
77/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pari vuotta ap:ta nuorempi ja samassa tilanteessa. Tiedän, että en ole ihannetyönhakija, mutta tuntuu pahalta, kun täällä heti leimataan pummiksi ja laiskaksi, kun syynä syrjäytymiseen on sairastuminen nuorena. 

Jos pitkälti päälle kolmekymppinen on nuorempana sairastanut vaikkapa viisi vuotta, jäisi parikymppisenä teoriassa jäljelle reilusti aikaa vaikkapa maisteritutkinnon suorittamiseen ja useamman vuoden työkokemuksen hankkimiseen, vaikka lähtisi työelämässä liikkeelle kuinka pienin askelin.

Puhun ihan omasta kokemuksesta. Olen ollut sairauksieni vuoksi useamman jakson poissa työelämästä mutta heti kun mahdollista, olen palannut töihin. Töitä on löytynyt aina 10-12 €/h. Esimerkiksi myyjän töissä on paljon kivempaa kuin työttömänä kotona. Tykkään omanarvontunnosta.

Vierailija
78/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikaruokatyöntekijä tienaa sen 9.5/tunti, päälle lisät. Itse aloitin sillä ja sitten etenin vuoropäälliköksi 12/tunti. Tein about 30-35 tuntia viikko ja pärjäisin kyllä. Toki tämä oli 2014 kun olin juuri lähtenyt lukiosta, voi olla että palkat nousseet.

Ei sitä tietty kauaa jaksanut. Menin kouluun ja valmistuin viime keväänä, löysin työpaikan josta saan heti alkuunsa 2500/kk, palkankorotukset vuosittain.

Kouluun vaan AP. Tosin minulla ainakin sellaiset ns. p*skanlapiointityöt nuoruudesta on olleet eduksi, työnantaja tykkäsi siitä että olen 15-vuotiaasta ollut töissä, osoittaa toimeliaisuutta ja hyvää työmoraalia.

9.5e/tunti palkalla ei ole mitään järkeä lähteä töihin. Teen siinä vain taloudellisesti hallaa itselleni.

12e/tunti vuoropäällikön hommasta? Eipä ole hääppöiset liksat pikaravintoloissa...

ap

Mitä haluaisit tai suostuisit tekemään? Etkö itse halua edetä mihinkään? Jää käsitys, että jos et suoraan pääse mieleiseen työhön, lopetat siihen. Millaisessa työssä olit aiemmin ja piditkö vai halusitko jotain muuta? Mitä? Usein ihmiset kuitenkin edes jostain haaveilevat.

79/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko näistä tienaa?

ap

Kyllä kaikille kouluttamattomille luusereille miljaardi vuodessa pitää maksaa, tai sitten vaan jatkat veromaksajien rahoilla oleiluasi. 

Muista myös että tuota menoa eläkkeesi on aika lailla olematon

Vierailija
80/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ap meinasit pärjätä sellaisessa tilanteessa, kun nykyisenkaltaisten tukien maksamiseen ei yksinkertaisesti enää ole varaa ja jokaisesta työpaikasta = toimeentulosta taistellaan? Kannattaisi varautua tulevaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän