Mitä duunia voisin saada kun olen 34-vuotiaaksi ollut lähes koko elämäni työtön (1vuosi työkokemusta), ja koulutuksena on vain ylioppilastodistus lukiosta?
Onko kaltaiselleni tarjolla mitään järkevää, järkevällä palkalla?
Ihan mihin vain en lähde, sillä nykyinen tilanteeni voittaa terveyttä vaarantavat työt, josta ei jää peruselämisen jälkeen mitään käteen.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on JUURI sulle varattuna tällainen 24kk jakso työharjottelua paskakaivojen tyhjentäjänä 9e päiväpalkalla. Sitten kun tuo jakso on ohi, niin katsotaan palkataanko sua sinne, vai meetkö sen jälkeen toiselle 24kk harjoittelujaksolle perseitä pesemään
T: se työkkärin kiva täti
Suostun max. 2 viikon harjoittelujaksoon ilman palkkaa. Kyllä siinä ajassa pitää työnantajan kyetä tekemään päätös ja arvio.
ap
Ei kannatakaan yhtään pidempään ilmaiseksi tehdä.
Ne nykyiset 6kk "harjoittelujaksot" ovat täyttä huijausta, ja 95% tapauksista puhdasta hyväksikäyttöä.
Mikä siinä on työnantajalla tarve palkata, kun aina uuden 6kk harjoittelijan saa liukuhihnalta edellisen tilalle.Ja kohta tänne tulee joku 5% poikkeamaan kertomaan että "kyllä mä sain työpaikan harjoittelun kautta".
Joo, joskus harvoin niin käy...Mutta pääsääntöisesti ovat kusetusta.Työharjoittelu on opiskeluun liittyvä asia, työkokeilu taas on sitä että kokeillaan olisiko susta tähän työhön, eli jos haluaa vaikka vaihtaa ammattia tai on ollut pitkään sairaslomalla. Kumpikaan näistä ei ole sellainen että sen perusteella pitäisi saada työpaikka. Työpaikkoja sitten haetaan kun niitä on avoimena. Nykyään jotkut käyttävät työkokeilua samana mitä ennen oli työharjoittelu, mutta siihen aikaan oli kyllä myös työharjoittelijan palkka jota maksettiin harjoittelijalle eli sellaiselle joka ei vielä kunnolla osaa työtä eikä ole koulutusta.
Turhaan yrität selittää...Kyllä kaikki tietävät millaista kusetusta ne 9e-päivä orjahommat ovat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, kaupan kassa, hampurilaismyyjä.
Paljonko näistä tienaa?
ap
Vähemmän kuin toivoisit. Aika paljonkin vähemmän.
No joku 10e tunti bruttona on sellainen palkka jolla mun ei yksinkertaisesti kannata lähteä töihin.
Tulee takkiin taloudellisestiap
Tuet on liian hyviä. Vituttaa lukea tuollaisista perseilijöistä, kun itse on tehnyt nuoruudessa jotain asiakaspalvelupaskaa alle 9 eurolla tunti. Tuista 30 prossaa pois ja rikoksiin 5 kerran osuma. Eli viiden rikoksen jälkeen ei pääse enää vankilaan, vaan saa ilmaisen yksiön hautuumaalta.
Eli jos on 4 rikosta alla ja sitten kävelet punaisia päin, niin teloitettavaksi vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko näistä tienaa?
ap
No joku 10e tunti bruttona on sellainen palkka jolla mun ei yksinkertaisesti kannata lähteä töihin.
Tuet on liian hyviä. Vituttaa lukea tuollaisista perseilijöistä, kun itse on tehnyt nuoruudessa jotain asiakaspalvelupaskaa alle 9 eurolla tunti. Tuista 30 prossaa pois ja rikoksiin 5 kerran osuma. Eli viiden rikoksen jälkeen ei pääse enää vankilaan, vaan saa ilmaisen yksiön hautuumaalta.
Eli olet vihainen kun olet suostunut tekemään alipalkattua duunia?
Ehkä sun pitäis katsoa peiliin ja miettiä että missä se vika on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko näistä tienaa?
ap
Millä laskutavalla päädyit juuri tuohon 30 prosentin alennukseen?
Vai veditkö sen kenties hatusta äsken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko näistä tienaa?
ap
Eli jos on 4 rikosta alla ja sitten kävelet punaisia päin, niin teloitettavaksi vain?
En ole niin säälimätön. Rikoksella pitää olla uhri tai siitä pitäisi olla uhkana isompi rangaistus kuin pari päiväsakkoa. Tietysti jos niitä päiväsakkoja kertyy, niin ne voidaan katsoa yhdeksi isommaksi rikokseksi, koska ihminen on selkeästi välinpitämätön tai tosi tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tilanteesi. Olet kuitenkin aika nuori. Koulutuksen kautta työelämään on varmaan se järkevin tie. Hakeudu ammatinvalinnanohjaukseen, mutta ajattele kuitenkin itse, mikä sopii juuri sinulle. Ulkoa tulevat ohjeet ovat aina vain mielipiteitä siitä, mikä voisi olla sinulle sopivaa. Sinä itse päätät, mikä on oikea tie. Te-toimistoon voisit ottaa yhteyttä. Kyllä nykyisin on paljon mahdollisuuksia. Ihmiset kouluttautuvat viiskymppisiksi ja vielä vanhemmiksikin.
Eihän ap nyt nuori ole, ihmiseksi jolla ei vielä ole koulutusta eikä työkokemusta. Hän on 15 vuotta jäljessä. Se hänen kannattaa ottaa huomioon kun esittää vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko näistä tienaa?
ap
Millä laskutavalla päädyit juuri tuohon 30 prosentin alennukseen?
Vai veditkö sen kenties hatusta äsken?
Ihan hatusta vedin. Tämä ei ollut mikään vakava lakiehdotus. En ole politiikan tai sosiaalitoimen asiantuntija, joten ne rajat määriteltäisiin jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä muuten paitsi, ettei kaupan kassalle tai pikaruokapaikkoihinkaan pääse kovin helposti. Pitää olla sosiaalinen ja iloinen päästäkseen asiakaspalvelutöihin. Siivoojan työt on ainoita, joihin pääsee melko helposti. Nimimerkillä kokemusta on. Olen kymmenen vuotta ap:ta nuorempi ja opiskelen korkeakoulussa silti ainoat työt, joita olen onnistunut saamaan ovat siivoustöitä.
Ap:n ei kannattaisi olla kovin nirso, saa olla iloinen, jos joku ylipäätään suostuu palkkaamaan.
Te tuilla elävät jotka ette halua mennä töihin, jos saa saman tai vähän vähemmän kuin tuilla eläessä, ette yhtään osaa miettiä elämää pidemmälle. Mietitte vain välitöntä hyvää, vaikka seuraukset olisivat huonommat. Niin kuin lapset tekevät. Ette esim mieti sitä että kun otatte jonkun ”huonommankin” (tämäkin on erittäin suhteellista minkä kukin kokee huonoksi, itse kunnioitan kaikkea työtä) työpaikan vastaan niin saisitte siitå todella arvokasta työkokemusta ja myös sisältöä elämäänne. En sitten alkuunkaan ymmärrä tällaista ajattelua. Jos työpaikka paljastuukin aivan järkyksi, niin sittenpä tiedätte että ei ole ainakaan teidän juttu. Mutta suurin osa töistä jota tehdään ilman koulutusta ovat rankkoja. Ja niin ovat muuten useimmiten myös koulutettujenkin työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tilanteesi. Olet kuitenkin aika nuori. Koulutuksen kautta työelämään on varmaan se järkevin tie. Hakeudu ammatinvalinnanohjaukseen, mutta ajattele kuitenkin itse, mikä sopii juuri sinulle. Ulkoa tulevat ohjeet ovat aina vain mielipiteitä siitä, mikä voisi olla sinulle sopivaa. Sinä itse päätät, mikä on oikea tie. Te-toimistoon voisit ottaa yhteyttä. Kyllä nykyisin on paljon mahdollisuuksia. Ihmiset kouluttautuvat viiskymppisiksi ja vielä vanhemmiksikin.
Eihän ap nyt nuori ole, ihmiseksi jolla ei vielä ole koulutusta eikä työkokemusta. Hän on 15 vuotta jäljessä. Se hänen kannattaa ottaa huomioon kun esittää vaatimuksia.
Niin, olenkin miettinyt että kannattaako mun enää stressata lainkaan....Mahdan olla jo ns. "menetetty tapaus", enkä tule koskaan saamaan mitään hyvää uraa tai työpaikkaa vaikka tekisin mitä.
Kyllä tämä nykyinen tilanteeni nimittäin "paskaduunit" huonolla palkalla voittaa.
Jos minulla ei esim. tule olemaan mahdollisuutta saada omistusasuntoa, ja kaikki raha menee vuokraan + muuhun elämiseen, ei työssäkäynnissä ole mitään järkeä.
Eli jos ei ole mahdollista saada mitään järkevää duunia järkevällä palkalla, niin miksi ponnistella?
ap
Ap, töitä saadaksesi sinun pitäisi korjata asennoitumistasi. Rivien välistä saa vaikutelman, että olet aika joustamaton ja mahdollisesti haluton yhteistyöhön muiden kanssa. Kukaan työnantaja ei palkkaa röyhkeältä vaikuttavaa henkilöä.
Olet jo tavallaan jäänyt paitsi ikäkausikokemuksista ja vaurastumismahdollisuuksista muihin ikäisiisi verrattuna. Aika monella samanikäisellä kun on ainakin jonkinlainen pesämuna säästettynä omaan asuntoon, jollei enemmänkin. Monet ovat tehneet juuri niitä halveksimiasi pienipalkkaisia töitä. Samoin olet jäänyt paitsi mm. sosiaalisten taitojen ja stressinsietokyvyn kehittymisestä työelämässä.
Ehkä kannattaisi kouluttautua vaikka LVI-alalle ja tehdä töitä yksityisyrittäjänä, jolloin saat itse päättää myös työtunneistasi. Tosin teknisillä aloilla vaaditaan ahkeruutta ja älyä.
Vierailija kirjoitti:
Te tuilla elävät jotka ette halua mennä töihin, jos saa saman tai vähän vähemmän kuin tuilla eläessä, ette yhtään osaa miettiä elämää pidemmälle. Mietitte vain välitöntä hyvää, vaikka seuraukset olisivat huonommat. Niin kuin lapset tekevät. Ette esim mieti sitä että kun otatte jonkun ”huonommankin” (tämäkin on erittäin suhteellista minkä kukin kokee huonoksi, itse kunnioitan kaikkea työtä) työpaikan vastaan niin saisitte siitå todella arvokasta työkokemusta ja myös sisältöä elämäänne. En sitten alkuunkaan ymmärrä tällaista ajattelua. Jos työpaikka paljastuukin aivan järkyksi, niin sittenpä tiedätte että ei ole ainakaan teidän juttu. Mutta suurin osa töistä jota tehdään ilman koulutusta ovat rankkoja. Ja niin ovat muuten useimmiten myös koulutettujenkin työpaikat.
Voitko kertoa minkälaista sisältöä elämään tuo mäkkärin pihvinpaistajana olo, tai varhaisjakelu tammikuussa -15 asteessa polkupyörällä kello 4 lauantainaaamuna?
No mitäs olet puuhastellut tähän asti, lukion jälkeen? Miten se aika kulunut? Onko tullut ystäviä, tekemistä, ihmissuhteita ehkä jopa perhettä? Miten olet pöivösi täyttätnyt?
Oletko terve, kroppa ja pää kunnossa? Vai oelottaako maailma ja ihmiset?
Tiedötkö yhtään missä olet hyvä? Vaikea varmaan vastata kun ei ole koskaan oikein mitään kokeillutkaan.
Kasvihuoneelle salaattia tms. pakkaamaan. Alle kympin tunti.
Henkilökohtaiseksi avustajaksi. Voit saada jopa 10-11e tunti.
Johonkin hampurilaisia vääntämään.
Siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olenkin miettinyt että kannattaako mun enää stressata lainkaan....Mahdan olla jo ns. "menetetty tapaus", enkä tule koskaan saamaan mitään hyvää uraa tai työpaikkaa vaikka tekisin mitä.
Kyllä tämä nykyinen tilanteeni nimittäin "paskaduunit" huonolla palkalla voittaa.
Jos minulla ei esim. tule olemaan mahdollisuutta saada omistusasuntoa, ja kaikki raha menee vuokraan + muuhun elämiseen, ei työssäkäynnissä ole mitään järkeä.Eli jos ei ole mahdollista saada mitään järkevää duunia järkevällä palkalla, niin miksi ponnistella?
ap
Joo, ajattelin vain antaa sen vastauksen mitä tulit kalastelemaan. Tartuitkin siihen nopeasti. Ehkä tämä keskustelu riittää sinulle taas vähäksi aikaa ja huomenna uudelleen. Ilmiannan aloituksesi vielä varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla ei esim. tule olemaan mahdollisuutta saada omistusasuntoa, ja kaikki raha menee vuokraan + muuhun elämiseen, ei työssäkäynnissä ole mitään järkeä.Eli jos ei ole mahdollista saada mitään järkevää duunia järkevällä palkalla, niin miksi ponnistella?
ap
Miksi et opiskele?
😂 Onnea vaan työnhakuun tosi hulppeat panostukset ja asenne löytyy! Oikea herkkupala työnantajille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joo, ajattelin vain antaa sen vastauksen mitä tulit kalastelemaan. Tartuitkin siihen nopeasti. Ehkä tämä keskustelu riittää sinulle taas vähäksi aikaa ja huomenna uudelleen. Ilmiannan aloituksesi vielä varmuuden vuoksi.
Onko sinulla ongelmia vihan hallinnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha. No voihan se olla että 34v on vähemmän työkykyinen kuin 19v mutta ainakin omalla osalla kokemus ja työkyky on paljon parempi nyt keski-ikäisenä kuin mitä teininä oli. Olen siis yli 40v ja työura on ollut satunnainen mutta aina jotain ja myös harrastusten, remppojen ym. kautta oppinut jotain.
Ja kouluun en mene. Eräs fiksu mies aikoinaan sanoi että sellainen yhteiskunta on saatanallinen jossa aikuisena pitää istua koulun penkillä. Toinen sanonta on että ainoa oppinut on itseoppinut, muut ovat opetettuja.