Mitä duunia voisin saada kun olen 34-vuotiaaksi ollut lähes koko elämäni työtön (1vuosi työkokemusta), ja koulutuksena on vain ylioppilastodistus lukiosta?
Onko kaltaiselleni tarjolla mitään järkevää, järkevällä palkalla?
Ihan mihin vain en lähde, sillä nykyinen tilanteeni voittaa terveyttä vaarantavat työt, josta ei jää peruselämisen jälkeen mitään käteen.
Kommentit (186)
Kaveri ei kertonut, osaako laitoshuoltajan tai kassamyyjän hommia, tms. Ihan suosittelen ammattiin opiskelemista, onnistuuhan se näyttötutkintonakin hyvin, oppisopimuksella tai perinteisemmän kaavan kautta.
Näyttötutkinto työn ohessa voi olla nopein tie. Oppisopimus seuraava. Näissä olennainen juttu on löytää työnantaja jolle kelpaa kisälli, joka todentaa ammattiosaamisen myöhemmin, kunhan työssä ja joko ammatillisen koulun/oppisopimuskeskuksen, avustuksella valmistuu ammattiin.
Aloittajalle: opiskelu on nykyään ammattiin helppoa, ja joustavaa, ja sinun ikäsi ei ole mikään ongelma, oma motivaatiosi saada ammatti, ja työllistyä ovat tässä se juttu. Voit netistä katsella aikuisopiskeluun liittyviä juttuja.
Sitten on olemassa semmoinen oppilaitos kuin Luovi. Sillä on myös aikuisille suunnattuja ammatillisia opintoja, joiden tulos todennetaan näyttökokein. Opinahjo on suunnattu erilaisille oppijoille, itse kävin kyseisessä oppilaitoksessa, osioita ammattitutkinnosta. Valitettavasti minut kopattiin töihin kesken opintojen, etten saanut koko tutkintoa valmiiksi. Mikäli jään jossain vaiheessa työttömäksi, täydennän lähinnä näyttökokeet, osioista joista ei ole tehty, ja tutkintoni on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Siivousalalla oli ainakin vielä pari vuotta
sitten huutava pula työntekijöistä. Tiedän kun olin itse rekryämässä porukkaa esim kotisiivoukseen. Palkka oli työn vaativuuteen nähden mielestäni jopa hyvä eikä työolosuhteissakaan moittimista. Vanhusten koteja sai rauhassa siivota, hyvin oli aikaa hoitaa hommat, ei tarvinut kauheasti hosua. Välillä siivoojat jäivät juomaan kahvia ja juttelemaan mukavia asiakkaiden kanssa sen jälkeen kun olivat saaneet työnsä valmiiksi.
Vuosien menneisyyden kokemuksella voin kertoa, että niitä vanhusten koteja on usein nimenomaan raskainta siivota kun ovat aina paikalla ja se "mukavien juttelu" tarkoittaa sitä että sinä kuuntelet lähinnä heidän sairauksistaan ja vaivoistaan samalla kun yrität keskittyä työhön. Perheet ja muut asiakkaat järjestävät menonsa yleensä niin, että antavat kotisiivoojalle työrauhan ja lähtevät käymään jossain jos eivät ole siivouksen aikaan töissä. Monella vanhuksella on myös ihan liikaa aikaa tutkia jokaista kodin millimetriä suurennuslasilla, kun elämässä ei tapahdu muuten tarpeeksi ja neuroottisessa kodissa ei ole se mukavin ilmapiiri siivota kyttäävän silmän alla. Kuulostaa helpolta jos et ole itse kokeillut, mutta todellisuudessa paskaisessa hallissakin on rennompaa siivota yksin musat korvilla kuin perässä kulkevilla ja taukoamatta puhuvilla vanhuksilla.
Minusta tuokaan ei ollut aikoinaan entisessä työssäni mikään plussa, että pitää jäädä juomaan kahvia vaikka on jo saanut hommat valmiiksi. Moni vielä tuputtaa päälle jotain turhia rahkapullia ym. mitä ei todellakaan tekisi mieli, vaan sitä haluaisi päästä mahdollisimman nopeasti kotiin syömään ihan oikeaa ruokaa. Fyysisestä työstä tulee nälkä ja väsymys eikä siinä joku kaneliässä ja kuppi kahvia Sirka-Irmelin katkeralla valituksella höystettynä miltään suurelta työsuhde-edulta tunnu.
Toki on niitäkin vanhuksia jotka kykenevät mielenkiintoiseen ja vastavuoroiseen keskusteluun, mutta aika moni vain kaataa päällesi heidän murheitaan ja tylsyyttään. Ihanat huippuasiakkaat ovat harvassa ja heillä pitää oikeasti tehdä hommat hyvin ja olla samaan aikaan sekä tarkka että reipas ja ripeä. Moni vanhus ei edes tarvitsisi valmiiksi siistiin kotiinsa siivoojaa, vaan enemmänkin seuraa. Se on ymmärrettävää, mutta ei tuota kannata ainakaan henkisesti helppona työnä mainostaa. Fyysistä kuntoakin pitää olla, kun monet vanhukset haluavat että ihan kaikki matoista koristetyynyihin kannetaan aina ulos tuulettumaan ja tampataan päiväpeittoja myöten. Nuoremmilla riittää mattojen huolellinen imurointi ja tarvittaessa ulos tuulettumaan vienti. Kuulostat nimenomaan rekrytoijalta etkä siltä että tietäisit kokemuksesta yhtään mistä puhut.
Sun täytyy hankkia joku koulutus, jos tahdot kunnollisen työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nykyaikana menee siihen suuntaan että mikään koulutus ei ole tarpeeksi ja töissä pitäisi muutenkin olla superihminen. Tulevaisuudessa se haaste on työnantajilla, miten löytää joku joka suostuu tekemään työt eikä toisinpäin. Ihan sen takia että töiden kuormittavuutta lisätään koko ajan.
Totesin itse tässä edellisten potkujen jälkeen että tehkööt itse hommat jos ei normaali ihminen kelpaa.
Sulle kelpaa kuitenkin sossun tukirahat mutta duuni ei?
Lähihoitajaksi! Kotihoidossa tienaa kuin rosvopäällikkö tekemättä juuri mitään. Kaveri on siellä ja katsoo vain vanhuksen kanssa telkkaria ja pelaa ristinollaa. Lisät ovat hyvät jos tekee erikoisvuoroja.
Sellaiset vanhemmat varmaan jättääkin pienen kullannuppunsa jonkun asennevammaisen elämäntapatyöttömän hoiviin...