Mitä duunia voisin saada kun olen 34-vuotiaaksi ollut lähes koko elämäni työtön (1vuosi työkokemusta), ja koulutuksena on vain ylioppilastodistus lukiosta?
Onko kaltaiselleni tarjolla mitään järkevää, järkevällä palkalla?
Ihan mihin vain en lähde, sillä nykyinen tilanteeni voittaa terveyttä vaarantavat työt, josta ei jää peruselämisen jälkeen mitään käteen.
Kommentit (186)
Töitä kannattaa ottaa vastaan myös vähän huonommalla palkalla.
Vaikka tekisit vuosia pätkätöitä niin se kertoo sinun asenteestasi tulevissa haastatteluissa.
Tuon ikäisenä täysin tyhjällä cv.llä on varmasti hankala saada kutsua edes haastatteluun.
Sinun asenne on se mikä ratkaisee ja tuolla asenteella päädyt vain tälle palstalle surkuttelemaan kohtaloasi.
Suurin osa työssäkäyvistä on aloittanut niillä huonommilla hommilla ja huonommalla liksalla.
Edellinen jatkaa.. Osaan siis rakennustöitä, esim. runkotyöt, kattohommat, valut, lattiat seinät on tullut tehtyä. Hitsaus, sorvaus, koneistukset, puusepäntyöt, ompelutyöt, hienomekaniikka, auton korjaukset/hitsaukset, optiikka, mittaustekniikka, CAD-suunnittelu eri ohjelmilla ovat jotenkin hallussa. Kielitaitoakin on muutama kieli tämän kotimaisen lisäksi. Kirjalliset taidot myös ovat ihan siedettävät, esim. oikeakielisyyden vaaliminen on aina ollut sydäntä lähellä- jopa siinä määrin että ns. laatulehtien kielelliset virheet tahtovat häiritä.
Työnhakijana olen kuitenkin ilmeisen ammattitaidoton.
Pikaruokatyöntekijä tienaa sen 9.5/tunti, päälle lisät. Itse aloitin sillä ja sitten etenin vuoropäälliköksi 12/tunti. Tein about 30-35 tuntia viikko ja pärjäisin kyllä. Toki tämä oli 2014 kun olin juuri lähtenyt lukiosta, voi olla että palkat nousseet.
Ei sitä tietty kauaa jaksanut. Menin kouluun ja valmistuin viime keväänä, löysin työpaikan josta saan heti alkuunsa 2500/kk, palkankorotukset vuosittain.
Kouluun vaan AP. Tosin minulla ainakin sellaiset ns. p*skanlapiointityöt nuoruudesta on olleet eduksi, työnantaja tykkäsi siitä että olen 15-vuotiaasta ollut töissä, osoittaa toimeliaisuutta ja hyvää työmoraalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tilanteesi. Olet kuitenkin aika nuori. Koulutuksen kautta työelämään on varmaan se järkevin tie. Hakeudu ammatinvalinnanohjaukseen, mutta ajattele kuitenkin itse, mikä sopii juuri sinulle. Ulkoa tulevat ohjeet ovat aina vain mielipiteitä siitä, mikä voisi olla sinulle sopivaa. Sinä itse päätät, mikä on oikea tie. Te-toimistoon voisit ottaa yhteyttä. Kyllä nykyisin on paljon mahdollisuuksia. Ihmiset kouluttautuvat viiskymppisiksi ja vielä vanhemmiksikin.
Eihän ap nyt nuori ole, ihmiseksi jolla ei vielä ole koulutusta eikä työkokemusta. Hän on 15 vuotta jäljessä. Se hänen kannattaa ottaa huomioon kun esittää vaatimuksia.
Aha. No voihan se olla että 34v on vähemmän työkykyinen kuin 19v mutta ainakin omalla osalla kokemus ja työkyky on paljon parempi nyt keski-ikäisenä kuin mitä teininä oli. Olen siis yli 40v ja työura on ollut satunnainen mutta aina jotain ja myös harrastusten, remppojen ym. kautta oppinut jotain.
Ja kouluun en mene. Eräs fiksu mies aikoinaan sanoi että sellainen yhteiskunta on saatanallinen jossa aikuisena pitää istua koulun penkillä. Toinen sanonta on että ainoa oppinut on itseoppinut, muut ovat opetettuja.
Tottakai kaikki opiskelu tehdään itse riippumatta siitä onko virallisesti opiskelemassa vai ei. Mutta kyllä silti palkkaan mieluummin sähkömiehen, jolla on tutkinto.
Niin. Sähkömies ei edes ole sähkömies jos tutkintoa ei ole.
Sähkömiehen hommia en ole juuri tehnyt kun ne ilman tutkintoa ovat laittomia, ja hyvä niin. Toki elektroniikkaharrastus ym. ja ne sallitut sähkötyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tekisit vuosia pätkätöitä niin se kertoo sinun asenteestasi tulevissa haastatteluissa.
Tuon ikäisenä täysin tyhjällä cv.llä on varmasti hankala saada kutsua edes haastatteluun.
Sinun asenne on se mikä ratkaisee ja tuolla asenteella päädyt vain tälle palstalle surkuttelemaan kohtaloasi.
Suurin osa työssäkäyvistä on aloittanut niillä huonommilla hommilla ja huonommalla liksalla.
No tämä, joillekin se on ikävä yllätys että kaikki me hyvillä palkoilla olevat henkilöt joita työnantajat haluaa palkata ollaan kerätty keko huonommin maksettuja duuneja alle ja lapioitu kakkaa työkokemuksen kartuttamiseksi. Joo, 10e/tunti ei päätä huimaa mutta se on investointi, sitä kun tekee vuoden pari niin voi sillä kokemuksella alkaa katsoa 11e/tunti paikkoja, sitten 12e/tunti ja sitä rataa. Ei kivaa, mutta niin se maailma makaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, kaupan kassa, hampurilaismyyjä.
Paljonko näistä tienaa?
ap
Vähemmän kuin toivoisit. Aika paljonkin vähemmän.
No joku 10e tunti bruttona on sellainen palkka jolla mun ei yksinkertaisesti kannata lähteä töihin.
Tulee takkiin taloudellisestiap
Tuet on liian hyviä. Vituttaa lukea tuollaisista perseilijöistä, kun itse on tehnyt nuoruudessa jotain asiakaspalvelupaskaa alle 9 eurolla tunti. Tuista 30 prossaa pois ja rikoksiin 5 kerran osuma. Eli viiden rikoksen jälkeen ei pääse enää vankilaan, vaan saa ilmaisen yksiön hautuumaalta.
Eivät ole. Kyseinen tyyppi tekee lisäksi pimeitä töitä.
Joo, olet menetetty tapaus. Nauti siitä mitä sinulla on, sillä mitään enempää tuskin tulee olemaan tarjolla. Toisaalta on hienoa, että joku tyytyy tuollaiseen elämään. Työttömänä ja sossun elättinä olet kuitenkin aina puristettuna tiettyyn muottiin, etkä voi itsenäisesti päättää elämästäsi. Joudut aina tekemään tiliä tuloista ja menoista ja aina joku muu päättää, että voitko hankkia jotain. Mutta jos ei kaipaa elämäänsä muuta kuin katon päänsä päälle ja alennusruokaa, niin voihan noinkin elää.
N6 kirjoitti:
Et saa mitään työtä ilman kokemusta tuon ikäisenä. Ite oon 37 v. Useita koulutuksia + kokemuksia on ja silti ei töitä, täl hetkel työkokeilussa joka on työll edistävää palvelua ja siitä saa vähän enemmän kuin kotona ollessani.
Hyvä. Tsemppiä sulle. Asenne on oikea. Toivottavasti kokeilu parantaa mahdollisuuksiasi saada töitä. CV:ssä kokeilukin on parempi kuin puolen vuoden työttömyys.
Gigantti hakee myyjiä. DNA asiakaspalvelu hakee usein ihmisiä. Lipununtarkastaja. Lappuliisa.
Olen ollut pöydän molemmilla puolilla, eli sekä hakijana että rekrytoijana. Jos tehdään ajatusleikki, että saisin eteeni kaksi CV:tä, hakijan A:n ja hakijan B:n, jotka olisivat molemmat 34 v ja kummankin korkein suoritettu tutkinto olisi ylioppilastutkinto.
A:lla olisi CV:ssä aukkoja, ja vuosien mittaisia ajanjaksoja joiden aikana hän on ollut työelämän ulkopuolella ja joille ei löydy loogista selitystä (esim. äitiysloma, omaishoitajuus tms.). B puolestaan olisi tehnyt ns. hanttihommia tai pienipalkkaisia hommia, eli ollut vaikka siellä hampurilaisravintolan kassalla tai vuokratyöntekijänä siivousfirmassa.
Ei olisi epäilystäkään. Palkkaisin B:n. Se, että ihminen on ollut töissä, vaikka ns. likaisissa töissä tai pienellä palkalla, sen sijaan että olisi nostellut tukia kotona, kertoo omaa kieltään hänen motivaatiostaan ja halukkuudestaan tehdä työtä. Jos ihminen jaksaa nostaa takapuolensa penkistä sillä 9-10 e tuntipalkalla, kertoo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ap, töitä saadaksesi sinun pitäisi korjata asennoitumistasi. Rivien välistä saa vaikutelman, että olet aika joustamaton ja mahdollisesti haluton yhteistyöhön muiden kanssa. Kukaan työnantaja ei palkkaa röyhkeältä vaikuttavaa henkilöä.
Olet jo tavallaan jäänyt paitsi ikäkausikokemuksista ja vaurastumismahdollisuuksista muihin ikäisiisi verrattuna. Aika monella samanikäisellä kun on ainakin jonkinlainen pesämuna säästettynä omaan asuntoon, jollei enemmänkin. Monet ovat tehneet juuri niitä halveksimiasi pienipalkkaisia töitä. Samoin olet jäänyt paitsi mm. sosiaalisten taitojen ja stressinsietokyvyn kehittymisestä työelämässä.
Ehkä kannattaisi kouluttautua vaikka LVI-alalle ja tehdä töitä yksityisyrittäjänä, jolloin saat itse päättää myös työtunneistasi. Tosin teknisillä aloilla vaaditaan ahkeruutta ja älyä.
Säästääkseen pienipalkkaisesta työstä pesämunaa, pitää joko asua halvalla vanhempien luona tai sitten olla avoliitossa. Yksin asuvana palkka menee elämiseen. Enkä asu Helsingissä.
Ei ainakaan siivoamaan, kovaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työssäkäyvistä on aloittanut niillä huonommilla hommilla ja huonommalla liksalla.No tämä, joillekin se on ikävä yllätys että kaikki me hyvillä palkoilla olevat henkilöt joita työnantajat haluaa palkata ollaan kerätty keko huonommin maksettuja duuneja alle ja lapioitu kakkaa työkokemuksen kartuttamiseksi. Joo, 10e/tunti ei päätä huimaa mutta se on investointi, sitä kun tekee vuoden pari niin voi sillä kokemuksella alkaa katsoa 11e/tunti paikkoja, sitten 12e/tunti ja sitä rataa. Ei kivaa, mutta niin se maailma makaa.
Kyllä sitä moni muukin menee samaa rataa, mutta kappas vaan, kun (työ)terveys viedään, niin siihenpä se urakehitys tyssää. Ja oikeanlaista apua ei saa kuitenkaan mistään, kun terveydenhuoltoakaan ei sitten kuitenkaan kiinnosta oikeus, totuus ja kohtuus. Monet ihmiset joutuvat tällaistakin kokemaan, osa siitä selviää, osa sitten ei... Mut ei kai sen sitten niin väliä ole. Ihan kuin tähän(kään) menoon sitten mitään muutosta saisi.
Itse melkein saman ikäinen olemattomilla osa-aikasilla määräaikaisilla soppareilla. En päässyt oikein minnekään, paitsi noihin määräaikaisiin keikkahommiin. Sitten pääsin vihdoin kouluun ja yhden pitkän ilmaisen työharjoittelujakson jälkeen pomo soitti seuraavana keväänä kiinnostaisiko tulla taas kesäksi harjoittelijan palkalla kympin tunti. Menin. Valmistuttuani pääsin "oikeaksi" palkalliseksi ja sain sitten jo kokemuslisääkin. Nyt neljättä vuotta samassa työpaikassa ja on ihan unelmaduuni 😊 12.5h tällä hetkellä palkka ja olen koko ajan edennyt sekä työntekijänä että palkankin suhteen. Pomo ei aikoinaan kysellyt mun koulutustaustaa tms, koska olin kuitenkin opiskelija ja harjoittelija alalla.
Ilman koulua olisi varmasti jäänyt ensimmäinen vakiduuni kokematta, joten suosittelen koulua. Vaikka se oli mulle vaikea, koska olen rauhaton ja ujo, eikä 8h istuminen ei sovi minulle, niin kiitän tähtiä että pääsin aikoinaan kouluun. Ja sain puserrettua sen läpi.
Kyllä tuon ikäisenä ilman kunnon työkokemmusta ainoa väylä työllistymiseen on kouluttauta alalle, jossa on työvoimapula ja jossa tutkinnolla voi käytännössä melkein kävellä töihin. Lähihoitajaksi, siivoojaksi, lääkäriksi, sosiaalityöntekijäksi tai sitten vaikka putkimieheksi tai sähköasentajaksi. Jos ei ole oppimisvaikeuksia eikä pahoja mielenterveysongelmia, niin koulun käyminen ei pitäisi olla haastavaa. Tietenkin aivojen käyttäminen voi käydä työstä ja rasittaa terveyttä stressin muodossa, mutta sen verran pitäisi kompromisseja tehdä oman leipänsä eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, kaupan kassa, hampurilaismyyjä.
Paljonko näistä tienaa?
ap
Vähemmän kuin toivoisit. Aika paljonkin vähemmän.
No joku 10e tunti bruttona on sellainen palkka jolla mun ei yksinkertaisesti kannata lähteä töihin.
Tulee takkiin taloudellisestiap
No mutta... meillä taitaa tosiaan olla liian korkeat sosiaalituet.
Ei sinänsä ole korkeat sosiaalituet, mutta esim. Helsingissä on älyttömän korkeat vuokrat. Samanlainen asunto on muualla Suomessa puolet halvempi joten ne jotka asuu Helsingissä joutuu tienata aika paljon enemmän kuin muualla että saisi elintasoa nostettua eli että työnteko kannattaa taloudellisesti.
Keskisuuressa kaupungissa saa hyvän vuokrayksiön 500 eurolla, eli jos tienaa töissä yli tonnin niin kaikki on kotiinpäin, mutta Helsingissä samanlainen kämppä on jopa lähemmäs tonnin, joten pitää tienata 1500 nettona jotta ei tule persnettoa.
Tottakai kaikki opiskelu tehdään itse riippumatta siitä onko virallisesti opiskelemassa vai ei. Mutta kyllä silti palkkaan mieluummin sähkömiehen, jolla on tutkinto.