Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otanko iltapäiväkerhoa eskarilaiselle, vaikka olen kotona? Muilla kokemuksia?

Vierailija
27.02.2014 |

Olen kotiäitinä pikkusisarien takia. Isompi menee eskariin syksyllä. Kannattaako  minun ottaa parina päivänä viikossa iltapäiväkerhoa eskarilaiselle? Vai onko eskaripäivä tarpeeksi pitkä lapselle? Miten olette tehneet muut kotiäidit ja mitä suosittelette?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväkerhoa?? Siis tarkoitatko päivähoitoa? Kannattaa katsoa mitä muut tekee. Onko omasi ainoa joka ei jää päivähoitoon? Sosiaaliset suhteet muodostuu pitkälti tuon vapaan osuuden mukaan.

Vierailija
2/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä todella tarjolla iltapäiväkerho eskarilaiselle? Missä päin Suomea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se eskari päiväkodissa vai koulussa?

Vierailija
4/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pph, joten olin hoitolasten kanssa kotona, kun omat lapseni olivat aikoinaan eskarissa. Molemmat olivat 2 krt/vko 15.30 asti päiväkodissa ja 3 krt/vko vain sen eskariajan, joka meilläpäin oli 8.30-12.30. Esikoinen ei itse kaivannut tuota iltapäiväaikaa päiväkodissa, mutta koska tuo eskarin loppumisaika oli hoitolasten lounas- ja päiväuniaikaan, oli "pakko" tehdä tuollainen ratkaisu. Kuopus sen sijaan tykkäsi olla pk:ssa ja oli aina tosi iloinen, kun 2 krt/vko sai olla siellä koko päivän. Tosin toisena päivänä noista vietiin lapsi eskariin vasta klo 10-10.30, joten ei hänen pk-päivälleen silloinkaan tullut mittaa kuin 5-5,5 h.

Jos en olisi ollut pph, vaan vain omien lasten kanssa kotona, eikä eskarin loppumisaika olisi osunut lounas- tai päiväuniaikaan, olisin pitänyt omat lapseni eskarissa vain sen pelkän eskariajan.

Vierailija
5/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös eskarilaiset jää ihan vaan päiväkotiin hoitoon eskarin jälkeen. Ip-kerhot on eka-ja tokaluokkalaisille. Ja minusta lapsen ei pitäisi jäädä hoitoon jos olet kotona. On varmasti työssäkäyviäkin, joille ne paikat on enemmän tarpeeseen.

Vierailija
6/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oli eskarissa 9-13 ja minä olin kotona 1v. pikkuveljen kanssa.

Suurin osa eskarilaisista jäi iltapäiväksi päiväkotiin hoitoon ja tyttö jaksoi koko vuoden marmattaa että hän ei halua lähteä kotiin jo 13 vaan haluaa myös koko päivähoitoon kavereiden kanssa.

No kaikkea ei saa vaan me vanhemmat päätimme että pelkkä eskari riittää...

Vierailija
7/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväkerhoa eskarilaiselle? Tarkoitat varmaan ihan tavallista hoitoa eskariajan jälkeen?

Meillä on ollut juuri tuo tilanne. Poika olisi ollut ainoa eskarilainen, joka olisi ollut vain eskariajan, joten päiväkodistakin suosittelivat, että olisi välillä myös iltapäiviä, että muut eivät alkaisi jättää leikeistä pois. Käytännössä siis on joinakin päivinä ollut vain eskariajan, joinakin myös iltapäivällä ja vähintään kerran viikossa koko päivän (myös eskariajan) pois.

Riippuu mielestäni ihan siitä, mikä teidän perheelle on paras ratkaisu. Ja mitä suosittelevat päiväkodista?

Vierailija
8/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se joku eskarista erillinen kerho vai tarkoitatko virallisten eskarituntien ylittävää tuntimäärää päiväkodissa? Jos on joku ihan erillinen, en itse jaksaisi (eikä lapsikaan) sompailla sinne tänne. Jos eskari on osana päiväkotia, on lapsen kannalta ihan kiva saada parina päivänä enemmän aikaa leikkiä eskarikavereiden kanssa.

Minä jäin äitiyslomalle juuri kun esikoisen eskari alkoi (samassa päiväkodissa, jossa on aina ollut). Aluksi hän oli päiväkodissa vain eskaritunnit, mutta lapsen ja henkilökunnankin toivomuksesta päiviä aika pian pidennettiin parilla tunnilla, jotta lapsi sai enemmän vapaata leikkiaikaa ja vuorovaikutustilanteita muiden eskarilaisten (eli kavereidensa) kanssa. Esikoinen on aina ollut kovin ujo ja vetäytyvä ja sellainen jatkuva sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen kavereiden kanssa on ollut tärkeää, jotta hän ei vieraannu ja ala ujostella uudestaan. Helposti siinä vähän putoaa kaveriporukasta tai on ulkopuolisempi, jos on aina se ainoa, joka lähtee aikaisin pois, kun muut aloittelevat tai jatkavat yhteisiä leikkejään.

Olen todella tyytyväinen päätökseen pitää lasta pk:ssa pari tuntia yli eskarin, vaikka se tuntui vähän pahalta ja tavallaan älyttömältä, koska olin kotona ja siitä tuli lisäkustannuksia. Mutta lapsi rohkaistui hirveästi eskarivuoden aikana ja muodosti myös uusia läheisiä kaverisuhteita, joista on ollut kauhean paljon hyötyä hänen aloitettua koulun. 

Vierailija
9/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vastaa: meillä on eskarilaisille  ihan iltapäiväkerho, eikä päiväkotia. Ei päiväkoti mitään suosittele koska lapsi siirtyy esikouluun joka on ala-asteella.

Vierailija
10/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin, koska siellä on se tärkeä vapaan leikin osuus. Samasta syystä on koululaisillamme ollut Ip-kerho.

Ainahan voi olla menemättä, pitää lomaa ja käyttää muuten harkiten.

Vierailija
11/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eskarissa 4 tunnin aikana saa varmasti myös leikkiä, eskari ei ole koulu!

Ainakin meilläpäin (etelä-Suomi) pk puolipäiväeskarissa koulumaisia juttuja kirjan kanssa oli pari-muutama kerta/vko, muuten kaikkea muuta, leikkiä, musiikkia, ulkoilua jne.

Jos itse olen ollut kotiäiti, en ole ajatellutkaan että tarvitsisi pidentää eskaripäivää kerholla. Tuo puolipäiväinen on ilmainen kokonaan. Itseasiassa ekaluokkalaisella oli välillä lyhyemmät päivät kuin eskarilaisella...

Vierailija
12/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun eskarissa ei ole vapaata leikkiä. 

Vierailija
13/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoululainen poikaja itse olen vuoden ikäisen kanssa kotona. Esikoulu on koulun yhteydessä 8.30-12.30. Pojalle riittää hyvin tuo aika, ehtivät touhuta ja ulkoilla.  Haen kotiin, ja laitan pikkuveljen päiväunille. Tuona aikana isoveli saa katsoa jonkun ohjelman tai pelata. Esikoulussa olisi tuolloin tunnin pötköttely. Tuntuisi hölmöltä maksaa lepäämisestä kun voi niin tehdä kotonakin. Toisaalta päivä on yhtä viemistä ja hakemista puolopäiväsellä. T

Vierailija
14/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 on kyllä laiskuuden huippu! Mikset käytä aikaa pojan kanssa olemiseen?? Lukisit, juttelisit ja keskttyisit häneen.

Vierailija
15/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lapset ovat olleet päiväkodin eskarissa (tosin esikoisen kohdalla eskari oli koulun yhteydessä kuitenkin), ja siellä on kyllä vapaata leikkiä. Esikoisen eskari oli vain pelkille eskaria käyville, nyt kuopuksen ryhmässä valtaosa jää hoitoon eskarin jälkeen. Haen kuopuksen heti eskarin jälkeen, eikä hänellä ole kyllä mitään ongelmia sosiaalisten suhteiden luomisessa ja siinä, että on osa porukkaa. Ohjaajista on paljon kiinni. Minusta eskarin neljä tuntia ovat ihan riittävästi ohjelmaa 6-vuotiaalle. Ekaluokalla koulussa taitaa olla yksi viikkotunti vähemmän. Toki ne sos. taidot ja niiden opettelu on tärkeää, mutta senhän luulisi koulunkin eskarissa olevan tärkeä tavoite? Eikä niitä nyt tarvitse puolta päivää hioa.

Vierailija
16/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin esikoulussa, oli se nimensä mukaisesti koulun esiopetusta. Siellä opin aakkoset, lukemaan, laskemaan ym. Ei todellakaan mitään leikkejä.

Tämä oli ala-asteen yhteydessä. Eskarin jälkeen oli tarjolla iltapäiväkerho. Päiväkodissa en ikinä ole ollut.

Joten.. minkälaista tämän päivän esi"koulu" on, jos siellä on mahdollisuus leikkiäkin!?

Vierailija
17/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus ol keskimmäisen eskarivuotena. Eskariaika 9-13 riitti hyvin. Tyttö tykkäsi auttaa vauvan kanssa, olla kotona ulkona, piirrellä, askarrella (siis itse, ei ohjatusti!), kaveteita oli kylässä ja tyttö kavereilla. Oli monta muutakin vain eskarilaista ryhmässä.

Niin ja käytiin kyläilemässä, leivottiin, hengailtiin kaupungilla, vaikka mitä. Tyttö nautti, kun oli vapaata!

Vierailija
18/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vastaa: nro 18: kaikki ei ole sosiaalisia kuten sinä. En pysty kyläilemään koska olen arka erakko. Minkä luonteelleni voin. Toisekseen, asumme uudella paikkakunnalla josta emme tunne ketään. Eikä ole erakkoluonteena helppo tutustua. Naapureissa ei ole lapsia. Kerhon varaan jäisi lapsen sos.kontaktit melkein kokonaan.

Vierailija
19/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lasten takia pitää kasvaa. Tai sitten jättää lapset hankkimatta. Ja korpeen ei pidä muuttaa, jos lapset kärsii siitä.

Vierailija
20/46 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20: tuu sanoon toi päin naamaa. Voidaan keskustella lisää kasvokkain. Me asutaan aika korvessa koska rahaa ei ole muualla asua. Kasvaa ei voi sosiaaliseksi, jos luonne on erakko. Lue psykologiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan