Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras lasagnereseptisi?

Vierailija
09.03.2014 |

Tätä pitää saada tänään! Ajattelin tehdä jauhelihasta, mutta myös kala-, kasvis- yms. reseptit huomioidaan :)

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen ihan perusversion koska kukaan muu kuin minä ei syö kasvisversiota. Eli jauhelihakstikkeeseen sipulia, valkosipulia, jauhelihaa, tomaattimurskaa, mausteita maun mukaan. Joskus jemmaan kastikkeeseen paprikaa, porkkanaa, keskäkurpitsaa. Haudutan noin 30 min. Valkokastikkeeseen voita, vehnäjauhoja, maitoa, juustoa, suolaa, valkopippuria ja muskottipähkinää.

Sit vaan kerroksittain vuokaan ja uuniin. Paistoajan lopulla pintaan vielä reilusti juustoraastetta.

Vierailija
2/3 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tein, käytin kananjauhelihaa, 3sipulia, 3raastettua porkkanaa, purkki ananasmurskaa, tomattimurskaa, vettä, suolaa, pippuria ja kaupasta ostettu valkokastike. Päälle juustoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen lasagnen näin. Olen aina kuvitellut tätä tavalliseksi ja perinteiseksi, mutta palstalla esiintyy niin paljon erilaisia ihme sohaisuja lasagneina, että kerronpa tämän nyt juurta jaksain.

eli puolisen kiloa hyvää naudan jauhlihaa ruskistetaan. loppuvaiheessa kuullotetaan samlla pannulla myös sipuli tai pari, 1-2 raastettua porkkanaa ja pala raastettua juurisellerriä. Porkkanasta osaan voi korvata jollain muulla vähän makealla juureksella, kuten nyt vaikka lantulla. Jos käyttää valkosipulia, sekin kannattaa kuullottaa kevyesti. Tähän lisätään tetrallinen tomaattimurskaa, loraus punaviiniä (tai pienempi loraus viinietikkaa), mustapippurirouhetta, ruokalusikallinen hunajaa, pari lehteä laakeria ja vähän lipstikkaa. Tämä soossi tehdään aamulla ja sen annetaan poreilla hiljalleen hellan kulmalla iltapäivään, kunnes lasagnea aletaan koota. Haudutus on tärkeää, se vaikuttaa makuun. Älä slarvaa siinä! Anna hautua ainakin pari tuntia. Kokoamisvaiheessa soossiin lisätään reippain mielin basilikaa, oreganoa ja timjamia ja ongitaan ne laakerinlehdet pois.

Juustokastike tehdään niin kuin tavallinen bechamelkastike eli valkokastike, maustetaan muskotilla ja parilla reilulla kourallisella juustoraaastetta. Voi olla mozzarellaa tai emmentalia, sen mukaan kuinka vahvasta juustonmausta tykkää. Tämän ei tarvitse hautua, eikä sitä hauduttaa voikaan.

Näitä ladotaan kerroksittain vuokaan niin, että alimmaisena on jauhelihakastike, sen päällä juustokastike ja sitten pastalevy. Päällimmäiseksi kerrokseksi pitää jäädä jompikumpi kastike. Sen päälle ripotellaan vielä kourallinen juustoraatetta ja paiistaan 45 min 170 asteessa.

Tulee hyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan