Ultralääkäri sanoi huonoksi äidiksi, kun en ole ollut synnytysvalmennuksessa
Olen aina ollut töissä kun niitä pidetään, huonosti on aikoja vain arkisin keskellä päivää, jolloin olen aina ollut töissä, ja uusia aikoja tullut aina liian lyhyellä varoitusajalla, ettei pysty töiden puolesta vain ilmoittaa vain paria päivää ennemmin, että olisin pari tuntia pois tuolloin.
Olen kuulemma edesvastuuton ja huono äiti-kokelas, kun en ole " huolehtinut" itseäni synnytysvalmennukseen ja nyt " en tiedä mistään mitään, kun synnytys käynnistyy" Ja eikä niillä kätilöillä ole kuulemma aikaa jokaiselle selittää miten se hoituu. Laskettu aika on huhtikuun puolessa välissä. Jään äitiyslomalle viikon päästä.
Nyt mö oon vaan hormoonipäissäni itkeny ja ollu kauheen huolissani, etten oikeesti osaa synnyttää! Vaikka tiedän, että hän on väärässä, mutta se kauhea kotka sai mut tuntemaan itseni oikeesti tosi huonoksi :( Huomenna on onneksi neuvola ja mulla on tosi ihana neuvolatäti ja voin sille sitten purkaa huonoa oloa. Mutta onko muille käyny näin, että ultran tekevä lääkäri tuomitsee tuollasen takia? :( Mä oon niin stressaantunut nyt tuosta asiasta.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:41"]
Minä kävin yksityisellä valmennuksen, ja synnytyksen jälkeen en tiennyt että oisko pitänyt itkeä vai nauraa kun muistelin niitä oppeja. Lämmin jyväpussi lievittää kipua, my ass...:D Kaikki ne, kieltämättä jo valmennuksessa hankalalta tuntuneet hienot asennot supistusten ja synnytysten aikana jäi käyttämättä, koska eihän se nyt mikään joogatunti sitten ollutkaan loppupeleissä. Ja mies reppana meni niin shokkiin siitä valvomisesta ja huolesta että pötkähti viereiselle sängylle vähän lepäilemään eikä ollenkaan muistanut painella akupisteitä, ei mun eikä omiaan. Ei sillä että oisin sellaista edes halunnut.
[/quote]
Hihii, hyvin kuvattu ;D
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:30"]
Kolme lasta olen saanut ja yhtäkään kertaa en ole valmennuksissa käynyt. Anna olla siis turhat paskan jauhannat, lopetat itkut ja keskityt muihin asioihin. :)
[/quote]
Komppi tälle. Kolme lasta minäkin olen synnyttänyt ja ihan ilman mitään valmennuksia.
Joten leuka ylös ja unohda törppä lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:29"]
No höps hei, jos on noin tosiaan sanonut, etkä ole hormonihuuruissasi tulkinnut asiaa väärin, niin tämä lääkäri on ihan ammattitaidoton.
Minä en ole käynyt valmennuksissa enkä edes ultrissa (siis julkisella, yksityisellä olen käynyt mut siitä ei jää merkintää julkiseen rekisteriin tietenkään) ja ihan olen osannut synnyttää ja hoitaa lapseni. Eikä kukaan ole sanonut asiasta yhtään mitään. En edes muista että missään olisi tullut esille se, mitä kaikkea olen ehtinyt raskausaikana touhuamaan ja missä häppeningeissä käymään.
Mitä sinä nyt tarkalleen ottaen sitten et tiedä synnyttämisestä? Kerro niin me kerrotaan sulle. :)
[/quote]
Ihan oikein tulkitsi, kysyi oikein ääntä korottaen " AI ET OO KÄYNY VALMENNUKSESSA? MITEN LUULIT PÄRJÄÄVÄS" ja siihen päälle vielä toteamuksia, että on edesvastuutonta jättää menemättä sinne ja on hänen mielestään " anteeksi nyt vain, huonon äidin yksi merkki" .
Internettiä oon selaillu, kirjoja ja jutellu ystävien kanssa, joilla takana useampi synnytys. Tämä on minulle ensimmäinen siis. Aika laajan tiedon oon saanut sieltä sun täältä, ja tiedän miten synnytys etenee, mutta sitä ei tosiaan voi lukea, kun jokaisella niin yksilöllinen synnytys. Puudutuksista haluan epiduraalin. Empä oikein tiedä, kuinka paljon siitä voisi enempää lukea, itse se täytyy kokea, kenenkään kokemus ei ole ollut justiin samanlainen. ap
[/quote]
Ai kamala. :O Olipa kyllä huono lääkäri. No ei ihme että itketää, itkisin minäkin.
5
[/quote]
Kyllä :( Ajattelin, että olisinko niinkin ilkimys ja tekisin valituksen tai edes voisin ilmoittaa tuosta kyseisestä lääkäristä. Ei ole oikein, että käynnin jälkeen on stressaantunut ja itkuinen. Kyseessä oli n. 30-vuotias vastavalmistunut lääkäri, jolla oli intoa vähän liian paljonkin.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:41"]
Minä kävin yksityisellä valmennuksen, ja synnytyksen jälkeen en tiennyt että oisko pitänyt itkeä vai nauraa kun muistelin niitä oppeja. Lämmin jyväpussi lievittää kipua, my ass...:D Kaikki ne, kieltämättä jo valmennuksessa hankalalta tuntuneet hienot asennot supistusten ja synnytysten aikana jäi käyttämättä, koska eihän se nyt mikään joogatunti sitten ollutkaan loppupeleissä. Ja mies reppana meni niin shokkiin siitä valvomisesta ja huolesta että pötkähti viereiselle sängylle vähän lepäilemään eikä ollenkaan muistanut painella akupisteitä, ei mun eikä omiaan. Ei sillä että oisin sellaista edes halunnut.
[/quote]
Mä en kestänyt miehen kosketusta yhtään tai puhetta, eikä se osannut tehdä mitään oikein.... olin synnytyksessä kauhean ärtyinen ja lyhytpinnainen, enkä yhtään sellainen valmennuksessa kuvailtu superäippä jyväpusseineen ja akupisteineen ;-)
No en käyny minäkään valmennuksissa kertaakaan ja sieltä se vauva silti putkahti ulos, kumma juttu :D Hirvee kotka lääkäri, varmaan joku katkera akka, joka haluu vaan kyykyttää nuoria naisia..
Tampereehan koko synnytysvalmennus lopetettiin viisi vuotta sitten ja siirrettiin nettiin. Tosin ei siellä paljon mitään tietoa ole, vain yleistä liipalaapaa. Nyt ovat tainneet aloittaa uudestaan jonkinlaiset suppeat valmennukset, mutta ei siellä kai nykyäänkään pääse edes tutustumaan minnekään. (Mun mielestäni kyllä saisi olla kunnon synnytysvalmennukset, mutta jokunen lääkäri on tainnut olla eri mieltä, kun lakkauttivat nuo.)
Eli TAYS on ollut useamman vuoden sairaalan tahdosta täynnä äitejä, jotka eivät osaa synnyttää. Eli etköhän sinäkin ap selviä. Itse pidän aikanaan saatua synnytysvalmennusta olennaisempana kuitenkin kaikkea itse hankkimaani tietoa ja jälkikäteen tajusin, kuinka olennaista tiedoistani silti puuttui, joka olisi voinut saada synnytyksen sujumaan eri tavalla.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:29"]
No höps hei, jos on noin tosiaan sanonut, etkä ole hormonihuuruissasi tulkinnut asiaa väärin, niin tämä lääkäri on ihan ammattitaidoton.
Minä en ole käynyt valmennuksissa enkä edes ultrissa (siis julkisella, yksityisellä olen käynyt mut siitä ei jää merkintää julkiseen rekisteriin tietenkään) ja ihan olen osannut synnyttää ja hoitaa lapseni. Eikä kukaan ole sanonut asiasta yhtään mitään. En edes muista että missään olisi tullut esille se, mitä kaikkea olen ehtinyt raskausaikana touhuamaan ja missä häppeningeissä käymään.
Mitä sinä nyt tarkalleen ottaen sitten et tiedä synnyttämisestä? Kerro niin me kerrotaan sulle. :)
[/quote]
Ihan oikein tulkitsi, kysyi oikein ääntä korottaen " AI ET OO KÄYNY VALMENNUKSESSA? MITEN LUULIT PÄRJÄÄVÄS" ja siihen päälle vielä toteamuksia, että on edesvastuutonta jättää menemättä sinne ja on hänen mielestään " anteeksi nyt vain, huonon äidin yksi merkki" .
Internettiä oon selaillu, kirjoja ja jutellu ystävien kanssa, joilla takana useampi synnytys. Tämä on minulle ensimmäinen siis. Aika laajan tiedon oon saanut sieltä sun täältä, ja tiedän miten synnytys etenee, mutta sitä ei tosiaan voi lukea, kun jokaisella niin yksilöllinen synnytys. Puudutuksista haluan epiduraalin. Empä oikein tiedä, kuinka paljon siitä voisi enempää lukea, itse se täytyy kokea, kenenkään kokemus ei ole ollut justiin samanlainen. ap
[/quote]
Ai kamala. :O Olipa kyllä huono lääkäri. No ei ihme että itketää, itkisin minäkin.
5