Ultralääkäri sanoi huonoksi äidiksi, kun en ole ollut synnytysvalmennuksessa
Olen aina ollut töissä kun niitä pidetään, huonosti on aikoja vain arkisin keskellä päivää, jolloin olen aina ollut töissä, ja uusia aikoja tullut aina liian lyhyellä varoitusajalla, ettei pysty töiden puolesta vain ilmoittaa vain paria päivää ennemmin, että olisin pari tuntia pois tuolloin.
Olen kuulemma edesvastuuton ja huono äiti-kokelas, kun en ole " huolehtinut" itseäni synnytysvalmennukseen ja nyt " en tiedä mistään mitään, kun synnytys käynnistyy" Ja eikä niillä kätilöillä ole kuulemma aikaa jokaiselle selittää miten se hoituu. Laskettu aika on huhtikuun puolessa välissä. Jään äitiyslomalle viikon päästä.
Nyt mö oon vaan hormoonipäissäni itkeny ja ollu kauheen huolissani, etten oikeesti osaa synnyttää! Vaikka tiedän, että hän on väärässä, mutta se kauhea kotka sai mut tuntemaan itseni oikeesti tosi huonoksi :( Huomenna on onneksi neuvola ja mulla on tosi ihana neuvolatäti ja voin sille sitten purkaa huonoa oloa. Mutta onko muille käyny näin, että ultran tekevä lääkäri tuomitsee tuollasen takia? :( Mä oon niin stressaantunut nyt tuosta asiasta.
Kommentit (47)
Perinteiset synnytysvalmennukset on lopetettu oikeastaan kaikissa suurissa kaupungeissa. Ihmettelen, miten lääkäri voi olla niin tietämätön, että alkaa sättiä potilasta sellaisen asian tekemättömyydestä, joka alkaa olla enemmänkin poikkeus kuin sääntö Suomessa. Pikkuisen tuntuukin, että asiattomuus on ollut tahallista.
Itse synnytin viime vuonna Helsingissä. Perhevalmennusta olisi saanut huikeat kolme kahden tunnin valmennuskertaa. Aiheet tuntuivat sellaisilta, joista keskustelemme hyvien ystäviemme kanssa, mutta joista puhuminen täysin vieraille ihmisille saattaisi tuntua hiukan nololta. Sen sijan mahdollisuuteen tutustua synnytyssairaalaan etukäteen tartuimme, vaikkei ollut ollenkaan selvää, että saisin synnyttää Kätilöopistolla. Kyseessä oli ehkä enemmänkin briiffiluontoinen tilaisuus, ja sellaisena todella loistava.
En ollut minäkään käynyt synnytysvalmennuksessa, synnyttää osasin vaikkakin vasta, kun kaveri sanoi synnytykseni lähteneen käyntiin, kun meikä tyttö vaan valitteli jomotusta selässä ja oksettavaa oloa...
En ollut minäkään käynyt synnytysvalmennuksessa, synnyttää osasin vaikkakin vasta, kun kaveri sanoi synnytykseni lähteneen käyntiin, kun meikä tyttö vaan valitteli jomotusta selässä ja oksettavaa oloa...
Kyllähän se on suurempi ongelma että sinne valmennukseen ei pääse vaikka haluaisi. Kun sain esikoisen nuorena -94, laittoi neuvolan akka mulle valmennuksen niin myöhään, että kun lapsi oli sunnuntaina syntynyt kolme viikkoa ennen laskettua aikaa, olisi torstaina ollut eka kerran valmennus, oli vaan hämmästynyt kun soitin kättäriltä, että perun sen valmennuksen.
2009 kun odotin kaksosia aviomieheni kanssa jolla ei ollut lapsia ennestään, neuvolan akka ei halunnut päästää meitä valmennukseen koska en ollut ensisynnyttäjä, mun synnytyksestä oli kulunut yli 14 vuotta, ja eri paikkakunnalla. Kun vaadin, niin lopulta laittoi listalle tutustumaan sairaalaan. No, vaikka hyvin tiesi että kaksoset tapaa syntyä ennenaikaisesti, ei keritty tälläkään kertaa valmennukseen, eikä tutustumiseen sairaalaan. Kun oltiin kuukauden ikäisten lasten kanssa lähdössä keskolasta, sinne tuli pari pariskuntaa tutustumiskäynnille, se oli juuri se ryhmä jossa meidän piti olla.
Molemmilla kerroilla on tullut uusia asioita synnytyksessä ja olisin tarvinnut ja halunnut sen valmennuksen. Oli aika järkytys mennä synnyttämään kaksosia Ouluun, ja jouduin vielä kiireelliseen sektioon, ja lapset tietysti teholle syntymän jälkeen kun ei tiennyt mistään mitään. Ja muutenkin, kun synnytys alkoi, ei tiedetty omassa sairaalassakaan mihin siellä pitää mennä, kun oli aikainen aamu, mentiin päivystykseen, siellä ei edes kukaan tullut kysymään mitään, hoitajat oli yhdessä huoneessa ja käytävä oli pimeänä, joku meni meidän ohi ja mulkaisi. Mentiin sitten sinne huoneeseen sanomaan, että mitäs tehdään kun lapsivedet meni, ja kaksoset tulee pari kuukautta ennen aikojaan, käskivät kävellä käytäviä pitkin ja parit rappuset, että päästiin synnytysosastolle, siinä sitä sai kivasti supistuksetkin käyntiin.
Vau, te vaan sitten kaikki nielitte tämänkin. :D Mikä ei uppoais?
AP
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 03:29"]Vau, te vaan sitten kaikki nielitte tämänkin. :D Mikä ei uppoais?
AP
[/quote]
Dorka
Meillä sillon edes puhuttu synnytyksestä pahemmin valmennuksesta tuolloin vajaa 10v sitten. Samaa tietoa mitkä jo tiesinkin. Ainoo mikä jäi silloin mieleen oli että kiellettiin lihominen imetysaikana että voileipä per päivä ja maitoa tulee että enempää ei tarvii syödä... Selvä.... Hyvä äiti sinusta tulee ;) Mää karjuin kipuja synnärillä kurkku suorana että jos joku niin minä en osannu synnyttää ;) :D
No entäs sitten me, joille mitään synnytysvalmennusta ei edes tarjottu? Kun kysyin neuvolan kätilöltä, niin totesi vaan "kyllä ne siellä sitten neuvoo..."
en usko tuota juttua. En usko, että lääkäri on puhunut "huonosta äidistä". EN todellakaan!
Provo siis selkeästi.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:25"]
Olen aina ollut töissä kun niitä pidetään, huonosti on aikoja vain arkisin keskellä päivää, jolloin olen aina ollut töissä, ja uusia aikoja tullut aina liian lyhyellä varoitusajalla, ettei pysty töiden puolesta vain ilmoittaa vain paria päivää ennemmin, että olisin pari tuntia pois tuolloin.
Olen kuulemma edesvastuuton ja huono äiti-kokelas, kun en ole " huolehtinut" itseäni synnytysvalmennukseen ja nyt " en tiedä mistään mitään, kun synnytys käynnistyy" Ja eikä niillä kätilöillä ole kuulemma aikaa jokaiselle selittää miten se hoituu. Laskettu aika on huhtikuun puolessa välissä. Jään äitiyslomalle viikon päästä.
Nyt mö oon vaan hormoonipäissäni itkeny ja ollu kauheen huolissani, etten oikeesti osaa synnyttää! Vaikka tiedän, että hän on väärässä, mutta se kauhea kotka sai mut tuntemaan itseni oikeesti tosi huonoksi :( Huomenna on onneksi neuvola ja mulla on tosi ihana neuvolatäti ja voin sille sitten purkaa huonoa oloa. Mutta onko muille käyny näin, että ultran tekevä lääkäri tuomitsee tuollasen takia? :( Mä oon niin stressaantunut nyt tuosta asiasta.
[/quote]
Anna palautetta lääkärin puheista hänen pomoilleen, todella törkeää ja asiatonta toimintaa!
Nykyinen synnytysvalmennus on Suomessa ihan turhaa lätinää, voisi lääkäri käydä itse kuuntelemassa ja valikoimassa kuvakortteja tunnetiloistaan, jos kuvittelee että synnytysvalmennuksen käymällä muuttuu hyväksi äidiksi.
Ja kätilöillä on aikaa kertoa mitä tehdään ja milloin tehdään, olen synnyttänyt maan vilkkaimmassa synnytyssairaalassa ja sielläkin oli kaksi puhekykyistä kätilöä saman synnytyksen aikana. Heillä vaihtui työvuoro kesken synnytyksen ja senkin ehtivät kertoa eikä vaihtaneet lennossa uuteen. Kätilöiden ammattitaidon aliarvioimista lääkäriltä heitellä tuollaisia kommentteja.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 03:29"]
Vau, te vaan sitten kaikki nielitte tämänkin. :D Mikä ei uppoais?
AP
[/quote]
Hetkonen... Mitä ihmettä...Tätä en kyllä minä kirjoittanut, vaan joku pilailija. Tv oikea ap.
Ja iso kiitos kaikille vastaajille, tuli parempi olo :) Ja tajusin itsekin hyvin nukutun yön jälkeen, ettei se yhden ääliön puhe musta tee sen huonompaa äitiä, eihän se ole edes nähnyt minua äitinä! Kummaa peliä, ja hän kun painotti, että kyllä tulevat äidit käyvät innosta puhkuen valmennuksessa ja järjestävät aikansa siihen. Mutta minkäs teet, kun en voi vain yksinkertaisesti VOI lähteä töistä mihinkään siihen aikaan.
Mä oon ite käny synnytysvalmennuksessa esikoista odottaessa, mutta ei siitä mun mielestä mitään sanottavaa hyötyä ollu. Ehkä niille tuleville isille, jotka ei oo koskaan nähny synnytystä, se synnytysvideo oli hyödyllinen. Eli siis olis riittäny pelkkä isien synnytysvideonkatsomistuokio.
Ihme puhetta kyllä kuulee muka ammattilaisten suusta. Jos ajasta on pula, niin must synnytysvalmennus ei ole ykkösasia. Ei siellä mitään salatietoa jaeta.
En käynyt minäkään synnytysvalmennuksissa, kun niistä ei neuvolassa koskaan edes mainittu halaistua sanaa enkä sitten osannut vaatia. Kuulin vasta esikoisen syntymän jälkeen että niitä ylipäänsä järjestetään. Ja jälkikäteen voin sanoa että hyvin pärjättiin ilmankin, sitä tietoa on mahdollista saada muualtakin. Lisäksi synnytysvalmennuksissa käyneiden kokemukset on olleet enemmänkin että "onpa turhaa", liikaa kuulemma keskitytty kaikkeen mikä ei liity mitenkään siihen synnytykseen itsessään.
Eikä muuten tarjottu siskollenikaan, vaikka tarjosivat hänelle jotain nuori äiti-ryhmiä kyllä kun oli juuri alle parikymppinen. Asumme molemmat Helsingissä mutta eri neuvoloissa ollaan käyty.
Todella asiattomalta kuulostaa tuo sinun lääkäri.
Unohda koko lääkäri. Sikamainen tyyppi kun noin sanoo raskaanaolevalle.
Kannattaa kaivaa täältä pari synnytyskeskustelua esiin ja lukea niitä kokemuksia jo synnyttäneiltä.
Se mitä mulle ei etukäteen sanottu missään valmennuksessa oli että sieltä tulee toisestakin tuutista tavaraa samalla. Vaikka oli ennen synnytystä saanut ruiskeen, niin silti sitä tuli ja se on ihan tavallista. Olisi vaan joku voinu varoittaa.
Mun kokemus lääkityksistä; ilokaasusta tulee huono olo, epiduraali on ainoa joka auttaa, spinaali auttaa jos auttaa.
TAYS: snnytysvalmennus johon osallistuin 10 vuotta sitten oli onnetn. Ei jäänyt mieleen muuta kuin että jos on yhtään mitään erikoista toivottavaa, pitää toivomukset esittää ihan heti synnärille tullessa.
Kuitenkin siinä vaiheessa kun synnytät, olet kiinni kaiken maailman letkuissa, joten itsestä ainakin se sairaalasänky oli siinä vaiheessa helpoin paikka synnyttää.
Joo, pölö lääkäri. Ei meidänkään kaupungissa pääse synnytysvalmennukseen, vaikka haluaisi. Myöskään synnytysosastoon ei pääse tutustumaan. Siinä on sitten iso kaupungillinen huonoja äitejä.
Valitus lääkäristä ehdottomasti! Mun tekis mieli tehdä se sun puolesta, ärsyttää jo täällä ruudun takana ihan tarpeeks! Toivon että oikeesti teet sellasen, sais lääkäri näpäytyksen ja se vastavalmistuneen pätemisenhalu vähän siitä laantuis. Varmaan niillä on jossain oppikirjassa painotettu valmennuksen tärkeyttä mutta ei helvetissä ole oikein sanoa että olisit huono äiti jos et mene. Toivon että teet sen valituksen. Saisit siitä itse paremman mielen ja myös pelastaisit jonkun toisen äidin pahalta mieleltä :)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:25"]
[/quote]Miten jouduit lääkärille ultraan? Meillä oli kätilöt seulontaultrissa?
Nykyiseen neuvolaohjelmaan ei kuulu synnytysvalmennus. Perhevalmennus kylläkin, mutta sillä ei juurikaan ole tekemistä varsinaisen synnytyksen kanssa...
No niin olin minäkin neuvolan terveydenhoitajan mielestä huono äiti, kun ei tahtonut löytyä sopivaa neuvola-aikaa tietyille viikoille ennen ultraa. Juu, minunhan vikani se on, jos ei aikaa löydy. Eikä terkan päähän mahtunut, että jonkun pitää käydä ihan työmatkalla ja vielä ulkomailla, ei ihan voi jonkun neuvolan takia vaihdella ulkomaan työmatkoja, hohhoijaa.
Ääliö ultraaja, miten joku joutava synnytysvalmennus muka vaikuttaa siihen onko äiti "hyvä" vai ei?
Minä kävin kyllä synnytysvalmennuksessa, mutta olisin voinut hyvin jättää menemättä. Ei siellä tarjottu oikeastaan mitään tietoa, jota en olisi jo itse netistä lukenut, melko turhaa siis. Lähdin sillä asenteella että näin olisi kiva synnyttää mutta jos ei ni sit ei. Ja aika helpolla pääsinkin, kun amme ja ilokaasu riitti :)