Ultralääkäri sanoi huonoksi äidiksi, kun en ole ollut synnytysvalmennuksessa
Olen aina ollut töissä kun niitä pidetään, huonosti on aikoja vain arkisin keskellä päivää, jolloin olen aina ollut töissä, ja uusia aikoja tullut aina liian lyhyellä varoitusajalla, ettei pysty töiden puolesta vain ilmoittaa vain paria päivää ennemmin, että olisin pari tuntia pois tuolloin.
Olen kuulemma edesvastuuton ja huono äiti-kokelas, kun en ole " huolehtinut" itseäni synnytysvalmennukseen ja nyt " en tiedä mistään mitään, kun synnytys käynnistyy" Ja eikä niillä kätilöillä ole kuulemma aikaa jokaiselle selittää miten se hoituu. Laskettu aika on huhtikuun puolessa välissä. Jään äitiyslomalle viikon päästä.
Nyt mö oon vaan hormoonipäissäni itkeny ja ollu kauheen huolissani, etten oikeesti osaa synnyttää! Vaikka tiedän, että hän on väärässä, mutta se kauhea kotka sai mut tuntemaan itseni oikeesti tosi huonoksi :( Huomenna on onneksi neuvola ja mulla on tosi ihana neuvolatäti ja voin sille sitten purkaa huonoa oloa. Mutta onko muille käyny näin, että ultran tekevä lääkäri tuomitsee tuollasen takia? :( Mä oon niin stressaantunut nyt tuosta asiasta.
Kommentit (47)
Neuvolassa oli joku tunnin juttu. Hyvin meni, poika tuli maailmaan keisarinleikkauksella ja kaikki meni hyvin. Kiitokset naistenklinikalle.
Olipa törppö lääkäri. Synnytysvalmennus on oikeasti suuri kusetus, synnytys on niin yksilöllinen, raju ja kokonaisvaltainen tapahtuma, ettei siihen voi juurikaan valmistautua. Lisäksi valmennuksessa ei käydä läpi mitään negatiivisia asioita eli juuri niitä, joissa sitä apua oikeasti voisi tarvita.
Itse en käynyt valmennuksessa, koska pelkäsin sen pahentavan synnytyspelkoani. Äidin kanssa käytiin asioita läpi ja olin jo aiemmin lukenut jotain kirjoja. Mikään näistä ei valmistanut siihen, mitä oikeasti oli tulossa. Hengitystekniikasta tuli vain pää kipeäksi ja pahoja repeämiä, jotka sain, ei olisi mitenkään voinut ennustaa.
1) Tee valitus lääkäristä
2) Opiskele kaikki mahdollinen materiaali mitä synnytyksestä löydät ( kirjasto/netti on tietoa pulllollaan)
3) Juttele kavereidesi/muiden synnyttäneiden kanssa
4) Sairaalaan kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa jos se vaan on mahdollista
Jokainen synnytys on ihan omanlaisensa, on hyvä varautua tiedolla mutta myös sillä ajatuksella että asiat voivat mennä jollain ihan muuallakin tavalla kun mitä toivoisi tai oli ajatellut.
No höps hei, jos on noin tosiaan sanonut, etkä ole hormonihuuruissasi tulkinnut asiaa väärin, niin tämä lääkäri on ihan ammattitaidoton.
Minä en ole käynyt valmennuksissa enkä edes ultrissa (siis julkisella, yksityisellä olen käynyt mut siitä ei jää merkintää julkiseen rekisteriin tietenkään) ja ihan olen osannut synnyttää ja hoitaa lapseni. Eikä kukaan ole sanonut asiasta yhtään mitään. En edes muista että missään olisi tullut esille se, mitä kaikkea olen ehtinyt raskausaikana touhuamaan ja missä häppeningeissä käymään.
Mitä sinä nyt tarkalleen ottaen sitten et tiedä synnyttämisestä? Kerro niin me kerrotaan sulle. :)
Älä huoli! En minäkään mennyt ja osasin kyllä synnyttää niinkuin naiset ovat tuhansia vuosia tehneet ilman valmennuksia. Missä maissa on edes valmennusta...? Outo lääkäri.
Höps, minäkään en käynyt valmennuksessa ja ihan hyvin meni. Netistä luin kunnes tunsin itse olevani valmis. Yksi lääkäri vähän ihmetteli, siinäpä kummasteli.
Kolme lasta olen saanut ja yhtäkään kertaa en ole valmennuksissa käynyt. Anna olla siis turhat paskan jauhannat, lopetat itkut ja keskityt muihin asioihin. :)
Minut ultralääkäri taisi tuomita jostain syystä myös, nimittäin äitiyspolin sosiaalityöntekijä halusi tavata minut ja kertoi, että ultrannut henkilö oli suositellut yhteydenottoa.
Sosiaalityöntekijä ei kyllä löytänyt moitittavaa, päinvastoin vaikutti itsekin hämmentyneeltä siitä että minut piti "tarkistaa".
Jäi paha maku suuhun kyseisestä ultraajasta, mutta kai se on kestettävä. Tsemppiä siis sinullekin, unohda paskaäitimorkkikset ja keskity hyvään oloon :)
Neuvolan synnytysvalmennus on melko kevyttä sisällöltään eikä mitenkään pakollista. Ei siellä juuri kukaan käy ainakaan joka kerralla. Esikoisen synnytysvalmennuksessa ekalla kerralla oli väkeä, tokalla jonkun verran ja kahdella viimeisellä kolme henkeä.
Ehdit vielä hyvin sairaalan tutustumiskäynnille, jos haluat. Se olk mielestäni antoisa. Mutta netistä tietoa itse etsimällä pärjää hyvin. Osaat ihan varmasti synnyttää ilman valmennuksia ja kätilön työtä on auttaa sinua siinä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:29"]
No höps hei, jos on noin tosiaan sanonut, etkä ole hormonihuuruissasi tulkinnut asiaa väärin, niin tämä lääkäri on ihan ammattitaidoton.
Minä en ole käynyt valmennuksissa enkä edes ultrissa (siis julkisella, yksityisellä olen käynyt mut siitä ei jää merkintää julkiseen rekisteriin tietenkään) ja ihan olen osannut synnyttää ja hoitaa lapseni. Eikä kukaan ole sanonut asiasta yhtään mitään. En edes muista että missään olisi tullut esille se, mitä kaikkea olen ehtinyt raskausaikana touhuamaan ja missä häppeningeissä käymään.
Mitä sinä nyt tarkalleen ottaen sitten et tiedä synnyttämisestä? Kerro niin me kerrotaan sulle. :)
[/quote]
Ihan oikein tulkitsi, kysyi oikein ääntä korottaen " AI ET OO KÄYNY VALMENNUKSESSA? MITEN LUULIT PÄRJÄÄVÄS" ja siihen päälle vielä toteamuksia, että on edesvastuutonta jättää menemättä sinne ja on hänen mielestään " anteeksi nyt vain, huonon äidin yksi merkki" .
Internettiä oon selaillu, kirjoja ja jutellu ystävien kanssa, joilla takana useampi synnytys. Tämä on minulle ensimmäinen siis. Aika laajan tiedon oon saanut sieltä sun täältä, ja tiedän miten synnytys etenee, mutta sitä ei tosiaan voi lukea, kun jokaisella niin yksilöllinen synnytys. Puudutuksista haluan epiduraalin. Empä oikein tiedä, kuinka paljon siitä voisi enempää lukea, itse se täytyy kokea, kenenkään kokemus ei ole ollut justiin samanlainen. ap
Höpö, höpö! Ne on kuule kätilöt, jotka aika tarkkaan kertoo sulle miten SINUN synnytyksesi etenee ja mitä odotettavissa yms.
Mulla on takana 2 hyvin erilaista synnytystä ja kätilöt eivät odottaneet minulta muuta kuin jaksamista. Kannustivat kyllä kokoajan.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:28"]
Itse en käynyt valmennuksessa, koska pelkäsin sen pahentavan synnytyspelkoani. Äidin kanssa käytiin asioita läpi ja olin jo aiemmin lukenut jotain kirjoja. Mikään näistä ei valmistanut siihen, mitä oikeasti oli tulossa.
[/quote]
Just näin mullakin, paitsi että asuin ulkomailla eikä ollut edes äitiä jolta kysellä. Valmennusta olisi ollut, mutten halunnut mennä. En halunnut koko ajan ajatella synnytystä, jota jännitin etukäteen muutenkin ihan tarpeeksi. Kun sen aika tuli, oikein huomasi, miten se otti minut kokonaan valtaansa ja tapahtumat lähtivät sellaisella voimalla liikkeelle, että tajusin, ettei minkään valtakunnan valmennus siihen olisi minua voinut valmistaa. Hyvin meni, ja uskalsin synnyttää parin vuoden kuluttua toisenkin kerran, ja kappas, se synnytys oli taas ihan erilainen. Eräs 6 lapsen äiti sanoi minulle, että jokainen synnytys on ollut ihan erilainen.
Paljon iloa sinulle loppuraskauteen ja unohda se hapannaama!!
Täällä meilläpäin kaikki äidit on huonoja, kun synnytysvalmennusta ei järjestetä ollenkaan. (Mä oon kyllä sitä mieltä, että pitäis olla edes joku maksullinen valmennus niille, jotka on kiinnostuneita. Itse koen tarvitsevani, vaikka en ole ensisynnyttäjä.)
Minä kävin yksityisellä valmennuksen, ja synnytyksen jälkeen en tiennyt että oisko pitänyt itkeä vai nauraa kun muistelin niitä oppeja. Lämmin jyväpussi lievittää kipua, my ass...:D Kaikki ne, kieltämättä jo valmennuksessa hankalalta tuntuneet hienot asennot supistusten ja synnytysten aikana jäi käyttämättä, koska eihän se nyt mikään joogatunti sitten ollutkaan loppupeleissä. Ja mies reppana meni niin shokkiin siitä valvomisesta ja huolesta että pötkähti viereiselle sängylle vähän lepäilemään eikä ollenkaan muistanut painella akupisteitä, ei mun eikä omiaan. Ei sillä että oisin sellaista edes halunnut.
Että synnytysvalmennus voi olla ihan hyvä, mut jos se on kovin idealistinen ja teoriapainotteinen ja lähtee siitä ajatuksesta, että kätilö ei sitten tiedä synnyttämisestä mitään vaan haluaa alistaa äidin pelkäksi mekaaniseksi synnytyskoneeksi, niin ei siitä hirveästi iloa ole. Enemmänkin haittaa.
Hyvin selvisin minäkin synnytyksestä ja muusta vaikka osa valmennuksesta jäi käymättä. Jäätiin pois siltä kerralta kun olisi käyty synnytystä läpi eikä käyty tutustumassa synnytysosastoonkaan. Sinne olisi pitänyt itse varata aika ja käydä, mutta kun yritin soittaa aikaa varatakseni niin kukaan ei koskaan vastannut. En sitten parin kerran jälkeen jaksanut enää vaivautua. Ei se valmennus kenestäkään synnyttäjää tee. Ja kyllä saa kätiöltä sen verran aikaa irrota. Jokainen synnytys on kuitenkin omanlaisensa, ei niihin ole olemassa mitään yleistä ohjetta.
Kiitos vastauksista, olin ihan varma, että jokainen äiti on tuon valmennuksen käynyt! Pohjanmaalla asustelen siis. Sisällä järkeni on kyllä koko ajan kailottanut, että anna vaan mennä toisesta korvasta ulos ja unohda nuo naurettavat juuri vastavalmistuneen lääkärin pölinät, mutta silti, joku ihme mut sai sitten vielä erikseen stressaamaan asiaa ja mietin, että laittaako se mutkin jonnekkin sossujen listoille "tarkistettavaksi". Mieskin on yrittänyt takoa päähäni järkeä, että ei se yksi perkeleen kurssista poisjääminen tee musta huonompaa äitiä. Mutta ne on nää hormoonit varmaan :) ap
Meillä (asun Helsingissä) oli kolme käyntiä "perhevalmennusta", ja niistä vain yksi käsitteli synnytystä, hyvin pintapuolisesti. Et ole menettänyt mitään mitä et itse nopeasti lukaisisi netistä.