katkaisin välit vanhempiini :(
Niin kauan olen yrittänyt sietää. Nyt riitti. Tämän päiväisen käytöksen perusteella en tunnista heistä kumpaakaan samoiksi ihmisiksi jotka minut kasvattivat... Tänään he ovat muun muassa sanoneet minua huonoksi äidiksi, haukkuneet ystäväni ja tämän poikaystävän pystyyn ja niin monta muuta asiaa... ja arvatkaapa miksi??? koska ystäväni asuu meillä väliaikaisesti muutaman kuukauden ajan :( On kuulemma vastuutonta tuoda lapsen elämään ihminen joka lähtee pian pois. (siis muuttaa muualle, on edelleen lapsen kummi ja näkee usein).
Nyt harmittaa että tämä meni tähän mutta suhteemme on ollut pelkkää riitaa lapsen syntymästä asti ja se vaikuttaa kuten minuun, myös lapseeni :(
Kommentit (39)
Itse menetin hyvin karismaattisen ja välillä liikaakin minua arvostelevan äitini hyvin yllättäin kesällä. Rakkaudesta hän minua arvosteli ja antaisin kyllä vaikka mitä edes yhdestä sanaharkasta hänen kanssaan. Rakkaus lapsiin ja vanhempiin voidaan osoittaa välillä vähän väärällä tavalla, mutta loppujen lopuksi kannattaa muistaa, että huominen voi tuoda mitä vain. Minä luulen, että sain ja annoin paljon anteeksi äitini viimeisillä tunneilla.
Itse menetin hyvin karismaattisen ja välillä liikaakin minua arvostelevan äitini hyvin yllättäin kesällä. Rakkaudesta hän minua arvosteli ja antaisin kyllä vaikka mitä edes yhdestä sanaharkasta hänen kanssaan. Rakkaus lapsiin ja vanhempiin voidaan osoittaa välillä vähän väärällä tavalla, mutta loppujen lopuksi kannattaa muistaa, että huominen voi tuoda mitä vain. Minä luulen, että sain ja annoin paljon anteeksi äitini viimeisillä tunneilla.
Aikuisen ihmisen merkki on se, että pystyy käsittelemään suhteensa vanhempiinsa ja hoitamaan välit kuntoon. Jos vanhemmat ovat rajusti väkivaltaisia tai pedofiileja, asia on tietysti eri. Vanhempia on vain yhdet ja he eivät elä ikuisesti. Itse hoidin välit kuntoon ammattiavun turvin 25-vuotiaana ja en ole hetkeäkään katunut.
Anteeksi useampi postaus. Luulin että tabletti tilttas :D
"Aikuisen ihmisen merkki on se, että pystyy käsittelemään suhteensa vanhempiinsa ja hoitamaan välit kuntoon. Jos vanhemmat ovat rajusti väkivaltaisia tai pedofiileja, asia on tietysti eri. Vanhempia on vain yhdet ja he eivät elä ikuisesti. Itse hoidin välit kuntoon ammattiavun turvin 25-vuotiaana ja en ole hetkeäkään katunut."
Aikuisen ihmisen merkki on se, että ei yleistä omia kokemuksiaan muihin ja ymmärtää, että kaikkia lasten ja vanhempien välejä ei noin vain voi hoitaa kuntoon.
Ymmärrän, että sopua ei voi syntyä jos perheessä kaltoinkohtelua, mutta ap:n välirikko tuntuu aika heppoiselta.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:56"]
Ymmärrän, että sopua ei voi syntyä jos perheessä kaltoinkohtelua, mutta ap:n välirikko tuntuu aika heppoiselta.
[/quote]Mikä katkaisi kamelin selän, oletkos koskaan kuullut tällaista kysymystä...
Et tule kuitenkaan toimeen ilman vanhempiasi ja etenkään äitiäsi. Kiukuttaa pari päivää ja sitten huomaat sen aivan turhaksi taas kerran.
Miten he selittävät käytöksensä vai oletko pyytänyt heiltä edes selittämään sitä? Tietävätkö he nyt minkä takia pistit välit poikki? Vai päätitkö ihan sanaakaan heille sanomatta, että et ole väleissä enää heidän kanssaan ja asia valkenee vanhemmillesi sitten joskus? Hyvähän se on pesäero ottaa jos toisten sanomiset alkavat mennä liiallisuuksiin. Oli sitten tuttu tai vieras, niin aina pitää osata olla kohtelias ja lopettaa ajoissa, pitää mielummin mölyt mahassaan.. Mutta jos asiasta tulee juttua ja kyselyä, niin nyt on hyvä paikka yrittää muuttaa heitä. Sanot suoraan ja kaunistelematta, että et halua lastesi näkevän heidän näyttämää esimerkkiä ja niin kauan kuin he ovat tuollaisia, olette pois kuvioista.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:56"]
Et tule kuitenkaan toimeen ilman vanhempiasi ja etenkään äitiäsi. Kiukuttaa pari päivää ja sitten huomaat sen aivan turhaksi taas kerran.
[/quote]
Hohhoh. Itse pistin äitiini välit poikki jokunen vuosi sitten ja aivan erinomaisesti olen tullut toimeen ilman hänen läsnäoloaan. Kertaakaan sen jälkeen ei ole tullut tilannetta eteen jossa olisi pitänyt ottaa häneen yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:58"]
Mutta jos asiasta tulee juttua ja kyselyä, niin nyt on hyvä paikka yrittää muuttaa heitä. Sanot suoraan ja kaunistelematta, että et halua lastesi näkevän heidän näyttämää esimerkkiä ja niin kauan kuin he ovat tuollaisia, olette pois kuvioista.
[/quote]
Muuten hyvä, mutta ketään ei muuteta tuosta noin vaan. Muutoksen ja motivaation pitää lähteä ihmisestä itsestään, ei tulla ulkoapäin.
Voi kyllä sanoa, että "et halua lastesi näkevän heidän näyttämää esimerkkiä ja niin kauan kuin he ovat tuollaisia, olette pois kuvioista", mutta ei mitenkään aktiivisesti yrittää vaikuttaa jotain muutosta koska sellainen ei tule koskaan onnistumaan. Kannattaa vaan kylmästi lyödä faktat tiskiin ja todeta, että valinta on heidän. Jos käyttäytyvät kuin käyttäytyvät niin ap ei ole yhteydessä, jos valitsevat toisenlaisen, rakentavamman käyttäytymismallin, ap voi olla yhteyksissä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:00"]
[/quote]
Hohhoh. Itse pistin äitiini välit poikki jokunen vuosi sitten ja aivan erinomaisesti olen tullut toimeen ilman hänen läsnäoloaan. Kertaakaan sen jälkeen ei ole tullut tilannetta eteen jossa olisi pitänyt ottaa häneen yhteyttä.
[/quote]
Mitähän tuossa oli alapeukuttamista? Ko. henkilö pahoinpiteli minua henkisesti koko lapsuuteni, nuoruuteni ja varhaisaikuisuuteni ajan ja tekisi sitä varmasti vieläkin ellen olisi laittanut välejä poikki. Olen todellakin tullut erinomaisesti toimeen ilman hänen tuhoavaa vaikutustaan, eikä ole tullut eteen sellaista tilannetta jossa olisin tarvinnut hänet takaisin elämääni.
[/quote]
[/quote]
Kärsit siitä itsekin hyvin paljon. Hän on ainoa äitisi ja rakas. Suosittelisin tekemään sovinnon sillä molemmat kärsitte kamalasti.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:08"]
[/quote]
[/quote]
Kärsit siitä itsekin hyvin paljon. Hän on ainoa äitisi ja rakas. Suosittelisin tekemään sovinnon sillä molemmat kärsitte kamalasti.
[/quote]
Yksin on vaikea sovintoa tehdä. Joidenkin on tosi vaikea käsittää sitä, että vanhempi voi ihan oikeasti olla niin paha tai typerän piittaamaton, että tuhoaa lapsensa elämän. Lapsella on erityinen suhde vanhempaansa myös aikuisena, mikä tekee aikuisestakin lapsesta haavoittuvaisen.
Omalla kohdalla veikkaisin pakkosovinnon maksavan minulle mielenterveyteni lisäksi myös somaattisia oireita. Näitä sitten veronmaksajat ilolla hoidattaisivat useita vuosia? Aika paljon pitäisi tapahtua, että isäni a) ottaisi minuun yhteyttä b) luottaisin häneen niin, että voisin muodostaa ihmissuhteen.
Olen antanut isälleni anteeksi ja yritän häntä ymmärtää. Sen sijaan todellinen väleissä oleminen olisi valtavan tuskallista, joten välimatka on oikea ratkaisu. Tosin sen ratkaisun on puolestani tehnyt isäni, mutta minulla ei ole tarvetta yrittää muuttaa vallitsevaa tilannetta.
Eräs, joka ei ollut tuo alkuperäinen sovintoon kehoitettu
Aikuisen ihmisen merkki on se, että pystyy käsittelemään suhteensa vanhempiinsa ja hoitamaan välit kuntoon. Jos vanhemmat ovat rajusti väkivaltaisia tai pedofiileja, asia on tietysti eri. Vanhempia on vain yhdet ja he eivät elä ikuisesti. Itse hoidin välit kuntoon ammattiavun turvin 25-vuotiaana ja en ole hetkeäkään katunut.