Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäreitä/hoitajia? Minkä alueen kipuun eri puudutukset (synnytys) vaikuttavat?

Vierailija
26.02.2014 |

Löytyisikö netistä jotain kuvaa tai hyvää kuvausta mille alueelle erityisesti pudendaali- ja spinaalipuudutukset vaikuttavat. Löysin kuvan hermosta, johon pudendaali vaikuttaa, mutta millä alueella puutumisen pitäisi tuntua?

Sain synnytyksen aikana kaksi kertaa pudendaalipuudutuksen, mutta se ei auttanut mitään. Jäin miettimään olisiko se edes auttanut koviin selän alueen supistuksiin ja tunteja kestäneeseen kramppaukseen, joka oli pahin ongelma. Ja olisiko siihen ollut jotain mikä olisi auttanut?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä?

Vierailija
2/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen ymmärtänyt, ettei mikään puudute ole takuuvarma tai useinkaan täydellinen. Silti vaikuttaa siltä, että mulle yritettiin puudutetta, josta ei edes voinut olla hyötyä kipuihini, vaikka sen laitto ei olisi mennyt pieleen.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudendaalipuudutus puuduttaa pudendaalihermon. Sen pitäisi viedä kipu ulkosynnyttimistä ja synnytyskanavan alaosasta. Siis lähinnä alapäästä. Minullekin on se laitettu, kun epiduraalia ei enää ehditty, mutta siitä ei tosiaan ollut mitään hyötyä. 

Vierailija
4/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pudentaalista oli hyötyä. Sain sen ensimmäisessä synnytyksessäni hetki ennen ponnistusvaihetta. Pudentaali vei kaiken kivun ja kiristyksen alapäästä a pystyin keskittymään ponnistamiseen. Vasta toista lasta ponnistaessani tajusin kuin kauhealta ponnistusvaihe voi tuntua. En oikein uskaltanut ponnistaa kunnolla, kun tunsin niin selvästi repeäväni.

Epiduraalista en taas ole saanut lainkaan sellaista hyötyä, kuin jotkut kehuvat. Epiduraalin ja spinaalin ero on muuten se, että ne pistetään eri väliin, epiduraali epiduraalitilaan ja spinaali selkäytimeen.

Vierailija
5/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudendaali taitaa olla vain välilihan puudutus, ei sillä mitään selkäkipuja lievitetä. Eiköhän epiduraali ole laaja-alaisin. 

Vierailija
6/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärsin, että sen pitäisi puuduttaa muutakin, mutta en tarkalleen saanut selville mitä. Kun jälkikäteen yritin tuosta lueskella, vaikuttaa tosiaan siltä, että eihän tuo voisi edes tehota niihin kipuihin joita minulla oli. (Ja sekään ei edes tehonnut, mutta se on tässä eri asia, ei edes väliliha puutunut mihinkään.)

Toista synnyttämään mennessä olisi kiva tietää, jos on samanlaiset kivut, pitääkö jättää edes yrittämättä tuota.

t. ap

Vierailija
7/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä täällä tiedetään kaikki, eikö kukaan tiedä tästä tarkemmin?

t. ap

Vierailija
8/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa vastata varsinaiseen kysymykseen, mutta omasta kokemuksesta epiduraali on tosi tehokas. Vei myös selän poltteet. Tai oikeastaan kaiken kainaloista alaspäin.. Ystäväni kehui muös spinaalia, mutta en tiedä mitä eroa niillä on.

Vierailija
9/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kutonen. Eli epiduraali ainakin pitäisi tehota selän poltteisiin, mulla ne olivat todella kovat ilman hetkenkään taukoa välissä. Jos sellaiset toistuvat toisessa synnytyksessä, olisi hyvä saada niihin edes jotain helpotusta. Tai olisihan se ollut kiva jo ekassa, mutta parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan.

t. ap

Vierailija
10/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla epiduraali ei ollut kovin tehokas, mutta spinaali vei kaikki kivut pois. Toki mistäpä sitä tietää varmaksi, kun kahdessa eri synnytyksessä nuo koettu...

Vierailija
11/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali on koko ajan kiinni selässä ja puudutetta annostellaan tarpeen mukaan. Spinaali on kertapiikki samaan paikkaan, vaikutus kestää pari tuntia.

Vierailija
12/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasi, mille alueelle sulla epiduraali ja spinaali auttoivat? Edellisellä kokemuksella joku "ei kovin tehokaskin" puudutus kuulostaa ihanalta, kun kokemusta on vain täysin tehottomasta, jonka laittaminen sattui järjettömästi.

t. ap

Vierailija
13/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali vei poltteet ( myös supistuksen tunteet), kuitenkin täysi tunto emättimessä ponnistusvaiheessa. Kiva työntää kun ei tunne supistuksia mutta sattuu niin s##%#<#$£i.

Vierailija
14/14 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:53"]

Epiduraali vei poltteet ( myös supistuksen tunteet), kuitenkin täysi tunto emättimessä ponnistusvaiheessa. Kiva työntää kun ei tunne supistuksia mutta sattuu niin s##%#<#$£i.

[/quote]

Sama! Mulla vielä supistukset väheni tosi paljon, niin en saanut ponnistusta ajoitettua oikein. Lisäksi epiduraali jätti mulle kammottavan persekivun, jonka kanssa sain kärvistellä kauan, kun en pystynyt nousta seisaalleni. Toivottavasti ei koskaan enää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi