Jos saisit antaa vain yhden neuvon synnyttämiseen liittyen, mikä se olisi?
Otsikossa aihe. Mikä siis olisi sun 50 senttiä synnytykseen liittyen?
Kommentit (752)
Älä tee siitä etukäteen mitään "elämysmatkaa". Kuuntele ammattilaisen (Kätilön)ohjeita ja luota itseesi.
"Kolmen pojan äiti"
Anna sitä ilokaasua puolisollekkin
pääsetkö teini tiineenä ohjelmaan???? kenet arvot isäksi äpärellisi.ohjelman nimi kyllä tulee muuttumaan (netto maksajat niitti naamat tatuoidut idiootit)
Älä anna sen nousta hattuun. Terapeuttinikin, kolmen lapsen eronnut äiti, sanoi että kissatkin synnyttää. Hän on oikeassa. Se tee kenestäkään mitään toisten automaattista oikeutettua tallojaa.
Tapahtui mitä tahansa niin älä syytä puolisoasi (aviomiestäsi) synnytyksen kulusta. Olet itse halunnut tulla raskaaksi ja itse vastuussa synnyttämisestä. Sinulla itselläsi on vastuu kommunikoinnista hoitohenkilökunnan kanssa.
Aktiivisne ponnistusksen vaiheessa kun supistus tulee, vedä keuhkot täyteen ilmaa, pidätä ja ponnista alaspäin (kuin jättimäistä kakkaa) niin kovaa kuin ikinä pystyt.
Itse annoin puolisoni fistata minua jo paljon ennen synnytystä. Ei tuntunut lapsen tulo enään miltään.
Kuuntele ja usko kätilöä.
T: 5 alateitse synnyttänyt
Hoida lantion kallistuma kuntoon synnytyksen jälkeen pikaisesti. Saa mahan näyttämään muuten jatkuvasti raskaana olevalta!
Pyydä ajoissa suunniteltu sektio.
1. Suunniteltu sektio on mainio tapa synnyttää.
2. Mahdollisimman kivulias, pitkä ja vaikea synnytys ei ole mikään ylpeydenaihe, joka tekee paremmaksi äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
1. Suunniteltu sektio on mainio tapa synnyttää.
2. Mahdollisimman kivulias, pitkä ja vaikea synnytys ei ole mikään ylpeydenaihe, joka tekee paremmaksi äidiksi.
Jos joku on synnytyksestään ylpeä, niin mitä se on keneltäkään muulta pois? Antakaa ihmisten kokea ne positiiviset tunteensa ilman mitään shamingiä.
Itse menin sellaisella asenteella että kyllä se vauva ulos saadaan ja hyvin pärjätään. Niinhän se meni. Synnytyksen jälkeen alkoi se oikea homma, piti olla valmis hoitamaan vauvaa heti. Vaadi saada apua esim imetykseen liittyvissä asioissa. Itse yritin käsin lypsätä maitoa 3 tunnin välein hikeä valuen kun käskettiin, kädet oli krampissa ja nännit rikki. Vasta 2 päivää myöhemmin mulle kerrottiin että osastolla on rintapumppu! Jos ei tunnu että imetys lähtee sujumaan vaadi vauvallesi lisämaitoa.
Pyydä ajoissa kivunlievitystä! En itse kerennyt kummassakaan synnytyksessä saamaan epiduraalia, liian myöhään vaadin vasta...
Jos kätilön kanssa ei mene kemiat yksiin, niin vaihda hänet. Sinulla on siihen oikeus, ja se on sekä synnyttäjän että kätilön etu. Kätilö vaikuttaa paljon synnytyskokemukseen niin hyvässä kuin pahassa.
Kukaan ei kertonut mulle missään vaiheessa jälkivuodosta, sain tietää koko asian olemassa olosta vasta siinä vaiheessa kun konkreettisesti koin asian. Olin 26-vuotias tuolloin vuonna 2017.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan loppunut kipu kun sain vauvan syliini. Istukka oli vielä sisällä ja sitä kätilöt runnoivat tulemaan ulos. Karmeaa oli. Sitten minut vietiinkin leikkaussaliin tikattavaksi ja annettin pari pussia verta. Kipu loppui vasta reilun kuukauden päästä.
Olin juuri tulossa kommentoimaan, että synnytys ei pääty siihen kun lapsi on ulkona. Sen jälkeen synnytetään istukka. Siis synnytetään. Ja kohtua painellaan todella reippaasti vatsan päältä, jotta se supistuu ja lakkaa vuotamasta verta.
Pysyttele rauhallisena mahdollisimman pitkään...(kunnes tulee paniikki). Tavalla tai toisella, kyllä vauva sieltä tulee pois.
Minä sain ensimmäisessä synnytyksessä petidiiniä, olin silloin 39 asteen kuumeessa. Lääke ei poistanut kipua, lähinnä sekoitti ajantajua. Oli kuin pilvessä olisi. Täytyi skarpata ponnistamaan, mikä kyllä onneksi onnistui.
Tästä päästäänkin seuraavaan neuvoon: kuumeeni pääsi nousemaan, koska synnytys ei heti alkanut ja odottelin, sääntöjen puitteissa, pari päivää sen luonnollista alkamista, joka tapahtuikin. Vesien meno ennen synnytyksen alkua toistui myöhemmässä synnytyksessä, mutta silloin synnytys käynnistettiin toiveestani jo seuraavana päivänä. Vältettiin kuume, antibiootit äidille ja lapselle, infektioriski vauvalle, muutaman päivän sairaalassaolo täysiaikaisen lapsen ollessa keskoskaapissa ja koko se härdelli. Kivunluevitystäkään ei tarvittu. Oksitosiinitippa ei ole luonnollista, mutta tässä tapauksessa parempi vaihtoehto.