Jos saisit antaa vain yhden neuvon synnyttämiseen liittyen, mikä se olisi?
Otsikossa aihe. Mikä siis olisi sun 50 senttiä synnytykseen liittyen?
Kommentit (752)
Vierailija kirjoitti:
Leuka rentona!
Itse tuijotin supistusten aikana kellon sekuntiviisaria...tiesin, että ihan kohta tämäkin ”aalto” on ohi.
Ja minä laskin joka hengityksellä numeroita alaspäin vaikka kymmenestä, sekin auttoi mielikuvana että koko ajan vähemmän kipua jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vältä sektiota. Kivut ja rajoitteet leikkauksen jälkeen voi kestää monta viikkoa kuten minulla. Lisäksi sektio on vauvallekin 'epäluonnollinen' joten vauvalle tulee todennäköisemmin esim koliikkia ja vatsavaivoja
Lisäksi sektiossa suuremmat riskit äidille. Mutta jos oma kuolema synnytyksessä ei haittaa niin valitse sektio.Saisiko jotain lähdettä tuolle väitteelle että vauvalle tulee todennäköisemmin vatsavaivoja ja koliikkia sektiosta? Olisiko neuvosi sama toisinpäin eli jos vauvan vammautuminen/kuolema synnytyksessä ei haittaa niin valitse alatie?
Kyllä tämä on ihan tutkittu asia, vähintäänkin vuosia vanha. Nyt hiljattainhan tuli tutkimus, jossa äidin ulostetta annettiin pieni määrä sektiovauvoille maidon mukana, jotta saavat tärkeät suolistobakteerit täten suun kautta, kun eivät saa niitä niinkuin oikealla tavalla syntyvät vauvat ja tämä vaikuttaa sektiovaivojen terveyteen.
Kyllä sen kestää kun tietää että vauvva tulee.
Älä laita hiuksia ponnarille, jos et halua leikata sitä irti hiuksista synnytyksen jälkeen :D
Muista käyttää ehkäisyä seuraavan kerran kun harrastat seksiä.
Sattuu ihan saatanasti epiduraaliin saakka. Lupasin itselleni ettei koskaan enää joten yhteen kertaan jäi.
Tuo oli hyvä, anna kivun mennä läpi. Ihan tietoisesti olet rentona ja annat sen tapahtua. Ajattele, että supistus kestää vain hetken kerrallaan. Itse nukahtelin supistusten välillä. Olin yksin synnytyshuoneessa, pyysin kätilön paikalle kun supistukset alkoivat tulla tiuhaan tahtiin. Sain ilokaasua, en epiduraalia.
Synnytys menee miten menee, ei voi paljoa itse vaikuttaa. Opiskele imetystä etukäteen, osta pumppu, pari pulloa ja vähän korviketta kotiin, jos ei kaikki menekään niinku strömsössä.
Vierailija kirjoitti:
Ponnista perseen pohjasta asti. Varma keino.
Mitä tämä perseestä ponnistaminen tarkoittaa? :D Että yrittää ikäänkuin pieraista?
Vierailija kirjoitti:
Älä syö enää sitten, kun synnytys on oikeasti käynnistänyt. Koskaan ei tiedä, joutuuko hätäsektioon ( se , että raskaus sujunut normaalisti tai että on terve, eivät takaa ongelmatonta synnytystä). Hätäsektiossa nukutetaan. Jos olet syönyt, se lisää riskejä. Eli mahan sisältöä voi joutua keuhkoihin.
Hätäsektiossa ei voi odotella, että tulee tarpeeksi aikaa siitä syömisestä.Vanhempani ovat synnytyksiä hoitaneita lääkäreitä. Tuo oli ohje, jota pitivät tärkeimpänä, kun tulevasta synnytyksestä puhuttiin.
Lisäksi, synnytyksen ollessa käynnissä ei ruoansulatus muutenkaan toimi normaalisti, joten ei juuri hyödytä. Pahoinvointia voi lisätä.
Juoda voi pieniä määriä kerrallaan vettä tai kirkasta mehua.(ei hedelmälihaa, vaan ihan sokerimehua).
Sekään ei välttämättä pysy sisällä, mutta kun sairaalassa synnyttää, saa tarvittaessa tipan(neste ja sokeri). Kannattaa antaa laittaa.
Itse oksensin vedenkin, ja oli tarpeen
Tuosta mahan sisällön henkeenmenovaarasta en ollut kuullut, mutta pahoinvointivaroituksia kyllä. Synnytys voi kuitenkin kestää aika kauan ja paastoaminen alusta loppuun voi viedä heikoksi. Itse söin vielä voileivän supistusten tullessa muutaman minuutin välein ja se toimi hyvin. Jos se olisi tullut ylös, ei se nyt niin kamalaa olisi ollut.
Opettele ponnistamaan oikeilla lihaksilla. Niitä voi jo harjoittaa ennen raskautta.