Jos saisit antaa vain yhden neuvon synnyttämiseen liittyen, mikä se olisi?
Otsikossa aihe. Mikä siis olisi sun 50 senttiä synnytykseen liittyen?
Kommentit (752)
Kysy ja varmista, että istukka tulee kokonaan pois. Mulla ei tullut, oli vain "kaunis sydämenmallinen" istukka, josta iso osa jäi kohtuun.
Viikon päästä synnytyksestä tuli iso verenvuoto, jota ei puhelimessakaan otettu tosissaan, mies ajoi tuhatta ja sataa synnärille jossa sanottiin, että hyvä kun tulit. Vuosin kuin hanasta. Onneksi en ollut yksin vauvan kanssa kotona. Meinasi taju lähteä.
Pari päivää odoteltiin, että tulisi itsestään ulos, ei tullut, loppujen lopuksi pääsin kaavintaan.
Hb oli sellainen, että naama oli lakanan värinen, sanoi lääkäri.
Ei itse synnytyksestä, mutta jälkipyykistä jäi jotain hampaankoloon.
Vierailija kirjoitti:
Opettele rentouttava hengitystekniikka, jos se ei ole tuttu. Joo joo, alapeukkuja alapeukkuja, mutta vaikka suunnittelet ottavasi epiduraalin, niin joudut kuitenkin siihen asti olemaan ilman kivunlievitystä, ensisynnyttäjänä usein pitkäänkin ja kotona.
Oli kipuja mutta ei ollut kovin pahoja eikä ollut kauan. 🤣
Opettele hengittämään läpi kehon, mielikuvissasi viet hengityksen suusta alas kohti pildeä. Kun supistus tulee vedä henkeä ja visualisoi tuo edellinen. Sillä pääsin itse 7 cm asti. Sitten turrutin itseni epiduraaleilla ja kaikki menikin päin persettä
1. Älä synnyttä puoli-istuvassa asennossa selällään vaan esim kyljellään. Ihmistä ei ole luotu synnyttämään selällään sänkyyn.
2. Sido vatsasi synnytyksen jälkeen. Kullanarvoinen vinkki jonka sain aikanaan mummoltani (nyt 94 v). Sidoin vatsan kaikista kolmesta ja kas, minulla oli litteä vatsa edelleen 3 lapsen jälkeen, toisin kuin oli n. 90 % muista mammoista.
Nykyään on korsetit ym. mutta ihan karkea pyyhe ja hakaneulat käy - idea on siis sitoa niin tiukalle kuin saat.
Totuus on, että alatte synnytys sattuu ihan ketusti. Sille ei voi mitään. Ilman kivunlievitystä. Älä odota mitään. Älä suunnittele mitään. Synnytystä ei voi suunnitella valmiiksi, koskaan.
Synnytys on (”normaalisti” tapahtuen) pelkkää kipua, hikeä, kyyneleitä, rakkautta jne. Kipu loppunee, kun vauva on syntynyt.
Kuuntele itseäsi, älä ketään muita. Kätilöillä on kokemusta työstään, mutta he ei ole sinä. Sinä olet yksi ja ainoa sinä. Sano ääneen; kysy, kerro, pyydä, epäile, avaa suu.
Jokainen syntymä on erilainen, mutta yhtä tärkeä <3
Nimim. Kolmen lapsen äiti
Muistele sitä hetkeä suunnilleen 9 kuukautta aiemmin....
Vierailija kirjoitti:
Totuus on, että alatte synnytys sattuu ihan ketusti.
Siis alatiesynnytys korj.
Ota selvää ja ohjat omasta synnytyksestä. Kätilö ei todellakaan ole koko aikaa pitämässä kädestä kiinni. Pyydä tilannetietoa/apua, kun sitä itse tunnet tarvitsevasi.
Muista tehdä abortti tarpeeks aikasin
Luota itseesi, että pystyt synnyttämään, älä ana pelolle valtaa.
Jos sattuu, ota epiduraali. Tai spinaali. Tai mikä vaan kivunlievitys. Ei tarvi yrittää olla luomuna synnyttävä sankariäiti.
Älä jää sänkyyn makaamaan. Silloin kun tuntuu, että et enää jaksa on ponnistusvaihe nurkan takana. Olen kolme synnyttänyt "luomusti". Tosin kipukynnykseni om varsin korkea.
Jos asut Tampereella, älä synnytä Taysissa, vaan Hämeenlinnassa. Valinnanvapauslaki mahdollistaa tämän.
Minun neuvoni on että unohda kaikki neuvot. Saat niin paljon vastakkaisia neuvoja ettet lopulta tiedä mihin uskoa ja pelottaa entistä enemmän.
Toki synnytyksen vaiheisiin kannattaa tutustua etukäteen ja miettiä mitä itse toivoisi kivunlievityksen ja muunkin suhteen. Mutta kannattaa kuitenkin pitää mielessä että jokainen synnytys on omanlaisensa ja niiden kulkua ei voi ennustaa.
Taino, yhden neuvon annan kuitenkin: kerro rohkeasti omista toiveistasi ja tuntemuksistakin kätilölle.
Vierailija kirjoitti:
Jos asut Tampereella, älä synnytä Taysissa, vaan Hämeenlinnassa. Valinnanvapauslaki mahdollistaa tämän.
Jos huonosti käy, niin siitä ajomatkasta voi tulla sekä pitkä että kivulias.
3 synnytystä ilokaasulla, tokassa oksitosiini, viimeisessä kalvojen puhkaisu. Pyysin kohdunkaulan puudutusta, ei laitettu kun oli niin vähän auki. Siinä vaiheessa kun lääkäri kurkisti ovesta ja sanoi että tulin sitä kohdunkaulaa puuduttamaan oli tyttö jo mahan päällä... Tilanteet muuttuu ja voi tulla vauva tosi nopeastikin.