Uusi työkaveri haisee - mitä teemme?
Siis oikeasti uusi tyyppi, nuori neitonen, haisee aivan järkyttävän pahalle. Pukuhuoneessa ei kukaan voi käydä kuin hengittämättä kääntymässä ja lemu tarttuu ainakin lähimpänä oleviin kaappeihin.
Tämä tyrmäävä haju haisee isoissakin tiloissa hetkessä niin, että koko tila lemuaa. Osa työkavereista jo yökkäilee, kun pitää esim. käydä vessassa, koska pieni koppi haisee tämän "haisulin" jälkeen sanoinkuvaamattomalle =(
Tietysti asia on pakko ottaa puheeksi (jännityksellä odotamme, milloin asiakkaat mainitsevat asiasta), mutta ihan oikeasti, se on kuitenkin todella vaikeaa. Herkkä ja henkilökohtainen aihe kuitenkin. Kyse ei kuitenkaan ole sairauden aiheuttamasta hajusta, koska kyseessä ei ole mikään pelkkä hien haju.
Vinkkejä? Kokemuksia?
Kommentit (123)
Työterveyshoitajana voin sanoa, että asia ei kuulu työterveyshuoltoon millään tavalla. Sieltä käsin ei voida pyytää käymään ketään tällaisessa asiassa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:35"]
Mietin tuota kuvaamista vielä. Melkein mahdotonta, mutta jos vertais johonkin yhtä pahaan hajuun...eli pahimpaan pultsariin jos hajun voimakkuudessa ja ällöttävyydessä jos vertais. Haju ei siis sama, eikä samankaltainen. Pultsareiden lemua luonnehtisin happamaksi ja siihen verrattuna tämä neito haisee imelähkölle.
ap
[/quote]
Ehkä hänellä on diagnosoimaton diabetes. Se saa ihmisen haisemaan imelähköltä, vähän kuin pilaantunut hedelmä tms.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:31"]
Miehet kyllä sanovat toisilleen suoraan tuollaiset asiat. "Hitto, kun jätkä haisee, etkö suihkussa ikinä käy?"
Miksi me naiset arvailemme täällä toisen hajua, miksi ei voi kysyä suoraan ja sanoa, että jotain tarttis tehdä. Ei se ole törkeää. Törkeämpää on saastuttaa ympäristöä päästelemällä kaasuja tai mitä hän sitten tekeekään, pissa housuunsa, polttaa kannabista, käyttää navetta/hevostallivaatteita töissä ??
[/quote]
No pidetäänpäs kuule mielessä. Seuraavan kerran kun näen puolituttavan vähän ehostamattomampana, niin tokaisen "Hemmetti kun ämmä on ruma! Etkö peiliä omista?".
Ei, kyllä minä taidan olla liian sivistynyt sellaiseen.
Kyllä sitä kuitenkin häneltä itseltään täytyy kysyä, ei siihen kukaan muu voi vastausta antaa. Se tässä on se pointti.
On hirveän akkamaista pohtia asioita selän takana ja väittää sitä lempeämmäksi tavaksi kuin suoraan kysyminen. Mitä vikaa on suoraan kysymisessä, ei sitä tietenkään tarvi tökerösti tehdä.
Edellisessä työpaikassani oli poika, joka haisi ihan jumalattomasti hieltä. Kukaan ei kehdannut sanoa, vaikka esimiehen kanssa asiasta puhuimmekin. Hän puuttui asiaan siinä vaiheessa, kun asiakkailta oli tullut palautetta epäsiististä myyjästä. Pojan työsuhde irtisanottiin (oli vielä koeajalla).
Mulla ainakin alkoi käydä sääliksi tuota ap:n kuvailemaa tyttöä... jotenkin puhuu niin halventavasti "haisulina", vaikkei ehkä itse voi sille mitään. Olen elämäni varrella törmännyt yhteen tosi mukavaan työkaveriin (mies) jolla oli tällainen todella voimakas ja paha ominaishaju. Hän oli joskus kertonut miespuolisille kavereilleen (jotka kertoivat minulle jossain saunaillassa asiasta), että kärsii asiasta eikä sille ole mitään selitystä. Eikä auta vaikka peseytyy aamuin illoin ja käyttää antiperspirantteja tms. Kuulemma lääkärin mukaan johtuu jotenkin poikkeavasta aineenvaihdunnasta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:35"]
Mietin tuota kuvaamista vielä. Melkein mahdotonta, mutta jos vertais johonkin yhtä pahaan hajuun...eli pahimpaan pultsariin jos hajun voimakkuudessa ja ällöttävyydessä jos vertais. Haju ei siis sama, eikä samankaltainen. Pultsareiden lemua luonnehtisin happamaksi ja siihen verrattuna tämä neito haisee imelähkölle.
ap
[/quote]
No jos haisee vähääkään likainen ja eläimen virtsa ja/tai uloste, niin veikkaisin kyllä epäsiisteydestä johtuvaa hajua.
Mitä eläimiä heillä on ja montako? Pahimmillaan saattaa kieliä myös siitä, että eläimillä on huonot olot.
Kylläpä näitä välillä lehtiinkin tulee juttuja kuvineen, miten kerrostaloasunnon lattia on ollut täynnä eläinten ulosteita ja asunnon haltijana täysin tavallinen nuori mies/nainen/pariskunta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:40"]
Miehet kyllä sanovat toisilleen suoraan tuollaiset asiat. "Hitto, kun jätkä haisee, etkö suihkussa ikinä käy?"
Miksi me naiset arvailemme täällä toisen hajua, miksi ei voi kysyä suoraan ja sanoa, että jotain tarttis tehdä. Ei se ole törkeää. Törkeämpää on saastuttaa ympäristöä päästelemällä kaasuja tai mitä hän sitten tekeekään, pissa housuunsa, polttaa kannabista, käyttää navetta/hevostallivaatteita töissä ??
[/quote]
No pidetäänpäs kuule mielessä. Seuraavan kerran kun näen puolituttavan vähän ehostamattomampana, niin tokaisen "Hemmetti kun ämmä on ruma! Etkö peiliä omista?".
[/quote]
No kerropa nyt sitten miten itse kysyisit ystävällisesti toiselta, että tiedätkö lemuavasi? "Hmmm... oletko muuten huomannut millainen on ominaishajusi", "Asiasta toiseen- miten usein muuten peseydyt?"
Onko teillä fyysinen työ jossa hikoiluttaa? Ihmisten hietkin voi haista erilaisille...
Entä voisiko olla homeenhaju? Jos heillä esim. homeongelma kotona niin tarttuu vaatteisiin, hiuksiin jne. ja jää kyllä leijumaan tilaan jossa ollut.
No johan saatiin tyyppillinen vastaus. Ei tässä nyt oikeasti halveerata ketään, vaan päinvastoin: mietitään, miten asia otetaan esille. Että oliko neuvoja?? Palaverissa kaikkien kuullen? Esimiehen kanssa kaksin? Entä ne sanat: tiedätkö, että haiset järisyttävän pahalle? Mistä paha hajusi johtuu?
Vai kuinka?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:51"]
Entä voisiko olla homeenhaju? Jos heillä esim. homeongelma kotona niin tarttuu vaatteisiin, hiuksiin jne. ja jää kyllä leijumaan tilaan jossa ollut.
[/quote]
Jep, eikös home haise imelälle?
Ei kyllä ole vanhan talon tai homeen haju.
ap
Tiedän perheen jossa äiti ja lapset haisevat kissanpissalle.
Jos on tiedossa sairaus, toivottavasti siitä kerrottaisiin itse. Ei helppoa sekään, mutta jäisipä ihmettelyt ja muiden tuskailu asian esille ottamisesta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:40"]
[/quote]
[/quote]
No kerropa nyt sitten miten itse kysyisit ystävällisesti toiselta, että tiedätkö lemuavasi? "Hmmm... oletko muuten huomannut millainen on ominaishajusi", "Asiasta toiseen- miten usein muuten peseydyt?"
[/quote]
No esim. "tätä on nyt vähän kiusallista sanoa, mutta se on valitettavasti sanottava. Olemme huomanneet, että sinussa on.. noh, omalaatuinen tuoksahdus, joka häiritsee ihmisiä. Olisi kiva, jos pystyisit korjaamaan asian?".
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:51"]
[/quote]
Kyllä homeessa on niin tyypillinen, tunkkainen haju, että ap:kin varmaan olisi tunnistanut?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:38"]
Työterveyshoitajana voin sanoa, että asia ei kuulu työterveyshuoltoon millään tavalla. Sieltä käsin ei voida pyytää käymään ketään tällaisessa asiassa.
[/quote]Eli peset kätesi :(
Nuori tai vanha voi olla samalla tavalla hyvinkin epäsiisti ja epähygieeninen. Oma ex-tyttöystäväni oli tätä sorttia, eläimiä joka lähtöön, hevosista rottiin, koiria, kissoja, vuohi, sekä villit jyrsijät.
Koirat paskoivat sisälle, ruuat levällään missä sattui, rotat vapaina asunnossa, kuseskelivat vaatekaappeihin, tallivaatteet välillä sängyssä ym.
Siinä voi vaan ihmetellä, miksi ihmiset eivät välitä olla hänen seurassaan, haju jotain aivan sanoinkuvaamattoman kamalaa.
Auto haisi kuin navetta, oli heinää, paskaa (monen eri lajin), rehua jne.
[/quote]
Naiset ovat kyllä myös herkempiä loukkaantumaan ulkonäköön tai hygieniaan liittyvästä kritiikistä kuin miehet.
Vai mitä luulet , toimisiko jos samallatavoin päräyttäisi päin naamaa "Hitto kun akka haisee, et sitten ikinä suihkussa käy"
Mä kyllä luulen, että varsinkin tällainen nuori tyttö vaan joko alkaisi itkemään, tai sitten loukkaantuisi niin ettei ikinä enää puhuisi sanojalle mitään.