Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maskittomat matkustajat julkisissa liikennevälineissä

Vierailija
07.11.2020 |

Osaisiko joku teistä maskittomista kertoa miksi ette käytä maskeja ja viis veisaatte turvaväleistä ja riskiryhmistä? Eilenkin katselin bussissa miten parikymppinen, varakkaan näköinen nuori nainen istui maskitta sen kaikkein vanhimman matkustajan (n.80-vuotias mies) viereen!

Muutenkin tietyillä linjoilla on huomattavasti enemmän maskittomia. Ymmärrän jos on terveyssyyt, tai ei vaan ole varaa, mutta senkään ei pitäisi estää järjen käyttöä paikan valinnassa. Enkä usko että jollain seudulla olisi 50% väestöllä terveyssyyt olla maskia käyttämättä. Iso osa näistä näyttää kyllä käyneen kampaajalla / parturissa ja vaatteet, puhelimet sekä laukut eivät ole halvimmasta päästä, joten en usko että on rahastakaan sen maskin käyttö kiinni.
Miksi siis menette maskeittanne niiden kaikken selkeimmin riskiryhmään kuuluvien viereen, kylkeen kiinni istumaan?
Myös kaupoissa on alkanut tulla tunne että keskiluokkaiset kokevat ilmeisesti olevansa moisen kulkutaudin yläpuolella ja iloisesti rupatellen tulevat maskitta kylkeen kiinni. Kun vaihdat paikkaa, niin nämähän seuraavat kun katsovat että ahaa; tuollakin taitaa olla jotain kivaa kun se sinne meni.
En sano että pitäisi olla maskipakko, mutta alan kallistua kannalle, että jos ei ole terveyssyitä, tai varallisuudesta johtuvaa vaikeutta hankkia maskia ja kaiken huipuksi ei piitata turvaväleistä tai muistakaan ohjeista, niin aasinhatun käyttö voisi olla pakollista näille henkilöille.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäpä ap tiedät, että se varakkaan näköinen parikymppinen ei itse kuulu riskiryhmään tai kärsi sellaisesta hengitysteihin ja verenkiertoelimistöön vaikuttavasta sairaudesta, että maskin pito on mahdotonta? Entä jos hänellä on paniikkihäiriö? Aivan. Et voi tietää, teet vain oletuksia ihmisistä heidän ikänsä ja ulkonäkönsä perusteella. Itse olen kolmekymppinen asiallisesti pukeutuva ja ihan hyvin toimeentuleva nainen, joka ei voi pitää maskia vaikean etenevän sairauden vuoksi. Tällä hetkellä olen vielä kävelykunnossa, mutta pian saatan tarvita keppiä ja matkahappirikastinta. Kannattaa siis ennen tuomitsemista miettiä toisenkin kerran mitä kaikkea emme voi päällepäin ehkä havaita toisista ihmisistä. 

Tällainen moniongelmainen henkilö varmaan olisi voinut sijoittaa itsensä autossa mihin tahansa muualle kuin sen selkeästi riskiryhmään kuuluvan kylkeen kiinni? Vai onko ne teidän hengitysongelmanne aiheuttaneet jo niin vakavan happikadon aivoissa ettei kykene edes tuollaista käsittämään?

Ap jätti kertomatta mitä muita vaihtoehtoja oli. Koska ap halusi vain moralisoida ja kiillottaa sädekehäänsä haukkumalla tuntematonta.

Bussin etuosassa oli aivan tyhjä penkki, välikössä olisi mahtunut seisomaan eikä yhdenkään muun matkustajan vieressä vielä istunut ketään, joten ehkä olisi voinut valikoida jonkin näistä vaihtoehdoista? En ymmärrä mikä on se tilanne jossa on aivan pakko istua sen 80-vuotiaan kylkeen kiinni maskitta, mutta epäilemättä te kohta sen kerrotta. Odotan mielenkiinnolla. 

Miksi et mennyt kysymään? Täällä kukaan ei voi vastata sinulle. Mutta ei sinua syy kiinnosta, haluat vain muiden kustannuksella korottaa itseäsi.

Vierailija
62/66 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap päätteli iän ja vaatteiden perusteella ettei se nainen kuulu riskiryhmään.

Mistä näitä sikiää?

Ei, vaatteiden puolesta sen ettei ole köyhyydestä maskittomuus kiinni. Ihan muuten vaan hämmentää ihmiset jotka ei viitsi pitää turvaväliä edes vanhuksiin. 

Minua hämmentää että julkissa ruuhka-aikaan liikkuu niin paljon sellaisia joiden ei siellä ole pakko olla.

Sekin on tietysti erikoista, mutta tämä ei tapahtunut ruuhka-aikaan.

Toinen mitä ihmettelin jo keväällä oli vanhusten tarve mennä ostoskeskuksiin hengailemaan. Sitten varmaan istuvat siellä bussissa ja sinäkin voit ihmetellä miksi turvavälejä ei pidetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et pidä maskia, pidä edes sitten turvaväli. Älä tunge etenkään maskia käyttävien ihmisen lähelle. Mä käytän maskia työmatkoilla, koska joudun käyttämään sitä töissäkin (olen töissä erikoissairaanhoidossa ja olen tottunut maskiin). Välillä ihmetyttää, että junassa minua vastapäätä änkeää ihminen, jolla ei ole maskia vaikka vapaita paikkoja olisi muuallakin. Siinä tapauksessa vaihdan paikkaa. Nyttemmin olen alkanut tehdä niin, että blokkaan kasseillani ja jaloillani viereisen ja vastapäiset paikat ja jos joku maskiton meinaa tunkea siihen, en vaan päästä istumaan siihen. Olen kerran sanonutkin yhdelle, että ole hyvä ja mene muualle, jos et pidä maskia niin silloin sinun täytyy pitää turvavälit ja tässä se turvaväli ei täyty.5 Sen sijaan teen tilaa, jos maskin kanssa kulkeva olisi tulossa noille paikoille. Eli maskittomat menköön sitten keskenänsä tartuttamaan toisiaan. 

Olen huomannut että maskittomuus auttaa pitämään turvavälit. Harvemmin kukaan tunkee kylkeen kiinni vaikka kassit olisi sylissäni.

Vierailija
64/66 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskittomat kuljettajat yleisessä liikenteessä kuin myös esimerkiksi taksissa on isompi riski kuin matkustajien maskittomuus. Kuljettaja kuljettaa päivän aikana eri henkilöitä joista tarttuu virukset kuljettajaan ja joka taas tartuttaa virukset eteenpäin seuraaville matkustajille. Bussissa tartuttava matkustaja tartuttaa yleensä vain lähimmät matkustajat sekä tietysti kuljettajan. Taksissa riski on huomattavasti isompi jo senkin takia että istutaan lähempänä ja ilmatila on pienempi. Siksi ainakin koulukuljetuksissa olisi suotavaa että taksikuskit pitäisivät maskia.

Vierailija
65/66 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä julkisia, vältän väkijoukkoja, en käy kampaajalla enkä vietä vapaa-aikaani paikoissa, missä on muita ihmisiä. Mutta kaupassa ja apteekissa käyn 1-2 kertaa viikossa. Pyrin käyttämään maskia, vaikka saan siitä joka kerta armottoman migreenin. Sen takia saatan piipahtaa esim. ostamassa maitoa tai eväsleipää ilman maskia kesken työpäivän. Pakko saada syötävää, jotta jaksaa tehdä töitä enkä voi maata migreenissä loppupäivää.

Ymmärrän siis maskittomia. Ei ole järkeä pitää maskia, jos sen jälkeen loppupäivä on pilalla. Toki voi yrittää ajoittaa kauppareissuja, mutta ei se kivaa ole olla migreenissä viikonloppunakaan. Joskus vain on valittava, kumpi on pahempaa: jatkuva migreeni vai riski saada korona muutaman prosentin suuremmalla todennäköisyydellä kuin maskin kanssa.

Ja koronan saamisen todennäköisyys on vain viisi prosenttia ja vakavan version merkittävästi pienempi. Tämä yhdistettynä turvaväleihin ja käsien pesuun olen pärjännyt erinomaisesti viimeisen vuoden ajan.

Vierailija
66/66 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä koska niistä ei ole hyötyä. Jos niistä olisi hyötyä, niin maskipakkomaissa tartunnat olisivat vähentyneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi