Maskittomat matkustajat julkisissa liikennevälineissä
Osaisiko joku teistä maskittomista kertoa miksi ette käytä maskeja ja viis veisaatte turvaväleistä ja riskiryhmistä? Eilenkin katselin bussissa miten parikymppinen, varakkaan näköinen nuori nainen istui maskitta sen kaikkein vanhimman matkustajan (n.80-vuotias mies) viereen!
Muutenkin tietyillä linjoilla on huomattavasti enemmän maskittomia. Ymmärrän jos on terveyssyyt, tai ei vaan ole varaa, mutta senkään ei pitäisi estää järjen käyttöä paikan valinnassa. Enkä usko että jollain seudulla olisi 50% väestöllä terveyssyyt olla maskia käyttämättä. Iso osa näistä näyttää kyllä käyneen kampaajalla / parturissa ja vaatteet, puhelimet sekä laukut eivät ole halvimmasta päästä, joten en usko että on rahastakaan sen maskin käyttö kiinni.
Miksi siis menette maskeittanne niiden kaikken selkeimmin riskiryhmään kuuluvien viereen, kylkeen kiinni istumaan?
Myös kaupoissa on alkanut tulla tunne että keskiluokkaiset kokevat ilmeisesti olevansa moisen kulkutaudin yläpuolella ja iloisesti rupatellen tulevat maskitta kylkeen kiinni. Kun vaihdat paikkaa, niin nämähän seuraavat kun katsovat että ahaa; tuollakin taitaa olla jotain kivaa kun se sinne meni.
En sano että pitäisi olla maskipakko, mutta alan kallistua kannalle, että jos ei ole terveyssyitä, tai varallisuudesta johtuvaa vaikeutta hankkia maskia ja kaiken huipuksi ei piitata turvaväleistä tai muistakaan ohjeista, niin aasinhatun käyttö voisi olla pakollista näille henkilöille.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän myös töissä joten en käytä vapaalla.
Minulla on opettajana toisinpäin, en käytä töissä mutta käytän vapaa-ajalla. Koska koulussa korona ei kuulemma tartu.
Ohis
Mun kokemuksen mukaan juuri ne maskilliset tulevat istumaan lähelle ja kaupassa kävelevät läheltä. Menkää pois sen typerän maskinne kanssa!
Jos Ruotsin 6000 kuollutta 86v moni sairasta hoivakodin potilasta on koronan seuraus niin mitä sitten. Täysin merkityksemätön kuolleisuus piikki ryhmässä joka kuolisi kohta muutenkin. Ei voi olla mikään tavoite pitää sairaimpia ja vanhimpia hengissä hinnalla millä hyvänsä. Pitäisi hyväksyä biologinen tosiasia että näitä kuolee nuhakuumeeseen eli luonnollisen kuoleman.
Vierailija kirjoitti:
"Eilenkin katselin bussissa miten parikymppinen, varakkaan näköinen nuori nainen istui maskitta sen kaikkein vanhimman matkustajan (n.80-vuotias mies) viereen!
Muutenkin tietyillä linjoilla on huomattavasti enemmän maskittomia. Ymmärrän jos on terveyssyyt, tai ei vaan ole varaa, mutta senkään ei pitäisi estää järjen käyttöä paikan valinnassa"
Yritätkö väittää, että suomalaisessa bussissa joku istui toisen ihmisen viereen, vaikka tilaa olisi ollut muuallakin?
Taisi olla venäläinen nainen kyseessä.
Täh? Ei siellä välttämättä ollut tyhjää penkkiparia vapaana, mutta oli mahdollista valita kenen viereen istuu.
Joudun pitämään maskia töissä, joten en jaksa pitää sitä enää julkisissa tai vapaa-ajalla. Toisaalta en istu kenenkään viereen julkisissa vaan seison, jos ei ole kunnolla tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen ja keskiluokkainen rouvas-ihminen, jolla on vaativa ja vastuullinen työ. Suoraan sanottuna on isommat huolet mielessä kun bussiin nousen, joten ne maskit ovat vaan unohtuneet. Me kaikki ei voida kulkea pelkkä korona koko ajan mielessä.
No nyt on Tärkeä Ihminen linjoilla! Kumma että mieleen mahtuu av-palsta kuitenkin.
Koska maskin käyttäjät edustavat samaa ihmisryhmää kuin kiusaajat ja sen hiljaiset hyväksyjät. Ette ole ystäviäni, en välitä teistä. Kuten aikoinaan sanoitte: Mitä aiotte muka tehdä? Itkeäkö? Vasikoida? Luuseri :DD!
Minä en käytä maskia kuin pakon edessä. Tosin en tuppaudu julkisissa eläkeläisten enkä maskinaamojen lähelle. Etsin aina sen paikan, jossa jo entuudestaan istuu toinen maskiton ihminen. Lisäksi yritän pitää turvaväleijä tosin kuin moni kanssaihmiseni.
En käytä julkisia, vältän väkijoukkoja, en käy kampaajalla enkä vietä vapaa-aikaani paikoissa, missä on muita ihmisiä. Mutta kaupassa ja apteekissa käyn 1-2 kertaa viikossa. Pyrin käyttämään maskia, vaikka saan siitä joka kerta armottoman migreenin. Sen takia saatan piipahtaa esim. ostamassa maitoa tai eväsleipää ilman maskia kesken työpäivän. Pakko saada syötävää, jotta jaksaa tehdä töitä enkä voi maata migreenissä loppupäivää.
Ymmärrän siis maskittomia. Ei ole järkeä pitää maskia, jos sen jälkeen loppupäivä on pilalla. Toki voi yrittää ajoittaa kauppareissuja, mutta ei se kivaa ole olla migreenissä viikonloppunakaan. Joskus vain on valittava, kumpi on pahempaa: jatkuva migreeni vai riski saada korona muutaman prosentin suuremmalla todennäköisyydellä kuin maskin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n esittämä ongelma poistuisi kertaheitolla maskipakolla, jonka laiminlyönnistä läpsäistäisiin joku kunnon sakko.
Sitä odotellessa kukin toimii ymmärryksensä ja luottamiensa lähteiden varassa. Villiä mutta toistaiseksi ihan laillista. Onhan ne maskit todella epämukavia käyttää ja miten lienee hapenottokyvyn laita. Onko haittoja enemmän kuin hyötyä? Hyvä vain, että kansalaiset saavat pohtia asioita myös itse.
Yli 80v influenssa rokotus kielto ja elvytys kielto aina. Ei ole järkeä jatkaa kroonikkojen eli ikää hinnalla millä hyvänsä. En pidä pahana jos eli ikä odote laskisi pari vuotta kun kroonikot kuolisivat ennen kuin ovat hoivakotien raskahoitoisia potilaita. Ei niillä viimeisillä sairaimmilla vuosilla nyt elämänlaadun kannaltakaan arvoa ole.
Jos vanhuksells oli maski, muu kuin kangasmaski, niin hyvin voi istua viereen.
En halua käyttää rahojani maskeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän myös töissä joten en käytä vapaalla.
Minulla on opettajana toisinpäin, en käytä töissä mutta käytän vapaa-ajalla. Koska koulussa korona ei kuulemma tartu.
Ohis
Suomessa kouluissa on kummat seinät, että sen seinien sisäpuolella korona ei kuulemma tartu, mutta jos sama porukka menee bussiin, pitäisi laittaa maskit päähän? Ihan höpöhommaa.
Mistäpä ap tiedät, että se varakkaan näköinen parikymppinen ei itse kuulu riskiryhmään tai kärsi sellaisesta hengitysteihin ja verenkiertoelimistöön vaikuttavasta sairaudesta, että maskin pito on mahdotonta? Entä jos hänellä on paniikkihäiriö? Aivan. Et voi tietää, teet vain oletuksia ihmisistä heidän ikänsä ja ulkonäkönsä perusteella. Itse olen kolmekymppinen asiallisesti pukeutuva ja ihan hyvin toimeentuleva nainen, joka ei voi pitää maskia vaikean etenevän sairauden vuoksi. Tällä hetkellä olen vielä kävelykunnossa, mutta pian saatan tarvita keppiä ja matkahappirikastinta. Kannattaa siis ennen tuomitsemista miettiä toisenkin kerran mitä kaikkea emme voi päällepäin ehkä havaita toisista ihmisistä.
En ole tarpeeksi vakuuttunut maskin tuomista lisähyödyistä pandemian torjumisen kannalta. En puhu, yski tai aivastele julkisissa. En istu myöskään kenenkään viereen, istun useimmiten kuskin takana olevalla penkillä yksin eli mahdolliset pisaratkin menisi edessäni olevaan seinään. Käyttämäni bussivuorot ovat usein väljiä, koska asun vähän syrjässä, jolloin turvaväliä muihin matkustajiin jää. Minusta maskin käyttö tuntuu vain idioottimaiselta teatterilta. Maskin käyttö ja käyttämättömyys näkyy päällepäin joten maskin käyttäjät leimautuvat automaattisesti vastuullisiksi ja maskittomat vastuuttomiksi vaikkei voida tietää miten muuten arjessaan käyttäytyy. Tämän lisäksi on huomioitava, ettei pandemia ole levinnyt pääasiassa julkisissa vaan lähinnä matkustelun, baareilun ja suurten yksityistilaisuuksien järjestämisen takia. Miksi se on niin iso asia, onko muilla maskit jos julkiset eivät edes ole se suurin koronalinko?
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan juuri ne maskilliset tulevat istumaan lähelle ja kaupassa kävelevät läheltä. Menkää pois sen typerän maskinne kanssa!
Tähän ilmiöön myös itse valitettavasti joutunut törmäämään, että lähestulkoon liimaudutaan iholle vailla tietoakaan turvaväleistä, ja koska maski, jota pidetään lähes pyhänä, jumalasta seuraavana, autuaaksi tekevänä suojakilpenä.
Jos pitää valita ihan stanallinen migreeni, ja vähintään 3 täysin prseelleen mennyttä päivää vai maskitonna pakolliset vipeltelyt ihmisten ilmoilla, on valinta helppo : ilman maskia mennään, silloin, kun on mentävä.
Jos et pidä maskia, pidä edes sitten turvaväli. Älä tunge etenkään maskia käyttävien ihmisen lähelle. Mä käytän maskia työmatkoilla, koska joudun käyttämään sitä töissäkin (olen töissä erikoissairaanhoidossa ja olen tottunut maskiin). Välillä ihmetyttää, että junassa minua vastapäätä änkeää ihminen, jolla ei ole maskia vaikka vapaita paikkoja olisi muuallakin. Siinä tapauksessa vaihdan paikkaa. Nyttemmin olen alkanut tehdä niin, että blokkaan kasseillani ja jaloillani viereisen ja vastapäiset paikat ja jos joku maskiton meinaa tunkea siihen, en vaan päästä istumaan siihen. Olen kerran sanonutkin yhdelle, että ole hyvä ja mene muualle, jos et pidä maskia niin silloin sinun täytyy pitää turvavälit ja tässä se turvaväli ei täyty.5 Sen sijaan teen tilaa, jos maskin kanssa kulkeva olisi tulossa noille paikoille. Eli maskittomat menköön sitten keskenänsä tartuttamaan toisiaan.
Maskilliset ja maskittomat... Valitse puolesi kumpaan kuulut. Sitten katsokaa karsaasti sitä toista "väärää" porukkaa, kun ovat niin tyhmiä ja voit tuntea itsesi hieman paremmaksi ja vahvemmaksi ihmiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhuksells oli maski, muu kuin kangasmaski, niin hyvin voi istua viereen.
Vanhuksen maski suojaa eniten niinpäin etteivät taudit leviä hänen hengityksestään ympäriinsä, mutta jospa kannattaisi suojata myös vanhusta taudilta paikassa, jossa turvavälit eivät onnistu?
KAIKKIEN tulee pitää turvavälit. Maskin käyttö on lähes turhaa, jos luulet sen olevan joku suojakilpi, jonka voimin voit mennä tuntemattomien iholle ja näplätä kassajonossa maskia käsin. Harva käyttää maskia oikein.