Ideoita miten yo-juhlat muuttuu sujuvasti 50v-juhliksi
Esikoisen yo-juhlat ja miehen 50v päivä sattuvat samalle viikonlopulle ja koska vieraslistakin on käytännössä sama, niin miten te järkkäisitte asian? (mies ei halua lahjoja, jos joku nyt kuvittelee, että haalitaan kahdet lahjat yksillä tarjottavilla)
Kommentit (81)
50-vuotijuhlia sitä pitäis juuri juhliakin. Onhan silloin jo elämää takan, on kivaa nähdä vanhoja kavereita, sukulaisi, ystäviä, naapureit. Ketä muita lapsen ylioppilasjuhllin kutsutaan, mitä ei voisi samalla kutsua. Kavereilla on varmaan omat juhlat, ja tuskin ne haluaa kauan vanhempien ihmisten kanssa juhlia. Dilloinhan juhlitaan koulun loppua, muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Ja onko joku koulusta valmistuminen joku suuri juhlan aihe, sen suurempi kuin syntymäpäivät.
En nää mitään kamalaa ongelmaa tuossa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:05"]
50-vuotijuhlia sitä pitäis juuri juhliakin. Onhan silloin jo elämää takan, on kivaa nähdä vanhoja kavereita, sukulaisi, ystäviä, naapureit. Ketä muita lapsen ylioppilasjuhllin kutsutaan, mitä ei voisi samalla kutsua. Kavereilla on varmaan omat juhlat, ja tuskin ne haluaa kauan vanhempien ihmisten kanssa juhlia. Dilloinhan juhlitaan koulun loppua, muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Ja onko joku koulusta valmistuminen joku suuri juhlan aihe, sen suurempi kuin syntymäpäivät.
En nää mitään kamalaa ongelmaa tuossa.
[/quote]
Voi hel... kun olet idiootti. Joo, onhan ylioppilaslakin saaminen varsin helppoa, mutta on se nuori opiskellut tai ainakin kuluttanut takamustaan penkissä yo-kirjoitusten verran. Viiskymppinen on... vain elänyt? Syntymäpäiviä on joka vuosi, yo-juhlia on kerran elämässä.
Meillä myös miehen 50v. reilun viikon päästä ylioppilasjuhlista, ja mies ei halua missään nimessä juhlia. Olen miettinyt että pitääkö sanoa ihmisille että nämä on nyt tyttären ylioppilasjuhlat tässä, ja viisikymppisille ei eri juhlia pidetä ja turha odotella kutsua.
50-vuotijuhlat on kerran elämässä, jos sitäkään :-). En ymmärrä miksei molempia voi juhlia samalla. Entä jos kaksi lapsista valmistuu samaanaikaan, niin eikö niitäkään voi juhlia samalla? En näe mitään syytä, miksei juhliin mahdu kahta juhlittavaa samalla. Kun vieraatkin on varmaan 80 % samat? vai eikö? Ja en ole tavannut ylioppilasta, joka ei halua mennä kavereiden kanssa illalla juhlimaan, sen sijaan että istuskelis sukulaisten kanssa kotona. Tai toivoisin , että jokaisella nuorella olisi ne kaverit, joiden kanssa juhlia.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:25"]
50-vuotijuhlat on kerran elämässä, jos sitäkään :-). En ymmärrä miksei molempia voi juhlia samalla. Entä jos kaksi lapsista valmistuu samaanaikaan, niin eikö niitäkään voi juhlia samalla? En näe mitään syytä, miksei juhliin mahdu kahta juhlittavaa samalla. Kun vieraatkin on varmaan 80 % samat? vai eikö? Ja en ole tavannut ylioppilasta, joka ei halua mennä kavereiden kanssa illalla juhlimaan, sen sijaan että istuskelis sukulaisten kanssa kotona. Tai toivoisin , että jokaisella nuorella olisi ne kaverit, joiden kanssa juhlia.
[/quote]
Minä taas en ymmärrä, miten 50v-juhlissa ja lapsen yo-juhlissa olisi samat vieraat. Sukulaiset toki, mutta heidän lisäkseen ainakin minulla on ihan omia kavereita ja lapsillani omia kavereita. Meillä oli yo-juhlat ja minun synttärini peräkkäisinä vuosina, molemmissa noin 150 vierasta ja niistä 50 eli sukulaiset samoja. En ymmärrä, miksi juhlat pitäisi juhlia samaan aikaan vain siksi, että muutamalle yhteiselle vieraalle olisi helpompi tulla paikalle.
Ja tunnustan: olen itsekäs. Halusin juhlia ihan omat juhlani ihan omalla tavallani ilman, että ensin pitäisi hösätä lapsen juhlat ja koko ajan olla valmiina kännykkä taskussa odottamassa omien juhlien ohjelmapuolen saapumista.
Eiköhän tässä taas tehdä asiasta vähän turhan iso härkänen.
Jos isällä ja Ylioppilaalla on hyvät välit luulisi heidän pystyvän juhlimaan rinta rinnan ilman että kumpikaan vie toiseltaan huomiota yhtään sen enempää.
Ilmoitatte kutsussa vain että teillä on aihetta tuplajuhlaan jolloin vieraat osaavat varautua asiaan. Ja jos haluatte voitte vielä lisätä että illan vietto teillä aikuisten kesken jatkuu vielä nuorison lähdettyä juhlimaan omiaan.
Omista YO juhlistani on jo 12 vuotta aikaa, mutta ei olisi tullut mieleenkään vaatia vain ja ainoastaan MINUN juhlaa jos meidän perheessä tällainen tilanne olisi ollut. Lähinnä olisin ollut helpottunut jos keskipisteen rooli olisi ollut jaettu!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:25"]
50-vuotijuhlat on kerran elämässä, jos sitäkään :-).
[/quote]
Mutta ei 50-vuotisjuhlat ole missään mielessä tärkeämmät kuin yo-juhlat, mitä 42 väitti. Lehdissäkin on ilmoituksia tyyliin "Reino 50 vuotta 'en juhli'", mikä ehkä jo viittaa siihen, ettei sitä pidetä niin tärkeänä.
Täällä on jo käyty lävitse, että ylioppilas voi jäädä isänsä varjoon ja vieraat tulevat myöhään tai saattavat kokonaan jättää tulematta.
Et ehkä tunne yhtään ylioppilasta, joka olisi jäänyt illaksi kotiin, mutta minä taas tunnen muutaman (prosentuaalisesti suurin osa ylioppilaista, joiden juhlissa olen käynyt, jäivät mieluummin kotiin pitkän päivän jälkeen). Eli jos pidettäisiin sen ylioppilaan kunniaksi ihan koko päivä varattuna. Isäukki voi juhlistaa myöhemmin ja niin sekä isäntäväki että vieraat jaksavat juhlia.
Tähän on kovin vaikea vastata kun ei tunne ollenkaan perhettä.
Olisiko molempiin juhliin tulossa suunnilleen samat ihmiset, minkä tyylisiä juhlia olette ajatelleet? Onko toiset railakkaat hipat ja toiset kahvikutsut?
itse varmaan kysyisin miten ylioppilas haluaa juhlien menevän. Tosin melko itsekäs nuori ilmoittaisi että vain hän saa juhlia ko. päivänä.
Olen ollut hautajaisissa, jotka vaihtuivat ristiäisiksi. Jäi paska maku.
Tuplajuhlissa on myös tuplalahjat. Vieraat ei kehtaa olla antamatta molemmille lahjaa, myös ne lapsen kaverit, eli osa vieraista karsiutuu jo tällä. Tai sitten jos isä ilmoittaa, että ei hänelle lahjoja, niin ei tuoda lapsellekaan, kun "sanottiin, että ei sitä lahjaa saa tuoda". Lisäksi väkeä on paljon eikä osa tunne toisiaan mitenkään, yhteistä ei ole edes se juhlittava.
Mutta olennaisin minusta on se, että ne isän vieraat on saattaneet jo päivän kiertää yo-juhlia, niitä ei huvita enää illalla tulla "rääppiäisiin". Vieraita ajatellen tuo päivä on huonoin mahdollinen jouluaaton jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:44"]
Olisiko molempiin juhliin tulossa suunnilleen samat ihmiset, minkä tyylisiä juhlia olette ajatelleet? Onko toiset railakkaat hipat ja toiset kahvikutsut?
itse varmaan kysyisin miten ylioppilas haluaa juhlien menevän. Tosin melko itsekäs nuori ilmoittaisi että vain hän saa juhlia ko. päivänä.
[/quote]
Nuorihan voisi antaa koko päivän isälleen! Mitä sitä nyt jotain yo-lakkia juhlimaan! Varmasti nuori saa kyydin koululle joltain kaverilta ja voi mennä sitten muiden juhliin. Kotonan voidaan rauhassa järjestää isälle synttärit ja juhlia n iitä vaikka aamusta alkaen, kun ei ole perheen nuori siellä huomiota kerjäämässä.
Jos talossa joka tapauksessa juhlitaan sinä päivänä kun isäntä täyttää 50-vuotta, niin minusta olisi outoa jättää se huomiotta. Sukulaiset nyt joka tapauksessa tietää merkkipäivän. Meillä vieraat olisi 90% samat. Päiväsellä voisi piipahtaa ne jotka tulee vain ylppäreihin, heillä saattaa olla muitakin juhlia samalla päivälle. Miksein juhlissa voisi viettää koko päivän iltapäivästä myöhään yöhön, niinhän sitä häissäkin tehdään. Meillä lähipiirisä ei edes ole paljoa enää pikkulapsia.
ap.
meillä vietettiin esikosen ylioppsjuhlat ja minun pyöreät smanan päivänä ja uyhtä aikaa. Molemmille se oli itsestään selvää ja ihanat juhlat olivat. Pystyi satsaamaankin enemmän kun laski 2x juhlabutjetin yhteen. Vuorattiin juhlatila+pitpalvelu ja ohjemassa oli muummuassa yksi kuoro esiintymässä.
Koululle yö tilaisuuteen sai osalliua vain muutoma vieras joten oli luonollista että juhlat alkoivat vasta iltapäiällä. Kutsussa oli tieto molempian juhlista ja se ettei vanhempi sankari kaipaa enää lahjoja, sillä paraan syntymäpäivä lahjansa olis
saanut jo aamulla yö lyysan rintaan.
Ihan luonnollisesti vieaat onnitelivat molempia.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:51"]
Jos talossa joka tapauksessa juhlitaan sinä päivänä kun isäntä täyttää 50-vuotta, niin minusta olisi outoa jättää se huomiotta. Sukulaiset nyt joka tapauksessa tietää merkkipäivän. Meillä vieraat olisi 90% samat. Päiväsellä voisi piipahtaa ne jotka tulee vain ylppäreihin, heillä saattaa olla muitakin juhlia samalla päivälle. Miksein juhlissa voisi viettää koko päivän iltapäivästä myöhään yöhön, niinhän sitä häissäkin tehdään. Meillä lähipiirisä ei edes ole paljoa enää pikkulapsia.
ap.
[/quote]
Ainakaan minä en jaksaisi yöhön, jos pohjalla olisi jo kolmet yo-juhlat ja matkaan lähdetty aamupäivällä. Mutta jos teillä nuoren saavutukset eivät ole mitään, niin ilman muuta juhlissa päähenkilönä on isä. Hänhän sen nuoren siitti ja on siten oikeastaan ainoa, jota kannattaa juhlia.
Siis ei kai kukaan oleta että isä ja tytär alkavat kisata huomiosta näissä juhlissa??
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 18:10"]
Siis ei kai kukaan oleta että isä ja tytär alkavat kisata huomiosta näissä juhlissa??
[/quote]
Oletko koskaan ollut häissä? Muistatko mitään sulhasesta? Kykenetkö kertomaan morsiamen hääpuvun selkäosan leikkauksen? Kisailivatko morsian ja sulhanen huomiosta?
Ajattelisin, että on ehkä hankalaa, että juhlat sujuvasti vaihtuisi toisista toisiin. Varmaan kaikki kuitenkin tullessaan onnittelevat samantien kumpaakin ja antavat lahjat, joten tavallaan kummatkin juhlat alkavat samaan aikaan. Olettaen, että kummallekin juhlakalulle sopii, etä juhlat on samaan aikaan, niin laitatte vaan kutsuihin tiedon, että juhlitte x:n lakkiaisia ja y:n 50-v juhlia. Eiköhän ne mene omalla painollaan siitä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:44"]
[/quote]
Nuorihan voisi antaa koko päivän isälleen! Mitä sitä nyt jotain yo-lakkia juhlimaan! Varmasti nuori saa kyydin koululle joltain kaverilta ja voi mennä sitten muiden juhliin. Kotonan voidaan rauhassa järjestää isälle synttärit ja juhlia n iitä vaikka aamusta alkaen, kun ei ole perheen nuori siellä huomiota kerjäämässä.
[/quote]
No just näin, sitähän tässä tarkoitinkin!!!!
Tai sitten en!
Jos tosiaan 90% vieraista on samat, niin luulisi sinne mukaan mahtuvan ne YO:n ystävät ja Isän ystävät, jotka ovat tietoisia kun kutsussa on mainittu että talossa juhlitaan myös YO juhlia...
Ainoa oikea ratkaisu on pitää juhlat samalla. Käytännössä suku tuskin pystyy/jaksaa/haluaa tulla pitkän matkan päästä muutaman viikon välein.
Jos perhe nyt on lähellekään normaali, juhlakalut voivat varmaan antaa toisilleen tilaa eivätkä kadehdi toisiaan.
Itse yli viiskympisenä Ihmettelen että kuka oikeesti edes haluaa juhlia jotain 50 vuotispäiviä? Jos on hyvässä asemassa, järjestää firma jotakin, mutta lähinnähän toi on sitä et on vanha, varsinkin miehen kohdalla, sellanen paras osa elämästä jo takana.