Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita miten yo-juhlat muuttuu sujuvasti 50v-juhliksi

Vierailija
25.02.2014 |

Esikoisen yo-juhlat ja miehen 50v päivä sattuvat samalle viikonlopulle ja koska vieraslistakin on käytännössä sama, niin miten te järkkäisitte asian? (mies ei halua lahjoja, jos joku nyt kuvittelee, että haalitaan kahdet lahjat yksillä tarjottavilla)

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENSIMMÄISENÄ kysyt ylioppilaan mielipidettä tähän! Sitten vasta tule kysymään näitä ideoita.

Vierailija
42/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 15:47"]

ENSIMMÄISENÄ kysyt ylioppilaan mielipidettä tähän! Sitten vasta tule kysymään näitä ideoita.

[/quote]

Enkö saisi sitten niitten ideoitten kanssa esittää asiaa ylioppilaalle?

Toi puhe oli hyvä idea.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meniskö ihan tylsästi, jos eka olisi ylioppilasjuhlat ilman mitään eritysiohjelmaa, siis jotain keittoruokaa ja kahvipöytä ja ohjelmana yleistä seurustelua ja todistusten esittelyä. Ainoan apoikkeuksena, että 50v sankaria saisi onnitella jo sisään tullessa ja mahdolliset synttärimuistamiset saisi asetella lahjapöydälle (vieraista on varmasti vähän tyhmää jättää osaa lahjoista autoon tai takin hihaan iltaa odottamaan)

Sitten alkuillasta, kun juhlakalu alkaa häipyä, niin pöytään kannettaisiin suolainen iltapala ja aiukuiseen makuun olevaa juomaa (boolia jne.) ja 50v pitäisi pienen puheen, jossa onnittelisi ensin ylioppilasta ja toivottaisi hänelle hyvää iltaa muiden lakkipäiden joukossa ja sitten toivottaisi väen tervetulleiksi 50v juhliin. Juhlaohjelmassa voisi olla jotain rentoa tekemistä (tietovisa, jonka kysymykset koskee sankaria, musiikki tms mikä nyt teidän perheen juhlaperinteisiin kuuluu.)

Vierailija
44/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 15:15"]

Eli hyvä tiedotus hyvän suunnittelun lisäksi. Ja hyvät tarjoilut ja sellaiset ohjelmat, että vieraat pärjäävät samoilla vaatteilla aamusta iltaan.

[/quote]

Mun mielikuvitus nyt ei riitä, että millaisilla vaatteilla ei pärjää aamusta iltaan?

[/quote]

Jos peräkkäin olevat juhlat ovat kovin eri luonteisia, niin voi tulla epämiellyttäviä tilanteita. Eli jos naiset tulee ylppärijuhliin kotelomekossa ja korkkareissa, ja juhlat muuntuvatkin illan mittaan metsälaavulla tapahtuvaksi makkaranpaistoksi, niin korkkareissa ja kotelomekolla ei ehkä enää ole kovin miellyttävää juhlia.

Tuo oli ääriesimerkki. Mutta vähempikin riittää. Jos iltaa on tarkoitus viettää vaikkapa rennosti saunatuvalla, niin kyllä mä siellä olisin mieluummin vähän rennommalla vaatetuksella kuin ylppäreissä.

Vierailija
45/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 15:15"]

Eli hyvä tiedotus hyvän suunnittelun lisäksi. Ja hyvät tarjoilut ja sellaiset ohjelmat, että vieraat pärjäävät samoilla vaatteilla aamusta iltaan.

[/quote]

Mun mielikuvitus nyt ei riitä, että millaisilla vaatteilla ei pärjää aamusta iltaan?

[/quote]

Jos peräkkäin olevat juhlat ovat kovin eri luonteisia, niin voi tulla epämiellyttäviä tilanteita. Eli jos naiset tulee ylppärijuhliin kotelomekossa ja korkkareissa, ja juhlat muuntuvatkin illan mittaan metsälaavulla tapahtuvaksi makkaranpaistoksi, niin korkkareissa ja kotelomekolla ei ehkä enää ole kovin miellyttävää juhlia.

Tuo oli ääriesimerkki. Mutta vähempikin riittää. Jos iltaa on tarkoitus viettää vaikkapa rennosti saunatuvalla, niin kyllä mä siellä olisin mieluummin vähän rennommalla vaatetuksella kuin ylppäreissä.

Vierailija
46/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olisin hieman loukkaantunut, jos äiti olisi tullut mulle idealistan kanssa selittämään miten yhdistetään kätsysti isän synttärit. Toki se ois mulle sopinut, mutta tuntuisi se silti mukavammalta jos kysytään onko ok jos samalla juhlittaisiin toisetkin juhlat, eikä vain ilmoiteta.

Mun yo-juhlat oli samalla myös edellisenä päivänä toista kertaa koulusta valmistuneen veljeni juhlat. Hän olis ollut täysin ok jos ne olisi olleet vain mun juhlat kun hän oli jo omat yo-juhlansa juhlinut 4 vuotta sitten, mutta ei mun mielestä ammattikoulusta valmistuminen ole sen huonompi suoritus. Ilmoitin siis itse vieraille, että juhlitaan kahdet valmistujaiset yhdessä.

Vierailija
47/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yhdistetyissä ylioppilas/isän 50v. juhlissa ja ne olivat tylsät. Ylioppilas meinasi jäädä kokoajan isän varjoon vaikka ideana olikin, että päivällä olisi ollut tytön vuoro olla esillä ja illalla isän. 

Tarvitseeko isä juhlia? Vai riittäisikö, että nostaisitte tytön lähdettyä isälle maljan ja juhlisitte sitten häntä. Tarvitseeko häntä mainita kutsussa ollenkaan? Jos lahjat eivät ole pääasia, niin menee kivuttomimmin noin. Läheisimmät kuitenkin kysyvät asiasta muutenkin. 

Vierailija
48/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 15:47"]

[/quote]

Enkö saisi sitten niitten ideoitten kanssa esittää asiaa ylioppilaalle?

Toi puhe oli hyvä idea.

ap.

[/quote]

Musta se on kyllä jo tyrkyttämistä ja ylioppilaan yli kävelemistä hänen suurena päivänään.

Miten teillä on asiasta tasaveroinen neuvotteluasema, jos sä olet ensin valmistellut ajatuksia täällä koko kansan äitien avulla, ja ylioppilaan pitäisi sitten kyetä tasaveroiseen neuvotteluun suoralta kädeltä, kun sä läväytät omat suunnitelmasi pöydälle.

Vierailija
49/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs sitten, kun usein juhlia osuu samalle päivälle useammat? 

Vierailija
50/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikkoon. Eivät mitenkään.

Vierailija
51/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 15:44"]

Kysyin ideoita. Sorry jos ette osanneet tulkita sitä siten kuin tarkoitin.

ap.

[/quote]

Eli kehoitus selkeään ilmaisuun kutsussa ei ollut lainkaan turha. Kannattanee kiinnittää siihen huomiota.

Vierailija
52/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:12"]Olen ollut yhdistetyissä ylioppilas/isän 50v. juhlissa ja ne olivat tylsät. Ylioppilas meinasi jäädä kokoajan isän varjoon vaikka ideana olikin, että päivällä olisi ollut tytön vuoro olla esillä ja illalla isän. 

Tarvitseeko isä juhlia? Vai riittäisikö, että nostaisitte tytön lähdettyä isälle maljan ja juhlisitte sitten häntä. Tarvitseeko häntä mainita kutsussa ollenkaan? Jos lahjat eivät ole pääasia, niin menee kivuttomimmin noin. Läheisimmät kuitenkin kysyvät asiasta muutenkin. 

[/quote]

Mä jotenkin kuvittelisin, että 50-vuotisjuhlat jäis ylppäreiden varjoon, jos joku. Ylppäreissä on kuitenkin juhlakalu tehnyt jotain merkittävää, on todistusta nähtävillä, otetaan kuvia, udellaan jatkokoulutuksesta tai välivuodesta, ehkä muutosta uudelle paikkakunnalle tai armeijaan. Viiskymppisissä juhlakalu on vain vähän vanhentunut, se luulisi olevan helppo pitää taustalla siihen asti, kunnes ylioppilas poistuu.

Vierailija
53/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä oli samalla juhlat. Minä todella halusin niin, sillä en kaivannut sukujuhlia, ja melkein kaikilla mun kavereilla oli omat juhlat samaan aikaan, joten ei todella haitannut. Pikemminkin päinvastoin, saatoin kiepsauttaa utelut tulevaisuudesta äidin juhlintaan ja tuoda äitiä esiin. Omat juhalat oli kavereiden kanssa illalla. Muuten juhlat olisivat olleet kauheaa pakkopullaa. vaikka suvustani sinänsä olen aina pitänyt. En ole koskaan tykännyt olla juhlttavana perinteisesti. Arvattavasti menin maistraatissa salaa naimisiin, ja pidimme sit pippaloita kavereille ja erikseen suvulle. 

Vierailija
54/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:15"]

[/quote]

Niin, siitähän tässä koko ajan on ollut kyse.

Vai että kun vieraalla osuu useammat juhlat? Meillä ainakin niin on käynyt useamman kerran. Silloin sitä vain joutuu tekemään valintoja, se ei ole kutsujan ongelma.

Vierailija
55/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:12"]Olen ollut yhdistetyissä ylioppilas/isän 50v. juhlissa ja ne olivat tylsät. Ylioppilas meinasi jäädä kokoajan isän varjoon vaikka ideana olikin, että päivällä olisi ollut tytön vuoro olla esillä ja illalla isän. 

[/quote]

Mä jotenkin kuvittelisin, että 50-vuotisjuhlat jäis ylppäreiden varjoon, jos joku. Ylppäreissä on kuitenkin juhlakalu tehnyt jotain merkittävää, on todistusta nähtävillä, otetaan kuvia, udellaan jatkokoulutuksesta tai välivuodesta, ehkä muutosta uudelle paikkakunnalle tai armeijaan. Viiskymppisissä juhlakalu on vain vähän vanhentunut, se luulisi olevan helppo pitää taustalla siihen asti, kunnes ylioppilas poistuu.

[/quote]

Niin mustakin. Jos isä nousee juhlissa ylioppilaan yläpuolelle, niin siinä on isä mokannut. Hänen tehtävänsä on pitää ylioppilas keskipisteessä ja vieraat "kurissa". Pitää vaikkapa ystävällisesti sanoa, että keskustellaan tästä vanhenemisesta sitten illemmalla, kun sitä juhlitaan. Ja sitten siirtää itse keskustelun ylioppilaaseen.

Vierailija
56/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:21"]

[/quote]

Vai että kun vieraalla osuu useammat juhlat? Meillä ainakin niin on käynyt useamman kerran. Silloin sitä vain joutuu tekemään valintoja, se ei ole kutsujan ongelma.

[/quote]

Eikö tuossa ole hyvä syy tulla näihin ylioppilasjuhliin viimeisenä ja jäädä sitten juhlimaan 50v isääkin. Tai vastaavsti, jos ei ole niin isän ystävä niin pistäytyä heti juhlien alussa onnittelemassa ylioppilasta ja liueta sitten toisiin juhliin vedoten paikalta. Ylioppilasjuhlaviikonloppunahan on ihan tavallista, että käydään päivän mittaan useammissa juhlissa.

Vierailija
57/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta viime keväänä olin valmistujaisjuhlissa jossa sekä äiti että lapsi valmistuivat. Yksi yhteinen kutsu tuli kummankin juhliin (ollaan perhetuttuja), siinä mainittiin ettei äiti halua lahjoja. Mielestäni fiksu juttu! Juhlat olivat riehakkaat, biletyyppiset, tarjoilut enemmän juomapuolta, toki kakkua ym maltillista oli. Nuoret lähtivät illansuussa baariin, aikuiset jäivät jatkamaan. Hyvin epämuodolliset juhlat, parhaimmat valmistujaisjuhlat missä olen ollut!

Vierailija
58/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juhlat jaotellaan "ensin ylppärit sitten synttärit" -tyyliin, niin siinä on vaarana, että ylppäreihin ei tule ketään vieraita ennen kuin vasta myöhemmin. Sillä ei ketään kiinnosta kökkiä juhlissa klo 12 lähtien iltamyöhään asti.

Vierailija
59/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:43"]

Jos juhlat jaotellaan "ensin ylppärit sitten synttärit" -tyyliin, niin siinä on vaarana, että ylppäreihin ei tule ketään vieraita ennen kuin vasta myöhemmin. Sillä ei ketään kiinnosta kökkiä juhlissa klo 12 lähtien iltamyöhään asti.

[/quote]

Tätä minäkin pelkäisin. 

Vierailija
60/81 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:21"]

[/quote]

[/quote]

Eikö tuossa ole hyvä syy tulla näihin ylioppilasjuhliin viimeisenä ja jäädä sitten juhlimaan 50v isääkin. Tai vastaavsti, jos ei ole niin isän ystävä niin pistäytyä heti juhlien alussa onnittelemassa ylioppilasta ja liueta sitten toisiin juhliin vedoten paikalta. Ylioppilasjuhlaviikonloppunahan on ihan tavallista, että käydään päivän mittaan useammissa juhlissa.

[/quote]

Tai sitten tehdä niin kuin suurin osa tekisi eli ajattelee, että siellä on väkeä kuitenkin tungokseen asti, kun kahta juhlitaan, joten  jätetään me juhlat väliin. Ja jos taas jättävät nämä juhlat viimeisiksi, ei yo-juhlissa ole kuin muutama vieras ja loput on isän juhlissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä