Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolassa ulkomailla / matkailusta

Vierailija
25.02.2014 |

Varmaan maailman typerimpiä kysymyksiä tulee nyt, mutta en ole matkustellut juuri ollenkaan koko elämäni aikana, koittakaa ymmärtää :D

Kun ulkomailla (esim. Euroopassa) menee ravintolaan, mitä kuuluu ensin sanoa ja kenelle? Tarkoitan, että kuuluuko ensin odottaa aulassa tms. että tarjoilija tulee ja ohjaa pöytään, vai kuuluuko vaan mennä itse pöytään istumaan? Miten sanotaan englanniksi, että olisimme tulossa syömään? Kuuluuko sanoa esim. "a table for two" vai mitä ihmettä?!

Ja mitä ylipäätään Suomessakaan ravintolassa kuuluu oikeasti tehdä, odottaa tarjoilijaa ohjaamaan pöytiin ja kertoa, että on tulossa syömään, vai suoraan mennä itse pöytään istumaan?

Entäs miten te matkailijat naapurimaassamme Virossa toimitte, puhutteko suomea vai englantia esim. ravintolassa, hotellissa tms? Kun useinhan tilanne on se, että kun yrittää puhua englantia, virolaiset vastaavat suomeksi. Miten te teette?

Kiitos paljon, jos joku vaivautuu vastaamaan näinkin tyhmiin kysymyksiin!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 18:48"]

Yleensa "paremmissa" ravintoloissa on heti aulassa "lehteri" ja sen takana odottaa, tai siihen tulee pian hostess jonka homma on ohjata istumaan. Han tietaa mitka poydat ovat varattuja/milla tarjoilijalla on vapaita poytia. Poydat jaetaan tarjoilijoille niin etta tietavat "omat" asiakkaansa eivatka hypi ympari ravintolaa.

Aulassa voi myos olla kyltti "Please wait to be seated" ja silloin tietysti odotetaan.

Jos on kiiretta niin sinulle yleensa kerrotaan kuinka kauan joutuu odottamaan ja voit istua siina aulassa tai menna baariin aperitifille, hostess hakee sinut sielta sitten vapaaseen poytaan.

Jos et jotain ymmarra niin pelkka "sorry" on yleensa tarpeeksi, ravintolan tehtava on pitaa sinut tyytyvaisena.

Yleensa nakee heti minkalaisesta paikasta on kysymys: Poytaliinat/odotetaan palvelua, paljaat poydat/marssitaan sisaan :).

[/quote]

No en tiedä missä tuo pöytien paljaus tilanteen paljastaa, mutta ei ainakaan USA:ssa.

Yleensä pöydällä ei ole mitään, tai vaihdettavat tabletit. Erikseen sitten ne valkoisen liinan paikat, mutta ihan perus "Outback" tyyliset ravintolat ei liinoilla koreile, mutta silti siellä on pöytiin ohjaus.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTOFPUMoM6AQqVuOASLQtrcmWV81khbbnUsmWUh5mb_mhK4DAk2

[/quote] Sorry, my bad. Outbackissa olen syonyt vain kerran silloin kun ne olivat ihan uusia joten olin unohtanut, liian rasvaiset ruoat minulle.

t.usalainen

Vierailija
2/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rennosti vaan. Ravintolat tarvitsevat asiakkaita ja haluavat niitä. Yleensä tarjoilijat ottavat asiakkaan hoiteensiinsa kun vähän seisoskelee ja katselee kysyvästi ympärilleen. Tippiä pitää muistaa jättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ravintolasta - hienommissa paikoissa on pöytiinohjaus, pitseria tyyppisissä paikoissa voi mennä suoraan pöytään. Jos joku henkilökunnasta tulee heti vastaan, voi hyvin kysyä, löytyisikö pöytää kahdelle hengelle.

Puhun sitä kieltä, joka on minulle luontevin. Yleensä ulkomailla englantia. Jos virossa vastataan suomeksi, voi hyvin jatkaa suomeksi. Ei sun tartte etukäteen tietää, mitä kieliä tarjoilija osaa ja mitä ei - kyllä se yhteinen kieli löytyy kokeilemalla.

Vierailija
4/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina odotetaan pöytäänohjausta, paitsi ihan jossain pikaruokaloissa. Eikä tarvitse sanoa että oltaisiin tulossa syömään, se nyt lienee itsestäänselvyys kun kerran ravintolaan mennään. On ihan oikein sanoa että pöytä kahdelle kiitos.

Vierailija
5/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:12"]

Aina odotetaan pöytäänohjausta, paitsi ihan jossain pikaruokaloissa. Eikä tarvitse sanoa että oltaisiin tulossa syömään, se nyt lienee itsestäänselvyys kun kerran ravintolaan mennään. On ihan oikein sanoa että pöytä kahdelle kiitos.

[/quote]

Tämä ei ole totta tosin, Suomessa ehkä mutta ei ulkomailla. Monet tasokkaat tarjoavat sekä perinteisen istuvan a la carten, baaripuolella baarimenun sekä tasokkaan cocktailbaarin. Siksi kysymyksellä on paikkansa.

Vierailija
6/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:18"]

[/quote]

Tämä ei ole totta tosin, Suomessa ehkä mutta ei ulkomailla. Monet tasokkaat tarjoavat sekä perinteisen istuvan a la carten, baaripuolella baarimenun sekä tasokkaan cocktailbaarin. Siksi kysymyksellä on paikkansa.

[/quote]

No tietysti riippuu paikasta, tuohan on itsestäänselvyys. Nyt puhuttiin yleisellä tasolla, ja yleensä ulkomaillakin ruokaravintolat on ruokaravintoloita, eikä mitään monitoimihotelleja joissa on monia eri toimintoja samassa. Silloin tietysti hovimestari tai tarjoilija kysyy onko tulossa syömään vai pelaamaan rulettia.

Vierailija
7/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä noissa pöytiin ohjatuissa ravintoloissa tönöttää joku härpäke keskellä käytävää tai tiskin lähellä ja siinä on ruokalistaa jne. Yleensä jäädään siihen odottamaan tarjoilijaa. Tosi hienon ravintolan kyllä tunnistaa ja niissä tarjoilija ryntääkin aika pian kyselemään jotain.

Mä yritän puhua englantia Virossa. Joskus joku vastaa suomeksi, kun huomaa meidän olevan suomalaisia, silloin tietysti vaihdan kielen kotimaiseksi. Virossa kyllä ymmärretään myös suomea.

Mä ja mun mies ollaan mahdottoman ujoja tekemään uusia juttuja. Alotettiin matkailu varaamalla matkatoimistosta reissu Viroon. Mentiin sinne pakettimatkalle eli varastin bussikuljetuksen ja hotellin samasta paikasta. Tosi helppoa ensikertalaiselle, joka on puhunut viimeksi englantia koulussa.

Nyt ollaan lähdössä toiselle pidemmälle ulkomaanmatkalle. Virossa ollaan käyty jo 3 kertaa. Vieläkään en uskalla tilata muuta kuin pakettimatkoja, mutta ehkä seuraava reissu tehdään jonnekin Lontooseen ja hoidetaan itse erikseen kaikki hotellit ja kuljetukset.

Kyllä se siitä sujuu, kun vain rohkaistut ja tilaat matkan. Jotkut vanhat mummelit matkaavat ympäri maailmaa eivätkä osaa kuin pari sanaa enkkua.

Vierailija
8/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 lisää. En sentään varastanut mitään, vaan varasin bussikulketuksen. =)

Vierailija
9/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aplle neuvoksi: Lähde avoimin mielin ja turistina reissuun. Et voi millään tietää kaikkia paikallisten tapoja. Jos menet istumaan ennen ohjausta, niin mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Jos jäät odottamaan pöytään ohjausta, niin mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Pysyt vaan hyvän tuulisena ja ystävällisenä :) Älä mieti asioita liikaa! Mitä jos Suomessa menet pöytään vaikka olisi ollut pöytiin ohjaus? Joku ehkä huomauttaa: "odottakaa hetkinen, ohjaamme teidät pian pöytään" tms Ei mitään vahinkoa ole tapahtunut :) Parhaiten tietysti kaikki onnistuu, kun seurailet vähän mitä muut tekee. Jos Suomessa joku ulkomaalainen ei käyttäydy täysin etiketin mukaan, niin en minä aikanaan ole siitä ottamassa nokkiini. Rentoudu siis ja go with the flow ;)

Vierailija
10/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaarghh! Mikä mua vaivaa?! Joku kirjoitusvamma, kun yhtä lausetta en saa kirjoitettua ilman kirjoitusvirhettä.

6 ja 7

Vierailija
11/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitäs jos tarjoilijaa ei esim. näy missään, saako silloin mennä suoraan vain pöytään? Vaikka olisikin vähän parempi ravintola? Entä jos ulkomailla ei tiedä, onko kyseessä tarpeeksi hieno vai ei hieno ravintola, että pitääkö odottaa tarjoilijaa vai mennä pöytään itse? Miten te teette? Onko se kovin röyhkeää mennä vain suoraan pöytään istumaan?

Ja ei kai Suomessa nyt sentään esim. Amarillossa, Fransmannissa, Rossossa tms. tarvitse odottaa pöytiinohjausta, itse en ainakaan aiemmin ole niin tehnyt :o Vaikka eiväthän nuo sentään mitään pikaruokaravintoloita ole?

Kiitos aiemmista vastauksista! :) t: ap

Vierailija
12/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerkesin jo aiemmin vastata, ennen kuin luin nuo alemmat viestit, eli teidän 6 ja 8.

Kiitos paljon noista vinkeistä! Itsekin kun olen niin älyttömän ujo ja varautunut ihminen ja pelkään aina tekeväni kaiken väärin, niin haluan aina varmistaa etukäteen tiettyjä asioita. Mikä saattaa jostakin heittäytyjästä kuulostaa aivan hullulle :D

Mutta noista oli paljon apua, pitääpä tehdä noin! t: ap

Vierailija
13/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:29"]

Mutta mitäs jos tarjoilijaa ei esim. näy missään, saako silloin mennä suoraan vain pöytään? Vaikka olisikin vähän parempi ravintola? Entä jos ulkomailla ei tiedä, onko kyseessä tarpeeksi hieno vai ei hieno ravintola, että pitääkö odottaa tarjoilijaa vai mennä pöytään itse? Miten te teette? Onko se kovin röyhkeää mennä vain suoraan pöytään istumaan?

Ja ei kai Suomessa nyt sentään esim. Amarillossa, Fransmannissa, Rossossa tms. tarvitse odottaa pöytiinohjausta, itse en ainakaan aiemmin ole niin tehnyt :o Vaikka eiväthän nuo sentään mitään pikaruokaravintoloita ole?

[/quote]

Kurkkisin vähän ympärilleni ja menisin pöytään jos pöytiä on siivottuna vapaana. Sotkuiseen pöytään en istuisi, vaan odottaisin. Jos ohi viilettäisi tarjoilija, tiedustelisin pöytää. Jos kukaan ei kiinnittäisi minuun huomioita, en edes haluaisi illallistaa kyseisessä paikassa, vaan vaihtaisin paikkaa :)

Vierailija
14/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Odota pöytäänohjausta aina oikeassa ravintolassa. Vaikkei tarjoilija heti ole ovella vastassa, katso näkyykö ravintolassa tiskiä mihin voi mennä kysymään, tai odota ovensuussa ja ota katsekontakti henkilökuntaan. Omin neuvoin en lähde edes Suomessa ruokaravintolassa hortoilemaan ravintolasaliin etsimään pöytää. Sitä varten se henkilökunta siellä on, että ne tietää mihin pöytään vie. Ja voit pyytää vaikka ikkunapöytää tai läheltä vessaa tai mitä nyt toivot.

Siinä pöytiinohjauksessa on sekin tarkoitus, että henkilökunta huomaa sinut ja voi ottaa takkisi naulakkoon ja voit tilata aperitiivin ja saat menun samantien; eikä tarvitse pöydässä huitoa jos on kiireinen ruuhka-aika. Jos kaikki vaan marssii suoraan pöytiin, ei tarjoilija välttämättä näe isossa ravintolassa kuka tulee ja kuka menee.

Vierailija
15/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aika kokenut matkailija jo työn puolesta ja toimin näin.

Jos ravintola on silminnähden hieno paikka, valkoiset pöytäliinat jne, niin otan kontaktia johonkin henkilökunnan jäseneen ja ilmoitan monelleko tarvitsisin pöydän. Toki jos on jono pöytiinohjausta odottamassa, jään jonon päähän odotaamaan. 

Jos taas paikka on perus keskitasoisen oloinen, katselen vähän ympärilleni, ja jos missään ei lue että pitäisi odottaa pöytiinohjausta eikä henkilökunta näytä siltä että tulisivat vastaanottamaan, istun vaan johonkin pöytään. Pikaruokaloissa ongelmaa ei ole koska useimmiten ruoka tilataan itse tiskiltä.

Vierailija
16/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:18"]

[/quote]

[/quote]

No tietysti riippuu paikasta, tuohan on itsestäänselvyys. Nyt puhuttiin yleisellä tasolla, ja yleensä ulkomaillakin ruokaravintolat on ruokaravintoloita, eikä mitään monitoimihotelleja joissa on monia eri toimintoja samassa. Silloin tietysti hovimestari tai tarjoilija kysyy onko tulossa syömään vai pelaamaan rulettia.

[/quote]

Ei tarvitse olla edes monitoimihotelli, monet hip n pop paikoista ulkomailla ovat todella myöhäisiä fine dining - mestoja jotka muuttuvat illan pidetessä täysiverisiksi baareiksi.

Vierailija
17/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Eikö tuokin ole itsestäänselvyys jo kaksin siinä jököttää odottamassa pöytiinohjausta?

Vierailija
18/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa odotan aina, että saan kontaktin henkilökuntaan ennen kuin menen istumaan, ellei kyse ole selkeästi baarista tai pikaruokapaikasta. Kun kontaktin saan, sanon "pour 2 s'il vous plaît" ("for two please"). Tarjoilija saattaa siinä sitten kysyä, halutaanko lounastaa vai ollaanko tulossa vain lasilliselle, jolloin sitten vastaan sen mukaan, mikä on tarkoitus.

t: Ranskassa asuva

Vierailija
19/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:36"]

[/quote]

Odota pöytäänohjausta aina oikeassa ravintolassa. Vaikkei tarjoilija heti ole ovella vastassa, katso näkyykö ravintolassa tiskiä mihin voi mennä kysymään, tai odota ovensuussa ja ota katsekontakti henkilökuntaan. Omin neuvoin en lähde edes Suomessa ruokaravintolassa hortoilemaan ravintolasaliin etsimään pöytää. Sitä varten se henkilökunta siellä on, että ne tietää mihin pöytään vie. Ja voit pyytää vaikka ikkunapöytää tai läheltä vessaa tai mitä nyt toivot.

Siinä pöytiinohjauksessa on sekin tarkoitus, että henkilökunta huomaa sinut ja voi ottaa takkisi naulakkoon ja voit tilata aperitiivin ja saat menun samantien; eikä tarvitse pöydässä huitoa jos on kiireinen ruuhka-aika. Jos kaikki vaan marssii suoraan pöytiin, ei tarjoilija välttämättä näe isossa ravintolassa kuka tulee ja kuka menee.

[/quote]Ei ole vaan se että joku pöytä voi olla varattu

Vierailija
20/24 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:53"]

[/quote]Eikö tuokin ole itsestäänselvyys jo kaksin siinä jököttää odottamassa pöytiinohjausta?

[/quote]

Ei ole. Kolme tai vaikka kymmenen lisäseuralaista voi olla tulossa myöhemmin perässä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme