OPISKELIJAT! Miten teillä riittää rahat?!
Olen miettinyt, että alottaisin koulun tämän vuoden lopulla. Hirvittää vain se asia, että opintotuki on jotain 290euroa kuussa :/ Asumistukeenkaan/avustukseen ei ole saumaa kun mies töissä (silti lapsien jälkeen eletään kädestä suuhun). Miten olette pärjänneet?
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:52"]
Ai miten riittää?
- ei ole shampoota
- ei hoitoainetta
- ei pyykinpesuainetta
- ei vessapaperia
- ruokana makaroonia ja soijarouhetta
- ei rahaa maksaa lääkkeitä
- ei rahaa ostaa vaatteita
- ei rahaa käydä kotona
- ei rahaa käydä ulkona
- ei varaa juoda kahvia
- ei varaa omaan asuntoon (asun solussa, vuokra 350€)
Rahaa saan n. 450€/kk. Lainaa minulle ei heru kun ei ole luottotietoja.
Mutta elämä on.
[/quote]'
Tiesitkö muuten, että laina lasketaan tuloksi opiskeluaikana, nosti sitä tai ei. Mutta jos sitä ei myönnetä ollenkaan, niin sosiaalitoimisto maksaa sen osuuden. Plus vakuutukset, sähkön ja mahdolliset lääkkeet.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:56"]
pärjäähän sitå, kun on lainaa ja duunia. muuten ei sit niinkään.
[/quote]
Harmi että opiskelijoille sopivia töitä on niin vähän... Ja niitäkin saa monesti vain työkokemuksella (esimerkiksi kahvilat, vaatekaupat yms.)!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:52"]
Ai miten riittää?
- ei ole shampoota
- ei hoitoainetta
- ei pyykinpesuainetta
- ei vessapaperia
- ei rahaa käydä kotona
- ei rahaa käydä ulkona
- ei varaa juoda kahvia
Mutta elämä on.
[/quote]'
Tiesitkö muuten, että laina lasketaan tuloksi opiskeluaikana, nosti sitä tai ei. Mutta jos sitä ei myönnetä ollenkaan, niin sosiaalitoimisto maksaa sen osuuden. Plus vakuutukset, sähkön ja mahdolliset lääkkeet.
[/quote]
Eipä maksakkaan kun minulla on osuus suvun kesämökistä jota kukaan ei halua lunastaa minulta. Osuus on n.2000€.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:52"]
Ai miten riittää?
- ei ole shampoota
- ei hoitoainetta
- ei pyykinpesuainetta
- ei vessapaperia
- ei rahaa käydä kotona
- ei rahaa käydä ulkona
- ei varaa juoda kahvia
Mutta elämä on.
[/quote]'
[/quote]
Eipä maksakkaan kun minulla on osuus suvun kesämökistä jota kukaan ei halua lunastaa minulta. Osuus on n.2000€.
[/quote]
No juu tosiaan, enhän minä ajatellut että voi olla käyttämätöntä omaisuutta. No näistä tapauksista en tiedä, mutta tuttu sai tukena sen, mitä muut nosti lainana. Hänellä ei ollut omaisuutta eikä luottotietoja.
Voitko yrittää myydä ulkopuoliselle osuuttasi? tulee kiire muiden lunastaa se..
Opiskelen työn ohessa. Osan opinnoista suoritan paikan päällä koulussa intensiivijaksoina, osan suoritan verkko-opintoina ja sitten on itsenäistä etäopiskelua.
Eihän opiskelija pärjääkään pelkillä tuilla. Vaan tarvitaan vanhempien tai esimerkiksi juuri miehen tukea. Tietenkin voi käydä töissä, mutta sitten etenkin teknisillä aloilla yliopisopinnot viivästyvät ja helposti katkeavatkin.