OPISKELIJAT! Miten teillä riittää rahat?!
Olen miettinyt, että alottaisin koulun tämän vuoden lopulla. Hirvittää vain se asia, että opintotuki on jotain 290euroa kuussa :/ Asumistukeenkaan/avustukseen ei ole saumaa kun mies töissä (silti lapsien jälkeen eletään kädestä suuhun). Miten olette pärjänneet?
Kommentit (46)
Ihan hyvin, tuloja kuussa 464 euroa ja elämiseen (omilla standardeillani mukavasti ) menee noin 564 euroa kuussa. Olen kesät töissä.
Syön kasvispainoitteisesti ja pyrin harrastamaan ilmaisia juttuja. Opiskelijoiden on myös mahdollista saada edullisia vuokra-asuntoja ( riittää kun toinen on opiskelija) Muistaakseni niin sanottu perheasunto on täällä päin jotain 364 euroa kuussa j( riippuu tietysti sijainnista ja koosta) a siihen sisältyy vesi ja sähkö.
AMK-tutkintokin on mahdollista opiskella projektiluonteisesti vain muutamalla läsnäolopvällä // kkdssa. Itse oon aatellut juurikin sitä, kun ajatus minituloista pelottaa. Kuitenkin nyt muutamana välivuotena on tottunut isompiin tuloihin ja esim ostamaan kaupasta mitä tykkää. Yliopistoissakaan läsnäolopakko ei (tietenkin linjasta riippuen) ei ole mitään kovin hurjaa. Yleisesti moni amk/yliopisto-opiskelija käy ainakin n. 3 pvä viikko töissä, kyllä siitä saa jo ihan kivasti rahaa ellei mitään jättilainoja jne oo makseltavana. :)
Kelalta saatava 470 e menee melkein kokonaan vuokraan, veteen ja sähköön. Säästötilillä 3500e, niillä rahoilla kustannan ruoan jne. Vanhemmat maksaa puhelinlaskun, netin ja vakuutuksen. Kesätöissä tienaa rahaa ja syksyllä koetan lisäksi saada töitä.
Lomat kun oli töissä, niin "ihan hyvin" pärjäsi. Riippuu mille alalle opiskelee, miten nopeasti saa sen alan töitä. Kuten minä sain tehdä lähihoitajana töitä lomilla..
Onko aloittajan perheessä siis omat rahat käytäntö?
Jos mies tienaa niin paljon ettette saa asumistukea niin kyllä nyt herranjestas pitäisi pärjätä!! Niinhän ne tuet lasketaan, jos palkkatulot menee tietyn rajan yli, pärjää kyll. Menoja karsimaan niin ei mitään ongelmaa.
Meillä mies opiskelee ja minä oon kotihoidontuella. Ei tässä juhlita mutta kyllä saadaan vaatteet, ruuat, lääkkeet ja vaipat ostettua.
No what, teet tietty töitä jaksamisen rajoissa (2krt viikossaki riittää) ja otat lainan:) kyl sitä pärjää. Ite oon opiskelija, asun hki keskustassa ytimessä ja mulla on koira ja elän iha normaalia elämää.
Kyädään molemmat töissä koulun ohella. Molemmat tienaa n. 600e/kk eli 1200e/kk. Opintotuet yhteensä riittää melkein kattamaan vuokran.
Ei ole raskasta tehdä pientä duunia pari kertaa viikossa :) Suosittelen!! Meillä rahaa säästyy niin että viime syksynä olimme kyproksella ja nyt tulevana maltalle.
No minulla on mies, joka on töissä. Hyvin pärjätään.
Muista, että opiskelu on väliaikaista. Sen jälkeen alkaa parempi elämä. Opintolaina on myös hyvä vaihtoehto.
Kävin samalla töissä niin paljon kuin mahdollista ja olin onneksi saanut kokoon hyvät säästöt ennen opiskelua. Rahapulaa ei siis ollut missään vaiheessa vaan elin oikein mukavasti :)
Tyhmä kysynys,vastaus on - Ei mitenkään.
Oletko työtön? Hae työkkäristä omaehtoisenopiskelun tukea. Sitä saa max... 24kk muistaakseni. Kyllä sillä alkuun pääsee.
Mulla jatkuu vielä 2vuotta tuon jälkeen. Saatan ottaa lainan jos huonoksi menee, olen yrittänyt maksaa kaikenlaista (opintolainaa, autoa) pois nyt, ettei sitten pienemmillä tuloilla tarvis enää maksella.
Tosta vois vielä vähän yrittää säästää, vaikka auto ja lapsen tarha viekin isoimman osan niistä tuista, olis sitten vähän jemmassa jos ei ole vielä ottanut lainaa mutta tarviikin johonkin.
Tuloni: opintoraha 221,4 e
muut tulot:
Eli joo, miten tulen toimeen? Onneksi saan asua miehen omistamassa asunnossa maksaen puolet yhtiövastikkeest (n. 100e) ja opiskelen koulussa jossa saan ilmaiset ruoat. Muuten asuisin varmaan jossain katuojassa.
Mutta opiskelu kannattaa aina! Vaikka olisi kovakin nälkä!
Opintotuki + asumislisä: 470 €/kk
Opintolaina: 300 €/kk (tulee tosin kahtena isompana eränä)
Osa-aikatyöt: 200-700 €/kk
Mieheni on myös opiskelija (ei käy osa-aikatöissä ohella). Yhteensä tulomme ovat siis n. 1700-2240 €/kk. Kyllähän tuolla summalla pärjää hyvin ja pystyy vielä matkustelemaankin. Arkena käytämme rahaa todella säästeliäästi.
Ai miten riittää?
- ei ole shampoota
- ei hoitoainetta
- ei pyykinpesuainetta
- ei vessapaperia
- ruokana makaroonia ja soijarouhetta
- ei rahaa maksaa lääkkeitä
- ei rahaa ostaa vaatteita
- ei rahaa käydä kotona
- ei rahaa käydä ulkona
- ei varaa juoda kahvia
- ei varaa omaan asuntoon (asun solussa, vuokra 350€)
Rahaa saan n. 450€/kk. Lainaa minulle ei heru kun ei ole luottotietoja.
Mutta elämä on.
No, jos se mies tienaa jotain niin sen palkalla. Ei muuta mahdollisuutta. Näin meillä on eletty viimoiset 4v, nyt on lapsikin kuviossa. Mies ei ole onneksi pannut pahakseen. Kyllähän se ymmärtää, että 268€ kuukausituloista ei kauheasti mitään makseta. Ruokaan ne menee.
pärjäähän sitå, kun on lainaa ja duunia. muuten ei sit niinkään.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 12:05"]
Tulipas paljon kommentteja (kiitos kaikille ihanille opiskelijoille siitä). Onko täällä ketään joka käy parhaillaan aikuiskoulua? Kysymykset saattaa kuulostaa vähän tyhmältä, mutta saako aikuiskoulussa miten paljon päättää itse esim.milloin käy koululla/onko ilta-päivä tunteja ja sellaista? Lapsien kannalta iltapäivät sopisi opiskeluun parhaiten, koska mies päivisin töissä ja silloin olisi "varminta" päästä etenemään koulun saralla..
-AP
[/quote]
Minä opiskelin aikuisena ihan tavallisessa koulutuksessa. Itse olin 38-v kun aloitettiin, valtaosa muista oli 19-v, suoraan lukiosta tulleita. Minun jälkeen toiseksi vanhin taisi olla 25-v. Kyllähän siinä ensimmäinen viikko meni asian sulattelussa, mutta sen jälkeen ei ollut ongelmia korvien välissä ja opinnot sujuivat hyvin.
Opiskelin AMK:ssa ja siellä ei ollut mitään läsnäolopakkoa. Osa oli töissä päivän tai pari viikossa, osa ei aina jaksanut muuten vaan ilmaantua paikalle. Minulle tuntiopetus toimii hyvin, opin kuuntelemalla ja kyselemällä, ja kävin kaikilla tunneilla.
Jos lapset ovat päiväkodissa, niin suosittelen kyllä päiväopiskelua. Minulla lapsi oli koulussa toisella luokalla kun aloitin ja opintojen loppua kohden hänellä oli huomattavasti pidempiä päiviä kuin minulla. Illat oli yhteistä aikaa perheen kanssa, kaikin puolin toimiva systeemi. Iltaopiskelu on enempi niille, jotka opiskelevat kokopäivätyön ohessa.