Apua! Minne lapset jos joudun sairaalaan!?
Ennenaikainen synnytys uhkaa, olen päivittäin käynyt äitipolilla ja nyt huomenna todennäköisesti minut otetaan osastolle seurantaan. Olen kotiäiti ja mies on viikot töissä monen sadan kilometrin päässä. Nyt ilmoitin miehelle että varmaankin jään huomenna sairaalaan niin hän kysyi että saako lapset jäädä mun kanssa osastolle? Vastasin että ei tietenkään ihan senkään takia että jos sinne joudun niin joudun vuodelepoon. Hän ei voi kuulema lähteä töistä. Joudun huomennakin ottamaan lapset taas sinne polille mukaan vaikka sinne ei saisi viedä lapsia, mutta ei ole ketään joka hoitaisi lapsiamme. Minne ihmeeseen lapset menevät jos mies ei todella aio tulla sieltä lapsiaan hakemaan? Vai pitääkö minun vaan tulla kotiin lasten kanssa ja ottaa Se riski että synnytän 10vko etuajassa?
Kommentit (35)
Meillä ei tuo päiväkoti oikeastaan ole vaihtoehto koska miehen työ reissutyötä. Olen siis totaali yh arkipäivät! Niin siinä todennäköisesti käy että pääsen parin päivän päästä kotiin mutta kai mun täytyy tänne sitten vaan joku hommata kaveriksi aina viikoiksi kun mies töissä. Nyt tuo lupasi tulla palkattomalle siksi aikaa kun,olen osastolla. Nämä,on aika kenkkuja tilanteita, kotiäiti kun ei ole oikeutettu sairastamaan tms. Kauhulla ajattelen sitä että,lapsi todella syntyisi pian ja sitten hän olisi viikkoja osastolla hoidossa. Miten minä häntä siellä kävisin imettämässä/hoitamassa kun isot lapset kotona? Vai veisinkö sitten lapset aina päiväkotiin siksi aikaa kun olisin vauvan kanssa sairaalassa? Voiko niin tehdä? Saisinko edes hoitopaikkaa sillä perusteella!?
Siis tuossa keskostilanteessa saatte ilman muuta päiväkotipaikan kiireellisesti. Siitä ei kannata murehtia.
Jos teillä on nuorin alle 3, niin kannattaa todennäköisesti tehdä niin, että sinä jäät sairaslomalle ja mies hoitovapaalle. Paperityöt tietty laahaa perässä, mutta tuo on aika tyypillinen menettely näissä tilanteissa. Muuten sitten tosiaan palkaton vapaa jos nuorin on yli 3.
Voisiko miehellä olla vähän shokkireaktiota? Ei osaa ajatella selkeästi.
Nyt jos yöllä tulee tilanne, että pitää lähteä sairaalaan, niin mukulat mukaan vaan. Kyllä siihenkin miehenkin liikettä tulee kun sosiaalipäivystys soittaa, että viedäänkö jälkikasvu kiireellisesti sijoitettuna lastenkotiin vai tuleeko isä hakemaan.
Kiireellinen sijoitus jos ette kykene hoitamaan. Miten ette ole barautuneet mitenkään??
Järkyttävää! Vielä järkyttävämpää on että niin moni nainen pitää tällaista tilannetta normaalina ja hyväksyttävänä. ystävistäni sen nähnyt kun mies ei ole voinut töistä olla pois ja lapset minun tai sukulaistensa luona hoidossa. Isällä kiirettä töissä tai ryyppäämäss, mutta se on ok koska naiset ei voi vaatia toista olemaan vastuullinen. Eihän nyt toki se olisi tossuttamista
Ystäväni lapsi sairastui, niin lapsen isä pisti firmansa jäihin ja jäi hoitamaan lasta kotiin ja sairaalaan. Äiti jatkoi töissä, sillä oli järkevämpää äidin olla varmatuloisessa työssä ja isän ottaa päävastuu. Onneksi vanhemmat lapset oli jo koulussa. Jäi heti kotiin, kun lapsen vakava sairaus paljastui, toki äitikin oli alkuunsairauslomalla.
ei taida miehesi tajuta tilanteen vakavuutta? Työ on vain työ.
Jouduin yllättäen sairaalaan, kun toinen lapseni syntyi keskosena ja esikoinen oli vielä kotihoidossa. Mies käytti ensihätään pari päivää lomapäiviä, mutta jatkosta työnantaja oli todella nihkeä. Nyt jälkikäteen olen lukenut, että tuo sairaalaan joutumiseni olisi ollut riittävä peruste työstä poissaoloon äkillisestä perhesyystä johtuen. Mieheni joutui taistelemaan saadakseen vapaata, koska työnantaja oli näemmä idiootti eikä tiennyt/tajunnut kuinka tällaisissa tilanteissa kuuluu toimia.
Vähän OT mutta mistä te löydätte noin surkeita miehiä?! Eikö perhettä perustaessa kannata tarkistaa että se toinenkin osapuoli on kiinnostunut perhe-elämästä?
ap, herätys nyt! Totta kai se miehesi ottaa palkatonta töistä ja jää kotiin. Juuri niin pitkäksi aikaa kuin on tarve. Jos ei niin mies pellolle kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 19:13"]
Jos ei oikeasti ole ketään auttamassa, lapsille löytyy varmaan paikka tuki-/sijaisperheestä. Kuulostaa inhottavalla ettei isä tule apuun. Työ ei voi mennä tuon tilanteen edelle.
[/quote]
Miksi näin aina sanotaan. Potkutko sitten parantavat perheen tilannetta? Kyllä te olette vittu naiiveja kuin kanalauma. Asia on faktana niin että jos miehellä rupeaa pentujen takia olemaan poissaoloja, on hän seuraavaksi korvattavien listalla. Sitten ollaankin todellisessa kusessa. Älkääkä nyt viitsikö edes mitään laista ja oikeuksista... Potkuille löytyy aina joku syy kun oikein kaivetaan. lapsista ei tarvitse mainita mitään.
Tässä taisi käydä niin että mieheni ei ehl heti alkuun tajunnut miten vakavasta tässä on kyse. Soitteli vielä äsken tänne kotiin hätäissään että uskallanko olla yksin kotona yötä. Kyllähän nämä,on järjestely kysymyksiä ja nyt sain sen kuvan miehen puheista että tietty on kotona niin kauan kuin tarve on. Ja jos lapsi syntyy niin minullahan ilmeisesti olisi mahdollista saada saikkia ja mies tosiaan tila päisesti kht. Aion huomenna pyytää sairaalan sostt juttusille joka osaa varmaan neuvoa näissä tilanteissa, miten toimia jos lapsi syntyykin jo!! Ei mieheni ole kurja ressukka jolle työ ja ryyppääminen olisi koko elämä. Hänen työ toki vaatii paljon poissa oloa kotoa, mutta siksi minä olenkin kotona lasten kansa. Eikä hän edes juo. Ja tuo tuntui pahalle , etteikö oltaisi tätä mahdollisuutta otettu huomioon tai jotenkin varauduttu. Ei vaan kaikleen voi aina varautua. Tämä tuli niin yllättäen,koko tilanne. Ja tähän pitää nyt sopeutua.
ap
Mulle tuli tilanne, että mies aikoinaan pakotettiin työpaikan menetyksen uhalla ulkomaille, vaikka mulla oli la 2 viikon päästä (kiireellinen huoltokeikka, kun möivät tuotteita maailmanlaajuisesti). Soittelin ympäriinsä saadakseni turvaverkot ja kaikkialla oli kädet pystyssä, ei luvattu mitään hoitoapua mistään ei edes sijoitusta 1,5-vuotiaalle. Mulla kun ei ole siskoja, parhaalla kaverilla oli vauva ja taapero ja ainoa veljeni asui vakituisesti Saksassa. Oma äitini oli vakavasti sairas, joten piti varustautua siihen, että anoppi tulee 200 km päästä. Miehen veli kysyi omalta työpaikaltaan, saako hän lähteä kuljettamaan jos tulee tuo tilanne. Appiukon vuoksi sairauden ei anoppi voinut tulla vakituiseen, vaan sitten anopin sisko olisi mennyt appiukon luokseni siksi aikaa. Kaikilla ei vaan asiat ole hyvin. Ei minulle tullut mieleenkään että pitäisi jotain turvaverkkoja olla tai että tulisi tilanteita hoitoavun tarpeeseen, vaan ajattelin aina että itse mieheni kanssa lapseni hoidan. Tämä siis teille joillekin ihmettelijlöille.
Vaikka olisi työpaikan menetys uhkana, niin kyllä on miehen kotona oltava tuollaisessa tilanteessa. Sitäpaitsi ketään ei voi pakottaa ulkomaille, jos on kyseessä pakottava syy poissaoloon. Silloin saa olla pois ja piste.
Niin Se jäi laittamatta että nuorin lapsistamme on alle 2v, olen siis kotihoidontuella vielä toistaiseksi. Ap
Ap päivittää..
täällä sitä aika rattoisasti kuluu osastolla, kotiin pääsystä ei tietoakaan! Supistelee ja lääkeillä yritetään hillitä.
No osa niistä ihanista rakastavista miehistäkin voi välillä olla jotain ihan muuta kuin jalat maassa tyyppiä osan ajasta. Eivätkä tosiaan välttämättä ymmärrä tilanteen vakavuutta (jos päälle päin kaikki näyttää olevan ok). Ja eihän mitään kauhuskenaarioita ehkä osaa ajatellakaan, jos edelliset raskaudet menneet hyvin. Harmittaakohan nyt osaa näistä "ukko vaihtoon" huutelijoista, ku mies paljastuikin ottavan vastuuta, jos toisena vaihtoehtona on lastenkoti tms? Tiedän nimittäin miehiä jotka tekevät sitä työtä sen perheensä takia, että voivat elättää perheen (eli mies voi väittää, ettei voi olla töistä pois, koska pelkää ettei ole ruokaa pöydässä ja kattoa pään päällä, jos hän ei ole töissä). Osa miehistä vain voi ajatella niin ja kenties odottavat, että on joku toinen ratkaisu lasten hoitamiseen, kun miehen "täytyy" tehdä töitä.
Meillä ei tuo päiväkoti oikeastaan ole vaihtoehto koska miehen työ reissutyötä. Olen siis totaali yh arkipäivät! Niin siinä todennäköisesti käy että pääsen parin päivän päästä kotiin mutta kai mun täytyy tänne sitten vaan joku hommata kaveriksi aina viikoiksi kun mies töissä. Nyt tuo lupasi tulla palkattomalle siksi aikaa kun,olen osastolla. Nämä,on aika kenkkuja tilanteita, kotiäiti kun ei ole oikeutettu sairastamaan tms. Kauhulla ajattelen sitä että,lapsi todella syntyisi pian ja sitten hän olisi viikkoja osastolla hoidossa. Miten minä häntä siellä kävisin imettämässä/hoitamassa kun isot lapset kotona? Vai veisinkö sitten lapset aina päiväkotiin siksi aikaa kun olisin vauvan kanssa sairaalassa? Voiko niin tehdä? Saisinko edes hoitopaikkaa sillä perusteella!?