Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko väärässä (uusperheasiaa)

Vierailija
24.02.2014 |

Tilanne on tämä: miehellä 2 lasta edellisestä liitosta. Näillä kahdella siskopuoli äitin puolelta. Nyt meille syntymässä vauva. Kaikki on mennyt erinomaisesti MUTTA. Miehen lasten äiti ei tahdo et hänen nuorimmainen tutustuu meidän lapseen. Ei edes tahtoisi tätä meidän lasta omien lastensa elämään, ettei lapset katkeroidu.

Minusta ja miehestä olisi kiva jos kaikki lapset voisivat tuntea sisaruutta keskenään.

Olenko siis "päästäni sekaisin" ehdotettuani tätä, kuten miehen lasten äiti asian ilmaisi?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:26"]Jotenkin ymmärrän sitä sun miehen exää. On varmasti aika vaikea paikka jo se, että kaksi lasta käy isän ja sen uuden perheen luona ja siellä on "toinen äiti" jne. Ei varmasti tee mieli lähettää sinne "toiselle äidille" vielä sellainenkin lapsi, jolla ei siihen perheeseen mitään sidettä ole.

Sinänsä sulla on ihan jalo ja kaunis ajatus. Varmasti joskus, jos vanhemmilla on jotain menoa, olisi kiva, että on hoitopaikka sisarusten luona. Mutta kyllä minä exän asemassa haluaisin, että se meidän perheen oma lapsi on lomat ja viikonloput ja reissut meidän kanssa eikä jonkun toisen perheen kanssa.

Lapsella itselläänkin voi olla siasta mielipide.

[/quote]

Samaa mieltä. Hoitoapua voi tarjota ("Jos joskus haluatte olla kahden, niin teidän Maija voi toki tulla Mintun ja Saaran kanssa meille viikonlopuksi/illaksi/päiväksi"), mutta kyllä minullakin nousisi karvat pystyyn, jos ex:n uusi alkaisi ehdottaa, että voi olla kakkosäiti lapselle, joka on mun ja uuden miehen!

Vierailija
22/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:27"]Olet väärässä kysyessäsi tältä palstalta neuvoja.

[/quote]

Minusta olen saanut hyviä ajatuksia ja rakentavaa sekä positiivista kommenttia!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:18"]Exällä vielä paha olo tapahtumasta, anna hänelle aikaa, uskon että hänkin ajan myötä myöntyy ajatukseen. Esim mä olen mun uuden kanssa saamassa vauvan, mutta silti ajatus siitä että exä tekisi nykyisensä kanssa lapsen ahdistaa mua aivan älyttömästi, ja pelkään että jos se päivä koittaa, osaanko käyttäytyä asiallisesti.

Esim mun tapauksessa exästä ei ollut isäksi, kiinnosti enemmän baarireissut kuin oma lapsi. Siitä jäi sellainen katkeruus, tuntuisi väärältä että hän tekisi toisen lapsen kun ei ensimmäisestäkään ollut kuvioissa mukana. Paitsi nyt enemmän kun lapsi on jo isompi, mutta silti liian vähän.

[/quote]

Munkin mies on ollut ihan liian nuori tullessaan isäksi. Ei hän ole osannut olla lapsilleen se isä mikä nyt on. Kuitenkin lasten äiti oli se, joka häbelle päätti toisenkin lapsen tehdä, vaikka näki ja tiesi miehen tilanteen heti alussa. Nyt mies ei enää käy baareissa, lapset ja minä olemme etusijalla. Nyt hän oli se, joka lapsen alun perin halusikin. Tämä voi herättää katkeruutta, ja saakin, mutta ei sitä minusta lapsiin kannata kääntää.

Ap

[/quote]

Mutta kuvittele itsesi myös exän asemaan. Se onkin aika vaikeaa. Ymmärrän että vauvan tulo on teille aivan ihana asia elämässänne ja teillä on oikeus siitä nauttia, mutta exälle on turha tällä hetkellä kääntää veistä haavassa. Hän ei ole mitenkään velvollinen antamaan lastaan teidän perhekuvioihinne ja ymmärrän häntä täysin jos hän ei siihen suostu. Niin kuin joku jo kirjoitti, on todella raastavaa antaa omat lapset iskän uuden perheen luo, niin miksi pitäisi sinne se omankin perheen lapsi laittaa? Isompana lapset voivat nähdä keskenään varmasti niin paljon kuin haluavat, mutta että lomamatka teidän kanssa?

Vierailija
24/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mäkään ihan terveenä pidä ehdotonta kieltoa exältä, mutta jos ette ole perheinä sujuvasti tekemisissä ja vietä aikuisetkin aikaa yhdessä, niin en näe miten tai miksi teidän lapsen sisaruspuolten siskopuoli tulisi erityisen läheiseksi. Hienoahan se olisi jos olisitte ikään kuin samaa sukua ja kitkattomasti toistenne tukena ja niin pois päin, mutta jos yksi ei halua niin ei se onnistu eikä ole ihan tavallistakaan. Tuskin se onnistuu etteivät tiedä toisistaan mitään, varmaan nämä vanhemmat lapset puhuvat sekä isällään että äidillään toisestakin perheestä ja lapset näkevät joskus kun näitä yhteisiä puolisisaruksia tuodaan tai viedään tai on heidän isompia juhlapäiviään. Kenties sitten isompana päättävätkin olla enemmän yhteydessä, kyllä sitäkin tapahtuu, mutta ihan hyvin voi olla myös ns. erilliset sisarukset näillä miehen ja eksän lapsilla, yksi äidin luona ja yksi isän luona.

Vierailija
25/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen lapsipuoli edellisestä avioliitosta, eli lapseni sisaruspuolten sisaruspuoli, on kyllä ihan tasaveroinen perheemme jäsen. Siitä kiitos miehen  ex-vaimolle, ettei ole koskaan estänyt lasten ihmissuhteita. ( ja me tavattiin mieheni kanssa vuosia heidän eronsa jälkeen)

Vierailija
26/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkuilla on eri isä ja täti eronnut molemmista miehistä. Nuorempi serkuista joskus kertoili, että he kävivät isosiskon kanssa hyvin pitkään nuoremman serkun isän ja hänen uuden vaimonsa luona. Vanhempi tytöistä oli erittäin tervetullut aina vaikka ei ollutkaan sukua, muuten kuin sen nuoremman lapsen kautta. Tämä siis voi toimia, mutta vaatii tietysti kaikilta vanhemmilta sallivaa asennetta.

Vierailija
27/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteeseen vaikuttaa vielä sekin, onko tämä miehen exän lapsi syntynyt ennen ap:n miehen ja exän suhdetta vai sen jälkeen? Jos ennen, niin silloinhan lapsi on asunut miehen kanssa ja hänellä voi olla muodostunut hyvä ja läheinen isäsuhde mieheen, varsinkin, jos biologinen isä ei ole ollut kuvioissa. Silloinhan hän on jossain mielessä samassa tilanteessa kuin miehen ja exän biologiset lapset.

Jos lapsi on syntynyt miehen ja exän suhteen jälkeen ja hänen kanssaan asuu hänen biologinen isä ja äiti, tuntuisi oudolta laittaa hänet joka toinen viikonloppu johonkin toiseen perheeseen.

Vierailija
28/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai ole puhe jatkuvista tapaamisista, mutta normaalista kanssakäymisestä. Eli vaikka sisarpuolen synttäreille voisi tulla molemmat yms. Tai menneä vaikka yhdessä huvipuistoon

Vierailija
29/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:49"]

No ei kai ole puhe jatkuvista tapaamisista, mutta normaalista kanssakäymisestä. Eli vaikka sisarpuolen synttäreille voisi tulla molemmat yms. Tai menneä vaikka yhdessä huvipuistoon

[/quote]

Minusta ap puhui vähän enemmästä - yhteisistä viikonlopuista ja reissuista ja matkoista ja mökkeilystä.

Vierailija
30/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:07"]Meillä miehen eksä kertoi varsin selvästi odotusaikana, että meille syntyvä lapsi ei kiinnosta miehen ja eksän lasta millään tavoin. Myös lapsi laittoi tekstareita, että syntyvä lapsi ei ole hänelle edes sukua jne.

Kun lapsi syntyi muuttui myös sisaruksen mielipide ja on käynyt katsomassa sisarustaan ihan omasta aloitteestaan. 

[/quote]

Meillähän tuo yksi lapsi ei tosiaan ole edes varsinaisesti sukua, mutta tuntuu et hän ja meidän syntyvä lapsi saattavat jäädä kuviosta hieman ulkopuoliseksi. Minusta olisi kiva tutustua tähänkin lapseen, voisin hyvin ottaa hänetkin hoitoon mutta eeei.

Ap

[/quote]

Musta ois hassua, että lasten isänpuolen sisarukset tulisivat meille. Minun lapsi on toisaalta käynyt miehen exällä kylässa miehen poikien luona. Ihan ok. No minun exän vaimo ei varmasti antais lapsiaan meille hoitoon enkä minäkään meidän yhteisiä lapsia sinne

Vierailija
31/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:07"]Meillä miehen eksä kertoi varsin selvästi odotusaikana, että meille syntyvä lapsi ei kiinnosta miehen ja eksän lasta millään tavoin. Myös lapsi laittoi tekstareita, että syntyvä lapsi ei ole hänelle edes sukua jne.

Kun lapsi syntyi muuttui myös sisaruksen mielipide ja on käynyt katsomassa sisarustaan ihan omasta aloitteestaan. 

[/quote]

Meillähän tuo yksi lapsi ei tosiaan ole edes varsinaisesti sukua, mutta tuntuu et hän ja meidän syntyvä lapsi saattavat jäädä kuviosta hieman ulkopuoliseksi. Minusta olisi kiva tutustua tähänkin lapseen, voisin hyvin ottaa hänetkin hoitoon mutta eeei.

Ap

[/quote]

Eli se on exän uudesta liitosta ja sinä haluat sen hoitoon ??????

Tuota, minä en ottaisi ex-mieheni vaimon lasta hoitoon ja en antaisi omaani hänelle.

Miksi sitä lasta edes kiinnostaisi teidän lapsenne, koska eihän se ole edes sille mitään sukua.

Vierailija
32/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän heillä ole lapsenvahti ihan omasta puolestaan, ettei tarvitse ap.lle viedä. Toisaalta, he haluavat varmaan viettää yhteisen lapsen kanssa laatuaikaa (isä varsinkin), kun muut lapset on isällään.

Kai sitä nyt sillä lapsen isälläkin on joku sana siihen, haluaako se lapsensa jollekin oudolle naiselle mökille ja lomalle. Ehkä isä haluaa viettää itse aikaa oman lapsensa kanssa

Vierailija
33/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:47"]

Tilanteeseen vaikuttaa vielä sekin, onko tämä miehen exän lapsi syntynyt ennen ap:n miehen ja exän suhdetta vai sen jälkeen? Jos ennen, niin silloinhan lapsi on asunut miehen kanssa ja hänellä voi olla muodostunut hyvä ja läheinen isäsuhde mieheen, varsinkin, jos biologinen isä ei ole ollut kuvioissa. Silloinhan hän on jossain mielessä samassa tilanteessa kuin miehen ja exän biologiset lapset.

Jos lapsi on syntynyt miehen ja exän suhteen jälkeen ja hänen kanssaan asuu hänen biologinen isä ja äiti, tuntuisi oudolta laittaa hänet joka toinen viikonloppu johonkin toiseen perheeseen.

[/quote]

AP kertoi jo, että miehen exän lapsi on exän uudesta suhteesta ja että tämä exän uusi suhde oli ehtinyt jo avioliittoon asti ennen kuin AP tapasi miehensä.

Vierailija
34/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:58"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Eli se on exän uudesta liitosta ja sinä haluat sen hoitoon ??????

Tuota, minä en ottaisi ex-mieheni vaimon lasta hoitoon ja en antaisi omaani hänelle.

Miksi sitä lasta edes kiinnostaisi teidän lapsenne, koska eihän se ole edes sille mitään sukua.

[/quote]

Minäkään en tajua tätä kuviota. Nuo lapset eivät ole mitään sukua toisilleen - Miksi heidät pitäisi ympätä yhteen? Miksi ap ei ota ketä tahansa naapurin lasta mökkeilemään, jos hän kaipaa seuraa? Ota sijoituslapsi. Tai ilmoittaudu tukiperheeksi, jos haluat ympärillesi lisää lapsia.

Jotenkin ymmärrän, jos nämä lapset olisivat sisaruspuolia, mutta kun he eivät sitäkään ole.

Vierailija
35/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeesti.. 

Meidän perheeseen kuuluu Mun poika, miehen poika ja meidän yhteinen poika.

Mun ex:n perheeseen kuuluu tietysti mun poika ja hänen 3 muuta lasta

Miehen ex:n perheeseen kuuluu hänen poikansa ja ex:n 2 muuta lasta.

Ei ole ikinä tullut mieleenkään että mun ja miehen yhteisen pojan pitäisi tutustua noihin sisarustensa sisaruksiin.. ihan päätön ajatus, miksi. pitäskö meidän bondailla kahvitella noiden ex:ien kanssa ja pyytää lapsia yökylään yms.. Haloo. ne ihmiset on meinneisyyttä ja mulla ei ole mielenkiintoa olla niiden kanssa muuten tekemisissä kuin näiden lasten asioissa jotka siellä välillä käyvät koska sattuvat olemaan heidänkin lapsia :) 

jestas sentään.. ahdistuin oikeen kun pitäisi muka olla yhtä suurta perhettä pettäjien kanssa jotka aikanaa aiheuttivat sen kamalan olon sydämeen. ja jotka ovat tällä hetkellä täysin yhdentekeviä ihmisiä (vaikka sitä ei lapsille tietenkään näytetä)  

Vierailija
36/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 14:35"]

Siis oikeesti.. 

Meidän perheeseen kuuluu Mun poika, miehen poika ja meidän yhteinen poika.

Mun ex:n perheeseen kuuluu tietysti mun poika ja hänen 3 muuta lasta

Miehen ex:n perheeseen kuuluu hänen poikansa ja ex:n 2 muuta lasta.

Ei ole ikinä tullut mieleenkään että mun ja miehen yhteisen pojan pitäisi tutustua noihin sisarustensa sisaruksiin.. ihan päätön ajatus, miksi. pitäskö meidän bondailla kahvitella noiden ex:ien kanssa ja pyytää lapsia yökylään yms.. Haloo. ne ihmiset on meinneisyyttä ja mulla ei ole mielenkiintoa olla niiden kanssa muuten tekemisissä kuin näiden lasten asioissa jotka siellä välillä käyvät koska sattuvat olemaan heidänkin lapsia :) 

jestas sentään.. ahdistuin oikeen kun pitäisi muka olla yhtä suurta perhettä pettäjien kanssa jotka aikanaa aiheuttivat sen kamalan olon sydämeen. ja jotka ovat tällä hetkellä täysin yhdentekeviä ihmisiä (vaikka sitä ei lapsille tietenkään näytetä)  

[/quote]

Juuri näin. Meillä on jo tarpeeksi "pakkoja" elämässä. On pakko sukuloida omissa sukulaisissa että miehen sukulaisissa. Ja muutama muukin pakko, kuten vanhoja ystäviä. Jessus, jos siihen pakkoon pitäisi lisätä vielä ihmisiä, jotka eivät ole sukua meidän perheen kanssa!

Ja jos tähän vielä lisätään nämä pettämiskuviot kuten meillä oli, niin.... tämä olisi hulluin aloitus, mitä av:lla on koskaan ollut.

Vierailija
37/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap on hyvin fiksu ja kypsä ihminen. Ap:n ja miehen uusi vauva on kahden lapsen sisar(puoli) ja nämä kaksi lasta taas exän lapsen sisar(puolia). Jos minulla olisi sisar(puoli), olisi outoa ja surullista, jos en mitenkään tuntisi hänen sisarpuoltaan, vaikka tämä ei suorastaan verisukua olekaan. Tässä on taas monilla vastaajilla näkyvissä suomalainen suppea näkemys perheestä ja suvusta. Entinen mieheni tapasi nykyisen vaimonsa, kun olimme vielä naimisissa. Olimme olleet yhdessä yli 15 vuotta. Erosimme, ja vaikka se oli kova pala, tiesin, että näin olisi käynyt ennen pitkään. Erosimme asiallisesti, eikä liittommekaan ollut riitaisa, olimme ennemminkin kuin sisko ja veli, joten päätös oli oikea.

Exälläni on nyt uuden vaimon kanssa eskari-ikäinen poika, joka on siis lapselleni velipuoli. Emme ikinä puhu velipuolesta, vaan hän on ihan kokonainen veli lapselleni ja olen siitä kiitollinen, että hän sai veljen, koska muuten olisi jäänyt ainokaiseksi. Tietenkin on aikoja ja asioita, jotka ovat tehneet hyvin kipeää ja vihainenkin olen ollut. En kuitenkaan ikinä ole sitä lapselleni näyttänyt, enkä pahaa puhunut. Se olisi lasta kohtaan väärin. Elämä joskus menee näin ja en ymmärrä mitä saavutetaan sillä, että pyöritään katkeruudessa ja vihassa vuosi toisensa perään.

Lapseni veli(puoli) on suloinen ja hauska poika ja hyvin samannäköinen tyttöni kanssa, joka rakastaa veljeään kovin paljon. En käsitä aikuisia, jotka siirtävät katkeruutensa lapsiin, sillä joskus tulee aika ettei meitä vanhempia ole ja mitä enemmän on siskoa, veljiä, puolia tai kokonaisia, sitä turvallisempaa elämässä on. Perhe on enemmän kuin vain veri siteet. Omalla esimerkillämme haluamme antaa lapsille mallin anteeksi antamisesta, välittämisestä ja positiivisuudesta.

Vierailija
38/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni on lasten kannalta ikävää, että heillä on kahden kodin lisäksi kaksi erillistä perhettä ja elämää.

Ymmärrän ap:n ajatuksen siitä, että lasten kannalta mukavinta olisi, että näiden eri kotien ihmiset olisivat jossain väleissä ja lapsille voisi syntyä jonkunlainen suhde myös sisarustensa vanhempiin.

Vierailija
39/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itselläni siskopuoli, ja äitimme ovat aina inhonneet toisiaan joten en ole siskoni kanssa läheinen. Nähdään pari kertaa vuodessa ja joskus netissä vaihdetaan kuulumisia, enkä koe että olisin jotenkin surullinen asiasta, näin se on aina ollut. Uskon että siskollani on ollut rankempaa, hänet kuitenkin yhteinen isämme tavallaan hylkäsi.

Vierailija
40/91 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 15:24"]Omasta mielestäni on lasten kannalta ikävää, että heillä on kahden kodin lisäksi kaksi erillistä perhettä ja elämää.

Ymmärrän ap:n ajatuksen siitä, että lasten kannalta mukavinta olisi, että näiden eri kotien ihmiset olisivat jossain väleissä ja lapsille voisi syntyä jonkunlainen suhde myös sisarustensa vanhempiin.

[/quote]

Lauseen lopussa piti olla vielä sisaruksiin. Eli sisarusten vanhempiin ja sisaruksiin.