Löysin tyttöystäväni tavaroista käräjäoikeuden haasteita veloista
Kyseessä oli erilaisia pikavippi- ja joustoluottoja, myös luottokorttiveloista oli lähetetty kirjeet. Ne ovat siis täytyneet mennä ulosottoon. Ilmankos hän on aina niin tarkka rahasta ja ostamisistaan. Hän ei ole maininnut minulle veloistaan sanallakaan. Mielestäni olisi kohtuullista kertoa potentiaaliselle kumppanille pikavippikierteestään. Onneksi emme asu yhdessä. Tuskin koskaan muuttaisinkaan hänen kanssaan yhteen.
Kommentit (78)
Niin, onhan tuollaisesta myös aika vaikea kertoa. Etenkin, jos kokee veloistaan valtavaa häpeää. En tuomitsisi noin jyrkästi. Ehkä itse kertoisin löytäneeni kirjeet. Ottaisin asian asiallisesti puheeksi. Voisi olla että hän avautuisi mielellään, jos häntä ei heti tuomita. Usein ihmisillä voi olla taustalla kipeitäkin syitä tuollaiselle.
Hyvä että sait asian selville
Miten aiot ottaa asian esille hänen kanssaan?
Olivatko kuinka vanhoja? Jos hän on päässyt tai pääsemässä kierteestä kuiville, en näe syytä miksi siitä olisi pitänyt kertoa. Kiinnitä kuitenkin huomiota hänen rahankäyttöönsä, äläkä yhdistä raha-asioitanne esim yhteisen lainan merkeissä ennen kuin olet varma että asia on selvä.
Ongelmia tiedossa. Joo ei jatkoon. Mun ex-mies harrasti samaa. Ei auttanut mitään.
Seuraavassa parisuhteessa haluan nähdä luottotiedot. Suhdetta en perusta enää ikinä ihmisen kanssa, joka ei hoida vastuutaan.
Hän varmaan häpeää tuota tilannetta kovasti, ja siksi ei ole sinulle ehkä kertonut. Sössityt talousasiat on vaikeita ja kaikista vaikeimpia ne on sille, kuka ne on sössinyt. Mitä hyvänsä teetkin, kohtele tyttöystävääsi kohteliaasti ja arvostaen.
Mitä toisen raha-asiat sinulle kuuluvat? Varsinkin, jos suhteenne on tuolla tasolla, ettet halua hänen kanssaan edes yhteen muuttaa?
Mun vanhat velat ei kuulu seurustelukumppanilleni mitenkään. Ne eivät vaikuta häneen ja ainoa tapa jolla vaikuttaisivat olisi jos menisimme naimisiin. Ei oo tullu ees mieleen selittää raha-asioitani hänelle, en myöskään kysele hänen veloistaan tai palkastaan tms.
Minä! Paitsi että minulla ei ole miestä. En todellakaan alkaisi seurustelemaan tässä tilanteessa. Ei olisi reilua kumppanille.
Ja en ole kertonut asiasta kenellekään.
N37
Mä en ottaisi pikavipeillä raha-asiansa sotkenutta puolisoa. Miksi tietoisesti etsiä ongelmia?
Mulla on jotain 12 000 euroa velkaa, jouduin ottaan lainan maksaakseni nuoruuden tuhlailuja. En kyllä kertoisi velasta seurustelukuppanille, tuskin aviomiehellekään. Mun rahat on mun. Ja mulla on sen verran hyvä liksa ettei sellainen 250 euron kk lyhennys näy missään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ottaisi pikavipeillä raha-asiansa sotkenutta puolisoa. Miksi tietoisesti etsiä ongelmia?
Voihan siitä kierteestä selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan tuollaisesta myös aika vaikea kertoa. Etenkin, jos kokee veloistaan valtavaa häpeää. En tuomitsisi noin jyrkästi. Ehkä itse kertoisin löytäneeni kirjeet. Ottaisin asian asiallisesti puheeksi. Voisi olla että hän avautuisi mielellään, jos häntä ei heti tuomita. Usein ihmisillä voi olla taustalla kipeitäkin syitä tuollaiselle.
On vaikeaa totta kai. Mutta jos on vakavissaan niin tuollaisista asioista on pakko kertoa. Tuollainen salailu ei kerro ihmisestä mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan siitä kierteestä selvitä.
On paljon niitäkin, joilla ei ole kierrettä mistä pitää selvitä. Toki asia ei ole helppo jos ollaan oltu kauan yhdessä. Mutta jos vasta tapailuvaiheessa, niin enpä itsekään lähtisi etsimään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Minä! Paitsi että minulla ei ole miestä. En todellakaan alkaisi seurustelemaan tässä tilanteessa. Ei olisi reilua kumppanille.
Ja en ole kertonut asiasta kenellekään.
N37
Miksi et alkaisi seurustella? Ulosotossa oleva on oikeutettu toimeentulotukeen. Eli rahaa jää välttämättömään elämiseen ja jos ei tuhlaile, niin kyllä sitä silloin tällöin voi käydä vaikka ravintolassa kumppanin kanssa syömässä ilman että tarvitsee valittaa ettei ole rahaa siihen. Itse tein risteilynkin ulosoton aikana. Eli ei sinun kumppanin tarvitse asiasta tietää, jos et itse halua kertoa. Eri asia tietysti, jos henkinen hyvinvointi on sellainen, että parisuhde kärsisi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mites niitä tavaroita pengoit?
Tämä on provo, turha tarttua epäolennaiseen. Aihe on silti kiinnostava.
Onko hän kenties jo maksanut kyseiset velat? Minä olin luottokorttiveloissa nuorena, ja todellakin olen rahasta nyt tarkka vaikka olen velaton, sillä olen oppinut takaisinmaksuaikana hyville rahankäyttötavoille.
Minä en myöskään kertoisi seurustelukumppaneille vuosikymmen sitten tehdyistä veloista. Ne eivät kuulu sellaiselle ihmiselle, jonka kanssa minä en asu jne. Jos nainen on edelleen jossain pikavippikierteessä, niin sitten suosittelen hiipimään takavasemmalle ja äkkiä.
Mites niitä tavaroita pengoit?