Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löysin tyttöystäväni tavaroista käräjäoikeuden haasteita veloista

Vierailija
06.11.2020 |

Kyseessä oli erilaisia pikavippi- ja joustoluottoja, myös luottokorttiveloista oli lähetetty kirjeet. Ne ovat siis täytyneet mennä ulosottoon. Ilmankos hän on aina niin tarkka rahasta ja ostamisistaan. Hän ei ole maininnut minulle veloistaan sanallakaan. Mielestäni olisi kohtuullista kertoa potentiaaliselle kumppanille pikavippikierteestään. Onneksi emme asu yhdessä. Tuskin koskaan muuttaisinkaan hänen kanssaan yhteen.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bolivar kirjoitti:

Mitä toisen raha-asiat sinulle kuuluvat? Varsinkin, jos suhteenne on tuolla tasolla, ettet halua hänen kanssaan edes yhteen muuttaa? 

Ymmärsin että ap ei muuttaisi yhteen juuri velkojen takia. Ja ap joutuisi maksamaan yksin jos toinen ei hoidakaan osaansa yhteisen asunnon kuluista. Siinä mielessä ihan fiksua että ei harkitsekaan yhteen muuttamista.

Vierailija
22/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin heti tuollaisen tavaroitten penkojan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se, että jos ei voi luottaa raha-asioissa, tuskin missään muussakaan asiassa.

Vierailija
24/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mustavalkoisia nämä vastaukset (suurin osa). Velkainenkin voi olla ihan hyvä hoitamaan raha-asioitaan. Ehkä aikaisemmassa elämässään mokasi ja otti vippejä yms. Ei se tarkoita etteikö nyt osaisi maksaa velkaansa ja jatkossa hoitaa raha-asiansa paremmin. Pikavipit ovat kuitenkin hyvin suuri ongelma nyjypäivänä. Olen lukenut monta tarinaa, jossa nuori ihminen sortuu vippikierteeseen. Jo 18-vuotias voi ottaa vippejä. En tuomitsisi pelkkien kirjeiden perusteella naistasi. Onhan hän kuitenkin tyttöystäväsi. Asioista voi myös keskustella ja riko sinä se jää. Luulenpa että hän ei ole kertonut, koska häpeää.

Vierailija
25/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika mustavalkoisia nämä vastaukset (suurin osa). Velkainenkin voi olla ihan hyvä hoitamaan raha-asioitaan. Ehkä aikaisemmassa elämässään mokasi ja otti vippejä yms. Ei se tarkoita etteikö nyt osaisi maksaa velkaansa ja jatkossa hoitaa raha-asiansa paremmin. Pikavipit ovat kuitenkin hyvin suuri ongelma nyjypäivänä. Olen lukenut monta tarinaa, jossa nuori ihminen sortuu vippikierteeseen. Jo 18-vuotias voi ottaa vippejä. En tuomitsisi pelkkien kirjeiden perusteella naistasi. Onhan hän kuitenkin tyttöystäväsi. Asioista voi myös keskustella ja riko sinä se jää. Luulenpa että hän ei ole kertonut, koska häpeää.

Velkainen voi olla hyvä hoitamaan raha-asioitaan, esim asuntovelkaa. Mutta tässä on kyse ulosottoon menneistä pikavipeistä. Tuon selkeämpää merkkiä huonosta raha-asioiden hoitamisesta ei ole, paitsi ehkä sillan alla asuminen.

Pikavippejä on nykyään paljon koska ne ovat uusi juttu. Ennen ihmisillä oli muita keinoja sotkea raha-asiansa. Ja huonot rahankäyttäjät myös turvautuivat niihin.

Vierailija
26/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen vaihtoon.

Vierailija
27/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootko koskaan kuullut kirjesalaisuudesta?

Vierailija
28/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä pengot toisen ihmisen tavaroita !?

Jos hän ei ole sinulle raha-asioistaan avautunut, mitä luultavimmin hänellä on asia hoidossa ihan omin nokkineen, eikä ole sinulta kerjäämässä senttiäkään. Elämässä sattuu, ja tapahtuu kaikenlaista, myös vähemmän mairittelevia, joilla saattaa olla kauaskantoisia seurauksia.

Vierailija
29/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on kyllä mielenkiintoinen, vaikka provo varmaan onkin.

Itselläni on ulosotossa kaikkia ihan peruslaskuja, koska olin vaikean masennuksen vuoksi vuosikaudet avaamatta kirjeitä ollenkaan.

Ainoastaan puhelinlaskut, sähköt ja asumisen maksoin aina siinä vaiheessa kun liittymä katkaistiin, sähköt meni tai tuli häätövaroitus, kaikki muu on mennyt ulosottoon.

En kehtaisi ikinä kertoa tästä yhdellekään miehelle, enkä ylipäätään alkaisi parisuhteeseen ennen kuin on luottotiedot takaisin.

En ole kertonut edes vanhemmilleni enkä juuri kenellekään ystävälleni, koska aihe on niin nolo.

Vierailija
30/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä! Paitsi että minulla ei ole miestä. En todellakaan alkaisi seurustelemaan tässä tilanteessa. Ei olisi reilua kumppanille.

Ja en ole kertonut asiasta kenellekään.

N37

Miksi et alkaisi seurustella? Ulosotossa oleva on oikeutettu toimeentulotukeen. Eli rahaa jää välttämättömään elämiseen ja jos ei tuhlaile, niin kyllä sitä silloin tällöin voi käydä vaikka ravintolassa kumppanin kanssa syömässä ilman että tarvitsee valittaa ettei ole rahaa siihen. Itse tein risteilynkin ulosoton aikana. Eli ei sinun kumppanin tarvitse asiasta tietää, jos et itse halua kertoa. Eri asia tietysti, jos henkinen hyvinvointi on sellainen, että parisuhde kärsisi siitä.

Toimeentulotukeen? Ei kai nyt hyvänen aika sentään uo tarkoita tt-tuen tarvetta, jos ihminen on töissä? Minun nettopalkkani oli 2400 e/kk, siitä uo vei 800 ja asuminen 800. Kolmannes jäi elämiseen. Tein useamman ulkomaanmatkan vuodessa. En voi sanoa eläneeni mukavasti mutta pärjäsin.

Seurustelukumppanilleni kerroin rahatilanteestani siinä kohtaa, kun suhteemme alkoi vaikuttaa vakavalta. En enää muista tarkkaa ajankohtaa mutta ensimmäisen vuoden aikana.

Vierailija
31/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jotain 12 000 euroa velkaa, jouduin ottaan lainan maksaakseni nuoruuden tuhlailuja. En kyllä kertoisi velasta seurustelukuppanille, tuskin aviomiehellekään. Mun rahat on mun. Ja mulla on sen verran hyvä liksa ettei sellainen 250 euron kk lyhennys näy missään.

Kyllä parisuhteessa on todellakin tiedettävä molempien velat. Siis jos on vakavampaa. Äly hoi!

Vierailija
32/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä! Paitsi että minulla ei ole miestä. En todellakaan alkaisi seurustelemaan tässä tilanteessa. Ei olisi reilua kumppanille.

N37

Miksi et alkaisi seurustella? Ulosotossa oleva on oikeutettu toimeentulotukeen. Eli rahaa jää välttämättömään elämiseen ja jos ei tuhlaile, niin kyllä sitä silloin tällöin voi käydä vaikka ravintolassa kumppanin kanssa syömässä ilman että tarvitsee valittaa ettei ole rahaa siihen. Itse tein risteilynkin ulosoton aikana. Eli ei sinun kumppanin tarvitse asiasta tietää, jos et itse halua kertoa. Eri asia tietysti, jos henkinen hyvinvointi on sellainen, että parisuhde kärsisi siitä.

Toimeentulotukeen? Ei kai nyt hyvänen aika sentään uo tarkoita tt-tuen tarvetta, jos ihminen on töissä? Minun nettopalkkani oli 2400 e/kk, siitä uo vei 800 ja asuminen 800. Kolmannes jäi elämiseen. Tein useamman ulkomaanmatkan vuodessa. En voi sanoa eläneeni mukavasti mutta pärjäsin.

Seurustelukumppanilleni kerroin rahatilanteestani siinä kohtaa, kun suhteemme alkoi vaikuttaa vakavalta. En enää muista tarkkaa ajankohtaa mutta ensimmäisen vuoden aikana.

Jaa no sinulla on hyvä nettopalkka minuun verrattuna. Olen ulosotossa ja töissä, mutta oikeutettu tt-tukeen, sillä palkkani on sen verran pieni. Ja jos pärjäät ok, niin miksi et voisi seurustella velkaisena? Jos siis olet tuo sama kirjoittaja mille vastasin

Vierailija
33/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N37

Jaa no sinulla on hyvä nettopalkka minuun verrattuna. Olen ulosotossa ja töissä, mutta oikeutettu tt-tukeen, sillä palkkani on sen verran pieni. Ja jos pärjäät ok, niin miksi et voisi seurustella velkaisena? Jos siis olet tuo sama kirjoittaja mille vastasin

En ole sama, sori, en huomannut mainita sitä. Ja siis olen parisuhteessa ja nykyisin jo velaton ja luottotiedot kunnossa.

Vierailija
34/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoitko päivämäärät?

Itsellänikin on tuollaisia, vanhoja! Olen velaton. Aikanaan niin monta kertaa todettu, olisit säilyttänyt kuitit kun ytitin huijarifirmoja penkoa, joten nyt säilytän kaiken.

Olen tarkka rahasta.

Vierailija
35/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N37

En ole sama, sori, en huomannut mainita sitä. Ja siis olen parisuhteessa ja nykyisin jo velaton ja luottotiedot kunnossa.

Lisään vielä, että tt-tukea ei sitten muuten saa, jos lyhentää itse uo-velkaansa vaan vain jos se ulosmitataan tuloista. Minä lyhensin itse koska en halunnut asiaa työnantajan tietoon.

Vierailija
36/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N37

Lisään vielä, että tt-tukea ei sitten muuten saa, jos lyhentää itse uo-velkaansa vaan vain jos se ulosmitataan tuloista. Minä lyhensin itse koska en halunnut asiaa työnantajan tietoon.

Millaisessa firmassa olet töissä, jos työnantaja tietää että palkastasi tehdään ulosmittaus? Meillä (ketju) on ainakin ulkoistettu palkanlaskenta. 

Vierailija
37/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bolivar kirjoitti:

Mitä toisen raha-asiat sinulle kuuluvat? Varsinkin, jos suhteenne on tuolla tasolla, ettet halua hänen kanssaan edes yhteen muuttaa? 

Ymmärsin niin, että ap ei halua muuttaa yhteen juuri siksi, koska todellisuus seurustelukumppanin raha-asioista iski kasvoille. Hyvä, että sait ajoissa selville ap!

Vierailija
38/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ilmankos hän on niin tarkka raha-asioistaan ja ostamisistaan."

Eli on ottanut opiksi ja lyhentää velkojaan.

Hyi, ap! Ei toisten kirjeitä ja henkilökohtaisia papereita saa lukea. Nyt tunnustat, että luit hänen kirjeensä ja saa päättää haluaako jatkaa ihmisen kanssa, joka loukkaa omaa yksityisyyttä. Mitä seuraavaksi? Viestien ja sähköpostien lukemista jollain yhtä typerällä tekosyyllä?

Vierailija
39/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe on kyllä mielenkiintoinen, vaikka provo varmaan onkin.

Itselläni on ulosotossa kaikkia ihan peruslaskuja, koska olin vaikean masennuksen vuoksi vuosikaudet avaamatta kirjeitä ollenkaan.

Ainoastaan puhelinlaskut, sähköt ja asumisen maksoin aina siinä vaiheessa kun liittymä katkaistiin, sähköt meni tai tuli häätövaroitus, kaikki muu on mennyt ulosottoon.

En kehtaisi ikinä kertoa tästä yhdellekään miehelle, enkä ylipäätään alkaisi parisuhteeseen ennen kuin on luottotiedot takaisin.

En ole kertonut edes vanhemmilleni enkä juuri kenellekään ystävälleni, koska aihe on niin nolo.

Lisään vielä, että yksi lapsuudenystävä siis tietää, koska hänellä oli jotain velkaisuutta jossain vaiheessa ja avautui siitä minulle, joten kerroin sitten ettei minullakaan ole luottotietoja.

Ystävän reaktio oli ”Häh? Mutta ethän sä ole ollenkaan sellainen tuhlailija?” johon sitten selvensin, että ulosottoon on siis mennyt kaikkia sairaalamaksuja yms. eli ei tuhlailun vaan kirjeiden avaamattomuuden seurausta.

Mutta siis tuo on se oletus joka luottotiedottomuuteen automaattisesti liitetään, että ihminen on jotenkin holtiton ja tuhlaileva.

Jos kertoisin esim. uudelle miestuttavuudelle ettei minulla ole luottotietoja, niin tottakai hän olettaisi minun olevan impulsiivinen rahan käyttäjä (mitä en ole).

Eli antaisin itsestäni lähinnä väärän kuvan, jos kertoisin.

Tietysti voisin sitten selventää, että johtui mielenterveysongelmista, mutta se vain syventäisi kuoppaani koska ei mt-ongelmainenkaan ole haluttu kumppani. :D

Olen ajatellut, että jos koskaan päädyn parisuhteeseen, niin vasta joskus vanhemmalla iällä, ja sitten voin kuitata nuo asiat kertomalla vain, että minulla oli ”vaikea nuoruus” menemättä sen kummemmin yksityiskohtiin.

(Elämässäni siis on lisäksi vielä muitakin juttuja, jotka eivät sovi pariutumisen standardeihin)

Pariutuminen on lähinnä sellaisten herkkua, joilla on terve pää ja kaikinpuolin putkeen menneet asiat.

Vierailija
40/78 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava nainen kehiin vaan. Jokainen joka täällä huutelee muuta haluaa että muut makselee heidän rilluttelunsa eivätkä he osaa kantaa vastuuta ollenkaan. Jos ksettaa tollasesta, on kuule kohta paksuna ja vaatii sua elättämään ja maksamaan kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi