Mitkä asiat teidän päiväkodissa ärsyttää?
Meidän päiväkodissa ärsyttää vaikeus kohdata erikoistilanteita. Jos mulla on aamupäivä vapaata, ja haluan tuoda lapset vasta ruokailuun päiväkotiin vastaanotto on joka kerta hyvin nihkeä. Lasten elämään kuuluvien rutiinien yliarvostaminen, esim. lapsen olisi hyvä olla päiväkodissa joka päivä 8-16 eikä tästä kannata joustaa yhtään, koska lapsi menee mukamas sekaisin. Lasten pikku tekemistenkin raportointi: "Pekka otti lapion ja kaivoi kuoppaa vaikka piti tehdä hiekkalinna." Ongelmien havainnointi asioista, joista ei välttämättä tarvitsisi ottaa pulttia. Esim. Lapsi kiukutteli pukiessaan, nyt ois varmaan kannattavaa tutkia onko adhd. Tai vaihtoehtoisesti haarukka ei mene suuhun vielä täydellisesti niin varmasti on nyt motorinen häiriö.
Tälläiset asiat välillä korpeaa, mut sehän kertoo vain että hyvin menee ;)
Vastapainoksi asioita, jotka ärsyttävät päiväkodin tätejä meissä vanhemmissa. (Kuultu alalla työskenteleviltä sukulaisilta).
- Aina viime minuutilla ennen päiväkodin kiinni menoa lapsia hakevat vanhemmat (MINÄ!!)
-Lasten kamoja unohtelevat vanhemmat
-Ulkoiluun ylisuojelevasti suhtautuvat vanhemmat. Tyyliin ei sateella tai pakkasella ulos.
- Puolikuntoiset sairaana olleet lapset päiväkodissa.
Kommentit (70)
Väkisinmakuu, eli on oltava tietty aika makuulla pimeässä huoneessa vaikka ei nuku, eikä liian pitkään nukkuvia voi herättää.
Muutenkin se hoitoalan yleinen "meillä on aina ennenkin tehty näin" ja joustamattomat aikataulut.
Ei oteta uusia kehitysideioita vastaan. Varsinkin talon vanhimmat suhtautuu niihin nihkeästi
Lasten pakkomakuuttaminen !!! Vaikka eivät nuku joutuvat makamaan 1,5 - 2 tuntia päivässä. Ei joustoa, ei ole henkilökuntaa !
Mitenkähän sattuikin niin sopivasti tämä ...
Meidän pojan päiväkoti on muuten ihan mukava, mutta sitten tämä yksi lastentarhanopettaja. Ymmärrän kyllä sen että henkilökemiat ei toimi, mutta tämä ihminen vaan rassaa minua jotenkin ylenpalttisesti...
Aina on naama norsun vehkeellä, kun vien tai haen lapsen. Aina on jotain sanottavaa; hoitovuoroista, lapsen vaatteista, lapsi on liian pirteä, lapsi on liian väsynyt, lapsella on märkärupi..
Olen vuorotöissä joten lapsi on max 3pv/vko hoidossa ja 7h kerrallaan maksimissaan. Tämä lto halusi tietää mihin aikaan menen töihin kun vien lapsen ulkoilemaan päiväkotiin yhdeksältä. Olin menossa kymmeneen töihin, mutta joskus olen myös mennyt vasta 12. Lapsi kuitenkin tarvitsee sen aamuisen ulkoilun ja parhaiten tuon vilperin energia kuluu kun saa kavereiden kanssa remuta eikä vaan Äidin kanssa omalla pihalla. Kunnon ulkoilun jälkeen jaksaa myös syödä kunnolla ja nukkua päiväunet (jotka on olleet vähän ongelmallisia). Siksi vien lapsen yhdeksältä hoitoon vaikka menisin 12. Tästä aion kyllä puhua vasu-keskustelussa mikäli sinne uskaltaudun edes menemään. En ymmärrä tuota tenttausta työvuoroista, koska tietävät päiväkodissa myös että mikäli minulla on iltavuoro (menen kolmeen) niin lapsi on kanssani kotona, ei hoidossa. Sama koskee vapaapäiviäni, lapsi on minun kanssani kotona ei hoidossa joten "turhaan" en lastani siellä pidä.... Lapseni usein myös haetaan ensimmäisenä...
Olen KERRAN unohtanut laittaa kurahousut ja kumpparit valmiiksi ja siitähän piti ehdottomasti HETI huomauttaa. Eikä siinä mitään, kyllähän asiasta saa huomauttaa mutta miksi se pitää tehdä niin että kun olen sanomassa lapselle moikka niin sanotaan *ittumaiseen sävyyn "mulla olis kuule vähän asiaa" ja ajetaan minut eteiseen. "Jos haluat että lapselle puetaan nämä päälle niin nämä pitää laittaa valmiiksi".
Aikaisemmin valitettiin että kun lapsi on liian pirteä, ettei nukahda kunnolla päikkäreille. Sovittiin että herätän lapsen aikaisemmin jotta uni tulisi paremmin päivällä. Asia kunnossa. Muutama kuukausi sitten valitettiin että lapsi onkin niin väsynyt ettei jaksa syödä lounasta vaan meinaa nukahtaa ruokapöytään. "Meneekös kotona mihin aikaan nukkumaan?". No niihin aikoihin mihin lapset yleensäkkin menevät, tosin heräilee edelleen öihin kasvukipuihin....
Lapsi kaatui pihalla syksyllä ja sai leukaansa haavan. Samaan syssyyn iski nuha ja naama valui räkää solkenaan ja tietysti haava siitä äkämystyi. Soitin lääkärille joka sanoi, että laittakaa lääkepulveria jotta helpottaa. Ja jos ei se auttaisi niin sitten tutkimuksiin märkäruven takia.
Vein lapsen hoitoon, sanoin että olen soittanut lääkäriin ja saanut hoito-ohjeet, ei ole märkärupea. Pitävät minua ihan idioottina kun tämä lto sitten soitti muutaman tunnin päästä "Onko x:llä märkärupi, SE ON HYVIN TARTTUVAA EI SAA TUODA HOITOON". Meinasin siinä kohtaa sanoa, että onko ymmärryksessä vai kuulossa vikaa... Vielä tietävät päiväkodissa että olen itse hyvin hyvin allerginen ja iho-ongelmainen joten kaipa minä tiedän myös että märkärupi on hyvin hyvin tarttuvaa.... x( Enkä ole koskaan vienyt puolikuntoisena hoitoon, koska meillä on mahdollisuus pitää lapsi vaikka pienen nuhan takia kotona.
Harmittaa että päiväkodin muu henkilökunta on niin mukavia, mutta tämä yksi pilaa koko tunnelman :( Ei tee yhtään mieli viedä lasta hoitoon ja tosissani harkitsen yksityiselle pph:lle viemistä.
Toiset hoitajat aina puhuvat niin mukavasti sekä lapsesta että päivän kulusta ja tämä yksi on aina valittamassa milloin mistäkin.....
Anteeksi avautuminen, odottelen tässä parhaillaan puhelua päiväkodista kun heillä on jotain asiaa. Mikähän ongelma mahtaa nyt olla kyseessä, epäilevätkö etten käy laisinkaan töissä???
Usein päiväkodin toimintaa kyseenalaistaessa tuntuu saavansa henkilökunnan vihat niskaansa... Mutta se on vaan kestettävä, vaikka sitten näyttäisi kuinka ärsyttävältä kohtuuttomien vaatijalta. Mutta ei muuten pahaa sanottavaa päiväkodeista.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:55"]
Väkisinmakuu, eli on oltava tietty aika makuulla pimeässä huoneessa vaikka ei nuku, eikä liian pitkään nukkuvia voi herättää.
Muutenkin se hoitoalan yleinen "meillä on aina ennenkin tehty näin" ja joustamattomat aikataulut.
[/quote]
Väkisinmakuu tarkoittaa vähän toista asiaa kuin pakkonukuttamista.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 11:44"]
11, millä lailla se häiritsee päiväkodin rytmiä? Jos vien, pitkän väännön jälkeen, lapset vasta ruokailuun, niin autan niiltä itse ulkokamat eteisessä pois ja talutan ruokailuhuoneeseen. En ymmärrä mitenkään päin, kuinka se on päiväkodille hankalaa?
Viethän kuitenkin lapsesi ennen kuin se ruokailu alkaa. Ei enää siinä vaiheessa kun muut ovat jo hiljentyneet ja aloittaneet ruokailun = kunnioitat myös muiden lasten ruokarauhaa.
ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:31"]
Oho!
Jotenkin tuo 64 viesti meni vahingossa ap:n lainauksen sisään.
Mut pointti oli se että vie mielummin vähän ennen ruokailua kuin kesken ruokailun. Nyt sanoit auttavasi lapsen ruokahuoneeseen.
Oletko tullut ajatelleeksi, että se häiritsee kaikkien niiden 22 muun lapsen ruokarauhaa kun pitää tietysti vaihtaa kuulumiset lapsen ja vanhemman kanssa ja tietysti myös lapset haluavat jutella juuri tulleelle kaverilleen?
[/quote]
En itseasiassa ole tullut ajatelleeksi. Pitänee ensi kerralla tarkkailla tilannetta ja kysyä, kuinka paljon toiminta aiheuttaa ongelmia. Mitään en ole ainakaan huomannut aiemmin.
ap