Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat teidän päiväkodissa ärsyttää?

Vierailija
24.02.2014 |

Meidän päiväkodissa ärsyttää vaikeus kohdata erikoistilanteita. Jos mulla on aamupäivä vapaata, ja haluan tuoda lapset vasta ruokailuun päiväkotiin vastaanotto on joka kerta hyvin nihkeä. Lasten elämään kuuluvien rutiinien yliarvostaminen, esim. lapsen olisi hyvä olla päiväkodissa joka päivä 8-16 eikä tästä kannata joustaa yhtään, koska lapsi menee mukamas sekaisin. Lasten pikku tekemistenkin raportointi: "Pekka otti lapion ja kaivoi kuoppaa vaikka piti tehdä hiekkalinna." Ongelmien havainnointi asioista, joista ei välttämättä tarvitsisi ottaa pulttia. Esim. Lapsi kiukutteli pukiessaan, nyt ois varmaan kannattavaa tutkia onko adhd. Tai vaihtoehtoisesti haarukka ei mene suuhun vielä täydellisesti niin varmasti on nyt motorinen häiriö.

Tälläiset asiat välillä korpeaa, mut sehän kertoo vain että hyvin menee ;)

Vastapainoksi asioita, jotka ärsyttävät päiväkodin tätejä meissä vanhemmissa. (Kuultu alalla työskenteleviltä sukulaisilta).

- Aina viime minuutilla ennen päiväkodin kiinni menoa lapsia hakevat vanhemmat (MINÄ!!)

-Lasten kamoja unohtelevat vanhemmat

-Ulkoiluun ylisuojelevasti suhtautuvat vanhemmat. Tyyliin ei sateella tai pakkasella ulos.

- Puolikuntoiset sairaana olleet lapset päiväkodissa.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva on, että hoitajat kertovat miten päivä on mennyt :) Kommentoijilla varmaan lähinnä mielessä se, kun joskus hoitajilta tulevat kommentit ovat joskus juuri sellaista paheksuvasti kerrottua...

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 16:35"]

Tässä perhepäivähoitajana alan jo miettiä mitä uskaltaa lapsista kertoa vanhemmille ettei saa vihoja niskaan :(

Minä kerron kaiken ruokailuista, nukkumisista ja vaikka kakan koostumuksesta. Minua kiinnostaa heidän lapsensa asiat. Olen kuin kotiäiti jonka asiat pyörii lasten ympärillä, vaikka ei omia olekaan. Tärkeitä silti.

[/quote]

Vierailija
42/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 11:11"]

Siihen että lapsien on pakko pitää lepotauko, nukuttaa tai ei, on syynsä. Lapsi tarvitsee sen rauhoittumishetken, ja silloin päiväkodin työntekijöillä on myös tauko, tai mahdollisesti palaveri työhön liittyen. Näitä kun ei voi järjestää, jos puolet lapset on nukkumassa ja toinen puoli kirmaa iloisesti käytävillä. Lapsia kun on vahdittava, ja palaverit on hoidettava työajalla.

Että voi sitä ajatella omankin navan ulkopuolelle.

[/quote]

Ja se tietenkin on lasten vika että teillä ei ole lakisääteiset tauot. Olen niin kyllästynyt tuohon ikuiseen valitukseen. Tehkää asialle jotain muuta kuin annatte lasten makaa tuntitolkulla. Väsynyt virsi, ja jos vanhemmat alkaa soppaa sotkea, niin heti ollaan vanhemmille perustelemassa että päivälepo on täkeä. Miksi vanhemmat ei saisi tulla vaatimaan lapsille oikeuksia ja laadukkaampaa hoitoa? Miksi lapsen pitää makaa 2 tuntia vaikka on eskarilainen joka päivä. Vaikka se ei nuku. Puolituntia on ihan ok makaa hiljaa, mutta kaksi tuntia on liian pitkä.

Se että vanhemmat estetään mahdollisimman pian ottamaan yhteyttä korkeamalle taholle, kertoo sen että pidätte ilmeisesti pidempiä taukoja kuin 30 min.

[/quote]

Miksi teitittelet minua? En ole päiväkodissa töissä, osaan vaan ajatella oman napani ulkopuolelle. Suosittelen samaa sinulle.

[/quote]

Ja sinun mielestä on kohtuullista makuuttaa 6 vuotiasta lasta 2 tuntia joka päivä? En ymmärrä mitä järkeä tuossa on. Miksi pitää pakottaa lasta makamaan joka päivä 2 tuntia? Perustelut että lapsi tarvitsee päivälvon. Joo, ok, mutta 2 tuntia. On ok että makaa 30 minuuttia hiljaa sadun jälkeen. Mutta että joka päivä pakotetaan lasta makamaan hiljaa 2 tuntia on kohtuuton aika. Ihan sama mitä sinä sanot mutta se on kohtuutonta!

Ja miksi päiväkodin henkilökunta on heti niin puolustus kannalla jos yrittää puhua asiasta, ja missään tapauksessa ei saa soittaa esimiehille. Eli pelko omista pidennetyista tauoista. Muuten he koulutetut ihmiset ottaisivat itse asian keskusteluun esimiehen kanssa. Niin kuin minä jos en ehdi palvella asiakkaita, niin minun esimies lähettää minun osastolle lisää ihmisiä palvelemaan. Normi toiminta, mutta päiväkoti taas jatkaa samaan mallia vuosia muuttamatta mitään. Älä kosken minun 2 tunnin taukoon. ARGH

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiopaattinen päiväkodin opettaja..

Vierailija
44/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti 45 teidän päiväkodissa pitää maata 2 tuntia päiväunilla? Älytöntä touhua...meillä osa nukkuu sen 2 tuntia ja se osa joka ei nuku saa puuhastella rauhallisesti jotain omia touhuja sillä välin.

Vierailija
45/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota tuntitolkulla makuuttamista palaverin vuoksi. Olin harjoittelussa yhdessä päiväkodissa, jossa lounaan jälkeen vuorotellen muutama "kastin" alin jäi lukemaan satua lapsille, kun muut palaveerasivat. Lapset makoilivat hiljaa sen 30-45 minuuttia, samalla tämä nukkarivuorolainen joko koisasi itsekin tai muuten vain piti silmällä jengiä. Muut palaveerasivat, seuraavalla palaverikerralla oli jonkun muun vuoro olla nukkarissa muksujen kanssa. Toimi hyvin, palaverit tuli pidettyä, muksut saivat lepohetken, eikä kukaan ollut aina jumissa tuntisotalla jossain pimeässä huoneessa.

Vierailija
46/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pk on pääosin ihana, mutta minuakin ärsyttää tuo raportointi ihan kaikesta, mitä lapsi on tehnyt. Tulen hakemaan lasta päivän jälkeen ja täti rientää kertomaan että lapsi on syönyt hiekkaa tai lunta tai jäätä tms.

Kieltämättä siitä tulee vähän sellainen syyllistysolo. Olen kyllä monta kertaa sanonut lapselle ettei hiekkaa saa syödä, mutta en minä ole siellä päiväkodin pihalla lastani vahtimassa. Henkilökunta on.

Vierailija
47/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 17:03"]

Meidän pk on pääosin ihana, mutta minuakin ärsyttää tuo raportointi ihan kaikesta, mitä lapsi on tehnyt. Tulen hakemaan lasta päivän jälkeen ja täti rientää kertomaan että lapsi on syönyt hiekkaa tai lunta tai jäätä tms.

Kieltämättä siitä tulee vähän sellainen syyllistysolo. Olen kyllä monta kertaa sanonut lapselle ettei hiekkaa saa syödä, mutta en minä ole siellä päiväkodin pihalla lastani vahtimassa. Henkilökunta on.

[/quote]

Ihan hyvää se vaan tekee vähän maistella. Kasvattaa vastustuskykyä. Näin minä olisin vastannut, jos tuollaista etoasiaa tullaan raportoimaan.

Vierailija
48/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi v&€"!! Ne pk:n työntekijät ei oo teidän lastenne TÄTEJÄ!!

Vierailija
49/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla vittutti niin että oli kyrpä otsassa kun TAAS huonosti nukutun yön jälkeen vein pojan tarhaan ja joku akka roudasi kipeää, räkäistä, yskivää, itkevää pentua tarhaan, miksei niitä kipeitä lapsia voi hoitaa kotona?

Meillä huonosti nukkuva poika joka ollut räkäinen siitä asti kun tarhaan meni, päivisin ei mitään, mutta yöllä heräilee kitisemään ja yskii ihan hitosti, pari viikkoa sitten oli kunnolla kipeänä kotona ja sen perään muija oli kipeä joten oli pari viikkoa pois tarhasta ja oli ihan kunnossa, nyt taas nenä vuotaa ja yöllä heräilee yskimään.

Vierailija
50/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sairastaa nykimishäiriötä ja käy sen takia erityisryhmässä. Ei uskoisi, että kyseessä on erityisryhmä...

"Tänään teidän Ruska-Kaisla nyki koko levon ajan ja selvitteli kurkkuaan, se häiritsi muita lapsia selvästi." Aha, no kiitos tiedosta. Minäpä sanon Ruska-Kaislalle, että lopettaa heti nuo inhottavat ja muita häiritsevät nykimisensä! Onneksi kyseessä onkin tahdonalainen juttu, jota 5-vuotias osaa hienosti säännöstellä!

Osalla opettajista on yli 30 vuoden kokemus erityislapsista...vaan missä se sitten näkyy??

Vierailija
51/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin meidän päiväkodissa, että meidän lapset eivät SAA nukkua enään päiväunia ja, jos toinen edes vahingossa nukahtaa satuun, pitää nostaa leikkimään. Kotona ei meinannut illalla uni tulla millään kun nukkuivat päikyssä. Ei ollut mikään ongelma meiän ryhmässä. Muissa saman päikyn ryhmissä ei kuulemma onnistu. Meidän pk ryhmä on muutenkin kaikin puolin yhteistyökykyinen.

Vierailija
52/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono äiti

Aikaisemmassa päiväkodissa hoitsut katsoi Mua tosi vinoon toisin kuin tyttäreni isää. Valittivat jopa siitä että hanskoissa luki waterproof eli vettä hylkivät lämpöset hanskat, eivät kelvanneet vaan piti olla märkäkeleillä perinteisesti tumput ja kurahanskat. Vaikka kotona ulkoleikeissä ei ikinä ollut märät kuin ulkopuolelta, puoli vuotta nielin suoranaisen v*ttuilun ja sitten hoitsut tulivat sanomaan että 1,5-vuotias oli kertonut että äiti ja isi lyö. Lähti päiväkoti vaihtoon saman tien ja pääsin henkilökohtaisesti kertomaan mielipiteen rouvien pätevyydestä mm. Siinä tilanteessa että kuinka paljon meijan neiti osasi/ymmärsi sanoja( puhun hajanaisista vauvasanoista). Nykyinen päiväkoti on mahtava (ja ennenkuin naputus alkaa, meillä ei edes luunappia anneta saati puhuta väkivallasta/lyömisestä yms yms. Lasten edessä ja tänäkin päivänä ihmettelen että mistä oli toi juttu peräsin)

Vierailija
53/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 17:17"]

Lapseni sairastaa nykimishäiriötä ja käy sen takia erityisryhmässä. Ei uskoisi, että kyseessä on erityisryhmä...

"Tänään teidän Ruska-Kaisla nyki koko levon ajan ja selvitteli kurkkuaan, se häiritsi muita lapsia selvästi." Aha, no kiitos tiedosta. Minäpä sanon Ruska-Kaislalle, että lopettaa heti nuo inhottavat ja muita häiritsevät nykimisensä! Onneksi kyseessä onkin tahdonalainen juttu, jota 5-vuotias osaa hienosti säännöstellä!

Osalla opettajista on yli 30 vuoden kokemus erityislapsista...vaan missä se sitten näkyy??

[/quote]

Johan on meininki. Tsemppiä sinnepäin. 

Vierailija
54/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 11:11"]

Siihen että lapsien on pakko pitää lepotauko, nukuttaa tai ei, on syynsä. Lapsi tarvitsee sen rauhoittumishetken, ja silloin päiväkodin työntekijöillä on myös tauko, tai mahdollisesti palaveri työhön liittyen. Näitä kun ei voi järjestää, jos puolet lapset on nukkumassa ja toinen puoli kirmaa iloisesti käytävillä. Lapsia kun on vahdittava, ja palaverit on hoidettava työajalla.

Että voi sitä ajatella omankin navan ulkopuolelle.

[/quote]

Ja se tietenkin on lasten vika että teillä ei ole lakisääteiset tauot. Olen niin kyllästynyt tuohon ikuiseen valitukseen. Tehkää asialle jotain muuta kuin annatte lasten makaa tuntitolkulla. Väsynyt virsi, ja jos vanhemmat alkaa soppaa sotkea, niin heti ollaan vanhemmille perustelemassa että päivälepo on täkeä. Miksi vanhemmat ei saisi tulla vaatimaan lapsille oikeuksia ja laadukkaampaa hoitoa? Miksi lapsen pitää makaa 2 tuntia vaikka on eskarilainen joka päivä. Vaikka se ei nuku. Puolituntia on ihan ok makaa hiljaa, mutta kaksi tuntia on liian pitkä.

Se että vanhemmat estetään mahdollisimman pian ottamaan yhteyttä korkeamalle taholle, kertoo sen että pidätte ilmeisesti pidempiä taukoja kuin 30 min.

[/quote]

Miksi teitittelet minua? En ole päiväkodissa töissä, osaan vaan ajatella oman napani ulkopuolelle. Suosittelen samaa sinulle.

[/quote]

Ja sinun mielestä on kohtuullista makuuttaa 6 vuotiasta lasta 2 tuntia joka päivä? En ymmärrä mitä järkeä tuossa on. Miksi pitää pakottaa lasta makamaan joka päivä 2 tuntia? Perustelut että lapsi tarvitsee päivälvon. Joo, ok, mutta 2 tuntia. On ok että makaa 30 minuuttia hiljaa sadun jälkeen. Mutta että joka päivä pakotetaan lasta makamaan hiljaa 2 tuntia on kohtuuton aika. Ihan sama mitä sinä sanot mutta se on kohtuutonta!

Ja miksi päiväkodin henkilökunta on heti niin puolustus kannalla jos yrittää puhua asiasta, ja missään tapauksessa ei saa soittaa esimiehille. Eli pelko omista pidennetyista tauoista. Muuten he koulutetut ihmiset ottaisivat itse asian keskusteluun esimiehen kanssa. Niin kuin minä jos en ehdi palvella asiakkaita, niin minun esimies lähettää minun osastolle lisää ihmisiä palvelemaan. Normi toiminta, mutta päiväkoti taas jatkaa samaan mallia vuosia muuttamatta mitään. Älä kosken minun 2 tunnin taukoon. ARGH

[/quote]

Eiks 6v ole jo eskarissa?

Vierailija
55/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi kävi vaineskarissa eli 4 tuntia päivässä. Siitä ajasta piti nukkua tunti. Oli ihan järjetöntä touhua

Vierailija
56/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi kävi vaineskarissa eli 4 tuntia päivässä. Siitä ajasta piti nukkua tunti. Oli ihan järjetöntä touhua

Vierailija
57/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono sisäilma ja mitä ilmeisin homeongelma, jolle ei tehdä mitään. Mittauksissa ei ole muka löytynyt mitään, vaikka haju paljastaa totuuden ja yksi henkilökunnan edustajakin joutui vaihtamaan työpaikkaa.

Vähäinen ulkoilu, vain aamulla ulkoillaan jos ulkoillaan ja tosi usein on joku sääolosuhde, minkä takia ei ulkoilu onnistu. Siellä homeenhajussa sitten ollaan koko päivä. Iltapäivisin ulos menevät vasta klo 15.30 alkaen, ja meidän lapsi haetaan sitä ennen, joten ei ulkoile koskaan iltapäivisin päiväkodissa.

Kurahaalareiden käyttämättömyys. Todella harvoin laitetaan päälle ja meilläkin sitten haalarit pyörii koneessa vähän väliä, kun jossain mutaliisterissä on liu'uttu polvillaan haalarit mustiksi harvasepäivä.

Lasten leikkiminen keskenään on kummallista minusta. Niin monta pienryhmää (hyvä) ettei kaikkiin riitä valvojaa (huono).

Vierailija
58/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa/eskarissa ei kyllä makuuteta lapsia 2 tuntia, jos he eivät nuku. Lepohetki kestää noin 45-60 minuuttia, josta suurin osa ajasta luetaan satua ja lopuksi rauhoitutaan musiikkia kuunnellen ja silittelen. Kahvitauot pidetään lasten nukkariaikana kyllä, mutta yleensö vasta sen jälkeen kun hereillä olevat lapset ovat päässeet leikkimään, siinä on tunti aikaa käydä porrastetusti 10 minsan kahvitauolla. Jos ryhmässä on palavereita (esim suunnittelu) naukkarisilla toisesta ryhmästä menee henkilökuntaa paikkaamaan eli sillonkaan lapset eivät ole Nukkarissa normaalia pidempään.  Minusta päiväkodeissa toimitaan väärinm jos lapsien täytyy olla pari tuntia nukkarissa nukkui tai ei. Kunnioitamme myls vanhempien toiveita asiassa, jos joku vanhempi ehdottomasti vaatii, että päikkärit on nukuttava pidämme lasta pidempään ja jos joku taas vaatii että saa nukkua vain puoli tuntia niin herättelemme.

Tuosta asioiden raportoinnista, itse en henk koht raportoi jokaista pikkujuttua vanhemmille, ainoastaan niille vanhemmille, jotka sellaisen raportin haluaa (he ovat usein niitä, jotka seuraavana päivänä kysyvät miksi Pirkko-Petteri kertoi tehneensä tällaista ja minulle ei kerrottu.) 

päiväkoteja on monenlaisia ja niissä työskentelevää henkilökuntaa samoiten. Vanhemmilla tulee olla vaikutusmahdollisuuksia, se on sitä paljon puhuttua kasvatuskumppanuutta. Jos joku asia kovin hiertää ei kun rohkeasti puheeksi esim päiväkodin johtajan kanssa, jos keskustelu ryhmän henkilökunnan kanssa ei onnistu! 

Vierailija
59/70 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho!

Jotenkin tuo 64 viesti meni vahingossa ap:n lainauksen sisään.

Mut pointti oli se että vie mielummin vähän ennen ruokailua kuin kesken ruokailun. Nyt sanoit auttavasi lapsen ruokahuoneeseen.

Oletko tullut ajatelleeksi, että se häiritsee kaikkien niiden 22 muun lapsen ruokarauhaa kun pitää tietysti vaihtaa kuulumiset  lapsen ja vanhemman kanssa ja tietysti myös lapset haluavat jutella juuri tulleelle kaverilleen?

Vierailija
60/70 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh, en ole ap mutta maailmahan siinä kaatuu jos joku tulee kesken ruokailun paikalle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä