Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat teidän päiväkodissa ärsyttää?

Vierailija
24.02.2014 |

Meidän päiväkodissa ärsyttää vaikeus kohdata erikoistilanteita. Jos mulla on aamupäivä vapaata, ja haluan tuoda lapset vasta ruokailuun päiväkotiin vastaanotto on joka kerta hyvin nihkeä. Lasten elämään kuuluvien rutiinien yliarvostaminen, esim. lapsen olisi hyvä olla päiväkodissa joka päivä 8-16 eikä tästä kannata joustaa yhtään, koska lapsi menee mukamas sekaisin. Lasten pikku tekemistenkin raportointi: "Pekka otti lapion ja kaivoi kuoppaa vaikka piti tehdä hiekkalinna." Ongelmien havainnointi asioista, joista ei välttämättä tarvitsisi ottaa pulttia. Esim. Lapsi kiukutteli pukiessaan, nyt ois varmaan kannattavaa tutkia onko adhd. Tai vaihtoehtoisesti haarukka ei mene suuhun vielä täydellisesti niin varmasti on nyt motorinen häiriö.

Tälläiset asiat välillä korpeaa, mut sehän kertoo vain että hyvin menee ;)

Vastapainoksi asioita, jotka ärsyttävät päiväkodin tätejä meissä vanhemmissa. (Kuultu alalla työskenteleviltä sukulaisilta).

- Aina viime minuutilla ennen päiväkodin kiinni menoa lapsia hakevat vanhemmat (MINÄ!!)

-Lasten kamoja unohtelevat vanhemmat

-Ulkoiluun ylisuojelevasti suhtautuvat vanhemmat. Tyyliin ei sateella tai pakkasella ulos.

- Puolikuntoiset sairaana olleet lapset päiväkodissa.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin onnellinen meidän ihanasta päivähoitopaikasta. Maksaa vähän enemmän, mutta ei ole mitään näitä mainitsemianne ongelmia :)

Jos ette ole tyytyväisiä palveluun, niin mikä teitä estää vaihtamasta paikkaa?

Vierailija
22/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova meteli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 11:11"]

Siihen että lapsien on pakko pitää lepotauko, nukuttaa tai ei, on syynsä. Lapsi tarvitsee sen rauhoittumishetken, ja silloin päiväkodin työntekijöillä on myös tauko, tai mahdollisesti palaveri työhön liittyen. Näitä kun ei voi järjestää, jos puolet lapset on nukkumassa ja toinen puoli kirmaa iloisesti käytävillä. Lapsia kun on vahdittava, ja palaverit on hoidettava työajalla.

Että voi sitä ajatella omankin navan ulkopuolelle.

[/quote]

Ja se tietenkin on lasten vika että teillä ei ole lakisääteiset tauot. Olen niin kyllästynyt tuohon ikuiseen valitukseen. Tehkää asialle jotain muuta kuin annatte lasten makaa tuntitolkulla. Väsynyt virsi, ja jos vanhemmat alkaa soppaa sotkea, niin heti ollaan vanhemmille perustelemassa että päivälepo on täkeä. Miksi vanhemmat ei saisi tulla vaatimaan lapsille oikeuksia ja laadukkaampaa hoitoa? Miksi lapsen pitää makaa 2 tuntia vaikka on eskarilainen joka päivä. Vaikka se ei nuku. Puolituntia on ihan ok makaa hiljaa, mutta kaksi tuntia on liian pitkä.

Se että vanhemmat estetään mahdollisimman pian ottamaan yhteyttä korkeamalle taholle, kertoo sen että pidätte ilmeisesti pidempiä taukoja kuin 30 min.

Vierailija
24/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, kiva että teidän päiväkodissa hommat toimii helposti. Omien lapsien päiväkodissa ärsyttää erityisesti tämä joustamattomuus. Ilmeisesti ongelma ei ole vain minulla, moni täällä puhunut samaa, samoin tuttavapiirissä. Kyllähän asiat jotenkin suttaantuu, mutta voisivat suttaantua helpomminkin. Tiedän ettei tällaiset asiat ole maailman suurimpia ongelmia, ja sen annoin omasta mielestäni aloitusviestissä ymmärtääkin. Päiväkodin vaihtaminen ei ole ihan yksinkertaista, joten ensin yritän vaikuttaa meidän päikkärin yleiseen ilmapiiriin näistä joustoasioista:)  

Vierailija
25/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti joissain isoissa taloissa on niin, että osa vain taukoilee liian pitkään. mutta ainakaan pienissä yksiköissä, joissa esim. siivotaankin itse, on tauko usein se, että hörppää nopeasti kahvin, kun samalla kirjoittaa esim. lasten reissuvihkoja.

Meillä lapsett lepäävät n. tunnin ja siitä puolet ajasta, lapsille luetaan satua.

Vierailija
26/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 11:38"]

. Miten ap kuvittelet ettei vasta ruokailuun vieminen muka häiritse päiväkodin rytmiä? 

[/quote]

Päiväkodit on lapsia varten eikä lapset päiväkoteja varten....

Vierailija
27/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 11:11"]

Siihen että lapsien on pakko pitää lepotauko, nukuttaa tai ei, on syynsä. Lapsi tarvitsee sen rauhoittumishetken, ja silloin päiväkodin työntekijöillä on myös tauko, tai mahdollisesti palaveri työhön liittyen. Näitä kun ei voi järjestää, jos puolet lapset on nukkumassa ja toinen puoli kirmaa iloisesti käytävillä. Lapsia kun on vahdittava, ja palaverit on hoidettava työajalla.

Että voi sitä ajatella omankin navan ulkopuolelle.

[/quote]

Ja se tietenkin on lasten vika että teillä ei ole lakisääteiset tauot. Olen niin kyllästynyt tuohon ikuiseen valitukseen. Tehkää asialle jotain muuta kuin annatte lasten makaa tuntitolkulla. Väsynyt virsi, ja jos vanhemmat alkaa soppaa sotkea, niin heti ollaan vanhemmille perustelemassa että päivälepo on täkeä. Miksi vanhemmat ei saisi tulla vaatimaan lapsille oikeuksia ja laadukkaampaa hoitoa? Miksi lapsen pitää makaa 2 tuntia vaikka on eskarilainen joka päivä. Vaikka se ei nuku. Puolituntia on ihan ok makaa hiljaa, mutta kaksi tuntia on liian pitkä.

Se että vanhemmat estetään mahdollisimman pian ottamaan yhteyttä korkeamalle taholle, kertoo sen että pidätte ilmeisesti pidempiä taukoja kuin 30 min.

[/quote]

Miksi teitittelet minua? En ole päiväkodissa töissä, osaan vaan ajatella oman napani ulkopuolelle. Suosittelen samaa sinulle.

Vierailija
28/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu rassaa minuakin: Jos on -10 astetta niin ei mennä ulos, kun on niin kylmää - ilmeisesti niillä hoitajilla ei ole kunnon vaatteita, sillä itse olen ollut lasten kanssa pulkkamäessä -25 asteessa ja hauskaa oli! Muistan eräänkin kerran, kun olivat menneet pikaisen ulkoilun jälkeen sisälle, kun lapsilla oli niin kylmä (ja nimenomaa kuulemma meidän perheen lapset olivat kylmissään). Kysyin lapsilta, että mikä kohta paleli, molemmat näyttivät poskia. Neuvoin, että mitäs jos seuraavan kerran laittaisitte hupun päähän tuulisella ilmalla, auttaa kummasti... 

Toinen oli aiemmin tuo liika pukeminen - nyt on onneksi oman ryhmän hoitajat oppineet pukemaan meidän kuumakallen sopivasti. Tiedän aina milloin on ollut sijainen, kun lapselle on laitettu esim. se päiväkodin varapaita haalarin alle...

Vierailija
29/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-päiväkodin juttuja:

Tietty uhriksi heittäytyminen ja nössykkämäisyys. "Teidän X pilasi Y:n synttärit!"; kyse oli siitä että meidän "X" sanoi rumasti "Y":lle kun niille tuli keskenään riitaa. Samana päivänä sattui olemaan "Y":n synttärit.
Tai sitten kamala show siitä, että joku lapsi kiukuttelee kun puetaan. Miettivät suunnilleen eristämistä, jos joku saa raivarin pukeutumistilassa (josta muut lapset eivät olleet moksiskaan). Kummissani seurasin keskustelua.

Halu vähentää omaa työtaakkaa: "olisi kiva, jos huomenna kaikki hakisivat jo ennen neljää". Varmasti olisi, mutta sanopa tuo meidän työssäkäyvien pomoille, PÄIVÄN VAROITUSAJALLA! Suu mutruun, kun ei onnistunut monenkaan kohdalla. "Varmaan ensi viikolla voit hakea hieman aiemmin..?"

Näennäinen puuhastelu lasten edun nimissä, totuus hieman toista: juuri on pidetty kaksi vapaapäivää päiväkodista kuukauden sisään kun henkilökunnalla on ollut ties mitä "suunnittelupäiviä". Isänpäiväksi kotiin laitetaan pikkupussissa askartelumateriaalit, joista voi sitten ihan itse 3-vuotias askarrella isälle kotona jotain. :)

Vierailija
30/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä kun lukee, tulee niin hyvä mieli meidän (isosta) päiväkodista. ei oo muuta valittamista kuin etteivät laita eskareille kurahousuja näilläkään keleillä. joka päivä tarvisi pestä ulkohousut, mutten siis viitsi... oon sanonut muksulle että sanoo haluavansa kurikset muttei tietenkään ainoana halua niitä. en joka aamu haluaisi sanoakaan päikyssä että tää meidän irmeli laittaa sitten kurikset kun ei oo housuja mitkä pitäis kosteutta.  (menipä valittamiseks kuitenkin, mutta oikeesti oon tosi tyytyväinen muuten tonne)

Vierailija
31/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi lapsi, jota tuodaan toisinaan hoitoon vasta lounaalle. Rytmin muutos häiritsee lasta selvästi. Itkua on ensimmäiset 30-45 min. ja lounas jää lapselta syömättä usein siksi. Nukkariin on myös normaalia vaikeampi rauhoittua ja tarvitsee silloin aikuisen viereensä jopa lähes tunniksi. Kaikki nämä johtuvat rytminmuutoksesta, sillä lapsi on ihan toista maata tullessaan hoitoon aiemmin. Olemme ehdottaneet vanhemmille, että toisivat viimeistään klo 10, jotta lapsi ehtisi edes ne ekat itkut itkeä ja ehkä vähän leikkiäkin ennen lounasta. Mutta kun ei sovi niin ei sovi. Vanhemmat eivät tunnu tajuavan, että heidän lapssensa etua siinä ajatellaan eikä vaan meidän oman työn helppoutta...

Vierailija
32/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi numero 33 ei osta kosteutta pitäviä housuja? 

Mä en taas päiväkodin työntekijänä (nyt tosin kotona ollut jo 5 vuotta) että MIKSI ne hemmetin kurahousut pitää vetää jalkaan? Ne on EPÄMUKAVIA liikkuvilla lapsilla. Omillani ei ole koskaan, Reimatecit pitää ihan tarpeeksi vettä, jos ei pidä niin kuivataan! Emme myöskään ole pesseet haalareita jos ne eivät ole oksennuksessa tai kakassa tms. Ei niitä kuran takia tarvitse pestä.

Kyllä on tiukkaa touhua oikeesti.. Se on vaan vettä!!! Menkää lasten tasolle ja miettikää asioita heidän näkökulmastaan, se kannattaa. 

Vierailija
33/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja varmistan vielä, että töissä ollessani laitan lapsille, joiden vanhemmat sitä vaatii kurahousut jalkaan.. Vaikka niitä vastustankin. 

Kunnioitan vanhempien toiveita. 

Vierailija
34/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-sairaat lapset päiväkodissa (tartuttaa muutkin)

-kaikenlaisia elukoita levittävät lapset (hyvin leviää lemmikit myös!)

-ylipukeminen, enhän olekaan sanonut asiasta kuin kymmeniä kertoja jokaiselle työntekijälle ja vakkarisijaisille, että ei tarvi kaivaa kaapista kaikkia varavaatteita päälle, kun ei ole edes pakkasta ja lapsi oli eilenkin pää hikimärkänä ja muutenkin nihkeän hikinen iho, kun pääsimme kotiin, voi kun ihottuma taas kiittää tästä ja leviää entistä pahemmin. Riittää, kun lapsi laittaa ne naulakossa olevat vaatteet päälleen, varavaatteet on oikeasti varavaatteet ja siksi ovat siellä kaapissa.

-hoitajia  ärsyttää vanhemmat, jotka hakevat lapsensa puoli tuntia päiväkodin sulkemisajan jälkeen (ja tämän ymmärrän hyvin) mutta ei se minun elämääni vaikuta.

-hoitajia ärsyttää vanhemmat, joiden lasten merkkivaatteita ei ole nimikoitu eikä saa nimikoida, koska jälleenmyyntiarvo laskee (Voi V... mitä idiootteja jotkut vanhemmat on!)

Vierailija
35/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tarvitse joka kerta raportoida suu mutrussa, ettei lapsi tänäänkään syönyt tomaattia. Joo, ei syö tomaattia, voi olla lievästi allerginen eikä tunnu kivalta suussa se tomaatti. Luuletteko, ettei lapsi pysy hengissä, jos ei syö tomaattia? Parissa vuodessa luulisi hitaimmankin oppivan, ettei jotkut lapset vain syö tiettyjä ruoka-aineita. Eikä sama lapsi syö koskaan "hedelmäsalaattia", joka on purkista kaadettua hedelmäcoctailia, no en söisi minäkään, en syytä lasta, mutristelkaa vielä vähän lisää.

Vierailija
36/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pistää vihaksi sama kuin viime kommentoijaa. Milloin ei olla syöty sitä tai tätä, siihenhän se maailma kaatunee...Meidän pk on ihan mukava paikka ilman tätä turhan tiedon määrää. Toisessa ryhmässä vaikuttaa osa tädeistä vähän väärälle alalle tulleilta.

Vierailija
37/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkoti on ihana, ja olen todella kiitollinen kivoille hoitajille, jotka siellä hoitavat lastani!

Vierailija
38/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset leikkivät aivan liikaa keskenään ilman aikuisten valvontaa. Tätä tapahtuu sekä sisällä että ulkona.

Samoin aikuiset ovat usein palavereissa ym.

Muuten olen tyytyväinen.

Vierailija
39/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 16:15"]Lapset leikkivät aivan liikaa keskenään ilman aikuisten valvontaa. Tätä tapahtuu sekä sisällä että ulkona.

Samoin aikuiset ovat usein palavereissa ym.

Muuten olen tyytyväinen.

[/quote]

Lapsethan eivät saa olla hetkeäkään ilman valvontaa.

Vierailija
40/70 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä perhepäivähoitajana alan jo miettiä mitä uskaltaa lapsista kertoa vanhemmille ettei saa vihoja niskaan :(

Minä kerron kaiken ruokailuista, nukkumisista ja vaikka kakan koostumuksesta. Minua kiinnostaa heidän lapsensa asiat. Olen kuin kotiäiti jonka asiat pyörii lasten ympärillä, vaikka ei omia olekaan. Tärkeitä silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi