Mitkä asiat teidän päiväkodissa ärsyttää?
Meidän päiväkodissa ärsyttää vaikeus kohdata erikoistilanteita. Jos mulla on aamupäivä vapaata, ja haluan tuoda lapset vasta ruokailuun päiväkotiin vastaanotto on joka kerta hyvin nihkeä. Lasten elämään kuuluvien rutiinien yliarvostaminen, esim. lapsen olisi hyvä olla päiväkodissa joka päivä 8-16 eikä tästä kannata joustaa yhtään, koska lapsi menee mukamas sekaisin. Lasten pikku tekemistenkin raportointi: "Pekka otti lapion ja kaivoi kuoppaa vaikka piti tehdä hiekkalinna." Ongelmien havainnointi asioista, joista ei välttämättä tarvitsisi ottaa pulttia. Esim. Lapsi kiukutteli pukiessaan, nyt ois varmaan kannattavaa tutkia onko adhd. Tai vaihtoehtoisesti haarukka ei mene suuhun vielä täydellisesti niin varmasti on nyt motorinen häiriö.
Tälläiset asiat välillä korpeaa, mut sehän kertoo vain että hyvin menee ;)
Vastapainoksi asioita, jotka ärsyttävät päiväkodin tätejä meissä vanhemmissa. (Kuultu alalla työskenteleviltä sukulaisilta).
- Aina viime minuutilla ennen päiväkodin kiinni menoa lapsia hakevat vanhemmat (MINÄ!!)
-Lasten kamoja unohtelevat vanhemmat
-Ulkoiluun ylisuojelevasti suhtautuvat vanhemmat. Tyyliin ei sateella tai pakkasella ulos.
- Puolikuntoiset sairaana olleet lapset päiväkodissa.
Kommentit (70)
Jos olisit kysynyt viime keväänä, niin lista olisi ollut piiiiitkä. Onneksi toinen lapsistani pääsi toiseen ryhmään ja homma rupesi toimimaan ihan eri tavalla. Tällä hetkellä on vain yksi seikka, mikä on ärsyttänyt koko ajan:
-ihan helkkarin laiskasti ulkoillaan. Aina on huono sää. Suurin piirtein jos pakkasta on enemmän kuin -7, ei ulos. Sataa vettä, ei ulos. Kova tuuli, ei ulos.
Itse olen melkoinen ulkoilunatsi ja kotiäitinä ollessani ja vapaapäivillä me ulkoillaan säällä kuin säällä. Edes se puoli tuntia. Ja niin minusta kuuluisi kyllä ulkoilla päiväkodissakin. Ja kyllä, olen antanut palautetta mutta ei ole ollut mitään vaikutusta asiaan.
Siihen että lapsien on pakko pitää lepotauko, nukuttaa tai ei, on syynsä. Lapsi tarvitsee sen rauhoittumishetken, ja silloin päiväkodin työntekijöillä on myös tauko, tai mahdollisesti palaveri työhön liittyen. Näitä kun ei voi järjestää, jos puolet lapset on nukkumassa ja toinen puoli kirmaa iloisesti käytävillä. Lapsia kun on vahdittava, ja palaverit on hoidettava työajalla.
Että voi sitä ajatella omankin navan ulkopuolelle.
Meilläkin ulkoillaan tosi vähän! Käsittämätöntä, aina on huono ilma olla ulkona... Meidän päiväkodin porukoissa on kyllä sellaisia vanhempia, jotka valittaa ulkoilusta, että ei lapsia pidä laittaa pihalle jos enemmän kuin viis pakkasta tai sataa.... HALOO.
Se pukeminen... -2 asteeseen puetaan lämminveriselle, liikkuvalle 5-vuotiaalle fleecevaatteet toppahaalarin alle ja villasukat kenkiin. Jos jätän ne kotiin, niin kaivetaan varapaidat ym. repusta ja otetaan lainavillasukat päiväkodilta. Lapsi on aina aivan hiki päässä kun haen.
Sateella ei myöskään ulkoilla. Sadetakkia ei ole kertaakaan tarvittu, vaikka lapseni ovat viettäneet yhteensä kahdeksan vuotta päiväkodissa.
Ei mikään ärsytä. Meillä on maailman paras päiväkoti (yksityinen). Miten ap kuvittelet ettei vasta ruokailuun vieminen muka häiritse päiväkodin rytmiä?
Jos lapsi tulee vasta lounaalle niin on (huom! ei aina) saattanut nukkua aamulla pitkään ja se vaikuttaa sitten lepohetkeen. Ne aikaisin heränneet kärsivät sitten tämän yhden sooloiluista.
11, millä lailla se häiritsee päiväkodin rytmiä? Jos vien, pitkän väännön jälkeen, lapset vasta ruokailuun, niin autan niiltä itse ulkokamat eteisessä pois ja talutan ruokailuhuoneeseen. En ymmärrä mitenkään päin, kuinka se on päiväkodille hankalaa?
ap
Meitä ei ainakaan häiritse se, että lapsi tulee myöhään. Jos ei se häirtse lasta. Jotkut lapset menevät herkästi sekaisin pienimmistäkin muutokisista ja esim. itkevät tunnin putkeen eri aikaan tultuaan. Silloin ehkä lapsen kannalta on parempi pitää päväkotirytmi samana päivittäin, ainakin jonkin aikaa. Mutta toki nämä ovat asioita, jotka vanhemmat itse päättävät.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 11:43"]
Jos lapsi tulee vasta lounaalle niin on (huom! ei aina) saattanut nukkua aamulla pitkään ja se vaikuttaa sitten lepohetkeen. Ne aikaisin heränneet kärsivät sitten tämän yhden sooloiluista.
[/quote]
Näin!
Meidä päiväkoti hoitaja yrittää päteä paremmin yli 20v työkokemuksella minun 4 vuotta kestäneeseen äitiyteen. Hain kerran ja lapsi oli raapaissut itseään naamasta vahingossa päivän aikana. Ihan pieni verinen arpi oli. Täti heti pyysi käymään lääkärissä,jos se arpi on märkärupea. Täh, sanoin minä! Muutenkin on näitä pätemisiä,että hän tietää paremmin,milloin lapseni tarvitsee lääkäriä ja minä mukamas olen välinpitämätön,kun en käy tyyliin pientä paperi viiltoa näyttämässä lääkärille.
14, kiva kuulla että joustovaraa löytyy jostain päin maailmaa :) Ja pointtinsa tuossakin, että asia on varmasti lapsikohtainen.
On kyllä mielestäni enempi päivähoitohenkilökunnan taitamattomuutta, kuin myöhemmin päivähoitoon tulleen lapsen vika, jos siellä lepohetkellä joku pystyy temputtamaan kauheasti. Mutta tämä nyt vain on mielipiteeni.
15, mahdollista tuokin. Mutta mitä olen ymmärtänyt nukkarihommista, niin aina sieltä löytyy niitä levottomia sieluja, jotka eivät jaksa pitää päätänsä tyynyssä vaikka olisivat tulleet päikkäriin jo aamuvarhain. Eli tuskin vaikuttaa kovin ratkaisevasti päiväkodin arkeen.
ap
15, mahdollista tuokin. Mutta mitä olen ymmärtänyt nukkarihommista, niin aina sieltä löytyy niitä levottomia sieluja, jotka eivät jaksa pitää päätänsä tyynyssä vaikka olisivat tulleet päikkäriin jo aamuvarhain. Eli tuskin vaikuttaa kovin ratkaisevasti päiväkodin arkeen.
ap
ap
ap
Lapsi joka osaa kommunikoida vain nyrkeillään, ja äitinsä joka lässyttää kuinka "meidän oliverilla vaan taisi olla tylsää". Oliver on vaan keksinyt, että itseään on kiva viihdyttää mätkimällä muita päin näköä >:(
Lapset kertoo, että tämä Oliver joutuu monta kertaa päivässä jäähylle, mutta ei se näytä hänen käytöstää muuttavan.
Suomessa yleensäkin vallitsee aikamoinen Ei käy, kun ei ole käynyt ennenkään-kulttuuri. Oletetaan että asiat toimii aina tietyllä tavalla moitteetomasti, ja jos siihen tulee poikkeuksia tai uusia tapoja ehdolle tehdä jotain, niin ei se vaan meinaa käydä.
Ärsyttää lasten hakeminen tarhasta. Kun tulee juuri mainitussa viime tipassa hakemaan lapsia, niin tätien ilmeet on että voi voi... Mutta kyllähän lapset voi hakea juuri niin myöhään kuin päiväkoti on auki.
Tähän törmää tosi usein, että mitään uutta ei oteta edes pohdittavaksi. Tuohan se lisätyötä, vaikka osa vanhemmista ihan mielellään olisi mukana auttamassa. Meidän päikkärissä ärsyttää tuon lisäksi tätien utelu perheen asioista.