Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6,5kk vauvan kehitys

Vierailija
23.02.2014 |

Onko täällä muita äitejä, jotka ovat jotenkin "liian" huolissaan vauvan kehityksestä? 
Meidän kakkonen, neiti 6,5kk on vaan erilainen kun siskonsa ja hormonihöyryissä huolin vähän kaikesta.

Tyttö esim. pitää paljon käsiä pään sivulla, kämmenet/nyrkit ulospäin, kädet koukussa kyynerpäästä. Olen tytöstä huolestunut jo viikkoja.

Käytiin lasten neurologillakin, väitti vain tavaksi. Muuten käyttää käsiä mun mielestä ihan ok. 

Satun tietämään paljon eri sairauksista ja siksi kai tämä liiallinenkin huoli.

Nyt esim. tyttö laittaa kädet usein eteen, huitoo käsiä edessä yhteen.

Olen diagnosoinut jo kaikki INCL:t ja muut... :( Mulle tosi stressaavaa.

Muita? Mitä te muut saman ikäisten äidit sanotte vauvan käsien käytöstä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 20:36"]Onko täällä muita äitejä, jotka ovat jotenkin "liian" huolissaan vauvan kehityksestä? 
Meidän kakkonen, neiti 6,5kk on vaan erilainen kun siskonsa ja hormonihöyryissä huolin vähän kaikesta.

Tyttö esim. pitää paljon käsiä pään sivulla, kämmenet/nyrkit ulospäin, kädet koukussa kyynerpäästä. Olen tytöstä huolestunut jo viikkoja.

Käytiin lasten neurologillakin, väitti vain tavaksi. Muuten käyttää käsiä mun mielestä ihan ok. 

Satun tietämään paljon eri sairauksista ja siksi kai tämä liiallinenkin huoli.

Nyt esim. tyttö laittaa kädet usein eteen, huitoo käsiä edessä yhteen.

Olen diagnosoinut jo kaikki INCL:t ja muut... :( Mulle tosi stressaavaa.

Muita? Mitä te muut saman ikäisten äidit sanotte vauvan käsien käytöstä?

[/quote]

Voi morjens..

Ota kuule keksiä ja katso joku leffa. Sitten meet nukkuun ja heräät huomenna luvaten normalisoitua. Lakkaa tuijottamasta niitä käsiä.

Vierailija
2/12 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna niille käsille tekemistä niin ei tarvii murehtia siitä miten vauva yrittää kuluttaa aikaa kun ei ole mitään tutkittavaa käsissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva huitoo käsiä edessä yhteen? Hui! Jopa oli pelottava oire. Kuoleeko mun lapset nyt kaikki, kun ne on huitoneet käsillään? 1,5v. heittäytyy välillä lattialle selälleen ja huitoo käsillään, potkii jaloillaan ja nauraa käkättää. Mikä sairaus?!

Vierailija
4/12 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo käynyt neurologilla, mutta nyt kysyt palstalta mielipidettä??? Jos stressaat ja olet ylihuolehtivainen, niin olisiko enemmän hyötyä jostain omasta rentoutumisesta? Jooga? Stretching? Terapia?

Vierailija
5/12 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä mielestäsi normaalivauva pitäisi käsiään?

Vierailija
6/12 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse siis siitä että tekee paljon em. asioita.

Vierailija
7/12 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 21:41"]Kyse siis siitä että tekee paljon em. asioita.

[/quote]

Määrittele paljon. Mitä muuta vauva osaa ja tekee? Kääntyykö? Katsooko silmiin? Hymyileekö? Jutteleeko? Ottaako jaloillaan vastaan, kun hyppyyttää sylissä? Onko jäntevä vai veltto? Liikkuuko pää? Ei mistään käden asennoista voi sairauksia päätellä, jos et kerro muuta.

Vierailija
8/12 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis noita sillon kun käsissä ei ole mitään tavaraa. 

Kääntyy toisin päin, katsoo silmiin, hymyilee, juttelee jonkun verran, on jäntevä.. 

Vierailija
9/12 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis noita sillon kun käsissä ei ole mitään tavaraa. 

Kääntyy toisin päin, katsoo silmiin, hymyilee, juttelee jonkun verran, on jäntevä.. 

Vierailija
10/12 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 22:15"]Siis noita sillon kun käsissä ei ole mitään tavaraa. 

[/quote]

Eli täysin normaali vauva. Mitä sen vauvan pitäis sun mielestä käsillään tehdä, jos niissä ei ole mitään?

Vierailija
11/12 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lastenlääkäri kiinnitti huomiota siihen, että tyttäremme veti molemmat kädet tiukasti yhteen ja eteen, kyynärpäät koukussa ja lähetti tyttäremme varmuuden vuoksi fysioterapeutin pakeille tarkkailemaan tilannetta. Fysioterapeutti sanoi jo ensimmäisellä kerralla, ettei syytä huoleen, että tyttärellämme on vaan sellainen tapa. Kävimme kuitenkin fysioterapeutin luona puolisen vuotta, jossa tilannetta tarkkailtiin ja hänen kehitystään seurattiin. Me oltiin kyllä ainakin tosi tyytyväisiä, kun päästiin fysioterapeutin seurantaan, kun kerran nostettiin tuollainen asia tapetille. 

Mut jos teidän tytöllä tuo tapa jatkuu, niin kannattaa ottaa asia uudelleen puheeksi. Mut onneksi neurologi on hänet jo tutkinut. Joten luottaisin hänenkin ammattitaitoon, ettei mitään vikaa todellakaan ole. Tuskin se huvikseenkaan, ilman perusteita on niin sanonut.

Vierailija
12/12 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo pienillä voi olla omia tapoja. Meillä on kaksi lasta ja ovat olleet ihan erilaisia jo vauvoina, ja molemmat ihan normaaleja ja terveitä lapsia. Jopa jokelsivat eri tavalla, siis pitivät täysin erilaista ääntä. Ensimmäinen istui ihan tavallisesti, toinen istui vain polvi-istunnassa ja hakeutui aina ihan väkisin siihen asentoon. Neuvolan epävarma nuori hoitaja oli siitä aluksi jotenkin huolissaan, ettei jalat kasva jotenkin väärin, mutta eipä tuo mitään aiheuttanut. Lapsi vaan tykkäsi juuri puolivuotiaasta lähtien istua noin (ja osaa toki isompana kyllä istua tavallisestikin, mutta vieläkin viihtyy välillä tuossa asennossa). Normaalin skaala on aika laaja. Huolestua kannattaa vasta, jos viive normaaliin kehitykseen kuuluvissa virstanpylväissä on selkeä ja silloinkin kannattaa luottaa lastenlääkärin arvioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän