Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kotiäiti ja ylpeä siitä!

Vierailija
06.11.2020 |

Olen 37-vuotias. Minulla on lisuri humanistisesta tdk:sta ja maisterintutkinto yhteiskuntatieteistä. Työkokemustakin löytyy noin viisi vuotta. Olen kuitenkin ollut kotona esikoisen syntymästä asti. Lapsia on kaksi, 5- ja 3-vuotiaat. Kun nuorimmainen täytti kolme vuotta, sukulaiset ja tutut alkoivat kysellä koska menen taas töihin. Kyselijät olivat ihmeissään, kun vastasin etten aio mennä vaan jään kotiin. Ei vain kiinnosta yhtään mennä töihin ja elää ruuhkavuosia, kun voin puuhastella kaiken kivan parissa kotona. Ehkä teemme vielä yhden lapsen, ehkä hankimme koiran, kunhan lapset vähän kasvavat. Sisustusprojekteja riittää kaupunkikodissamme ja vapaa-ajanasunnolla, jolla olemme viihtyneet tämän koronavuoden. Kun lapset ovat vähän isommat, palaan varmaan opintojen pariin tai otan jonkun kirjoitusprojektin. Mutta ei vielä pitkään aikaan! Nyt keskitys hoitamaan lapsia ja perheemme asioita (mieheni on kiireinen omalla alallaan) sekä tietenkin huolehtimaan itsestäni. Elämä on ihanaa, miksi tuhlata se töissä, kun ei ole pakko?

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen mielummin kotona. Saa kirjoitella täällä aamusta iltaan.

No järkyttävintä on se, että moni tuhlaa työaikaansa kirjoittelemalls tänne...

Ja jatkaa vielä kotona. :D

Ei tarvitse käydä töissä jos on kuntoutustuella. Riittää että käy kaksi kertaa viikossa kolmen tunnin päivätoiminnassa, joka toinen viikko sairaanhoitajalla, kerran kuukaudessa lääkärissä ja silloin tällöin tutkimuksissa.

Vierailija
102/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit jättänyt nuo yhteiskunnan kustantamat pitkät koulutukset käymättä niin sinua voisi kunnioittaa vähän enemmän. Jos elämäntehtävänä on lisääntyä ja hoitaa kotia niin älä ihmeessä vain huvin vuoksi vie joltain muulta opiskelupaikkaa ja tuhlaa resursseja.

Yhteiskuntaa hyödyttää todella paljon se, että äideilläkin on korkeakoulutus. Ota selvää asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, näille ei kyl tartteis maksaa mitää tukiakaan.

Kotihoidontuki on kaikille sama tuloista riippumatta. No. 350e/kk - verot. Hoitopaikka puolestaan tulisi yhteiskunnalle moninkertaisesti kalliimmaksi. Eli tuosta näkökulmasta sinun ei tarvitse olla huolissaan.

! Lapsiperheet ovat suurimpia talouden pyörittäjiä ja kuluttajia.

Ei ole kaikilla sama. Se on jaettu kahteen eri osaan, josta toinen on vakio perusosa ja toiseen vaikuttaa tulot.

Vierailija
104/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan kallistua siihen, että jos vielä saan lapsen, niin jään kotiäidiksi. Ei tuo uramaailma ole kaikille. Arvostan paljon uranaisia ja on tärkeää, että naiset ovat työelämässä. Mutta ei ole minun paikkani.

En ole esimerkiksi erityisen hyvä kokki, mutta minusta olisi nimenomaan hauskaa käydä Martta-liiton ruokakursseja, ja kokkailla kotona sen mukaan lapsille ja miehelle. Tykkään siivoamisesta ja pienestä järjestämisestä.

Minulla ei ole suurta palkkavaatimusta, ja cv näyttää nytkin tyhjältä. En ole tuosta jälkimmäisestä edes yhtään pahoillaan.

Jotkut naiset ovat hyviä niin monissa asioissa. Ehkä heidän ei kannata tuhlata aikaa kotona. Minusta jo ruuanlaittaminen on tarpeeksi haastavaa. Olisi myös ihanaa osata leipoa.

Todella typerä yleistys. Älykkäitä ja monilahjakkaita naisiakin on kotiäiteinä. Ja työssäkäyvissä sellaisia tumpeloita, joiden taidot eivät riitä paljoa mihinkään.

Kirjoitinkin itsestäni. Ruuanlaitto on minusta haastavaa, mutta olen monissa muissa asioissa hyvä. Kirjoitin lukiosta E:n paperit.

Mielestäni elämässä matkanteko on tärkeämpää kuin päämäärä. Jos on mahdollista viettää stressitöntä ja onnellista elämää kiireisen työelämän sijaan, miksipä ei? Kotiäitinä olo on myös luovaa. Väitän, että kotiäitinä oppii ja oivaltaa paljon enemmän asioita kuin työelämässä, jossa on jatkuvassa prässissä.

Vierailija
105/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marin kehuu päivähoitojärjestelmää myös omakohtaisen kokemuksen näkökulmasta hänellä kun itsellään on pieni lapsi hoidossa. Tosiasia on, ettei hän ole missään kosketuksissa siihen päiväkotimaailmaan. Harvoin käy edes ovella pyörähtämässä, kuten on käynyt usein ilmi. Tuskin ilmaantuu vanhempainiltoihin tai muihin, vaikka se maailma on todella iso osa tyttärensä elämää. Et siinä mielessä en ota sen vanhemmuutta koskevia kommentteja enää yhtään tosissaan.

Ja eikö Marinin vanhemmat asu naapurissa? Ilmeisesti mies hoitaa myös lasta paljon. Eli Sanna Marinilla on todella hyvä tukiverkko vieressä. Mies on yrittäjä, joka pystyy säätelemään oman työpäivänsä. Minusta Marinin elämä on aika kaukana tavallisen työssäkäyvän perheenäidin arjesta.

Jossain haastattelussa sanoi, että JOS saavat päiväkotipaikan (tarkemmin en muista, mutta olivat hakemassa päiväkotipaikkaa). Mielestäni toi on tekopyhää patsastelua. Suhteilla kaikki toimii. Eiköhän yksi soitto päiväkodin johtajalle riitä ja pääministerin lapselle järjestyy hoitopaikka.

Vierailija
106/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marin kehuu päivähoitojärjestelmää myös omakohtaisen kokemuksen näkökulmasta hänellä kun itsellään on pieni lapsi hoidossa. Tosiasia on, ettei hän ole missään kosketuksissa siihen päiväkotimaailmaan. Harvoin käy edes ovella pyörähtämässä, kuten on käynyt usein ilmi. Tuskin ilmaantuu vanhempainiltoihin tai muihin, vaikka se maailma on todella iso osa tyttärensä elämää. Et siinä mielessä en ota sen vanhemmuutta koskevia kommentteja enää yhtään tosissaan.

Ja eikö Marinin vanhemmat asu naapurissa? Ilmeisesti mies hoitaa myös lasta paljon. Eli Sanna Marinilla on todella hyvä tukiverkko vieressä. Mies on yrittäjä, joka pystyy säätelemään oman työpäivänsä. Minusta Marinin elämä on aika kaukana tavallisen työssäkäyvän perheenäidin arjesta.

Jossain haastattelussa sanoi, että JOS saavat päiväkotipaikan (tarkemmin en muista, mutta olivat hakemassa päiväkotipaikkaa). Mielestäni toi on tekopyhää patsastelua. Suhteilla kaikki toimii. Eiköhän yksi soitto päiväkodin johtajalle riitä ja pääministerin lapselle järjestyy hoitopaikka.

Marinin äitihän on lapsen arjessa jatkuvasti läsnä. Ei varmaan mene pieleen, jos sanon, että enemmän ja vahvemmin kuin Marin itse.

Vierailija
107/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on ylpeitä pojista jotka jatkaa nimeä. Voit leikkiä hienoa, mutta et tule koskaan olemaan arvokas. Pelkkä käytetty patja. Kotiakkojen rajoja tyttöjä poistetaan väestöstä. Siinä miesten ylpeys roolistanne ;) olette kaikista heikoimpia naisia, oikeita irstaita Ho*oja ja seksio*jia.

Vierailija
108/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet on ylpeitä pojista jotka jatkaa nimeä. Voit leikkiä hienoa, mutta et tule koskaan olemaan arvokas. Pelkkä käytetty patja. Kotiakkojen rajoja tyttöjä poistetaan väestöstä. Siinä miesten ylpeys roolistanne ;) olette kaikista heikoimpia naisia, oikeita irstaita Ho*oja ja seksio*jia.

Elät omassa kuplassasi. Meillä tytöt ja pojat ovat samanarvoisia. Mieheni rakastaa ja kunnioittaa minua todella paljon. Olin ja olen siveä: tarvittaessa osaan olla rietas. Meillä kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
109/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et kunnioita itseäsi!

Vierailija
110/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä miehet sitten haluavat mennä naimisiin naisten kanssa? Ei kai kenenkään olisi pakko? Voisi harrastella seksiäkin miesten kanssa tai vaikka naisten jos sitten haluaisi, mutta miksi ryhtyä suhteeseen? Nekin miehet joilla olisi mahdollisuus jokainen yö eri naiseen, palkata kodinhoitajat yms haluavat sitoutua yhteen naiseen? Miksi?

Vierailija
111/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä miehet sitten haluavat mennä naimisiin naisten kanssa? Ei kai kenenkään olisi pakko? Voisi harrastella seksiäkin miesten kanssa tai vaikka naisten jos sitten haluaisi, mutta miksi ryhtyä suhteeseen? Nekin miehet joilla olisi mahdollisuus jokainen yö eri naiseen, palkata kodinhoitajat yms haluavat sitoutua yhteen naiseen? Miksi?

Voi raukka tyttö, oletpa hölmö! Miehet nimenomaan pettää liitoissa, kaikki julkiset pettäjät mediassa on miehiä. Niin ne ukkonen arvostaa sitä nimeänne. Onpa kumma ettei ukko vaihda nimeä.

Akan avulla mies saa kodinhoitajan ja sitten teitä petetään. Kotiakat riehuu aina vapailla naisille. Miehet ne teitä pettää, ärsyttääkö kun uusi nimi ja sen reiän tyrkyttäminen ei toimi? Nyyh nyyh, petetty heikko reikä itkee.

Mies saa vaimosta valtaa. Tutkitusti naisen nimenvaihto lisää miehen statusta, teidän omaa statustanne se vain madaltaa ;) sen voi päätellä siitäkin, että poikia halutaan jatkamaan nimeä. Nimen vaihtoa ei arvosteta. Miehet haluaa naisen vaihtavan nimeä ja sitten teitä syrjitään sen takia nimenomaan miesten toimesta. Ei kukaan teitä arvosta.

Taloudellinen taakka on kotona oleva akka. Siksi kukaan perhe ei tyttöä halua. Roolinne on miesten silmissä arvoton. Teitä vain käytetään.

Jos miehet haluaisi avioita oikeasti, he vaihtaisivat nimensä. Eivät sitä teidän reikien eteen tee ;) noloa.

Vierailija
112/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elät omassa kuplassasi. Meillä tytöt ja pojat ovat samanarvoisia. Mieheni rakastaa ja kunnioittaa minua todella paljon. Olin ja olen siveä: tarvittaessa osaan olla rietas. Meillä kaikki ovat tyytyväisiä.

Niinhän ne ukkonne väittää. Voit katsoa tilastoja. Kuka voi olla niin naiivi että sivuuttaa useamman valtion tyttöjen kohtelun? Se ei ole mitään kuplaa. Sinä itse elät naiivissa kuplassa, raukkis. Et voi sivuuttsitä että avio on aina esineellistänyt naisia. Siinä ei sinun omatuntosi paljoa paina. Te aviokäälät olette naiivimpia typeryksiä, sen takia teitä poistetaan väestöstä. Uranaisia ja oman suvun jatkaja arvostetaan. Te ette tee kumpaakaan.

Nainen ei saa kieltäytyä seksistä. Olette saaneet ihmisoikeuksia Suomessakin vasta 80- ja 90-luvuilla. Nimenne päätettiin valtion toimesta kuin or*ille ja nut seuraatte sitä tapaa.

Minun lähipiirissäni tyttöjä VIHATAAN koska he eivät jatka nimeä. Ukot iloitsee pojista. Heikkoja tulevia kotiäitejä ei kukaan halua. Olette vain leluja miehille.

Vierailija
113/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan kallistua siihen, että jos vielä saan lapsen, niin jään kotiäidiksi. Ei tuo uramaailma ole kaikille. Arvostan paljon uranaisia ja on tärkeää, että naiset ovat työelämässä. Mutta ei ole minun paikkani.

En ole esimerkiksi erityisen hyvä kokki, mutta minusta olisi nimenomaan hauskaa käydä Martta-liiton ruokakursseja, ja kokkailla kotona sen mukaan lapsille ja miehelle. Tykkään siivoamisesta ja pienestä järjestämisestä.

Minulla ei ole suurta palkkavaatimusta, ja cv näyttää nytkin tyhjältä. En ole tuosta jälkimmäisestä edes yhtään pahoillaan.

Jotkut naiset ovat hyviä niin monissa asioissa. Ehkä heidän ei kannata tuhlata aikaa kotona. Minusta jo ruuanlaittaminen on tarpeeksi haastavaa. Olisi myös ihanaa osata leipoa.

Todella typerä yleistys. Älykkäitä ja monilahjakkaita naisiakin on kotiäiteinä. Ja työssäkäyvissä sellaisia tumpeloita, joiden taidot eivät riitä paljoa mihinkään.

Kirjoitinkin itsestäni. Ruuanlaitto on minusta haastavaa, mutta olen monissa muissa asioissa hyvä. Kirjoitin lukiosta E:n paperit.

Mielestäni elämässä matkanteko on tärkeämpää kuin päämäärä. Jos on mahdollista viettää stressitöntä ja onnellista elämää kiireisen työelämän sijaan, miksipä ei? Kotiäitinä olo on myös luovaa. Väitän, että kotiäitinä oppii ja oivaltaa paljon enemmän asioita kuin työelämässä, jossa on jatkuvassa prässissä.

Sori mutta turhaan selittelet. Te kotiho*ot olette turhimpia yhteiskunnassa. Ette kotiakkoina opi edes sitä, että teidän nimenne takia kaikkia naisia syrjitään. Tyttöjä ei haluta missään maailman maassa, jossa naisen rooli on kotona. Te heikennätte kaikkien naisten asemaa, siinä ei joku oppimisen lässytys paina. Miehet pettää ja vihaa teitä, olette vain poikien synnyttämiseen kelpaavia reikiä. Kukaan ei arvosta kotiakkoja. En tajua miksi kotiakan oma valinta merkitsee, mutta sitten jos nainen valitsee irtosuhteet niin heti tullaan kertomaan mitä saa valita ja mitä ei.

Olet esineellistetty, heikko ja hyväksikäytetty. Voit katsoa iloksesi kuinka paljon Intia ja muu Aasia arvostaa kotona häärääviä akkoja. Teidän poistetaan väestöstä. Siinä vasta oppia kerrakseen!

Olette taloudellinen taakka kaikille. Te ette jatka nimeä. Mies on aina perheen pää, teille jää kaikki pa*kaduuni. Voit vakuutella, mutta et tule koskaan olemaan arvostettu.

Olet aika pihalla. Minä en ole taloudellinen taakka kenellekkään. Mahdollisen eron tullessa olen varmistanut selustani, tulen omillani toimeen. Minua ei kiinnosta, mitä mieltä muut ovat siitä, kuka on meillä perheen pää. Minä tiedän, että todellisuudessa ohjailen perheemme lankoja ja päätän asioista. Olen vastuussa myös mieheni hyvinvoinnista. Jos jonain päivänä päätän jättää mieheni, hän tulee romahtamaan. Eli loppupeleissä se olen minä, joka kannattelee kaikkea. Mieheni tietää tämän ja siksi kunnioittaa ja arvostaa minua. Minun vastuullani on itseni, mieheni ja lapsien hyvinvointi.

Vierailija
114/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee oman kapasiteettinsa mukaisesti. 

Jos kokee, että on ihanaa olla vuosikausia / -kymmeniä kotona, niin se on sitten hänelle sopivaa. Minulle se ei ole sopinut. Olin kummankin lapsen kanssa kotona puolitoista vuotta lapsen syntymän jälkeen. Se oli sopiva aika minulle ja lapsille. En olisi kestänyt yhtään enempää, eivätkä lapset olisi saaneet siitä yhtään mitään. 

Nautin tehdä vaativia työtehtäviä, johtaa isoa organisaatiota, ja sitten päästä kotiin nauttimaan lasten seurasta. Tarvitsen älyllisiä haasteita, ja -anteeksi vain- lastenhoito ei sitä kenellekään tarjoa isossa kuvassa. Mutta jokainen tavallaan, Ja lahjojensa mukaan.

Vierailija
115/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne ukkonne väittää. Voit katsoa tilastoja. Kuka voi olla niin naiivi että sivuuttaa useamman valtion tyttöjen kohtelun? Se ei ole mitään kuplaa. Sinä itse elät naiivissa kuplassa, raukkis. Et voi sivuuttsitä että avio on aina esineellistänyt naisia. Siinä ei sinun omatuntosi paljoa paina. Te aviokäälät olette naiivimpia typeryksiä, sen takia teitä poistetaan väestöstä. Uranaisia ja oman suvun jatkaja arvostetaan. Te ette tee kumpaakaan.

Nainen ei saa kieltäytyä seksistä. Olette saaneet ihmisoikeuksia Suomessakin vasta 80- ja 90-luvuilla. Nimenne päätettiin valtion toimesta kuin or*ille ja nut seuraatte sitä tapaa.

Minun lähipiirissäni tyttöjä VIHATAAN koska he eivät jatka nimeä. Ukot iloitsee pojista. Heikkoja tulevia kotiäitejä ei kukaan halua. Olette vain leluja miehille.

Minun lähipiirissäni yhtään ihmistä ei vihata, omituinen lähipiiri sinulla. Tunnen henkilökohtaisesti useamman miehen joka on vaihtanut nimeään vaimonsa nimeen.

Minä saan kieltäytyä seksistä, saan päättää itse suhteistani ja rahoistani, kuten sain itse päättää menenkö naimisiin vai en. Nimeni päätti itse asiassa äitini, ei valtio, ja minut on nimetty äitini, ei isäni sukunimen mukaan.

Sääli että noin harhaisella ja vihaisella ihmisellä kuin sinä on pääsy internettiin.

Vierailija
116/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tekee oman kapasiteettinsa mukaisesti. 

Jos kokee, että on ihanaa olla vuosikausia / -kymmeniä kotona, niin se on sitten hänelle sopivaa. Minulle se ei ole sopinut. Olin kummankin lapsen kanssa kotona puolitoista vuotta lapsen syntymän jälkeen. Se oli sopiva aika minulle ja lapsille. En olisi kestänyt yhtään enempää, eivätkä lapset olisi saaneet siitä yhtään mitään. 

Nautin tehdä vaativia työtehtäviä, johtaa isoa organisaatiota, ja sitten päästä kotiin nauttimaan lasten seurasta. Tarvitsen älyllisiä haasteita, ja -anteeksi vain- lastenhoito ei sitä kenellekään tarjoa isossa kuvassa. Mutta jokainen tavallaan, Ja lahjojensa mukaan.

Miksi luulet että älyllisiä haasteita ei saa ilman uraa? Itse ainakin opiskelen, olen opiskellut eri aloja jotka kiinnostavat avoimessa yliopistossa yms, tehnyt vapaaehtoistyötä raskaissa paikoissa, luen paljon ja käyn sähköpostikirjeenvaihtoa muutamankin tutkijan kanssa eri aloilta, maalaan, kirjoitan, sisustan ja huolehdin läheisistäni. Omituinen ja vanhentunut ajatus että ei ole työelämässä meinaisi automaattisesti vain lasten- ja kodinhoitoa. Ei minulla ole todellakaan samanlaisia paineita kuin yrittäjämiehelläni, mutta ehkä sitten minun älyllinen kapasiteettini saa täyttymyksensä vähemmästä?

Vierailija
117/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
118/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka "uhraatkin" työurasi lapsille, niin esimerkiksi lasten olisi mielestäni hyvä käydä päiväkodissa kartuttamassa sosiaalisia taitojaan.

Hupaisaa! Päiväkodissa lapset oppivat antisisiaslisuutta. Viidakon lakeja, kyynöroäätaktiikkaa, kiusaamista ja ensimmäiseksi pyrkimistä. Toiset alistumista, kiusattuna olemista. Hoitajien opit on aika alkukantaisia verrattuna koulujen kiva tiimien oppeihin! Rikkaiden ja yhteiskunnan kerman lapsia lellitäön ja suositaan, opetetaan samalla näitä kiusaamaan vaatimatyomampia tai ketä tahansa hiemankasn erilaista. Seuran saa jokainen valita itse -mabntraa hoetaan, ja annetaan porukoiden jättää aina joku ulkopuolelle. Sehän on ulkopuolelle jätetyn vanhempien vika, ajattelevat. Sama jatkuu koulussa, jossa Kiva tiimit joutuvat paikkaamaan esikouluopettajien erikoisia oppeja.

Vierailija
119/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitien yhdistykset, missä ovat?

Vierailija
120/130 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selailin tätä ketjua ja halusin vain tulla sanomaan teille että äidit olette parhaita vaikka teitä sukunimihullu ja muut hullut haukkuisivatkin!