Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko länsisuomalaiset todella sisäsiittoisia? ?

Vierailija
23.02.2014 |

Kysyy täälläkin helsinkiläinen? Erittäin runsaan kokemuksen ja kuulopuheiden perusteella uskon että jotain perää tuossa täytyy olla.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:25"]

Satakunnassa asuin joskus muutaman vuoden ajan ja silloin kuulin useammastakin pariskunnasta, jotka olivat serkuksia keskenään.

[/quote]

SAMA! Ja Turun seudulla tiedän myös useamman - lapsissaan on naaman piirteissä sitten häiriötä sekä muutamalla vähä-älyisyyttä.

[/quote]

Olen ikäni asunut Turun seudulla, ja minulle ilmiö on täysin vieras.

[/quote]

Turkulaisethan nyt ei koskaan muutenkaan myönnä mitään pahaa rakkaasta kaupungistaan, joka on tosiasiassa yksi Suomen töykeimmistä ja sisäänpäinkääntyneimmistä (lue, ihmiset eivät koskaan muuta sieltä pois eli pienet on piirit) kaupungeista

terkuin onneks pääsin pois!

[/quote]

Turku on tosiaan paska kaupunki. Pori on aivan erilainen, älkää sekoittako sitä Turkuun. Olen itse puoliksi ulkomaalainen (ei arabi huom.), ja Turku on AINOA paikka, jossa minua on kutsuttu ÄHLÄMIKSI. Turkulaiset on v...n rasisteja, vaikka siellä on paljon ulkomaalaisia... ei kukaan normaali siellä halua asua.

Vierailija
42/54 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:07"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:58"]Ei länsi vaan itä-suomalaiset ja siellä on joku semmonen sairaus joka tulee kun liian läheltä naidaan
[/quote]Itä-Suomessa on eniten hulluja koko maassa.
[/quote]

Itäsuomalaisilla on venäläisiä geenejä. Slaavi-mongolisekoitus ei toimi, suomi-ruotsisekoitus on parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:25"]

Satakunnassa asuin joskus muutaman vuoden ajan ja silloin kuulin useammastakin pariskunnasta, jotka olivat serkuksia keskenään.

[/quote]

SAMA! Ja Turun seudulla tiedän myös useamman - lapsissaan on naaman piirteissä sitten häiriötä sekä muutamalla vähä-älyisyyttä.

[/quote]

Olen ikäni asunut Turun seudulla, ja minulle ilmiö on täysin vieras.

[/quote]

Turkulaisethan nyt ei koskaan muutenkaan myönnä mitään pahaa rakkaasta kaupungistaan, joka on tosiasiassa yksi Suomen töykeimmistä ja sisäänpäinkääntyneimmistä (lue, ihmiset eivät koskaan muuta sieltä pois eli pienet on piirit) kaupungeista

terkuin onneks pääsin pois!

[/quote]

Turku on tosiaan paska kaupunki. Pori on aivan erilainen, älkää sekoittako sitä Turkuun. Olen itse puoliksi ulkomaalainen (ei arabi huom.), ja Turku on AINOA paikka, jossa minua on kutsuttu ÄHLÄMIKSI. Turkulaiset on v...n rasisteja, vaikka siellä on paljon ulkomaalaisia... ei kukaan normaali siellä halua asua.
[/quote]ne ei ole päässyt yli siitä, että Helsingistä tuli pääkaupunki.
Kävimme kesällä Porissa eikä näin äkkiseltään huomannut mitään ihmeitä. Kaunis kävelykatu vrt Tampereen aseman puoleinen Hämeenkatu, jossa katujuoppola piristää mukavasti katukuvaa...

Vierailija
44/54 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Suomalaisen lukioni terveystiedon opettaja kehotti puolivitsillä hankkimaan puolison jostain toisesta osasta Suomea. Oma mies löytyi kymmenen kilometrin päästä...

Vierailija
45/54 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanonut, että Pori olisi jotenkin hirveän erikoinen, mutta ihmiset on parempia kuin Turussa. Rennompia ja maanläheisempiä. Turussa asuttuani en halua edes käydä siellä enää.

Vierailija
46/54 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 07:00"]

Etelä-Pohjanmaalla ainakin on vähän sisäsiittoista väkeä. Tosin on mun molemmat vanhemmat kotoisin Savosta vierekkäisiltä paikkakunnilta ja äidinäiti on asunut samalla paikkakunnalla ja mennyt naimisiin samalta paikkakunnalta olevan miehen kanssa joten on varmaan sitten Itä-Suomessakin vähän tällaista. Mutta Etelä-Pohjanmaalla tätä kans on. T: Etelä-Pohjanmaalla asunut

[/quote]

Lähipitäjistä kyllä mutta ei sukua millään tavalla, ettei pitäisi sitä ongelmaa olla.

Vierailija
47/54 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 07:00"]

Etelä-Pohjanmaalla ainakin on vähän sisäsiittoista väkeä. Tosin on mun molemmat vanhemmat kotoisin Savosta vierekkäisiltä paikkakunnilta ja äidinäiti on asunut samalla paikkakunnalla ja mennyt naimisiin samalta paikkakunnalta olevan miehen kanssa joten on varmaan sitten Itä-Suomessakin vähän tällaista. Mutta Etelä-Pohjanmaalla tätä kans on. T: Etelä-Pohjanmaalla asunut

[/quote]

Lähipitäjistä kyllä mutta ei sukua millään tavalla, ettei pitäisi sitä ongelmaa olla.
[/quote]

No joo oikeastaan. Ja mun iskän puolelta mummo on tullut evakkona tänne Savoon Karjalan kankaalta.:)

Vierailija
48/54 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukututkimuksen perusteella molempien vanhempieni esi-isät ovat omilla tahoillaan melko pieneltä alueelta, korkeintaan naapuripitäjästä. Serkkuavioliittojakin on. Myönnän vanhempieni suvuissa sisäsiittoisuuden, onneksi he ymmärsivät hakea puolison kauempaa. Sukurasitteena kulkee eräs sairaus, jota en tässä kerro. Itselleni ei ole tullut, toivottavasti ei lapsillenikaan, isänsä on aivan eri puolelta Suomea.

Vierailija
49/54 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytti suomalaisten sisäsiittoisuudesta

Tavallisen kansan tietoisuuteen on jostain syystä iskostunut

käsitys, että suomalaiset olisivat jotenkin sisäsiittoista

kansaa. Tässä kirjoituksessa osoitan geenitutkimusten

tulosten perusteella, että tämä käsitys on täysin

virheellinen.

Sisäsiittoisuus merkitsee tilannetta, jossa henkilön

vanhemmat ovat sukua toisilleen. Tietysti kaikki meistä

ovat sukua toisilleen jonkun esivanhemman kautta, kun

mennään tarpeeksi kauas menneisyyteen, ja tietyllä

alueella pitkään asuneilla suvuilla on varmasti yhteisiä

esivanhempia. Tämä koskee kuitenkin aivan kaikkia

maapallon kansoja ja ihmisiä, koska avioliittokenttä on

aina käytännön syistä rajoittunut omaan lähialueeseen,

joten syvemmän tason sukulaisuutta ei ole mielekästä

käsitellä sisäsiittoisuutena. Käytännössä sisäsiittoisuudella

tarkoitetaankin ns. haitallista sisäsiittoisuutta eli

tilannetta, jossa henkilön vanhemmat ovat läheistä

sukua toisilleen – esimerkiksi ensimmäisiä serkkuja

(yhteiset isovanhemmat).

Sisäsiittoisuus on mahdollista nähdä geeneistä, ja

seuraavassa käsittelen suomalaisia erilaisten geenitasojen

valossa.

jatkuu......

http://www.elisanet.fi/alkupera/Sisasiitto.pdf

Perinnöllisten tautien keskittymät johtuvat siis ihmisten vähäisestä liikkuvuudesta, eivät sisäsiittoisuudesta. On erittäin tärkeää ymmärtää näiden asioiden välinen ero. Lapsi voi saada perinnöllisen taudin, vaikka hänen vanhempansa olisivat aivan eri alueilta kotoisin eivätkä mitään sukua keskenään. Yksi yhteinen esivanhempi kymmenien sukupolvien takaisessa menneisyydessä riittää siihen, että tautigeeni on periytynyt molemmille vanhemmille.

Sisäsiittoisuus puolestaan on sukulaisten pariutumista keskenään, ja sitä Suomessa on aina vältelty, toisin kuin eräillä muilla Maapallon alueilla. Sisäsiittoisuuden ilmenemistä geenien tasolla olen käsitellyt aikaisemmin kirjoituksessani Myytti suomalaisten sisäsiittoisuudesta. Geenien perusteella suomalaiset (joita on useita eri väestöjä) eivät ole sisäsiittoisia

http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/184656-tautiperima-ei-kerro-sisas…

http://blogs.helsinki.fi/esalmela/blogi/2016/09/09/myytti2/

Vierailija
50/54 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän vanhan keskustelun. Itse olen äidin puolelta satakuntalainen ja aika pitkälle hänen sukunsa on läheltä esim. Varsinais-Suomesta Kalannista. Isä taas muutti Satakuntaan Karjalasta, luovutetulta alueelta ja he olivat pitkään asuneet siellä Karjalan kannaksella. Mun lapsuudessa ei siis paljon oltu sukulaisten kanssa naimisissa Porin lähiseudulla, koska monesti siirtokarjalainen oli ottanut satakuntalaisen puolison.

Mieheni on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta. Siellä hänen naapurostossa ei juuri ole karjalaisia. Useat ovat toisilleen kaukaista sukua. Miehen veli on naimisissa pikkuserkkunsa kanssa.

Me asutaan nyt Helsingissä eli jonkin verran on sekoitusta tehty. Mistä sitä silti tietää, jos joku on muuttanut aiemmin?

En mä tiedä sen enempää.

Vierailija
51/54 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha. Nyt siellä taas joku koittaa kovasti tuoda esiin, kuinka hyvä olisi ulkomaisten geenien mukaan tuominen. Mutta jos on suomalaiset sisäsiittoiset geenit ja ulkomaalaiset sisäsiittoiset geenit, niin tulos on vaan tuplasti ellei triplasti kaikenlaisia sairauksia.

Vierailija
52/54 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyy täälläkin helsinkiläinen? Erittäin runsaan kokemuksen ja kuulopuheiden perusteella uskon että jotain perää tuossa täytyy olla.

Lienet kuitenkin jokin sudeettisavolainen joka ryntää joka pe klo 16 ruuhkauttamaan nelostietä matkalla mökille.

Länsi-Suomi on laaja alue ja siellä asuu  mm. siirtokarjalaisten  jälkeläisiä jotka ovat  lisääntyneet paikallisten kanssa joten ei, ei voi sanoa kovinkaan sisäsiittoiseksi lukuunottamatta joitain pieniä paikkakuntia.

Fiksu ihminen ei usko kuulopuheisiin.Onneksi  asun Espoossa jossa on koulutumpaa väkeä kuin siellä Itiksessä josta kirjoittelet

Vierailija
53/54 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha. Nyt siellä taas joku koittaa kovasti tuoda esiin, kuinka hyvä olisi ulkomaisten geenien mukaan tuominen. Mutta jos on suomalaiset sisäsiittoiset geenit ja ulkomaalaiset sisäsiittoiset geenit, niin tulos on vaan tuplasti ellei triplasti kaikenlaisia sairauksia.

En mä ainakaan tätä tarkoita. Toin vain esiin, että mun geenit ovat sekoitus Länsi-Suomea ja Itä-Suomea.

Ei Suomi ole sen sisäsiittoisempi kuin muutkaan maat. Sinänsä tämä on kiinnostava aihe.

Vierailija
54/54 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AGU, Sallan tauti tai INCL eivät ole tyypillisiä Länsi-Suomen läänissä asuvilla, vaan pohjanmaalla ja itä-Suomessa. Jos siis vaikeista kehitysvammaan johtavista taudeista puhutaan ja ollaan asialinjalla.

AGU ja Sallantautia ei ole Etelä-Pohjalaisissa, INCL on erittäin vähän. INCL lasten vanhemmat eivät yleensä ole tietäneet yhteisistä sukulaisista 8,10 tai 12 sukupolven takaa.

Tiedän erään erittäin harvinaisen periytyvän sairauden mutaation tapahtuneen 1500-1600 luvun vaihteessa, entisessä kotikunnassani. ( toinen pariskunnan esivanhemmista kotoisin ky paikkakunnalta ja toinen ulkomailta- heidän lapsessaan mutaatio)Tätä sairautta ei ole kirkonkirjojen mukaan tavattu kyseisessä kunnassa koskaan(ei kuole heti, syntyy ns terveeä) Sairastuneet lapset täysin eripuolilta Suomea, ulkomailla sairautta ei ole vielä tavattu. Kiitos sukututkijoiden suku yhteys löytyi ky pariskunnan lapsesta. Sairautta en voi mainita nimellä, koska tapauksia v 2018 oli alle 5. Valitettavasti liippaa liian läheltä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan