Ovatko länsisuomalaiset todella sisäsiittoisia? ?
Kysyy täälläkin helsinkiläinen? Erittäin runsaan kokemuksen ja kuulopuheiden perusteella uskon että jotain perää tuossa täytyy olla.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:25"]
Satakunnassa asuin joskus muutaman vuoden ajan ja silloin kuulin useammastakin pariskunnasta, jotka olivat serkuksia keskenään.
[/quote]
SAMA! Ja Turun seudulla tiedän myös useamman - lapsissaan on naaman piirteissä sitten häiriötä sekä muutamalla vähä-älyisyyttä.
[/quote]
Olen ikäni asunut Turun seudulla, ja minulle ilmiö on täysin vieras.
[/quote]
Turkulaisethan nyt ei koskaan muutenkaan myönnä mitään pahaa rakkaasta kaupungistaan, joka on tosiasiassa yksi Suomen töykeimmistä ja sisäänpäinkääntyneimmistä (lue, ihmiset eivät koskaan muuta sieltä pois eli pienet on piirit) kaupungeista
terkuin onneks pääsin pois!
[/quote]
Joku jäänyt vähän katkeraksi? Itse en alunperin turkulainen ole, mutta aikuisiällä tänne muuttanut. Mun mielestä kiva kaupunki?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:38"]
Erona muun Suomen sisäsiittoisuuteen on se, että länsisuomalaiset ovat olleet sisäsiittoisia vielä 1900-luvun puolivälin jälkeenkin. Minullakin on kokemusta satakuntalaisten sisäsiittoisuudesta, mm. tuttavapiiriin kuuluu näitä
[/quote]
Itä- ja Pohjois-Suomesta lisääntymisikäistä väkeä on lähtenyt muualle, mm. pääkaupunkiseudulle ja Ruotsiin lapsia tekemään. Länsi-Suomessa on jääty kotiseudulle samoihin puuhiin. Itään ja pohjoiseen on siis jäänyt vähemmän väkeä, eli sisäsiittoisuuden uhka on kasvanut.
länsi-suomi on täynnä satamakaupunkeja, joissa on ollut vilkas trafiikki.. ts. länsisuomalaisiin on tullut paljon vierasta verta :)
Suomalaiset eivät todellakaan ole sisäsiittoisia, sen näkee geeneistämme:
http://www.elisanet.fi/alkupera/Sisasiitto.pdf
Etelä-Aasiassa ja Etelä-Afrikassa on kansoja, joissa on normaalia naida serkkuja. Suomessa sitä on aina vältetty.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:29"]
Koko Suomi on sisäsiittoinen.
[/quote]
Niinpä, kaksi on meillä ongelmaa: sisäsiittoisuus ja se, että tänne nyt tuppaa kaiken maailman väkeä siittämään ihan outoja lapsia.
[/quote]
Älä jaksa, täällä on käyty läpi satoja sivuja tätä asiaa.
Etelä-Pohjanmaalla ainakin on vähän sisäsiittoista väkeä. Tosin on mun molemmat vanhemmat kotoisin Savosta vierekkäisiltä paikkakunnilta ja äidinäiti on asunut samalla paikkakunnalla ja mennyt naimisiin samalta paikkakunnalta olevan miehen kanssa joten on varmaan sitten Itä-Suomessakin vähän tällaista. Mutta Etelä-Pohjanmaalla tätä kans on.
T: Etelä-Pohjanmaalla asunut
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 02:51"]
Suomalaiset eivät todellakaan ole sisäsiittoisia, sen näkee geeneistämme:
Etelä-Aasiassa ja Etelä-Afrikassa on kansoja, joissa on normaalia naida serkkuja. Suomessa sitä on aina vältetty.
[/quote]
No naidahan nyt aina voi ..
Lestadiolaisuusalueilla ainakin etsitään omasta piiristä joku.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:25"]
Satakunnassa asuin joskus muutaman vuoden ajan ja silloin kuulin useammastakin pariskunnasta, jotka olivat serkuksia keskenään.
[/quote]
SAMA! Ja Turun seudulla tiedän myös useamman - lapsissaan on naaman piirteissä sitten häiriötä sekä muutamalla vähä-älyisyyttä.
[/quote]
Olen ikäni asunut Turun seudulla, ja minulle ilmiö on täysin vieras.
[/quote]
Turkulaisethan nyt ei koskaan muutenkaan myönnä mitään pahaa rakkaasta kaupungistaan, joka on tosiasiassa yksi Suomen töykeimmistä ja sisäänpäinkääntyneimmistä (lue, ihmiset eivät koskaan muuta sieltä pois eli pienet on piirit) kaupungeista
terkuin onneks pääsin pois!
[/quote]Turku Suomen ainoana kaupunkina tietää arvonsa. Kusipäät eivät pärjää ja se on oikein.
Joskus oltiin naiseni kanssa Laihialla kesälomalla viikko ja kaikki oli jonkun serkkuja tai veljen kaimoja .. (karmeata)
T: Mies
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 07:34"]Joskus oltiin naiseni kanssa Laihialla kesälomalla viikko ja kaikki oli jonkun serkkuja tai veljen kaimoja .. (karmeata)
[/quote] Eikö useimmat meistä ole jonkun serkkuja? Ja olen myös jonkun kaima, tuskin kuitenkaan jonkun veljen kaima, sillä olen nainen.
AGU, Sallan tauti tai INCL eivät ole tyypillisiä Länsi-Suomen läänissä asuvilla, vaan pohjanmaalla ja itä-Suomessa. Jos siis vaikeista kehitysvammaan johtavista taudeista puhutaan ja ollaan asialinjalla.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 07:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 07:34"]Joskus oltiin naiseni kanssa Laihialla kesälomalla viikko ja kaikki oli jonkun serkkuja tai veljen kaimoja .. (karmeata) T: Mies [/quote] Eikö useimmat meistä ole jonkun serkkuja? Ja olen myös jonkun kaima, tuskin kuitenkaan jonkun veljen kaima, sillä olen nainen.
[/quote]
On tietenkin, vaan jos joku kylä on täynnä toistensa serkkuja niin aika oudolta se alkaa tuntumaan.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:58"]Ei länsi vaan itä-suomalaiset ja siellä on joku semmonen sairaus joka tulee kun liian läheltä naidaan
[/quote]Itä-Suomessa on eniten hulluja koko maassa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:02"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 07:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 07:34"]Joskus oltiin naiseni kanssa Laihialla kesälomalla viikko ja kaikki oli jonkun serkkuja tai veljen kaimoja .. (karmeata) T: Mies [/quote] Eikö useimmat meistä ole jonkun serkkuja? Ja olen myös jonkun kaima, tuskin kuitenkaan jonkun veljen kaima, sillä olen nainen.
[/quote]
On tietenkin, vaan jos joku kylä on täynnä toistensa serkkuja niin aika oudolta se alkaa tuntumaan.
[/quote] No, Laihiallakaan kaikki eivät ole toistensa serkkuja tai samasta suvusta. Toki pienemmässä kunnassa kaikki tuntevat toisensa edes sen verran pintapuolisesti, että tietää jonkun olevan jonkun paremmin tuntemansa ihmisen serkku / veljen kaima / tms. Isommasta kaupungista tulevalle se on aina yhtä hämmentävää.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 02:51"]Suomalaiset eivät todellakaan ole sisäsiittoisia, sen näkee geeneistämme:
[/quote] Ei ole Etelä-Afrikassa. Lue teksti ja käytä aivojasi. Siellä alueella asuu tosin alkuperäiskansoja joista tekstissä käytetän nimitystä "pygmi", mikä on väärä ja viittaa toiselle alueelle Afrikan mannerta. Muuten eteläinen Afrikka asutettiin pääosin samaa tahtia kuin Yhdysvallatkin.
Hiukan oudohkoa kansaa me suomalaiset olemme: sisäänpäinkääntyneitä ja umpimielisiä. Sukurutsa kyllä osaltaan selittäisi tämän. Ainakin miehen suvussa on epäilty tätä olevan, mutta sukututkimus jäi kesken.
Itse olen keskisuomalainen&evakko eli sukurutsa tuskin on.
Johan noi paikkakuntien nimetkin viittaavat siihen, että yhdestä suvusta koko kylä on lähtöisin. Eli ihmisillä on sama nimi kun paikkakunnalla.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:23"]
Hiukan oudohkoa kansaa me suomalaiset olemme: sisäänpäinkääntyneitä ja umpimielisiä. Sukurutsa kyllä osaltaan selittäisi tämän. Ainakin miehen suvussa on epäilty tätä olevan, mutta sukututkimus jäi kesken. Itse olen keskisuomalainen&evakko eli sukurutsa tuskin on. Johan noi paikkakuntien nimetkin viittaavat siihen, että yhdestä suvusta koko kylä on lähtöisin. Eli ihmisillä on sama nimi kun paikkakunnalla.
[/quote]
Anttilat ja Mattilat näkyvät vahvasti edelleen. Vaan kukapa on vithulanjänkhältä?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:08"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:02"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 07:43"]
[/quote]
[/quote] No, Laihiallakaan kaikki eivät ole toistensa serkkuja tai samasta suvusta. Toki pienemmässä kunnassa kaikki tuntevat toisensa edes sen verran pintapuolisesti, että tietää jonkun olevan jonkun paremmin tuntemansa ihmisen serkku / veljen kaima / tms. Isommasta kaupungista tulevalle se on aina yhtä hämmentävää.
[/quote]karseeta miettiäkin, että asuisi sellaisella seudulla, jossa kaikki olisivat jotenkin sukua toisilleen. Varmaan siellä kaikki asiatkin päätetään suvun kesken. Ja kaikki tietäisi kaikkien asiat.
Tämä menee sitten ohi aiheen, mutta suomalaiset sukunimet on hirveitä. Olenkin ajatellut, että ottaisin takaisin suvun ruotsinkielisen nimen. Itsellä käytössä ex- miehen nimi ja pitäis vaihtaa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:29"]
Koko Suomi on sisäsiittoinen.
[/quote]
Niinpä, kaksi on meillä ongelmaa: sisäsiittoisuus ja se, että tänne nyt tuppaa kaiken maailman väkeä siittämään ihan outoja lapsia.