Pariskunnan asunnon koko?
Olen muuttamassa miesystäväni kanssa yhteen ja aloin miettiä auntojen kokoja. Hankkisimme kaksion, mutta onko pieni kaksio (n.35-40m2) liian pieni, minkä kokoisissa asunnoissa olette ennen lapsia yhessä asuneet? :)
Tiedän, että sisustamalla saa tilantuntua, mutta itselläni on puolipäivätyö ja mies ei sisustusta tai muuta hömppää rahoita. Yksin minulla ei ole varaa hankkoa uusia huonekaluja, vaan minä tuon opiskelijasunnosta ja mies poikamieskämpiltään ja sullotaan suloisuus samaan.
Kiitos!
Kommentit (40)
Kyllä tuohon kaksistaan mahtuu hyvin. Meillä on 41,5 neliön kaksio, ja nyt on tulossa ensimmäinen lapsi. Tämän myötä muutetaan kyllä kolmioon, alkaa käydä jo liian ahtaaksi.
Ihan alkuun asuimme minun yksiössäni, se oli kyllä jo liian pieni (28 neliötä).
Meillä 100 neliötä ja isompaa tarttettais ku säilytystilat loppuu...
Kahden miehen kanssa minulla on ollut tosi isot kämpät (61 ja 83 m2), mutta oikeasti tuollainen 40 m2 on ihan hyvä, jos asunnossa ei ole saunaa. Saunallisessa asunnossa, jossa on sitten jo pyörimisympyrät pyörätuolillekin kylppärissä voi olla aika haasteellista.
Tuo, että mies ei osallistu sisustamiseen, niin kuulostaa vähän huonolta. Ymmärrän kyllä, jos ei jotain sisustustyynyjä tms. halua kustantaa, mutta jos asumisessa säästää neliöissä, niin kyllä esimerkiksi vuoteiden alle sijoitettavat laatikot tms. on todella fiksuja tilankäytönratkaisuja eikä mitään hömppää.
+-40 on kahdelle aikalailla minimi. Asumme juuri nyt sellaisessa, mutta muutamme kuun vaihteessa 50 neliön kämppään joka tuntuu ruhtinaalliselta!
-Heksinki
Ennen lapsia asuttiin mun 55m2:n kaksiossa. Se oli parasta 60-luvun arkkitehtuuria, loistavasti suunniteltu, valoisa. Läpi talon. Vieraat luuli usein, että tilaa on 10-29 neliötä enemmän kuin oikeasti oli :)
Mä tein paljon töitä kotona, joten tilan tuntu oli tärkeä vaikka ei erillistä työhuonetta ollutkaan.
Meillä on 36 neliön kaksio ja sovitaan tähän ihan hyvin. Miinuspuoli on se, että meillä on avokeittiö jossa saareke, mikä tarkoittaa sitä, että normaalia ruokapöytää tänne ei mahdu ja saarekekaan ei oikein ruokapöytänä toimi, joten yleensä syödään sohvalla istuen. Nyttemmin ollaan innostuttu myös kokkauksesta, joten sen puoleen kaipaisin kunnon keittiötä ja runsaasti kaappitilaa lisää.
Mutta muuten siis tämä on tosi hyvän kokoinen ja neliöt käytetty järkevästi, eteinen ja kylppäri ovat juuri sen kokoisia kuin tarvitsee mutta ei yhtään enempää, ja makuuhuoneessa on seinään upotettu iso vaatekomero joten säilytystilaa on suhteellisen paljon.
Meillä oli 29.5m2 yksiö alkovilla ja todella hyvin mahduttiin monta vuotta :) isompaan muutettiin raskauden viime metreillä.
Asutaan kahdestaan aviomieheni kanssa 74m2 ja on ahdasta!! Uutta etsitään ja noin 100m2 olis ihanteellinen :)
Riippuu niin paljon asunnon pohjasta.
Hyvällä pohjaratkaisulla jopa 35 neliötäkin voi tuntua hyvältä pariskunnalle. Varsinkin, jos kumpikaan ei ole hamstraaja ja näin ollen tavaraa on kohtuullisesti.
Sitten jos toisella on vaatetta walk-in-closetin verran ja toisella vaikka kirjoja/dvd:itä tuhansittain, niin kyllähän niille enemmän tilaa tarvii. Myös lemmikkieläimet vaativat yleensä muutamia lisäneliötä.
154m2, 2 + 2 lemmikkiä. ei ongelmaa
Meillä oli aiemmin tuon kokoinen ja ihan fiksusta pohjasta huolimatta ahdasta oli. Kaikki tarpeellinen mahtui Juu, mitään uutta ei voinutkaan ostaa, kaikki oli mietittävä sentin tarkkuudella eikä kavereita juuri voinut kutsua.
nyt meillä on 55 neliötä ja pienempään en enää menisi, tässä tilaa on kahdelle jo hyvin. Minustakaan tuo miehen haluttomuus laittaa yhteistä kotia ei kuulosta hyvältä, onko liian piti vai mistä johtuu?
39,5 neliöinen kaksio riittää hyvin.
8 jatkaa, eli kunnollisen keittiön lisäksi kaipaan sitä, että voisi kutsua enemmän vieraita. Toki tämä riippuu asunnon pohjasta ja siitä, minkä verran tavaroita on, mutta meillä kun kirjahylly vie yhden seinän olohuoneesta, niin eipä täällä sitten oikein ole oikein tilaa nojatuolille tai toiselle sohvalle, eli käytännössä meillä on vain yksi kolmen hengen sohva. Makuuhuoneessa on toki pari tuolia vieraiden varalta, mutta eipä niitä vieraita oikein voi kutsua kuin korkeintaan pari kerrallaan. Samoin mitään illalliskutsuja on turha järjestää, koska ei ole sitä ruokapöytää :)
Mutta toki tämä riippuu pohjaratkaisusta, eli neliöiden suhteen mahdutaan hyvin kaksin tähän, ihanteeni olisi kuitenkin sellainen 50-60 neliöinen kaksio, jossa olisi kunnon keittiö ja nykyistä isompi olohuone.
Heh, meillä 30neliön yksiö ja hyvin mahdutaan ;) kaikki muu kämpässä natsasi niin hyvin ettei voinut olla ottamatta kun tarjottiin ja kumman hyvin on tänne mahduttu ja viihdytty vaikka ensin vähän jännitti
62 neliöön kahdestaan muutettiin, nyt yhden lapsen kanssa mahtuu vielä, mutta isompaan ollaan muuttamassa.
Muutettiin entisen kanssa 60 neliöiseen ja tuntui silloin juuri sopivalta. Kun ero tuli, jäin yksin asuntoon ja mahdun sinne "juuri ja juuri" yksin kun tilaan on jo tottunut..
Me ollaan vuosiemme varrella asuttu kahdestaan kaikenkokoisissa asunnoissa, väliltä 30 - 62 neliöä. Itse suosittelen kuitenkin kahdelle alk 50 neliöä.
145 neliötä minulle, miehelle ja pienelle koiralle. Aikaisemmin asuttiin 75 neliön asunnossa, joka oli ahdas. Tarvitsen tilaa ympärilleni tai ahdistun.
Kyllä joku 40 neliötä kuulostaa tosi pieneltä.
58 tällä hetkellä. Seuraava voisi olla esimerkiksi 65-neliöinen, mutta totta puhuen tilaratkaisut merkitsevät enemmän kuin neliöt. Olen nähnyt 40-neliöisen kaksion, joka tuntuu avarammalta kuin nykyinen kämppämme. Turha tavara sitä ahtautta tuo.