Pariskunnan asunnon koko?
Olen muuttamassa miesystäväni kanssa yhteen ja aloin miettiä auntojen kokoja. Hankkisimme kaksion, mutta onko pieni kaksio (n.35-40m2) liian pieni, minkä kokoisissa asunnoissa olette ennen lapsia yhessä asuneet? :)
Tiedän, että sisustamalla saa tilantuntua, mutta itselläni on puolipäivätyö ja mies ei sisustusta tai muuta hömppää rahoita. Yksin minulla ei ole varaa hankkoa uusia huonekaluja, vaan minä tuon opiskelijasunnosta ja mies poikamieskämpiltään ja sullotaan suloisuus samaan.
Kiitos!
Kommentit (40)
Hui, olettepa te pienissä asunnoissa asuneet. Minä aloitin yksiössä, jonka koko oli 32 neliötä, sitten myin sen ja ostin 76 neliöisen kolmion, nyt asutaan miehen kanssa 82 neliöisessä rivaripätkässä ja ahtaalta tuntuu.
Me olemme asuneet 38 neliön yksiössä, 81 neliön kolmiossa, 62 neliön kaksioissa ja nyt 46 neliön kaksiossa. Kaikki asunnot ovat olleet hyviä eikä mikään ole ollut liian pieni. Yksiöstä itseasiassa parhaat muistot, vaikka ei edes parveketta ollut.
Ensin asuimme kuusi vuotta 31 neliön yksiössä, nyt kaksi vuotta 32 neliön yksiössä ja kohta muutamme ekaan omistusasuntoomme, 36 neliön yksiöön. Eli hyvin mahtuu alle 40 neliöön jos vaan on hyvä pohja :) tavaraa meillä on kaikki tarpeellinen ja jopa ylimääräistä.
Olemme asuneet kahdestaan sekä yksiössä (ihan tavallinen, alkovin + keittokomeron yksiö) että 76neliön kolmiossa. Yksiö oli vähän turhan ahdas, kaipasin mm. vaatehuonetta, mutta kolmio oli kahdelle oikein sopivan kokoinen.
Paljon riippuu siitä miten hyvin asunto on suunniteltu ja onko siellä hyvät säilytystilat ettei tarvitse ahtaa asuntoon lisäkaappeja, että saa edes vaatteet sopimaan.
Kaksin asuessa meillä oli n.50 neliötä (saunallinen kaksio). Ihmiset mahduttiin hyvin, mutta tavaroiden kanssa joutui koko ajan miettimään, että mitä mihinkin.
Nyt asutaan 80 neliötä ja 4 henkilöä.
Kiitos paljon vastauksista!
Huolestujat ovat ihan turhaan huolissaan, miehen logiikka on, että jos omistamme jo tarvittavat kalusteet, osan jopa kaksi kertaa on ihan turhaa hankkia kolmansia asunnon esteettisyyden takia.
-AP
Meillä on 42 neliöinen kaksio. Muuten sopiva, mutta se hankaloittaa kun mun pitäis joskus iltasin saada tehtyä kouluhommia. Työpöytä on olkkarissa, koska makkari on ihan mini, sinne mahtuu vain yöpöytä. Jos toinen huudattaa telkkaria vieressä, on vaikea keskittyä. Siks olis kiva, että olis erillinen tila, jossa tehdä hommia tai isompi makkari jonne sais työtilaa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:35"]Meillä on 42 neliöinen kaksio. Muuten sopiva, mutta se hankaloittaa kun mun pitäis joskus iltasin saada tehtyä kouluhommia. Työpöytä on olkkarissa, koska makkari on ihan mini, sinne mahtuu vain yöpöytä. Jos toinen huudattaa telkkaria vieressä, on vaikea keskittyä. Siks olis kiva, että olis erillinen tila, jossa tehdä hommia tai isompi makkari jonne sais työtilaa.
[/quote]
Pienessä asunnossa asuminen vaatii molemmilta joustoa. Silloin kun toinen kaipaa hiljaisuutta, toinen mahdollistaa sen
Me ollaan miehen kanssa asuttu 29 neliön yksiössä yli kaksi vuotta ja hyvin sujuu. Kumpaakaan ei ahdista, eikä tarvita omaa tilaa. Riitojakaan ei ole. Säilytystilaa nyt toki voisi olla enemmän, mutta näinkin pärjätään kun ei kerätä mitään turhaa rojua.
58 neliötä on nyt käytössä. Vessa on minimaalinen, joten varsinaisia asuinneliöitä tuntuu olevan hyvinkin paljon. Kyseessä on läpitalon asunto ja olohuoneesta on suuri liukuovi makkariin, molemmissa päissä siis suuret (oikeasti todella isot, olkkarissa melkein lattiasta kattoon) ikkunat. Valoisuus lisää avaruutta huomattavasti. Eteinen on käytännöllinen ja keittiökin aika tilava.
Seuraavaan kämppään haluan kuitenkin isomman vessan, nykyiseen ei mahdu edes pyykkikone (on nyt keittiössä, onneksi integroitu, joten ei näy). Avokeittiökin olisi kiva. Valoisuudesta en haluaisi luopua.. Samoin lattialämmitys koko asunnossa on luksusta.
Toki me pienempäänkin mahduttaisiin, mutta nyt kun on tähän tottunut niin.. Vuokrakin on kohdallaan, kertaakaan ei ole 6v aikana noususut. Toki voi johtua siitä, että aina on vuokramaksettu ajallaan ja soiteltu lähinnä vuokraisännälle, että saadaanko tehdä remonttia omalla rahalla.
Hyvin mahtuu ilman lapsia, pohjaratkaisukin tietysti vaikuttaa siihen kuinka pieneltä/isolta asunto vaikuttaa. Itse asun tällä hetkellä yksin minun ja eksäni entisessä yhteisessä asunnossa, neliöitä 58 eli sinkkunaiselle aika ruhtinaallisesti :D
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:35"]
Meillä on 42 neliöinen kaksio. Muuten sopiva, mutta se hankaloittaa kun mun pitäis joskus iltasin saada tehtyä kouluhommia. Työpöytä on olkkarissa, koska makkari on ihan mini, sinne mahtuu vain yöpöytä. Jos toinen huudattaa telkkaria vieressä, on vaikea keskittyä. Siks olis kiva, että olis erillinen tila, jossa tehdä hommia tai isompi makkari jonne sais työtilaa.
[/quote]
Joo tietty, mutta ainoa mitä meillä voi olkkarissa oleilun lisäksi tehdä on maata makkarissa sängyllä. Tietty voi surffailla pädillä siellä, mutta ei välttämättä esim 3h putkeen, jonka verran saatan tehdä kouluhommia. :) Telkkari on usein pienellä äänellä silloin, kärjistettynä siis tuo "huudatus". Muutenkin yritän saada hommat tehtyä arkivapaiden aamuina, jotta ei tätä ongelmaa tulisi, joskus vain itsekuri ei riitä siihen. :D
55-neliöinen kaksio, jossa asutaan miehen ja kissan kanssa. Muuten ihan ok, mutta asuin täällä ennen miestä monta vuotta yksin, ja ehdin täyttää paikat aika tehokkaasti. Piti vähän miettiä, miten saatiin miehen tavarat mahtumaan
57 neliötä. Sopiva olisi varmaan n. 70 neliötä ja mieluusti kolmio. Nykyinen on muuten ihan kiva mutta omaa tilaa ei ole. Samanlaisia ongelmia meilläkin kuin muilla. Miehen työpiste olohuoneessa, mies ei siis pääse pakoon, jos tuon vaikka ystäväni käymään. Toisaalta taas minulla ei ole paikkaa kotona, jos miehen täytyy tehdä töitä. Vielä kun on avokeittiökin, niin on vaikea kulkea varpasillaan, jos toisen on pakko keskittyä.
Meillä on 49 neliötä, ihan ok, kun pohja on niin hyvä. Vauvakin menee ehkä vielä hetken tässä (ei siis ole vielä), mutta vähänkää kun kasvaa, niin kolmio kyllä tarvitaan.
Noin 53 neliötä: eteinen, olohuone, makuuhuone, keittiö (mahtuu ruokapöytä) ja kylpyhuone. Kahdestaan on kyllä paljon tilaa ja pystyy kyllä kutsumaan ystäviä kylään. Tilan tuntu on suurempi kuin uusissa asunnoissa, sillä huoneet ovat korkeat. Tänne mahtuu vielä yksi kaksi pientä lastakin.
Ollaan asuttu 40-67 neliössä. Etätöiden myötä tämä 67 neliön kolmio on hyvä, mutta muuten mahduttaisiin hyvin pieneen kaksioonkin. Kaikki asunnot ovat olleet vanhoissa jugend-taloissa, joissa on hyvin pienet kylppärit ilman saunoja, joten neliöitä on muualla asunnossa.
Meille mieheni kanssa tarjotaan 45 neliön asuntoa, en osaa arvioida, onko asunto liian pieni, katsomaan emme asuntoa pääse,koska taloa rakennetaan vielä, toivoisin kommentteja.
Kahdestaan ollaan, kun lapset on muuttaneet kotoa. Meillä on 198m2 talo pks.
En kyllä asuisi kahdestaan alle 60 neliön kämpässä.
Iso kaksio tai pieni kolmio riittää kahdelle jos muuhun ei ole varaa.