Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lukemaan oppiminen ennen kouluikää aiheuttaa jopa ahdistusta?

Vierailija
23.02.2014 |

Vaikka joku vain kysysi aihepiiriin kuuluvan neutraalin kysymyksen puhumattakaan siitä, että lapsi tai vanhempi kertoo lapsen oppineen lukemaan.

Muistaakseni samat ihmiset, jotka ahdistuvat tuosta lukemisteemasta, ovat kyllä itse kertoneet, että heidän lapsensa on oppinut uimaan, pyöräilemaan, ensiaskeleet, ensimmäinen sana/lause.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin pidän kynää väärin, ei ole ollut tässä 16 vuoden aikana mitään haittaa, kirjoitan nopeasti, hyvällä käsialalla eikä käsi väsy. :D

Vierailija
22/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:26"]Huonosta kynäotteesta ja vaikeasta kirjoitusjärjestyksestä on todella haittaa yläkouluiässä ja siitä eteenpäin. Moni kirjoittaa todella hitaasti ja vaikeannäköisesti reilun sentin korkuisia kirjaimia vihkoihinsa. Muut lapset odottelevat joskus minuutti tolkulla näitä hitaimpia.

[/quote]mä kirjoitan 40-vuotiaana edelleen väärällä kynäotteella, mutta en erityisen hitaasti tai vaikeasti. ei ole tullut ongelmia ala-asteella, yläasteella, lukiossa eikä yliopistossa - paitsi käsi väsyy, jos paljon kirjoittaa.

[/quote]

USA:ssa kaikki kirjoittaa sitten tuolla huonolla kynäotteella,sitä ei juuri opeteta toisin.

Meillä molemmat lapset pitää kynää "väärin" vaikka kuinka olen kotona opettanut, ei se auta, kun koulussa ei asiaan puututtu. Tein kaikkeni korjatakseni asian, mutta olin silti voimaton.

No, vanhin on jo yliopistosta valmistunut ja ihan hyvin suoriutui tuolla otteella.

http://img1.photobucket.com/albums/1003/dvoyy/p11_124.jpg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin kokonaan kuivaksi 1,5 vuotiaaksi mennessä, puhuin ensimmäiset sanat alle vuoden ikäisenä ja 1v 2kk iässä puhuin jo kahden sanan lauseita, lukemaan opin 4-vuotiaana... ja silti paljon hitaammin kehittynyt siskoni, joka ei paljoa ennen kuin 3-vuotiaana sanonut yhtään mitään, on minua paljon älykkäämpi nyt aikuisena :D Hän tosin oppi myös 4-vuotiaana lukemaan vaikkei vanhempamme meitä kumpaakaan siihen millään tavalla valmentanut tai varsinkaan painostanut.

Vierailija
24/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle se aiheutti ahdistusta jonkin verran, mutta ei lukeminen itsessään, vaan se että luin salaa "aikuisten materiaalia". Opin lukemaan ilman opettamista, vain äidin minulle lukemista seuraamalla, 4-vuotiaana. En edes kertonut lähes vuoteen että osaan lukea, mutta otin kirjahyllystä kaikenlaisia kirjoja ja luin niitä nukkumaanmenoajan jälkeen huoneessani.

Minulle aiheutti suurta kauhua esimerkiksi Raamatun lukeminen. Aloitin tietysti alusta, ja sieltä Vanhasta Testamentistahan löytyi kaikenlaisia kohtia missä Jumala käskee tappaa koko kansan ja "halkaista raskaana olevat vaimot" mm. Äitini odotti silloin pikkuveljeä minulle, ja pelkäsin lapsen mielelläni, että toivottavasti Jumala ei nyt käske jotain naapurikansaa tulemaan sellaista tekemään. Samoin ahdistusta aiheutti joku rajatiedon tietokirja, jossa kerrottiin mm. ufojen sieppauksista, kummittelusta, itsestään palamaan syttyneistä ihmisistä. Minä en ikäni takia ymmärtänyt ettei ne ole totta, ja pelkäsin varsinkin itsestään palamaan syttymistä aivan kauheasti, samoin ufoja. 

Olin sen luontoinen etten koskaan kertonut peloistani vanhemmilleni vaan kärsin ne yksin hiljaa, ajatellen etten halua pilata muiden mielialaa tiedoillani, kun he eivät onnekseen näytä näitä kamalia asioita tietävän ja ovat siksi niin iloisia.

Vierailija
25/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:40"]

Mäkin pidän kynää väärin, ei ole ollut tässä 16 vuoden aikana mitään haittaa, kirjoitan nopeasti, hyvällä käsialalla eikä käsi väsy. :D

[/quote]

Ja nykyisin aika vähän on käsinkirjoittamisella edes mitään käyttöä... Koneellahan sitä yleensä kirjoittaa kaikki vähänkään pidemmät tekstit. Tulevaisuudessa varmasti yhä harvinaistuu käsin kirjoittaminen.

Vierailija
26/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:47"]

Jos tällainenkin pikkuasia aiheuttaa huolta ja  ahdistusta, niin kyllä on ihmisillä Suomessa isot asiat hyvin. Miljardi äitiä ja isää maailmassa vaihtaisi heti päittäin murheensa sellaisten suomalaisten kanssa, joita 5-vuotiaan lukutaito ahdistaa.

[/quote]poika ei osannut edes eskarin loputtua lukea, en ollut yhtään huolissani ja tosin oppi pian koulussa. Ehkä osasi joten kuten lukea jo eskarin keväällä mutta en testannut. Olin niin huono äiti.

Vierailija
27/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden lasten lukemaan oppimks ikä ei aiheuta mussa mitään ahdotusta todellakaan, mutta kun oma oppi lukemaan kesällä ennen eskaria, siis 5 vuotiaana, se kyllä aiheutti ahdistusta. Pikkusen joutui ruokakaupassa miettimään, että mitä vastaa tuon ikäiselle kysymykseen: "miksi ne isä ja åiti tappoi se tytön?" Todella kirosin useammin kuin kerran noi iltapäivälehtien lööpit alimpaan sinne ja samoin Hymyn ja 7päivää lehden.

Vierailija
28/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:40"]

Lapsen ei tartte osata lukea ennen kuin vasta peruskoulun 2.-lla luokalla. Jos haluat opettaa lapsellesi jotain niin opeta kirjaimet - TIKKUKIRJAIMINA. Ei edes mitään tekstausta, vaan vain tikkukirjaimet. Ole erittäin tarkka, että kirjoittaa kirjaimet oikeasta suunnasta lähtien. Nyt hyvin moni lapsi kirjoitta kirjaimet ja numerot omituisesti ja siis esim alhaalta alkaen, 1, 2, 7 jne. POISOPPIMINEN ON HANKALAA eikä noita hosujia kiinnosta. Opeta myös PITÄMÄÄN KYNÄ KÄDESSÄ OIKEIN. Senkin osaa niin moni tehdä ihan väärin. Älä huolehdi tuosta lukemaan oppimisesta. Jos osaa kirjaimet, niin se lukeminen tulee meilkein itsestään. Älä opeta mitään missä on riski väärinoppimisesta. Äläkä kilpailuta lapsia näissä asioissa.

[/quote]

En tiedä yhtään lasta, joka olisi opetettu lukemaan ennen kouluikää. Kaikki tuntemani ovat oppineet sen itsekseen. Tietysti heille on luettu paljon ja he ovat harjoitelleet aakkosia jonkun aikuisen kanssa, mutta ketään heistä ei ole opettamalla opetettu lukemaan.

Vierailija
29/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkoi ahdistaa ;) Eskarilaiseni on isompien sisarusten perässä oppinut lukemaan, mutta kynäote on kuten tuossa linkitetyssä kuvassa vaikka kuinka yrittäisi korjata. Ja sehän se vasta tappaakin innostuksen kun toinen innoissaan kirjoittaa ja pitäisi lapselle sanoa että kulta, sinä teet nuo kirjaimet nyt VÄÄRIN. Oppii myöhemmin oikean tavan jos on oppiakseen.

Vierailija
30/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:22"]

Minä kerroin tutulle joka työskentelee neuvolan terveydenhoitajana, että 3-vuotiaani kyselee kirjaimia ja haluaa oppia ne. Terkkari kielsi ehdottomasti ja sanoi että en saa luoda lapselle paineita. Mitä hittoa! Mistä pitäen painetta on luotu vastaamalla lapsen kysymyksiin! Lapseni oppi sitten 4-vuotiaana lukemaan ilman mitään painostusta tai sellaista. Hän sattui olemaan kiinnostunut kirjaimista. Tuskin se hänestä älykästä lasta tekee. Terveydenhoitajalle en ole asiaa kertonut. Hän varmaan syyllistäisi mua lapsen taidosta.

[/quote]

Meillä kuopus oli kiinnostunut kirjaimista jo alle kaksivuotiaana. Toki vastasimme hänen kysymyksiinsä kirjaimista, mutta emme todellakaan opettaneet lukemaan. Yhtäkkiä sitten vaan osasikin lukea (tarkkaa ikää/ajankohtaa vaikea sanoa). Aivan normaali lapsi tuosta nyt jo murrosikäisestä lapsesta on tullut. Koulumenestys hyvää, ei mitään huippua. Aika laiska tekemään kouluasioiden eteen varsinaisesti työtä (tästä olen vähän huolissani).

Vierailija
31/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, nuo minun lapset joilla on väärä kynäote, oppivat kumpikin n. 9v oikean kymmensormijärjestelmän kirjoittaessaan koneella, sitä opetettiin koulussa.

Itse mulla on kanssa tuo hallinnassa, mutta 2 kirjoittaa ja 8 hakee tyylillä.

USA

Vierailija
32/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo 50v ja opin lukemaan ja kirjoittamaan 4vuotiaana, 6v siskon perässä (aloitti koulun 6v), opetin jopa isoasiskoa siinä. Siskon opettaja oli kuitenkin "neuvonut" ettei se ole oikein ja mun ei saa antaa tehdä sitä. Kun olin sitten ekalla luokalla koulussa, luulin ihan oikeasti, että osaan lukea, mutta karu totuus paljastui, kun ei se onnistunutkaan.

Hitsi, jouduin sitten opettelemaan sen kokonaan uusiksi! Olis voinu se "viisas" opettaja antaa mun vaan lukea ja kirjoittaa :(

Vierailija
33/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettanut lapseni lukemaan ennen kouluikää, ei ole ollut mitään haittaa.

Vierailija
34/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:34"]

Vaikka joku vain kysysi aihepiiriin kuuluvan neutraalin kysymyksen puhumattakaan siitä, että lapsi tai vanhempi kertoo lapsen oppineen lukemaan.

Muistaakseni samat ihmiset, jotka ahdistuvat tuosta lukemisteemasta, ovat kyllä itse kertoneet, että heidän lapsensa on oppinut uimaan, pyöräilemaan, ensiaskeleet, ensimmäinen sana/lause.

[/quote]

Missä tapaat sellaisia ihmisiä, jotka tuollaisesta ahdistuu?

Meillä ei kai ekaluokalle mennessä kenenkään lapsen kohdalla ollut kuin yksi tai kaksi, jotka ei osanneet lukea. Eskarissa oppii yleensä ne oppimisvaikeuksista kärsivätkin. Meidän lukihäiriöinen oppi vanhimpana eli 6 vuotiaana eskarissa. Muut lapset oppi 3-4 vuotiaina. Kotihoidossa olivat, niin tuli luettua paljon ja kerrottua kirjaimisista ja tehtyä sanatehtäviä, kun olivat kiinnostuneita.

Tosi harva enää kai ei osaa lukea kun menee kouluun. 

[/quote]

No esim. perhekerhoissa, lasten tapahtumissa, leikkipuistoissa, päiväkodissa. Tilanteet ovat meille nautraaleja: esim. päiväkodin seinälle on tullut uusi tiedote. Laitan toisen lapsen vaatteita naulakkoon. Ja annan ohjeet tälle, mitä vaatteita tänään laittaa ulos päälleen aamulla, ja mitä laittaa iltapäiväulkoiluun. Tämä vanhempi lapsi eli 4-v kertoo, sitten, että nyt kannattaakin pestä hyvin kädet, kun seinällä varotellaan kihomadoista.

Tästähän sitten saadaan kunnon joukkopaniikki ja hämmennys aikaan: Miten teidän lapsi osaa jo lukea? Eihän se vielä lukea osaa, kun äitinsä varmaan luki lapun: ei tuossa iässä vielä kuulu lukea osata, koska silloin ei riitä aikaa fyysiseen kehitykseen, sosiaalisuuteen jne.

Sama juttu niisä muissa paikoissa: lapsi lukee jotain informaatiota ja erityisesti mammat saavat paniikin aikaan. Samat mammat eivät kuitenkaan panikoi siitä, että heidän lapsensa esim. oppii uimaan 2-vuotiaana tai pyörähtelee piruetteja 3-vuotiaana.

ap

[/quote]

Taidat itse olla yliherkkä. Nykyään on kyllä poikkeus, että ei osaa lukea kouluun mennessä. Itse en ole tuollaista koskaan huomannut.

Haluatko kenties kehuja lapsiesi lukemisesta ja sen suodattimen läpi seuraat muiden reaktioita ja koet itse siitä ahdistusta. Muuten en osaa selittää tällaista ilmiötä, mitä ei kukaan koskaan ole kertonut, vaikka suurin osa kavereidenikin lapsista oppi lukemaan ennen koulua.

Vierailija
35/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:12"]

[/quote]

Meillä ei kai ekaluokalle mennessä kenenkään lapsen kohdalla ollut kuin yksi tai kaksi, jotka ei osanneet lukea. Eskarissa oppii yleensä ne oppimisvaikeuksista kärsivätkin. Meidän lukihäiriöinen oppi vanhimpana eli 6 vuotiaana eskarissa. Muut lapset oppi 3-4 vuotiaina. Kotihoidossa olivat, niin tuli luettua paljon ja kerrottua kirjaimisista ja tehtyä sanatehtäviä, kun olivat kiinnostuneita.

[/quote]

Olet väärässä. Noin puolet ekalle tulevista ei osaa lukea.

terv. opettaja

[/quote]

No meillä on useampi lapsi ja kyllä heidän luokillaan oli vain muutama, jotka ei osanneet lukea. Loput oppi eskarissa, jotka ei osanneet ennen sitä.

Ja tämän tiedän siitä, että meidän koulussa on systeemi, missä jaetaan luokka kolmeen osaan ekalla. Hyvin lukevat, juuri lukemaan oppineet ja lukutaidottomat. Vain muutama on ollut lukutaidottomien ryhmässä lasten ekaluokalla. Joten kyllä suurin osa on osannut lukea. 

Vierailija
36/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:59"]

[/quote]

[/quote]

No esim. perhekerhoissa, lasten tapahtumissa, leikkipuistoissa, päiväkodissa. Tilanteet ovat meille nautraaleja: esim. päiväkodin seinälle on tullut uusi tiedote. Laitan toisen lapsen vaatteita naulakkoon. Ja annan ohjeet tälle, mitä vaatteita tänään laittaa ulos päälleen aamulla, ja mitä laittaa iltapäiväulkoiluun. Tämä vanhempi lapsi eli 4-v kertoo, sitten, että nyt kannattaakin pestä hyvin kädet, kun seinällä varotellaan kihomadoista.

Tästähän sitten saadaan kunnon joukkopaniikki ja hämmennys aikaan: Miten teidän lapsi osaa jo lukea? Eihän se vielä lukea osaa, kun äitinsä varmaan luki lapun: ei tuossa iässä vielä kuulu lukea osata, koska silloin ei riitä aikaa fyysiseen kehitykseen, sosiaalisuuteen jne.

Sama juttu niisä muissa paikoissa: lapsi lukee jotain informaatiota ja erityisesti mammat saavat paniikin aikaan. Samat mammat eivät kuitenkaan panikoi siitä, että heidän lapsensa esim. oppii uimaan 2-vuotiaana tai pyörähtelee piruetteja 3-vuotiaana.

ap

[/quote]

Taidat itse olla yliherkkä. Nykyään on kyllä poikkeus, että ei osaa lukea kouluun mennessä. Itse en ole tuollaista koskaan huomannut.

Haluatko kenties kehuja lapsiesi lukemisesta ja sen suodattimen läpi seuraat muiden reaktioita ja koet itse siitä ahdistusta. Muuten en osaa selittää tällaista ilmiötä, mitä ei kukaan koskaan ole kertonut, vaikka suurin osa kavereidenikin lapsista oppi lukemaan ennen koulua.

[/quote]

Kyllä suurin osa kouluun tulevia on niitä, jotka eivät osaa lukea.

Vierailija
37/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ahdistusta lapselle itselleen voi aiheuttaa se, että osaa lukea esim ne iltapäivälehtien otsikot. Toki vähän vanhemmallekkin, mutta varmaan mitä nuorempi sen vaikeampi käsitellä? Omani oppi 5-vuotiaana itsekseen, hieno juttu oli, luki kirjoja jne. Mutta tosiaan samalla ymmärsin miten hänen maailmansa "muuttui".

Vierailija
38/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:25"]

No ahdistusta lapselle itselleen voi aiheuttaa se, että osaa lukea esim ne iltapäivälehtien otsikot. Toki vähän vanhemmallekkin, mutta varmaan mitä nuorempi sen vaikeampi käsitellä? Omani oppi 5-vuotiaana itsekseen, hieno juttu oli, luki kirjoja jne. Mutta tosiaan samalla ymmärsin miten hänen maailmansa "muuttui".

[/quote]

Ja koulussa sai sitten lukea omia kirjojaan kun muut opettelivat.

Vierailija
39/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Todella uskottavaa.. joo kolmevuotiaanahan ne yleensä..

Vierailija
40/48 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:29"]

[/quote]

[/quote]

Todella uskottavaa.. joo kolmevuotiaanahan ne yleensä..

[/quote]

Se nyt ei ole uskonasia. Lapsella on herkkyyskausia, jolloin oppii helposti lukemaan. Toisilla lapsilla on helpompi erottaa esim. puheesta sanoja eli ovat kielellisesti lahjakkaita. He usein oppivat 3 vuotiaina helposti lukemaan. Esim. jos isompi sisarus on koulussa, saattaa pienempi sisarus siinä helposti oppia lukemaan.

Usein heillä on myös hyvä ns. kielipää eli oppivat kieliä helposti. Mutta se ei meinaa, että olisivat siis yleisesti älykkäämpiä., vaan he erottavat puhutusta kielestä hyvin erillisiä sanoja. Tämä auttaa heitä erottamaan nopeaa kirjaimista sanoja.

Meiltä löytyy tällainen lapsi. Kielten oppiminen ollut todella helppoa ja kielten sanat jää todella hyvin mieleen. Työmuisti on iso ja jää siten hyvin mieleen erilliset sanat. Mutta ihan tavallinen lapsi koulussa. Keskiarvo pyörii siellä kasin paikkeilla.