Miksi lukemaan oppiminen ennen kouluikää aiheuttaa jopa ahdistusta?
Vaikka joku vain kysysi aihepiiriin kuuluvan neutraalin kysymyksen puhumattakaan siitä, että lapsi tai vanhempi kertoo lapsen oppineen lukemaan.
Muistaakseni samat ihmiset, jotka ahdistuvat tuosta lukemisteemasta, ovat kyllä itse kertoneet, että heidän lapsensa on oppinut uimaan, pyöräilemaan, ensiaskeleet, ensimmäinen sana/lause.
Kommentit (48)
Lapsen ei tartte osata lukea ennen kuin vasta peruskoulun 2.-lla luokalla. Jos haluat opettaa lapsellesi jotain niin opeta kirjaimet - TIKKUKIRJAIMINA. Ei edes mitään tekstausta, vaan vain tikkukirjaimet. Ole erittäin tarkka, että kirjoittaa kirjaimet oikeasta suunnasta lähtien. Nyt hyvin moni lapsi kirjoitta kirjaimet ja numerot omituisesti ja siis esim alhaalta alkaen, 1, 2, 7 jne. POISOPPIMINEN ON HANKALAA eikä noita hosujia kiinnosta. Opeta myös PITÄMÄÄN KYNÄ KÄDESSÄ OIKEIN. Senkin osaa niin moni tehdä ihan väärin. Älä huolehdi tuosta lukemaan oppimisesta. Jos osaa kirjaimet, niin se lukeminen tulee meilkein itsestään. Älä opeta mitään missä on riski väärinoppimisesta. Äläkä kilpailuta lapsia näissä asioissa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:40"]
Lapsen ei tartte osata lukea ennen kuin vasta peruskoulun 2.-lla luokalla. Jos haluat opettaa lapsellesi jotain niin opeta kirjaimet - TIKKUKIRJAIMINA. Ei edes mitään tekstausta, vaan vain tikkukirjaimet. Ole erittäin tarkka, että kirjoittaa kirjaimet oikeasta suunnasta lähtien. Nyt hyvin moni lapsi kirjoitta kirjaimet ja numerot omituisesti ja siis esim alhaalta alkaen, 1, 2, 7 jne. POISOPPIMINEN ON HANKALAA eikä noita hosujia kiinnosta. Opeta myös PITÄMÄÄN KYNÄ KÄDESSÄ OIKEIN. Senkin osaa niin moni tehdä ihan väärin. Älä huolehdi tuosta lukemaan oppimisesta. Jos osaa kirjaimet, niin se lukeminen tulee meilkein itsestään. Älä opeta mitään missä on riski väärinoppimisesta. Äläkä kilpailuta lapsia näissä asioissa.
[/quote]
Kuten sanottu, ahdistusta pukkaa :)
Jos tällainenkin pikkuasia aiheuttaa huolta ja ahdistusta, niin kyllä on ihmisillä Suomessa isot asiat hyvin. Miljardi äitiä ja isää maailmassa vaihtaisi heti päittäin murheensa sellaisten suomalaisten kanssa, joita 5-vuotiaan lukutaito ahdistaa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:34"]
Vaikka joku vain kysysi aihepiiriin kuuluvan neutraalin kysymyksen puhumattakaan siitä, että lapsi tai vanhempi kertoo lapsen oppineen lukemaan.
Muistaakseni samat ihmiset, jotka ahdistuvat tuosta lukemisteemasta, ovat kyllä itse kertoneet, että heidän lapsensa on oppinut uimaan, pyöräilemaan, ensiaskeleet, ensimmäinen sana/lause.
[/quote]
Missä tapaat sellaisia ihmisiä, jotka tuollaisesta ahdistuu?
Meillä ei kai ekaluokalle mennessä kenenkään lapsen kohdalla ollut kuin yksi tai kaksi, jotka ei osanneet lukea. Eskarissa oppii yleensä ne oppimisvaikeuksista kärsivätkin. Meidän lukihäiriöinen oppi vanhimpana eli 6 vuotiaana eskarissa. Muut lapset oppi 3-4 vuotiaina. Kotihoidossa olivat, niin tuli luettua paljon ja kerrottua kirjaimisista ja tehtyä sanatehtäviä, kun olivat kiinnostuneita.
Tosi harva enää kai ei osaa lukea kun menee kouluun.
Minkä alan asiantuntija olet , kolmonen, kun niin varman tuntuisesti latelet ohjeitasi? Tavoite on kyllä oppia lukemaan ensimmäisen kouluvuoden aikana, ja useimmat oppivat jo ennen joulua. Mitä kamalaa tapahtuu, jos lapsi oppii omin päin jo pienetkin kirjaimet? Ja jotkut oppivat jopa kirjoituskirjaimet, voi kauheaa!
Sen sijaan tuo oikeanlainen ote kynästä on hyvä ohje, samoin kuin se, että jos lapsi kirjoitaa kirjaimia ja numeroita, niin huolehtia siitä, miten ne oikeasti kirjoitetaan, siis aloitetaan aina ylhäältä.
Katsokaapa huviksenne pikkuprinsessa Estellen 2-vuotissyntymäpäiväkuvaa, jossa hän maalaa vesiväreillä. On tyttösellä jo oikea ote siveltimestä! (Kuva taisi olla Iltalehdessä).
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:48"]
[/quote]
Meillä ei kai ekaluokalle mennessä kenenkään lapsen kohdalla ollut kuin yksi tai kaksi, jotka ei osanneet lukea. Eskarissa oppii yleensä ne oppimisvaikeuksista kärsivätkin. Meidän lukihäiriöinen oppi vanhimpana eli 6 vuotiaana eskarissa. Muut lapset oppi 3-4 vuotiaina. Kotihoidossa olivat, niin tuli luettua paljon ja kerrottua kirjaimisista ja tehtyä sanatehtäviä, kun olivat kiinnostuneita.
[/quote]
No esim. perhekerhoissa, lasten tapahtumissa, leikkipuistoissa, päiväkodissa. Tilanteet ovat meille nautraaleja: esim. päiväkodin seinälle on tullut uusi tiedote. Laitan toisen lapsen vaatteita naulakkoon. Ja annan ohjeet tälle, mitä vaatteita tänään laittaa ulos päälleen aamulla, ja mitä laittaa iltapäiväulkoiluun. Tämä vanhempi lapsi eli 4-v kertoo, sitten, että nyt kannattaakin pestä hyvin kädet, kun seinällä varotellaan kihomadoista.
Tästähän sitten saadaan kunnon joukkopaniikki ja hämmennys aikaan: Miten teidän lapsi osaa jo lukea? Eihän se vielä lukea osaa, kun äitinsä varmaan luki lapun: ei tuossa iässä vielä kuulu lukea osata, koska silloin ei riitä aikaa fyysiseen kehitykseen, sosiaalisuuteen jne.
Sama juttu niisä muissa paikoissa: lapsi lukee jotain informaatiota ja erityisesti mammat saavat paniikin aikaan. Samat mammat eivät kuitenkaan panikoi siitä, että heidän lapsensa esim. oppii uimaan 2-vuotiaana tai pyörähtelee piruetteja 3-vuotiaana.
ap
Mitä väliä, onko kynäote oikea vai väärä? Siis ihan konkreettisesti, mitä haittaa on väärästä kynäotteesta? Itse olen 53-vuotias ja pärjännyt oikein hyvin tähän asti, vaikka kynäote on väärä. Osaan kyllä opettaa sen lapsille oikein niin kun osaan opettaa lapsia lukemaan ja kirjoittamaankin, ja omani opetinkin paljon ennen kouluikää, kenenkään ahdistumatta.
Mitä haittaa alhaalta ylöspäin kirjoittamisessa on? Itse opin kirjoittamaan itsekseni ja ala-asteen kirjoissa tuli vastaan jotain ihme suuntaohjeita. Jätin huomiotta ja niin jätti opettajakin, ja olin aina luokan selkeäkäsialaisimpia ja nopeimpia ja kirjoittajia.
[/quote]
[/quote]
Olet väärässä. Noin puolet ekalle tulevista ei osaa lukea.
terv. opettaja
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:59"]
[/quote]
[/quote]
No esim. perhekerhoissa, lasten tapahtumissa, leikkipuistoissa, päiväkodissa. Tilanteet ovat meille nautraaleja: esim. päiväkodin seinälle on tullut uusi tiedote. Laitan toisen lapsen vaatteita naulakkoon. Ja annan ohjeet tälle, mitä vaatteita tänään laittaa ulos päälleen aamulla, ja mitä laittaa iltapäiväulkoiluun. Tämä vanhempi lapsi eli 4-v kertoo, sitten, että nyt kannattaakin pestä hyvin kädet, kun seinällä varotellaan kihomadoista.
Tästähän sitten saadaan kunnon joukkopaniikki ja hämmennys aikaan: Miten teidän lapsi osaa jo lukea? Eihän se vielä lukea osaa, kun äitinsä varmaan luki lapun: ei tuossa iässä vielä kuulu lukea osata, koska silloin ei riitä aikaa fyysiseen kehitykseen, sosiaalisuuteen jne.
Sama juttu niisä muissa paikoissa: lapsi lukee jotain informaatiota ja erityisesti mammat saavat paniikin aikaan. Samat mammat eivät kuitenkaan panikoi siitä, että heidän lapsensa esim. oppii uimaan 2-vuotiaana tai pyörähtelee piruetteja 3-vuotiaana.
ap
[/quote]
No joo, tietyissä sosiaalisissa ryhmissä tuota lukemaanopettelua pidetään jotenkin fiininä ja teennäisenä. Olet aivan oikeassa, tietyille ihmisille fyysinen kehitys varhain on ok, ei henkinen.
Itse ajattelen, että lukemisen oppiminen (opettamatta) aikaisin yhdistetään myöhempään hyvään koulumenestykseen. Oman rakkaan lapsen myöhempi oppiminen herättää pelon että oma lapsi ei pärjää etevimpien joukossa.
Sen sijaan aikainen luistelemaan oppiminen kertoo vain hyvästä tasapainosta ja ehkäpä vanhempien aktiivisuudesta tässä asiassa, jolla ei ole suurempaa vaikutusta lapsen myöhempään menestykseen.
Itse ajattelen, että lukemisen oppiminen (opettamatta) aikaisin yhdistetään myöhempään hyvään koulumenestykseen. Oman rakkaan lapsen myöhempi oppiminen herättää pelon että oma lapsi ei pärjää etevimpien joukossa.
Sen sijaan aikainen luistelemaan oppiminen kertoo vain hyvästä tasapainosta ja ehkäpä vanhempien aktiivisuudesta tässä asiassa, jolla ei ole suurempaa vaikutusta lapsen myöhempään menestykseen.
Meillä on kaikki 3 lasta oppineet lukemaan ennen kuin täyttivät 4 vuotta. Ei erikseen opetettu, mutta nykyaikaiset oppimispelit opettivat ihan huomaamatta. Suurin osa sukulaislapsista on oppinut lukemaan ennen kouluikää, muista en tiedä eikä kiinnosta. Lukutaito on ihan samanlainen asia kuin uinti: sen oppii, jos antaa tilaisuuden. Jotkut nopeasti, jotkut hitaammin.
En ole ikinä ajatellut, että lapsi voi jotenkin oppia lukemaan väärin.
Minä kerroin tutulle joka työskentelee neuvolan terveydenhoitajana, että 3-vuotiaani kyselee kirjaimia ja haluaa oppia ne. Terkkari kielsi ehdottomasti ja sanoi että en saa luoda lapselle paineita. Mitä hittoa! Mistä pitäen painetta on luotu vastaamalla lapsen kysymyksiin! Lapseni oppi sitten 4-vuotiaana lukemaan ilman mitään painostusta tai sellaista. Hän sattui olemaan kiinnostunut kirjaimista. Tuskin se hänestä älykästä lasta tekee. Terveydenhoitajalle en ole asiaa kertonut. Hän varmaan syyllistäisi mua lapsen taidosta.
Huonosta kynäotteesta ja vaikeasta kirjoitusjärjestyksestä on todella haittaa yläkouluiässä ja siitä eteenpäin. Moni kirjoittaa todella hitaasti ja vaikeannäköisesti reilun sentin korkuisia kirjaimia vihkoihinsa. Muut lapset odottelevat joskus minuutti tolkulla näitä hitaimpia.
Kaksi neljästä lapsestamme oppi lukemaan alle kouluikäisinä. Kehuin netissä ja livenä lapsiani, enkä saanut yhtään ahdistunutta kommenttia. :D Ja samat lapset kävelivät alle 11 kuukauden iässä, ja sitäkin olen kehunut. Yhtän ikävää kommenttia ei ole tullut.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:34"]
[/quote]
[/quote]kuule, monet wt-perheiden vanhemmat pitää kamalana, jos lapsi oppii liian aikaisin. Kun se sitten lukee lööpit ja esittää kysymyksiä. Se on kamalaa. Pitäis saada laps olemaan hiljaa ja miettimään lasten juttuja. Parempi että lukee vaan ihan hissukseen. Eikä se lukeminen niin noko nuukaa ole, se tyhmistää kun alkaa uskoa liikaa kaiken maailman asiantuntijoita.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:59"]
Mitä väliä, onko kynäote oikea vai väärä? Siis ihan konkreettisesti, mitä haittaa on väärästä kynäotteesta? Itse olen 53-vuotias ja pärjännyt oikein hyvin tähän asti, vaikka kynäote on väärä. Osaan kyllä opettaa sen lapsille oikein niin kun osaan opettaa lapsia lukemaan ja kirjoittamaankin, ja omani opetinkin paljon ennen kouluikää, kenenkään ahdistumatta.
[/quote]
Myös minulla on väärä kynäote ja se aiheuttaa käden nopeaa väsymistä jos pitää paljon kirjoittaa. Myös lapset ovat oikean kynotteen suhteen tarkkoja. Kun opetan lapsille kirjaimia/ numeroita otan tietysti mallin vuoksi aina oikean kynäotteen. Kun kirjoitan jotain muuta teen sen omalla väärällä otteella, koska kirjoittaminen on niin paljon nopeampaa. Osa lapsista tietysti aina huomauttaa minulle tästä ja hyvä niin. Sillä osa lapsista matkii minua hyvin tarkkaan myös silloin kun en varsinaisesti "toimi mallina".
Jostain syystä lähes kaikki lapset kirjoittavat luontaisesti numerot ja kirjaimet alhaalta alkaen kun he jäljentävät kirjaimia mallista.
25 alle kouluikäisten lasten kanssa työskennellyt
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:26"]Huonosta kynäotteesta ja vaikeasta kirjoitusjärjestyksestä on todella haittaa yläkouluiässä ja siitä eteenpäin. Moni kirjoittaa todella hitaasti ja vaikeannäköisesti reilun sentin korkuisia kirjaimia vihkoihinsa. Muut lapset odottelevat joskus minuutti tolkulla näitä hitaimpia.
[/quote]mä kirjoitan 40-vuotiaana edelleen väärällä kynäotteella, mutta en erityisen hitaasti tai vaikeasti. ei ole tullut ongelmia ala-asteella, yläasteella, lukiossa eikä yliopistossa - paitsi käsi väsyy, jos paljon kirjoittaa.
Olen miettinyt samaa. Smat mammat, jotka aikoinaan kehuskelivat, kun heidän lapsensa oppi kuivaksi jo ennen yhtä ikävuotta (hyvä jos oppivat, luontoahan se säästää), vinkuvat minulle, että prepataan lastamme liikaa, kun lapsi on oppinut itsekseen lukemaan. Lapsi on kysynyt kirjaimia, että kuinka ne lausutaan ja siten oppinut.