Miten lakata ärsyyntymästä idiotismista? Itsehoito-oppaita tms?
Ahdistun ja ärsyynnyn ja alan tuntea voimakasta vihaa törmätessäni arkielämässä tilanteisiin, joissa joku toimii idioottimaisesti. (Tai ainakin mielestäni idioottimaisesti, todennäköisesti myös valtaväestön mielestä). Haluaisin kyetä suhtautumaan muihin ihmisiin ja heidän virheisiinsä armollisemmin. Silloin en ehkä itsekään ahdistuisi niin paljon heistä ja elämä olisi helpompaa. En voi lukittautua neljän seinän sisäänkään loppuiäkseni. Onko mitään vinkkejä tai tuleeko mieleen mitään kirjoja, joista voisi saada apua tähän ongelmaan? Tiedän, että en voi muuttaa muita ihmisiä ja minun pitäisi ensi sijassa muuttaa itseäni, mutta miten?
Kommentit (11)
Tyyneysrukous
Tyyneysrukous on yleinen nimitys alun perin nimettömälle rukoukselle, joka laitetaan yleensä teologi Reinhold Niebuhrin nimiin:
»God grant me the serenity to accept the things I cannot change; courage to change the things I can; and wisdom to know the difference.
Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.»
Tyyneysrukousta on käytetty paljon muun muassa AA-liikkeessä 1930-luvulta lähtien.
Yleensä on katsottu, että rukous on peräisin Niebuhrilta, mutta sen alkuperästä on esitetty erilaisia arveluja. Niebuhr itse piti itseään rukouksen ensimmäisenä esittäjänä, ja se esiintyy muun muassa hänen teoksessaan The Essential Reinhold Niebuhr: Selected Essays and Addresses (1987) sekä hänen tyttärensä Elisabeth Siftonin teoksessa The Serenity Prayer: Faith and Politics in Times of Peace and War (2003). Siftonin mukaan hänen isänsä oli käyttänyt rukousta vuonna 1943. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että rukous on tunnettu viimeistään vuonna 1936. Mikäli se on todellä peräisin Niebuhrilta, hän on mahdollisesti käyttänyt sitä saarnassaan ehkä jo vuonna 1934. Rukous on laitettu virheellisesti muun muassa Franciscus Assisilaisen ja Friedrich Christoph Oetingerin nimiin.
Tyyneysrukousta voidaan pitää ajatukseltaan hyvin stoalaisena.[1]
Mindfulness on ratkaisu ongelmaasi. Kursseja järjestetään monilla paikkakunnilla. Siinä harjoitellaan nimenomaan huomion irrottamista tunteista ja ajatuksista. Ei kuitenkaan mikään mielen pikanuudeli vaan enemmänkin hitaasti hauduteltava juttu.
Mindfulness suomennetaan siis "tietoinen hyväksyvä läsnäolo" ja siinä on pointtina nimenomaan se, että ollaan tietoisia asioista ja annetaan niiden olla (hyväksytään ne) ja päästetään irti, jos se tuntuu viisaalta. Ajatuksista ja tunteista irti pääsemistä helpottaa keskittyminen kehon tuntemuksiin. Tätä harjoitellaan monin eri meditaatiomuodoin, kuten istumameditaatio, kävelymeditaatio ja tietoisen läsnäolon jooga.
Tää kiinnostaa muakin. Miten tuohon mindfulnesiin pääsisi kiinni ? Kirjaa?
Ap, mun as-poika ajattelee tuolla tavalla. Että hän tietää, mikä on fiksua ja ainoa oikea tapa ajatella, muut tavat ovat idioottimaisia ja järjettömiä. Vuosia olen tehnyt töitä sen opettamiseksi hänelle, että samoista seikoista voi tulla myös toisenlaiseen johtopäätökseen ilman, että se on huonompi johtopäätös.
Nyttemmin hän jo osaa olla heti möläyttämättä, että hän pitää sinun johtopäätöstäsi ja kenties sinua itseäsikin idioottina (vaikka niin ajattelisikin). Kun vielä saisi ymmärtämään, että tosiaan asioita voi fiksustikin tulkita monella eri tavalla.
Tämä tuli nyt vaan mieleen, että kaikki eivät voi millään psykologisella mietiskelytekniikalla päästä eroon jyrkästä ajattelutavasta. Joillain se on ihan neurologisesti päähän rakennettu, että he eivät kykene näkemään muita ajattelumalleja kuin omansa, ja ärsyyntyvät sitten, kun muut eivät toimi kuten hän.
Mieti itse, mikä tuon ärsyyntymisesi taustalla on. Voit toki kokeilla mindfulnessia, mutta todennäköisesti pelkkä ikääntyminen ja elämänkokemuksen hankkiminenkin auttaa sinua irtaantumaan besserwisseröinnistä (josta tuossa nimenomaan on kysymys).
Sinun ongelmasi on seuraava: Olet kuin perholainen, 175cm päältä ja 200cm sisältä - ja aivan turhaan
Sinun ongelmasi on seuraava: Olet kuin perholainen, 175cm päältä ja 200cm sisältä - ja aivan turhaan
Meni palstamammoilta vähän vitsi ohi. ...ja aika korkeelta vihelsi. :DDD
Rakasta lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi. Tähän saat eväitä, kun ensin lähestyt Jumalaa ja pyydät apua Häneltä. Huomaat, että elämä ja ihmiset alkavat näyttäytyä ihan eri valossa. Voi puhua Elämästä ja Valosta. Mukavaa löytöretkeä sinulle! :)