Onko 4 lasta liikaa? Perustele.
Kommentit (67)
Kolmas, neljäs, viides jne. on itsekkyyttä, ehkä toinenkin ja ekakin. Ei tää maailma kestä. Ja jos nyt alatte vinkumaan, että kehitys-/kehittyviin maihinhan niitä lapsia tulee solkenaan, niin ainakin me täällä länsimaissa voidaan omalta kohdaltamme rajoittaa lasten määrää ja se on alku maailman pelastumiselle.
Ei ole liikaa, jos resurssit riittävät. 3/4 syntyneenä lapsena sanoisin että on tosi kivaa kun on ollut kotona enemmän kuin 2 sisarusta, tuntuu siltä että mitä enemmän sisaruksia sen vahvemmat välit! Jos vain voit antaa kaikille saman verran ja jaksat äitinä pitempään, anna mennä. Tuollaista asiaa katuu sitten kun lapsia ei enää hankitakaan noin vain.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 22:44"]
Rahasta, omasta huoneesta tai autosta ei ole meillä kiinni. Lähinnä mietin jaksamista, kuormittaako neljäs kovinkin paljon kolmeen verrattuna. Voi kun on vaikeaa.
-ap
[/quote]
Meille syntyi neljä lasta kuuden vuoden sisällä. Enkä kyllä ole huomannut, että neljäs olisi sen enempää kuormittanut elämää :)
Tottakai auto meni vaihtoon ja on yksi lapsi enemmän huolehdittavana, mutta elämä jatkui ja kohta neljäskin on vuoden ikäinen :) Ensimmäiset kuukaudet oli tietenkin vähän väsyttäviä. Niistäkin selvittiin :)
Hankkiiko joku oikeasti useita lapsia, vaikka ei ole esim. varaa kustantaa ajokorttia jokaiselle lapselle tulevaisuudessa? Tai antaa omaa huonetta kouluikäiselle? Tai antaa lapselle kivoja matkustelukokemuksia ulkomailla perheen kanssa? Jotenkin järkyttävää.... Kannattaisiko mitoittaa lapsiluku niin, että voi tukea niitä olemassa olevia lapsia?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 00:51"]
Hankkiiko joku oikeasti useita lapsia, vaikka ei ole esim. varaa kustantaa ajokorttia jokaiselle lapselle tulevaisuudessa? Tai antaa omaa huonetta kouluikäiselle? Tai antaa lapselle kivoja matkustelukokemuksia ulkomailla perheen kanssa? Jotenkin järkyttävää.... Kannattaisiko mitoittaa lapsiluku niin, että voi tukea niitä olemassa olevia lapsia?
[/quote]
Hankkii. Minä hankin ainakin =)
Oman ajan ja vapauden menetys, taloudelliset ja sosiaaliset kustannukset ja lisääntynyt stressi ja huoli painavat vaakakupin selvästi ei-vastauksen puolelle.
[/quote]
Ajokorttiin voi säästää, kaikki ei tykkää matkustella ulkomailla eikä lapset kuole jos joutuvat jonkin aikaa jakamaan huoneen.
En itse näe mitään järkeä siinä, että muutaman vuoden takia hommataan jättitalo, sitten lapset muuttavat pois ja vanhemmat jäävät yksin siihen jättitaloon.
Lapset ovat vain ns. lainassa.
Neljä olisi minulle liikaa, koska en haluaisi ajaa rumalla tila-autolla. Ei kiitos jättimäistä perhelaivaa meille.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 01:50"]
[/quote]
Ajokorttiin voi säästää, kaikki ei tykkää matkustella ulkomailla eikä lapset kuole jos joutuvat jonkin aikaa jakamaan huoneen.
En itse näe mitään järkeä siinä, että muutaman vuoden takia hommataan jättitalo, sitten lapset muuttavat pois ja vanhemmat jäävät yksin siihen jättitaloon.
[/quote]
Niin, että lapsi itsekö säästää omaa ajokorttiaan varten opiskelurahoista? Ei ihme, että Suomessa lapset ja nuoret ovat niin eriarvoisessa asemassa. Minä olen ihan normaalituloinen, samoin mieheni, mutta todellakin sponssaamme ajokortit ja viemme ulkomaille. Kielikurssillekin pääsee, jos haluaa. Lapsella on varaa harrastaa, mitä haluaa jne. Voisin hankkia vaikka kymmenen lasta, jos en ajattelisi tällaisia asioita. Ovathan sisarukset tärkeitä, mutta ei niitä pidä tehdä lapsen hyvinvoinnin ja elämän rikkauden kustannuksella oman mielihaun mukaan. Miksei voi tehdä kahta lasta, joille keskittyy antamaan mukavan ja elämyksiä täynnä olevan lapsuuden ja nuoruuden? Voisi opiskella rauhassa niin pitkälle kuin haluaa, vanhempien tukiessa?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 02:07"]
[/quote]
[/quote]
Niin, että lapsi itsekö säästää omaa ajokorttiaan varten opiskelurahoista? Ei ihme, että Suomessa lapset ja nuoret ovat niin eriarvoisessa asemassa. Minä olen ihan normaalituloinen, samoin mieheni, mutta todellakin sponssaamme ajokortit ja viemme ulkomaille. Kielikurssillekin pääsee, jos haluaa. Lapsella on varaa harrastaa, mitä haluaa jne. Voisin hankkia vaikka kymmenen lasta, jos en ajattelisi tällaisia asioita. Ovathan sisarukset tärkeitä, mutta ei niitä pidä tehdä lapsen hyvinvoinnin ja elämän rikkauden kustannuksella oman mielihaun mukaan. Miksei voi tehdä kahta lasta, joille keskittyy antamaan mukavan ja elämyksiä täynnä olevan lapsuuden ja nuoruuden? Voisi opiskella rauhassa niin pitkälle kuin haluaa, vanhempien tukiessa?
[/quote]
No me vanhemmat säästämme ;) Näin sivuhuomautuksena.
Ulkomaille pääsy... Niin no, se ei ole niin tärkeää kuin annat ymmärtää. Lapset ehtivät aivan hyvin aikuisiälläkin käymään siellä. Kuten itsekin.
Kielikurssikin on aivan eriasia. Me säästämme rahaa. Mutta lomamatkoilla ei ole mikään pakko päästä ulkomaille.
Me ainakin kyllä pystymme tukemaan lapsia opiskeluissa. Omat huoneet, lomamatkat ulkomaille jne ovat kyllä plussaa. Mutta eivät välttämättömiä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meillä on 9 lasta ja ovat käyneet kielikursseilla, vaihto-oppilasvuosilla ja saaneet ajokortitkin. On olllut mahdollisuus omaan huoneeseenkin (osa ei sitä halunnut vaan mielummin asui sisaruksensa kanssa - jättäen kotiin vierashuoneen,)
[/quote]
Miksi ihmeessä lapselle pitäisi maksaa ajokortti? Minulle, aina hyvien kulkuyhteyksien varrella asuneena ajokortista ei olisi ollut paljoakaan iloa 18-vuotiaana. Ja monellekaan opiskelijallekaan ajokortista ei hyödy kovinkaan paljon, koska silloin ollaan useimmiten autottomia. Ajokortittomuus aiheuttaa eriarvoisuutta pikemminkin jossain maaseudulla.
Omat vanhempani antoivat yo-lahjaksi rahaa, jonka sai käyttää ihan sillee, miten vain halusi. Yksi sisaruksistani käytti oman rahansa ajokorttiin, mutta muut ja minä pistettiin rahat johonkin muuhun (itse ostin opiskelijakämppään tietokoneen ja huonekaluja. Loput rahoista säästöön.). Kaksi sisarusta hankkivat ajokorttinsa myöhemmin, kun olivat saaneet kesätöistä rahaa. Minä taas odottelen sopivaa hetkeä, jolloin läpyskästä olisi jotain hyötyäkin.
Perheemme ei siis ollut köyhä, vaikkakin hankintoja mietittiin tarkkaan.
t. nelilapsisen perheen kuopus
Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja ajokortti on minusta aivan perusvalmius. En varmaan edes tunne ketään joka ei olisi sitä heti ajanut täysi-ikäiseksi tullessaan. Olen 25v.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 02:51"]
Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja ajokortti on minusta aivan perusvalmius. En varmaan edes tunne ketään joka ei olisi sitä heti ajanut täysi-ikäiseksi tullessaan. Olen 25v.
[/quote]
Olen sinua muutaman vuoden vanhempi syntyperäinen helsinkiläinen, ja tuttavapiiristäni noin puolella ei ole ajokorttia. Eniten ajokortin tarve on korostunut niillä tutuillani, jotka ovat kasvaneet maaseudulla, vaikka kaikilla heistäkään (nuorena kaupunkiin muuttaneet) ei sellaista ole.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 02:51"]
[/quote]
Olen sinua muutaman vuoden vanhempi syntyperäinen helsinkiläinen, ja tuttavapiiristäni noin puolella ei ole ajokorttia. Eniten ajokortin tarve on korostunut niillä tutuillani, jotka ovat kasvaneet maaseudulla, vaikka kaikilla heistäkään (nuorena kaupunkiin muuttaneet) ei sellaista ole.
[/quote]
ok. Tai sitten sen tarve korostuu niillä, joilla on auto. Terveiset Marjaniemestä ja Paloheinästä sinne Itikseen :)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 02:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 02:51"]
[/quote]
[/quote]
ok. Tai sitten sen tarve korostuu niillä, joilla on auto. Terveiset Marjaniemestä ja Paloheinästä sinne Itikseen :)
[/quote]
Töölöön :)
Itselle olisi liikaa, jo kolmas olisi liikaa.
ajatuskin unettomista öistä ahdistaa,
nyt pääsee jo helpolla kun nuorin on 2 vuotias.
mutta mielestäni on myös hienoa että niillä joilla rahkeet ja rahat riittävät, tekevät sen neljä ja enemmänkin.
isälläni oli 11 sisarusta...
olen kuullut aivan milettömän sydäntä lämmittäviä tarinoita heidän lapsuudestaan.
Miehelläni on neljä, hauskoja tarinoita sieltäkin.
itse kasvoin yksin ja leikkikaveri olisi ollut kiva.
joten jos jaksatte,pystytte ja se on teidän molempien toive niin miksei?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 22:28"]
mikäli pystyt/pystytte elättämään niin jes mutta jos meinaat että yhteiskunta elättää niin pyydä että sinut sterilisoidaan
[/quote]
Elätämme perheemme itse, mutta olen nyt raskaana, sterilisaatiosta huolimatta, neljäs tulossa. Yritän kovasti päästä eroon siitä ensireaktiostani, ajatuksesta, että neljäs on liikaa. Minusta tuntui kolmannen jälkeen itsestäänselvästi, että lapsiluku on varmuudella täynnä.
Meille tuli neljä lasta, enkä yhtään niistä antais pois, vaikka joitakin öitä voisin vaihtaa.
Meillä vanhin on erityislapsi, seuraava koliikkivauva ja kun kolmatta odotin, niin tulikin tuplat. vauva-aika oli fyysisesti raskas ja teinit tosi rasittavia, mutta ollaan miehen kanssa selvitty ja kasvettu lasten kanssa yhdessä.
Meillä ei ole isoa asuntoa tai tila-autoa, mutta rakkautta riittää. Joitakin asioita vaan ei mitata yksin rahassa.
Lapset nyt 20v, 17v ja kaksoset 10v.
Neljän äiti vastaa, että neljä on oikein passeli määrä. Kaikki mahtuu ja kaikkea riittää. Hyvin pärjätään ja on tosi mukava, kun on eri-ikäisiä lapsia talossa.