halpoja apukeinoja selättää akne
Mulla on parin kuukauden aikana ilmestynyt aikuisiän akne. En tiedä mistä johtuu, mutta mitä voisin tehdä?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 10:06"]
Mun kokemuksella aknea aiheuttaa:
-gluteeniviljat!!!
-sokeri
-alkoholi
-rypsiöljy
-e-pillerit/niiden pois jättäminen, hormonalliset syyt siis
Aknen syihin eivät oikeasti auta basironit, roat, muut myrkyt. Ne voivat helpottaa oireita, eivät poista syytä. Käytön lopettamisen jälkeen ongelma palaa.
liian voimakkailla pesuainella peseminen ja ihon kuivattaminen eri keinoin eivät auta, pahentavat ihon kuntoa kokonaisuudessaan.
olen ollut finnitön nyt muutaman vuoden näillä:
Itsellä käytössa vain Nubian Heritage black soap pesuun, Weledan manteli lotion kosteutukseen, joskus manteli- tai jojobaöljyä iholle.
Täysin viljaton ruokavalia, sokeri ja alkoholi minimissä.
Runsaasti rasvoja, voita, oliivi- ja kookosöljyä, kermaa. Kasviksia, lihaa.
Lisänä d-vitamiinia 125 microa ja piitä.
Ihon lisäksi myös vatsa on onnellinen :) eikä yhtään flunssaa tällä setillä!
E
[/quote]
Onko sulla stressiä? Tai oletko lähiaikoina muuttanut ruokavaliotasi? Entä ihonhoitotuotteitasi?
Mitä ikinä teetkään, älä unohda kosteuttaa ihoa. Vaikka tuntuukin että haluaisi saada ihon kuivumaan, pitää laittaa aamuin illoin kosteusvoidetta, sillä kun iho "huomaa" ettei kosteutta ole tarpeeksi, se alkaa työntämään sitä omaa rasvaansa, eli talia, jolloin finnit vaan lisääntyvät. Lisäksi kuiva akne-iho on kaikista vaikein ihotyyppi hoitaa.
Hammastahnaahan tosiaan teiniä käytettiin ja sen toiminta perustuu siihen että ph-arvo on eri kun iholla, jolloin se kuivattaa. Mutta sitä käytetään sitten vaan paikallisesti finneille, ei esim kasvonaamiona ;) muuten sulta taas kuivuu koko naama. Panostaisin kyllä hyviin ihonhoitotuotteisiin. Esim apteekista saa hyviä akneiholle suunnattuja. Itse pääsin teininä eroon aknesta MaryKay tuotteilla ja niitä käytän edelleen. Olen testannut muitakin tuotteita mutta viikon päästä ilmestyy aina finnit :( MaryKay tosin ei ehkä ole se halvin mahdollinen vaihtoehto, mutta oman kokemukseni mukaan paras. Esim perus puhdistus ja kosteusvoide maksaa settinä 75e (ei tarvitse lisäksi kasvovettä). Niitä myy vaan konsultit, eli ei löydy kaupoista mutta jos kiinnostaa, lähimmän konsultin löydät marykay.fi
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:24"]
Sokeri ja maitotuotteet minimiin.
Kannattaa kokeilla.
Ja tietysti riittävä kosteutus iholle huolellisen puhdistuksen päälle.
[/quote]
vaikuttaako maitotuotteet oikeasti? En ole ikinä kuullutkaan. Onko esim. Maitoallergisilla vähemmän ankea?
Moikka, mä olin niin epätoivoinen mun kasvojen ihon kanssa (isoja kipeitä finnejä ja niiden arpia), etää päätin maksaa Hydrafacial-hoidon. Muutos ihan mieletön, puhkeamassa olevat finnit katos, samoin ruvet. Arvet jäivät, mutta vaalenivat jo hieman. Iho tuntuu nyt viikonkin päästä tosi puhtaalta. Kotihoitona Eucerinin puhdistusvesi 3in 1, ja Humektanin perusvoide, joka sopii akneiholle. Mulla oli ihon kosteustasapaino ihan hukassa ku koitin pitkään vaan kuivattaa ettei tulis finnejä lisää, mutta iho meni entisestään sekaisin. Suosittelen, jos on resursseja, ja tsemppiä!
Minä en ole ikinä edes kaljaa maistanut, saati muuta alkoholia, ja niin vaan olen kärsinyt finneistä lähes koko ikäni, eli noin 30 vuotta. En juo teetä, en kahvia. Suklaata syön ehkä pienen palan kerran kahdessa viikossa.
Tiedän, että tarkoitatte hyvää neuvoinenne, mutta jotenkin väsyttää aina kuulla, että kaikki ongelmat ratkeaa, kun jättää pois ne ruoka-aineet, joita ei edes käytä.
Mulla ei oikeen muu auttanu ku että rupesin kasvissyöjäks, nii hävis kaikki finnit parissa kuukaudessa !
Tähän kohtaan pakko sanoa vaikka vanha keskustelu onkin, mutta maitotuotteiden vähentäminen ruokavaliosta auttaa. Itsellä akne ja jätin maitotuotteiden käytön vähemmälle. Ja nyt ihoni on paljon paremmassa kunnossa. Sokeria en myöskään vetele enää niin paljon ja sen huomaa myös naamassa. En siis väheksyisi tuota mitä suuhunsa laittaa.
Halvinta: varaa kerralla aika ihotautilääkärille ja hanki kunnon lääke. Älä kokeile tuhatta poppaskonstia ja revi naamaasi ikuisia arpia. aikuisiän akne ei pahentuessaan ole mikään "pari näppyä" poskissa, vaan sellainen, ettei kehtaa enää ulos mennä.
Kaikille ei sovi kookosöljy, mutta kannattaa kokeilla muitakin öljyjä. Mulla samantyyppinen kokemus. Käytän pähkinäöljyjä. Kannattaa huolehtia hygieniasta öljyjä kosmetiikkana käyttäessä jolloin samaa öljyä voi käyttää myös ruoanlaitossa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:24"]
Minullakin OLI aikuisiän akne. Painin sen kanssa viitisen vuotta ja arvet jäi. :( Sain lääkäristä antibioottikuurin ja kokeilin vaikka mitä muutakin...
Mutta minulla on sinulle ratkaisu: kylmäpuristettu kookosöljy! Laitan sitä joka ilta kasvoille ja akneni on hävinnyt aivan kokonaan. :) En meinannut lähteä kokeilemaan ollenkaan, kun uskoin öljyn vain pahentavan asiaa. Olin väärässä. Jos sinulla ei ole juuri nyt kookosöljyä saatavilla, niin öljyhoidon voit silti aloittaa heti vaikkapa oliiviöljyllä. :)
[/quote]