Miksi suomalaiset ovat niin ilkeitä?
Joka puolella kiusaamista (itse asiassa työpaikkakiusaamista on meillä eniten maailmassa), vttuilua, huono-osaisille ilkkumista... Eduskuntakin on aivan uskomaton aikuisten päiväkoti...
Missään muualla maailmassa en ole törmännyt vastaavaan käytökseen aikuisilla ihmisillä. Tuntuu että enemmän kuin joka toinen ihminen on jotenkin narsistinen.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset näyttää ilkeytensä netissä ja seläntakana pahaa puhumalla. Myös muissa maissa tietenkin on kiusaamista, mutta siellä saatetaan olla törkeitä ihan päin naamaakin. Täällä ei uskalleta niin usein, vasta kuin humalassa ehkä. Huomasin myös Englannissa, että siellä on luontevampaa olla ystävällinen ja kohtelias. Ei hätkähdetä ollenkaan kuin täällä Suomessa :D Myöskään ei tarvinnut miettiä, että meenkö naapuria pakoon vai moikkaanko.
Kyllä täällä Suomessakin päin naamaa lauotaan. Esimerkiksi minulle ollaan törkeitä kasvotusten.
Kaipa se on myös olemuksestakin kiinni.
Ei suomi voi olla maailman onnellisin maa. Olen matkustellut paljon ja aina on yhtä masentavaa palata Suomeen odotan vaan kun olen opinnot suorittanut ja sanon hei hei Suomelle.
Ilkeilijät ovat sosiaalisilta taidoiltaan heikkoja
Että taustalla on huono itsetunto ja paha olo. Tutkittaessa ilmiötä on todettu, että ilkeilyn tarve liittyy heikkoon tunneälyyn. Ilkeilijät ovat impulsiivisia ja sosiaalisilta taidoiltaan heikkoja. Ihmisen ilkeys nousee esiin, kun jaetaan valtaa ja huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisuus ja sosialismi ovat tasapäistäviä, kumpikin omalla tavallaan. Tämäkin vaikuttaa siihen, että suomalaiset ovat kovia ja ilkeitä toisilleen.
Lisäksi lestadiolaisuus vaikuttaa kaikkialla Suomessa. Myös Pohjanmaan ulkopuolella. Lonkerot ovat juurtuneet niin syvälle yhteiskuntaan ja varsinkin yritysmaailmaan.
Kukas oli se oululainen yritysjohtaja, joka m u r h a s i nuoren naisen Tallinnassa pari kuukautta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisuus ja sosialismi ovat tasapäistäviä, kumpikin omalla tavallaan. Tämäkin vaikuttaa siihen, että suomalaiset ovat kovia ja ilkeitä toisilleen.
Lisäksi lestadiolaisuus vaikuttaa kaikkialla Suomessa. Myös Pohjanmaan ulkopuolella. Lonkerot ovat juurtuneet niin syvälle yhteiskuntaan ja varsinkin yritysmaailmaan.
Kukas oli se oululainen yritysjohtaja, joka m u r h a s i nuoren naisen Tallinnassa pari kuukautta sitten?
Lesta?
Jos ilkeyden kohteeksi joutuu omasta mielestään aivan syyttä, kyllähän se miettimään pistää kiusaajan motiiveja. Samoin myös toisin päin, että jos itse ilkeilee toiselle niin pitää mennä peilin eteen kysymään siltä tyypiltä joka sieltä katsoo takaisin, että mikä sua oikein vaivaa!
Omat pohdintani ovat melko nopeasti löytäneet ilkeilyn syyn kateudesta, joka on se tärkeämpi tutkimisen kohde loppujen lopuksi. Motiivi on tärkeä löytää, koska se johtaa tekoon. Kateus on siitä kurja tunne, että jokaisella olisi siihen aihetta, jos rupeaa omaa elämäänsä ja kaikkea siinä olevaa vertaamaan muitten elämiin ja asioihin.
Perheessämme oli valtavan suuri sisaruskateus, yhdellä sisaruksella erittäin vahvana, sanoisin sairaalloisena, ja muillakin vähemmässä määrin, mutta riittävästi kuitenkin, jotta kaikilla oli vuosikaudet ja vuosikymmenet tarpeeksi kurjaa.
Itse nuorimpana otin vastaan aikamoiset määrät tätä myrkkyä. Ikäeroa vielä oli niin reippaasti, että enhän sentään taaperoikäisestä lähtien samassa sarjassa paininut.
Vähitellen alkoi pitää puoliaan ja yleensä se oli sitten sitä että vastasi samalla mitalla.
Kyllä. Ihmiset ovat tosi ilkeitä ja käyttävät jokaisen mahdollisuuden kiusata toista. Ihminen on ihmiselle susi. Omiin oloihinsa vetäytyminen auttaa paljon ilkeyden vähentämiseksi omista kokemuksista. Mutta menneisyyden painolasti, mihinkäs sen sitten kuoppaat ja unohdat?
Tämä juuri Suomessa tehdään kauheasti itsemurhia, syrjäytyneitä, masentuneita. Sekä muuten vain sairaita ihmisiä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monessa maassa olet asunut ja käynyt töissä, ap?
Olen samaa mielta ap:n kanssa. Suomen lisaksi asunut ja tyoskennellyt kolmessa maassa.
Rotutyypillinen ominaisuus, valuvika.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on hyvällä tuulella, niin toiset ajattelevat siihen liittyvän jotain kieroilua. Virnuilevan heille...
Pakko siinä on oppia naamaria vääntämään vähintään neutraaliin asentoon.
Suomessa kun olet hyvällä tuulella ja hoidat itseäsi, niin jotkut pitää sitä narsistina. Ei saa näyttää omaa hyvää oloa. Sehän on ylpeyden merkki ja itsekkyyttä. Sitten kun nämä haukkujat itse ovat hyvällä tuulella, niin sehän on vaan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisethan on lepsuja verrattuna muihin. Me ei vaan peitetä sitä. Muualla jauhetaan pskaa selän takana jatkuvasti, mutta ollaan niin kaveria ja yhtä hymyä kun henkilö on itse paikalla.
Nii no en nyt sanoisi. Kyllä tuota Suomessakin huomaa. Varmasti kansan tyypillinen huono itsetunto vaikuttaa tähän
Suomalaiseen kasvatustyyliin ei kuulu empatian osoittaminen lapsia kohtaan. Tämä näkyy tunnekylmyytenä myöhemmin.
Suomalaiset ovat ilkeitä myös käytöstavat puuttuvat. Suomessa jos kävelee kadulla niin ei vastaantuleva tee mitään väistääkseen edes hieman vaan kävellään päin. Ihan perseestä vedettyä sakkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko eniten koko maailmassa? Luin että Euroopassa tms eniten. Sekin on jo paljon se!! Mistä se kertoo, johtuuko se siitä että meidän sosiaaliset taidot on retuperällä verratuna moniin muihin maihin? Täällä ihmiset voi myös tosi huonosti, paljon masennusta. Itse olen huomannut, että kerrostaloissa ei naapurit paljoa moikkaile, monessa maassahan tämä on aivan tavallista että moikataan.. Itse olen myös joutunut naisvaltaisella alalla kiusatuksi. Siellä niitä riittää.
WiKIpediasta luin muutama vuosi takaperi että hollannissa on maailman eniten TYÖPAIKKAKIUSAAMISTA.
Hollantilaiset ovat hyvin itsepäistä kansaa. Työelämässä he tekevät mitä tahtovat säännöistä piittaamatta. Ovat myös hyvin hanakkaita haukkumaan toisia pikkuasioistakin. Todella epäluotettavia työkavereita, tosin suomalaiset ovat vielä kiukkuisempia räyhääjiä.
Itse olen saanut erilaisen kuvan ohjelmien kautta, mutta niin sitä voi olla väärässä :D Mutta tuo voi olla ihan totta että meissä suomalaisissa on paljon tunnekylmää porukkaa. Eikö ollut joku tutkimus missä selvisi, että olemme empatiakyvyttömiä? Suomalaiset ovat hiljaisia, mutta sitten purkavat huonoa oloaan muihin netissä ja työelämässä. Ei tulisi mieleenkään kiusata ketään töissä, koska se on paikka jossa vietetään suurin osa elämästä. Tällöin on tärkeää että siellä viihtyy ja sinne on mukava mennä.
Olen kanssasi samaa mieltä, työpaikassa kuuluisi viihtyä. Suomessa on hyvin paljon työpaikkakiusaamista.
Työnhaku valmennuskurssin vetäjä väitti aikoinaan minulle, että annan itsestäni mukavuudenhaluisen mielikuvan, kun ilmaisin tuon mielipiteeni että töissä pitää voida viihtyä. Jotenkin sairasta..
En tiedä mutta asiasta kuin asiasta voi aina syyttää yhteiskuntaa ja 90-luvun laman.
Suomalaiset eivät ole ilkeitä.
Esilläolijat vain ovat tällaisia.
Ilkeitä ovat lähinnä ne, jotka eivät halua tai osaa kehittyä ja oppia ja ovat äärettömän kilpailuhenkisiä ja mustavalkoisia. Ja varsinkin erittäin kovaäänisiä. Ja äärettömän kateellisia, kun kaikki, missä joku onnistuu on näiltä muka pois, ihmeellistä porukkaa.
Kilpailu, kilpavarustelu, vertailu, kateus ja kiusanteko, kampittaminen, alemmudentunto, joillakin heikot sosiaaliset taidot, (jotka ilmenevät räyhäämisenä, ivana, pilkkaamisena, jatkuvana esillepyrkimisenä ja huomionhakemisena) ovat joillekin ansiomahdollisuus, toisille ainaista huvia ja kolmansille ainoa tapa toimia. Nämä epäsosiaaliset hallitsevat ilmapiiriä, joten luullaan, että suomalaiset ovat tällaisia. Monet kyllä ottavat näistä mallin itselleen.
Käytöstapojen puutetta. Elämänilo kadoksissa. Mistään ei nautita...
Itse (mytologia) Wikipedia
Itse on ilmeisesti ollut muinaissuomalaisen käsityksen mukaan ihmisen sielun osa, sieluun kuuluva muista osista erillinen henkiolento,
Itse on voitu menettää, jolloin ihmisestä on tullut itsetön. Itsetön ihminen on pahasti sairastunut, kalpea, masentunut tai menettänyt onnensa. Itsen on voinut viedä esimerkiksi paholainen valansa rikkojalta. Vainajat ovat voineet viedä itsen vainajalaan jo ennen ihmisen kuolemaa. Alkoholismi voi myös viedä itsen. Sen perusteella, miten itsen voi menettää, vaikuttaa siltä, että itse tarkoittaisi jotakuinkin itsetuntoa, omakuvaa tai omaatuntoa, jonka esimerkiksi syyllisyydentunto, itseinho tai syvä masennus voi viedä tai turmella.
Totta. Jos siis lasketaan pois ihmisten huonot hetket, tilanteet ja päivät, niin sen ulkopuolella on narsisteja. Kaikki reaktiopuolustautuminen muiden hyökkäyksiin ei ole narsismia (burnoutissa tai psd), jos jokin on pielessä muualla. Uskon että kiusaamista moni pääsisi pakoon paremmin, jos ei ole kiusaajien kanssa tekemisissä ja jos kaikilla olisi riittävä raha, vaikka perustulo tms. Heikko asema altistaa jatkuvalle kiusaamiselle ja syyllistämiselle Suomessa, teki sen vanhempi, tavis tai virkailija.
Dislikeistä päätellen arvelen tulleeni väärinymmärretyksi. Tarkoitin traumaattiselle tasolle jääneet (ei varmasti kaikkia).
Siitä se katkeruus asettaa koston kierteen taas toisille ihmisille. Tiedän muutamia tapauksia.