Asuntolainan saaminen sinkkuna on ihan naurettavaa!
Ensin säästät vuosia aspia siinä uskossa, että se 10% asunnon hinnasta riittää ja säästellyt sitä 150-300€/kk ja samalla sijoitellut 0-100€/kk rahastoihin ja osakkeisiin. Komeat 20.000€ saatu tilille ja samaan aikaan olet maksanut 750€/kk kämäsestä yksiöstä Espoosta. Löydät asunnon jonka hintalappu on 190.000€. Lainalaskurin mukaan lyhennys olis 630€/kk järkevänä laskit myös sen, että vastike on 150€/kk ja vesi 20€/kk eli kuukaudessa menisi 800€. Eli 50€ enemmän, mutta nyt ei tarvitse säästää aspia enää sekä opintolainakin on 5v päästä maksettu! Menet pankkiin ja mitä se pankkitäti sanoo? Voidaan myöntää vaan 150.000€, koska 3100€/kk bruttopalkka ei riitä sulla. Samaan aikaan opiskelukaverisi on maksanut 6v vanhempien takaamaa asuntoa 800€/kk. Ei auta mennä kun kotia itkemään ja jatkaa säästämistä, jospa ne 5v päästä myöntää kun on opintolaina kuitattu, palkka noussut ja enemmän säästössä.
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ketää kiinnostaa mutta kerron nyt oman tarinan.
Olen siis ikisinkku ja aloin säästämään omaan asuntooni 20 vuotiaana, sain säästettyä 9000 euroa 5 vuodessa. Asp lainaan siis säästin ja asp lainan sain, pankki sanoi että ne myöntävät max 100 000 euroa lainaa minulle. Ostin tämän minun pienen ihana rivitalokaksion hintaan 80 000 euroa. Kuukausilyhennys on 400e ja laina aika 15 vuotta.
Ihan hyvä vaan että pankit ei myönnä ylisuuria lainoja koska joku taloyhtiön remontti saatta maksaa helposti 10 000 euroa joten herkästi käy niin että sitä ihminen ylivelkaantuu.
Onhan tämä kallista asua yksin mutta asialle ei oikein mitään voi tehdä.
40 vuotiaana minun pitäisi olla velaton ja sitten voi alka elämää miettimään.
M30
Eipä ole kovin kummoinen säästö tahti sulla. Mulla jää 15.000 euroa vuodessa säästöön ja silti pankki ei myönnä mulle lainaa. Toki etsimäni asunnot on hintaluokassa ±200.000, sen halvemmalla ei täällä Stadissa saa mitään ellei ghettoon rynni. Nykyisen kaksioni vuokra on 1.400 euroa kuussa mikä on mielestäni turhan tyyris ja haluan tästä eroon mahdollisimman nopeasti.
Tässä sun viestissä ei ole järjenhiventä, mutta tuskinpa sitä ymmärrät, koska EI OLE KOVIN KUMMOINEN YMMÄRRYS SINULLA.
Minä luulen, että tämän pitkän viestiketjun aloittaja ei ole onnistunut lainaneuvotteluissaan. Ehdottaisin kaikille parempaa valmistautumista, ennen kuin menette pankkiin keskustelemaan asuntolainasta.
Ottakaa Exceli avuksi. Laatikaa laskelma kaikista mahdollisista menoistanne sekä tuloistanne. Näyttäkää pankille, kuinka selviätte ottamastanne lainasta. Näyttäkää kuinka selviätte lainan lyhennyksestä silloin, kun lainan todellinen korko on 6 %. Laatikaa vaihtoehtoinen suunnitelma, mikäli jotain sattuu elämässä --> näyttäkää mistä kuluista voitte tinkiä, että asuntolainan lyhennys onnistuu edelleen.
Kyllä tuo pitkään maksettu vuokra + säästöjä lisäksi on jo vahva näyttö omasta maksukyvystä. Se pitäisi vain osata "myydä" pankille. Itse aikoinaan asuntolainaneuvottelulle oli varattu tunti aikaa. Noin 20 minuutin kohdalla lainaneuvottelija totesi meille, että olemme jo tehneet hänen puolestaan tarvittavan työn. Saimme asuntolainan ja marginaalimme oli hieman matalampi, kuin alkuperäisessä pankin tarjouksessa. Nyt tuosta lainasta on maksettu jo yli puolet pois, kiitos matalien korkojen viime vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vanhojen asuntojen hinnat on menossa alaspäin. Miksi ylipäätään pitää ostaa joku isompi asunto? Sinkulle riittää hyvin yksiö tai kaksio.
Et kai tosissasi luule, että pääkaupunkiseudulla saa 190 000€:lla jotain muuta kuin yksiön tai kaksion?
Perheasunnosta maksetaan täällä 400 000-600 000€.
Viimeisin yritykseni saada asuntolainaa oli tänä syksynä, kun hain 18ke asumisoikeusmaksuun. Vakuutena olisin käyttänyt asumisoikeuden lisäksi yli 20ke ASP-säästöjäni. Määräaikaisen työni takia tiesin mahdollisuuteni olevan heikot, joten työsuhteeksi laitoin 0-tuntisopparin, jolla olin työskennellyt viimeksi reilu kaksi vuotta aiemmin.
Alustava (automaattinen) lainapäätös oli myöntävä, mutta puhelinneuvotteluissa katsottiin, etten selviä tuloillani 80-100 euron kuukausilyhennyksestä. Ei siis auttanut kuin lopettaa ASP-tili, jotta sain ason hankittua. Nyt maksan pienestä kolmiosta helsinkiläislähiössä 615e/kk ja saan kuukaudessa 800-1000 euroa säästöön ja sijoituksiin.
Helsingin nykyisillä hinnoilla olen jo luopunut ajatuksesta hankkia omistusasunto, kun en myöskään näin neljänkympin kynnyksellä haluaisi muuttaa pieneen yksiöön vain jotta saisin kutsua sitä omakseni.
Lukiossa opiskelin talousopintoja.
Opettaja näytti miten sijoittaisi opintolainan.
Elin minibudjetilla opintojen ajan. Opintolainat laitoin aspiin. Puoli vuotta valmistumisen jälkeen ostin ensimmäisen asunnon.
Kannatti syödä näkkileipää 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vanhojen asuntojen hinnat on menossa alaspäin. Miksi ylipäätään pitää ostaa joku isompi asunto? Sinkulle riittää hyvin yksiö tai kaksio.
Et kai tosissasi luule, että pääkaupunkiseudulla saa 190 000€:lla jotain muuta kuin yksiön tai kaksion?
Helsingisä saa hyvältä paikalta kaksion 400 tonnilla tällä hetkellä.
Sama koettu. Säästin vähän lisää. Ja maksoin lainan lopun pois kymmenen vuotta ennen suunnniteltua. Jos Danske Bankin lainalaskuriin olisi luottamista, makselisin sitä yhä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaikki hinnoitellaan sen mukaan että ihminen on parisuhteessa.. tai jonknlaisessa suhteessa ainakin.. eipä valtiolle ja rahalaitoksille sillä ole väliä.. huoh
Jep. Suomi on konservatiivisempi maa kuin Saudi-Arabia
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että tämän pitkän viestiketjun aloittaja ei ole onnistunut lainaneuvotteluissaan. Ehdottaisin kaikille parempaa valmistautumista, ennen kuin menette pankkiin keskustelemaan asuntolainasta.
Ottakaa Exceli avuksi. Laatikaa laskelma kaikista mahdollisista menoistanne sekä tuloistanne. Näyttäkää pankille, kuinka selviätte ottamastanne lainasta. Näyttäkää kuinka selviätte lainan lyhennyksestä silloin, kun lainan todellinen korko on 6 %. Laatikaa vaihtoehtoinen suunnitelma, mikäli jotain sattuu elämässä --> näyttäkää mistä kuluista voitte tinkiä, että asuntolainan lyhennys onnistuu edelleen.
Kyllä tuo pitkään maksettu vuokra + säästöjä lisäksi on jo vahva näyttö omasta maksukyvystä. Se pitäisi vain osata "myydä" pankille. Itse aikoinaan asuntolainaneuvottelulle oli varattu tunti aikaa. Noin 20 minuutin kohdalla lainaneuvottelija totesi meille, että olemme jo tehneet hänen puolestaan tarvittavan työn. Saimme asuntolainan ja marginaalimme oli hieman matalampi, kuin alkuperäisessä pankin tarjouksessa. Nyt tuosta lainasta on maksettu jo yli puolet pois, kiitos matalien korkojen viime vuosina.
Tämä toimi ehkä joskus 90-luvulla, mutta nykyään pankeilla on omat taulukkonsa jonka mukaan laskevat elämisen kustannukset + tähän muiden lainojen lyhennykset ynnä muut päälle ja tekevät riskiarvionsa sen perusteella.
Noin kymmenen vuotta sitten sai lainoja asuntoon hyvinkin helposti, täällä Järvenpäässä, ilman aspeja, aivan yksin ja ilman säästöjä.
Suomessa pelataan ihmisillä, kannattaa alkaa tutkimaan näitä päättäjiä eduskunnassa, jotka näitä esteitä rakentelevat äänestäjille, mikä onkaan heidän kantansa.
Omistusasunnossa on se vikana, että siellä jatkuvasti nousevat vastikkeet ja tulee kalliita remppoja.
jaa-jospa tilillesi onkin joskus talletettu, tulevaisuuttasi * asunnonostoa ajatellen, mutta joku kehveli onkin käyttänyt ne lomamatkoihin. Pankki näkee rillutteluhistoriasi, silloin kun oot ollut noin 10 vee.
Vierailija kirjoitti:
Noin kymmenen vuotta sitten sai lainoja asuntoon hyvinkin helposti, täällä Järvenpäässä, ilman aspeja, aivan yksin ja ilman säästöjä.
Suomessa pelataan ihmisillä, kannattaa alkaa tutkimaan näitä päättäjiä eduskunnassa, jotka näitä esteitä rakentelevat äänestäjille, mikä onkaan heidän kantansa.
Omistusasunnossa on se vikana, että siellä jatkuvasti nousevat vastikkeet ja tulee kalliita remppoja.
Vuokra-asunnossa on se vika että rahasi valuu vuokranantajan taskuun, eikä sinulle kerry vanhuudenturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoosta saa hyvin kolmion alle 200 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. 400 tonnilla saa kaksion Amsterdamista. 40 tonnilla saa kaksion useimmista pienistä suomen kaupungeista. Mikä ihmeen kupla Helsingissä oikein on, kun hinnat ovat täysin suhteettomat maan muuhun hintatasoon ja palkkoihin nähden, ja samalla tasolla Euroopan tiheimmin asuttujen asuntokriisikaupunkien kanssa?!
Itse olen näistä jutuista jo todennut, että on turha edes yrittää säästää käsirahaa asuntoon, kun ei siihen saa riittävää lainaa ilman rikkaita vanhempia, jotka voisivat antaa takauksia.
Toivon vain, ettei kukaan enää tule sormi pystyssä neuvomaan, miten olisi niin paljon järkevämpi lyhentää lainaa kuin maksaa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoosta saa hyvin kolmion alle 200 000.
mMmitä sanoit? Hyvä kolmio tuossa naapurissa: 549 000 €
Vierailija kirjoitti:
Nordean testi tarjosi minulle 160k€, säästöjä 17k€ asuntoon ja olisin ensiasunnon ostaja. Ei tuolla ainakaan suurempaan kasvukeskukseen muuteta.
Yksinasuvat ry kannattaa tsekata koska yksinasuvia todella syrjitään pareihin verrattuna, pareilla muutenkin kaikki halvempaa kun voi jakaa ja voivat vaurasta paljon helpommin. Yksinasuville pitäisi saada puolue ajamaan etua, esim jotain helpotuksia asunnon ostoon.
Kun olin vielä avioliitossa, niin kokeilin lainalaskuria. Sopivilla säästöillä olisimme saaneet exän kanssa reilut 200 000 e lainaa.
Tulot meillä siis samat.
Erotessa kokeilin, paljonko saisin lainaa yksinäni. Hyvillä säästöillä n.40 000 - 50 000e.
Toi on väärin. Ottaen huomioon että vastike on itselläni reilu 200 eur edullisempi kuin saman alueen vuokrakämppä. Aso-maksu 25000 eur joten mistä saat 10% verovapaan tuoton? Ostohinta olisi 25000/0,15= 170 000 jolloin vastike+lainan hoitokulut ovat yli 1000 eur/kk tänä päivänä. Siitä voi laskea kumpi kannattaa,
Me ei saatu sitä asuntolainaa / kun ei onnistuttu säästämään sitä minimimäärää sittenkään / Osa asuntosäästöistä hupeni kuin itsestään.