Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolainan saaminen sinkkuna on ihan naurettavaa!

Vierailija
05.11.2020 |

Ensin säästät vuosia aspia siinä uskossa, että se 10% asunnon hinnasta riittää ja säästellyt sitä 150-300€/kk ja samalla sijoitellut 0-100€/kk rahastoihin ja osakkeisiin. Komeat 20.000€ saatu tilille ja samaan aikaan olet maksanut 750€/kk kämäsestä yksiöstä Espoosta. Löydät asunnon jonka hintalappu on 190.000€. Lainalaskurin mukaan lyhennys olis 630€/kk järkevänä laskit myös sen, että vastike on 150€/kk ja vesi 20€/kk eli kuukaudessa menisi 800€. Eli 50€ enemmän, mutta nyt ei tarvitse säästää aspia enää sekä opintolainakin on 5v päästä maksettu! Menet pankkiin ja mitä se pankkitäti sanoo? Voidaan myöntää vaan 150.000€, koska 3100€/kk bruttopalkka ei riitä sulla. Samaan aikaan opiskelukaverisi on maksanut 6v vanhempien takaamaa asuntoa 800€/kk. Ei auta mennä kun kotia itkemään ja jatkaa säästämistä, jospa ne 5v päästä myöntää kun on opintolaina kuitattu, palkka noussut ja enemmän säästössä.

Kommentit (710)

Vierailija
441/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukihaerikko kirjoitti:

Mitä helvetin järkee on ostaa joku condo? siitä joutuu kuitenkin maksamaan  vastiketta kuukaudessa sen viis hunttia... Sehän on ihan sama kuin olis vuokralla paitsi että on maksanut siitä rotan kolosta jo 200 000 Euroo. Pässinpäät!

Kovien väitteiden tueksi listaapa nyt vaikka OIkotieltä ne Helsingin kantakaupungin kaikki pienet asunnot, joissa vuokra alle 500.

Saati että löytyisi pieni asunto, jossa vastike on 500€. Meillä on 97 neliötä ja vastike 422€.

Jäätävä vastike, meillä okt, neliöitä 180 ja erillinen autotalli 30m2. Asumiskulut (kaikki) 320e kuukaudessa.

Asumiskulut voivat teoriassa jäädä tuohon jos myyt talon ennen ensimmäistä remonttia. Harva näin kuitenkaan tekee. Tuon kokoinen katto maksaa yli 50 e kuukaudessa, putket, salaojat, julkisivu hieman vähemmän mutta yhteensä korjausvelkaa kertyy vähintään tuon mainitsemasi summan verran.

Itselläni on asunto Punavuoressa ja erillistalo 25 km päässä. Jälkimmäisen vastike on neljäsosa kerrostalosta mutta kalliimmaksi se on silti tullut 10 vuodessa.

Vierailija
442/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai etsiä sellainen asunto, johon sinulla on varaa. : )

Onhan siihen varaa, jos yli 10% hinnasta on omia säästöjä.

Mikä pakko on hakea asuntolainaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten kummastuttaa lainaa hakiessa se elinkustannuslaskelma joka torppaa lainansaannin jos sinne laittaa pankin mielestä liian pienet summat.

Kuulemma normaalia että ostetaan vaatteita 200 eurolla kuukaudessa ja 10e ei käy (oikeasti harvoin menee edes tuota kymppiä). Noita kuluja tuonne kun pankkitäti naputtelee niin se summa kasvaa älyttömäksi ja epärealistiseksi. Ei uskonut pankki että ruokaan menee 100e/kk ja sinne vaihdettiin väkisin 400 euroa.

Tottakai maksuvara laskee kuin demareiden kannatus jos elinkustannukset lasketaan noilla kaavoilla joissa ei ole päätä eikä häntää.

Noi pankin laskelmat on keskiarvoja ja kyllä ne aika hyvin paikkansa pitää. Tietysti jollakin voi olla menot pienemmät, mutta sitten pitäisi olla näyttöjä (=säästöjä) jotta voisi todistaa, että menot oikeasti on pienet. Tietysti yksittäisen kuukauden voi elää pienelläkin, mutta sitten taas toisessa kuussa menot on suuremmat. Ei pankki tee laskelmia sen mukaan, millä säilyt hengissä, vaan normi kulutuksen mukaan.

Itse aikoinaan olin pankissa töissä ja monet kertoi, että ei heillä niin paljon rahaa mene. Kuitenkin säästötili kertoi toista eli ei ollut mitään jäänyt säästöön. Sitten taas oli myös niitä, joilla oikeasti pienet menot, säästötilille oli saatu 100 000 e oikeasti pienestä siivoojan tai myyjän palkasta. Välillä ihan hämmästyin, miten pienellä toiset oikeasti elivät kuukaudesta toiseen. Tällaisille yleensä sitten rahoituspäätöksen sitten saikin, kun oli helppo perustella että talous on oikeasti reilassa.

Vierailija
444/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ketää kiinnostaa mutta kerron nyt oman tarinan.

Olen siis ikisinkku ja aloin säästämään omaan asuntooni 20 vuotiaana, sain säästettyä 9000 euroa 5 vuodessa. Asp lainaan siis säästin ja asp lainan sain, pankki sanoi että ne myöntävät max 100 000 euroa lainaa minulle. Ostin tämän minun pienen ihana rivitalokaksion hintaan 80 000 euroa. Kuukausilyhennys on 400e ja laina aika 15 vuotta. 

Ihan hyvä vaan että pankit ei myönnä ylisuuria lainoja koska joku taloyhtiön remontti saatta maksaa helposti 10 000 euroa joten herkästi käy niin että sitä ihminen ylivelkaantuu.

Onhan tämä kallista asua yksin mutta asialle ei oikein mitään voi tehdä.

40 vuotiaana minun pitäisi olla velaton ja sitten voi alka elämää miettimään.

M30

Vierailija
445/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla pankkikohtaista. Itse sinkku ei yhtään omaa rahaa tai no sen varainsiirtoveron verran. 190 000 sain lainaa. Talouteen kuuluu yksi alle 18v lapsi. Toki maksoin pankille 2000€ takauksesta. Eli kannattaa kilpailuttaa ja kysyä pankin takausta. Kun vaan on maksukykyä niin lainaa saa vaikkei just sillä hetkellä olisi omaa rahaa tarpeeksi.

Vierailija
446/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis ikisinkku ja aloin säästämään omaan asuntooni 20 vuotiaana, sain säästettyä 9000 euroa 5 vuodessa. Asp lainaan siis säästin ja asp lainan sain, pankki sanoi että ne myöntävät max 100 000 euroa lainaa minulle. Ostin tämän minun pienen ihana rivitalokaksion hintaan 80 000 euroa. Kuukausilyhennys on 400e ja laina aika 15 vuotta. 

Ihan hyvä vaan että pankit ei myönnä ylisuuria lainoja koska joku taloyhtiön remontti saatta maksaa helposti 10 000 euroa joten herkästi käy niin että sitä ihminen ylivelkaantuu.

M30

Sulla on pieni lainasumma maksettavana. Itse sinkku ja maksan 650€/kk lainaa pois, siihen päälle yhtiövastike, sähkö ja vedet. 1100€/kk kiinteät kulut.

Vierailija
447/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M30

Missä päin noin halpoja rivarikaksioita on? Täällä lähtee hinnat 150 000 ja siitä ylöspäin.

Vierailija
448/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukihaerikko kirjoitti:

Mitä helvetin järkee on ostaa joku condo? siitä joutuu kuitenkin maksamaan  vastiketta kuukaudessa sen viis hunttia... Sehän on ihan sama kuin olis vuokralla paitsi että on maksanut siitä rotan kolosta jo 200 000 Euroo. Pässinpäät!

Kovien väitteiden tueksi listaapa nyt vaikka OIkotieltä ne Helsingin kantakaupungin kaikki pienet asunnot, joissa vuokra alle 500.

Saati että löytyisi pieni asunto, jossa vastike on 500€. Meillä on 97 neliötä ja vastike 422€.

Jäätävä vastike, meillä okt, neliöitä 180 ja erillinen autotalli 30m2. Asumiskulut (kaikki) 320e kuukaudessa.

Asumiskulut voivat teoriassa jäädä tuohon jos myyt talon ennen ensimmäistä remonttia. Harva näin kuitenkaan tekee. Tuon kokoinen katto maksaa yli 50 e kuukaudessa, putket, salaojat, julkisivu hieman vähemmän mutta yhteensä korjausvelkaa kertyy vähintään tuon mainitsemasi summan verran.

Itselläni on asunto Punavuoressa ja erillistalo 25 km päässä. Jälkimmäisen vastike on neljäsosa kerrostalosta mutta kalliimmaksi se on silti tullut 10 vuodessa.

Riippuu talosta. Kunnon peltikatto kestää huollettuna 100 vuotta vähintään. Putket kestää 30-40 vuotta, salaojia ei ole, talo on kalliolla rossipohjalla. Julkisivu on 150 vuotta vanha, maalattu viimeksi 20 vuotta sitten, kohta on huoltomaalaus joka tehdään itse, maksaa tonnin. 20 vuotta sitten remontoitiin eikä ole mitään suurempaa tiedossa. Jos tulee putkiremontti niin se maksaa arviolta maksimissaan 10 000e. Paljonko maksaa saman kokoiseen kerrostaloasuntoon? Ehkä 40 000e.

Vierailija
449/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, pankkien pitää arvioida omat riskinsä ennen lainan myöntämistä. Sinulla on vielä opintolainaakin maksamatta, niin eipä noilla tuloilla noin isoa lainaa saa. Itselläni bruttopalkka 4150 €, olisin saanut maksimissaan tuon 150 000 € lainaa, vaikkei ollut muita lainoja, ja vakkarityö ja säästöjä/sijoituksiakin yli 30 000 €. Onneksi oli velaton omistusasunto myydä vaihdossa isompaan unelmakotiin, niin en tarvinnut lainaa "kuin" 120 000 €. Yli tonnin pienemmillä tuloilla ei tulisi itselleni mieleenkään ottaa noin isoa lainaa kontolleni, jos vielä samalla kaikki säästötkin menisivät kaupan yhteydessä. Onneksi pankeissa nykyään pitävät huolta, kun näköjään kovin monella on ihan epärealistiset käsitykset omasta taloudellisesta tilanteestaan.

Miten ihmiset pystyvät maksamaan pk-seudun vuokria ja sitten sanotaan, että ei pysty lyhentämään 100-200€ pienempää lainanlyhennystä? Samoin pk-seudun asuntojen hinnat ei tule putoamaan vuodessa tyyliin 15% mikä siitä on jo maksettu ensimmäisessä vuodessa. Seuraavana vuonna summa on jotain 18-19%

Työttömäksi jäädessä yhteiskunta huolehtii jokatapauksessa vuokranmaksusta. Omistusasunto taas vastaavassa tilanteessa pakkohuutokaupataan velkojen vastineeksi, sinä menee sekä lainanottajan säästöt hukkaan, että jaa lisäksi pankille velkaa kun huutokauppasumma ei riitä kattamaan pankin velkoja.

Yhteiskuntahan ei maksa asumistukena tai muina tukina pankin lainoja, mutta vuokrat toki maksetaan.

Vierailija
450/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M30

Sulla on pieni lainasumma maksettavana. Itse sinkku ja maksan 650€/kk lainaa pois, siihen päälle yhtiövastike, sähkö ja vedet. 1100€/kk kiinteät kulut.

Kiinteät kulut minulla on noin 700e/kk ja en minä pystyisi maksamaan noin paljon mitä sinä maksat.

Minulla on vielä oma auto mikä vie kuukaudessa pelkästään bensoihin 200e.

M30

Vierailija
451/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M30

Missä päin noin halpoja rivarikaksioita on? Täällä lähtee hinnat 150 000 ja siitä ylöspäin.

Eteläsuomessa mutta ei Helsingissä.

M30

Vierailija
452/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M30

Eipä ole kovin kummoinen säästö tahti sulla. Mulla jää 15.000 euroa vuodessa säästöön ja silti pankki ei myönnä mulle lainaa. Toki etsimäni asunnot on hintaluokassa ±200.000, sen halvemmalla ei täällä Stadissa saa mitään ellei ghettoon rynni. Nykyisen kaksioni vuokra on 1.400 euroa kuussa mikä on mielestäni turhan tyyris ja haluan tästä eroon mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
453/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, pankkien pitää arvioida omat riskinsä ennen lainan myöntämistä. Sinulla on vielä opintolainaakin maksamatta, niin eipä noilla tuloilla noin isoa lainaa saa. Itselläni bruttopalkka 4150 €, olisin saanut maksimissaan tuon 150 000 € lainaa, vaikkei ollut muita lainoja, ja vakkarityö ja säästöjä/sijoituksiakin yli 30 000 €. Onneksi oli velaton omistusasunto myydä vaihdossa isompaan unelmakotiin, niin en tarvinnut lainaa "kuin" 120 000 €. Yli tonnin pienemmillä tuloilla ei tulisi itselleni mieleenkään ottaa noin isoa lainaa kontolleni, jos vielä samalla kaikki säästötkin menisivät kaupan yhteydessä. Onneksi pankeissa nykyään pitävät huolta, kun näköjään kovin monella on ihan epärealistiset käsitykset omasta taloudellisesta tilanteestaan.

Miten ihmiset pystyvät maksamaan pk-seudun vuokria ja sitten sanotaan, että ei pysty lyhentämään 100-200€ pienempää lainanlyhennystä? Samoin pk-seudun asuntojen hinnat ei tule putoamaan vuodessa tyyliin 15% mikä siitä on jo maksettu ensimmäisessä vuodessa. Seuraavana vuonna summa on jotain 18-19%

Työttömäksi jäädessä yhteiskunta huolehtii jokatapauksessa vuokranmaksusta. Omistusasunto taas vastaavassa tilanteessa pakkohuutokaupataan velkojen vastineeksi, sinä menee sekä lainanottajan säästöt hukkaan, että jaa lisäksi pankille velkaa kun huutokauppasumma ei riitä kattamaan pankin velkoja.

Yhteiskuntahan ei maksa asumistukena tai muina tukina pankin lainoja, mutta vuokrat toki maksetaan.

Ei se ihan noin mene.

Omistusasunnossa jos asuu ja jää työttömäksi niin sitten pankin kanssa voi sopia että maksaa pelkkiä lainan korkoja sen aikaa kun on työttömänä. 

Jos ei kykene maksamaan pelkkiä korkoja edes niin sitten pitää asunto myydä pois.

M30

Vierailija
454/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan hyvä, että sijoittajat maksavat Helsingissä 3800 vuokra-asunnon yhtiövastikkeet itse.

Eihän ne sijoittajat niitä tyhjillään olevien asuntojen vastikkeita maksa, vaan vähentävät muiden sijoitushuoneistojensa vuokratuotoista. Toisin sanoen siirtävät maksut palkkatuloja saavien niskoille. Sitä sanotaan yrittämiseksi.

Vierailija
455/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki muuttui 90-luvun laman myötä sellaiseksi, että pankki ei voi tuosta vain irtisanoa lainoja ja laittaa asuntoa pakkohuutokauppaan. Pitää olla pätevä syy, kuten lyhennysten ja koronmaksun tietoinen laiminlyönti riittävän pitkältä ajalta. Asunnon myyntihinnalla kuitataan koko jäljellä oleva lainaosuus ja yli menevä osuus palautetaan omistajalle. Myyntihinnan pitää myös vastata käypää hintaa eli 500k€ kohdetta ei voi myydä 300k€:llä.

Vierailija
456/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä  klo 14:24 | 5.11.2020  aloitettu viestiketju voi olla etusivulla Tasan kolme vuotta sitten -otsikon alla?

Vierailija
457/710 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin itse juuri 150k asunnon ja lainaa tuli 120k. Pohjasäästöiksi riitti 40 tonnin säästöni, joita lainaneuvojan ohjeistamana en laittanut kokonaan asunnon ostoon. Pankille riitti 2100 euron palkkani, säntillinen säästöhistoriani, ja tulevaisuudessa nouseva palkkani (täysi ammattipätevyys ensi vuonna).

Tämä oli mahdollista vain siksi, koska asuin valmistumisen jälkeen kämäisessä halpa-asunnossa jumalan selän takana ja työmatkat melkein 4 tuntia päivässä. Silti sen arvoista!

Tein melkein saman tempun 15 vuotta sitten. Asuin melkein ilmaisessa läävässa, maksoin opintolainan ja säästin 40k. Ostin 120k omakotitalon kun silloin vielä sai kaupungin liepeiltä. Remonttia on ollut mutta se on kannattanut. Kaikki aika on mennyt rahan tienaamiseen ja remontointiin, joten naisystävä katteli paremman miehen.

Vierailija
458/710 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aivan totta. Sitten kun lainan ja asunnon saa niin pankki laittaa sen tilaisuuden tullen voudin kanssa pakkohuutokauppaan. Tulee kevyt olo ja raha liikkuu kansantaloudessa.

Vierailija
459/710 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikki hinnoitellaan sen mukaan että ihminen on parisuhteessa.. tai jonknlaisessa suhteessa ainakin.. eipä valtiolle ja rahalaitoksille sillä ole väliä.. huoh

Vierailija
460/710 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit oikeassa naurettavuudesta. Sain päivän naurut, kun nauroin sinulle.